..: Snahy o oživení opuštěných tratí naráží na nezájem SŽDC :..

830.206 JHMD jako MOs 39658 na Švestkové dráze, foto: karlosltTelnice/TřebívliceTrať 132 z Děčína do Oldřichova u Duchcova, nazývaná také Kozí dráhou, se opět dostává do středu pozornosti nejen místních obyvatel. Důvodem je původně avizovaná snaha starostů okolních měst a obcí zavést na opuštěné trati v letní sezóně víkendový turistický provoz. Podle původních plánů měly výletní vlaky, financované z místních rozpočtů a mimořádných dotací, turistům sloužit již od začátku prázdnin. Spoje však kvůli řadě problémů dosud nevyjely – a další osud víkendových jízd je v aktuální situaci nejasný.

Již v době plánování sezónního provozu Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) obcím sdělila, že jim nemůže přidělit kapacitu dráhy pro veřejné vlakové spoje, neboť na trati je rozhodnutím Drážního úřadu oficiálně osobní doprava zastavena. Obce proto požádaly o zavedení formálně neveřejných, výletních vlaků; odpověď byla nicméně opět negativní – trať byla totiž mezitím v červenci poškozena zloději, hledajícími použitelné kovy. Podle Lubomíra Michálka, radního města Jílové u Děčína, kterého obce pověřily organizací letních vlaků, chybí několik desítek metrů kolejnic u Telnice. Naopak SŽDC vidí problémy i jinde, a tak vyloučila celý úsek dráhy mezi dopravnami Teplice lesní brána a Telnice, což je téměř 12 kilometrů trati.

Sdružení obcí proto požádalo alespoň o zavedení spojů z Děčína do Telnice. I tato iniciativa ale skončila nezdarem: těsně po podání žádosti totiž SŽDC zavedla výluku i na zbylém úseku trati, čímž je železnice neprůjezdná už od Děčína. Konec této výluky je naplánován na konec srpna, oprava úseku z Telnice do Teplic zůstává v nedohlednu, což SŽDC připisuje také špatnému technickému stavu trati, za který mohou opět zloději kovů. „Jde o organizované skupiny, kde je velmi složité dokazování,“ komentuje potíže Pavel Halla, mluvčí správce infrastruktury. Radní Michalec to ale vidí jinak, stejně jako řada místních: „Jsem si na devětadevadesát procent jistý, že to nebyli sběrači kovů.“ Krádeže se totiž staly na špatně přístupném místě a podle Michálka by na demontáž bylo potřebných minimálně šest osob, zatímco na trati samotné by se podle něj našlo daleko více lákavějších míst. Navíc zde byly odcizeny jen krátké úseky kolejnic, ačkoli zloději obvykle kradou spíše těžké šrouby či matice. Skutečného pachatele se zatím vypátrat nepodařilo.

„O krádežích průběžně informujeme policii, ale zatím bezúspěšně,“ uvedl Halla a dodává, že sběrači kovů se často vydávají za houbaře či opraváře. S představou houbaře s kolejnicí či maticemi v ruce se však místní odmítají smířit a za problémy vidí spíše snahu trať úplně zrušit v prospěch zájemců o drážní pozemky. Správce trati ostatně nezájem o Kozí dráhu sám přiznává; její oprava by si vyžádala údajně několik milionů korun. „Zájmem SŽDC je řešit prodej trati, ale to musí schválit vláda. Teď se řeší podmínky, kde zatím nepanuje shoda,“ uvádí se ve stanovisku vlastníka železnice. Pokud by se žádný zájemce o převzetí dráhy nenašel, bude trať pravděpodobně zrušena. S tím se ovšem neztotožňují okolní obce: „Vlaky tu vyjedou, i kdyby to měly být romantické vánoční jízdy,“ říká na margo černých scénářů radní Michalec. Obce chtějí v dlouhodobém horizontu trať spíše získat do svého vlastnictví, aby se s podobnými úředními problémy již nemusely potýkat.

Těžká situace panuje také na Švestkové dráze

Podobné problémy jako trať 132 zažívá i sousední Švestková dráha, neboli trať 113 z Čížkovic do Obrnic. I zde se obce, v tomto případě Mikroregion Integro, snaží o zachování provozu, zatímco postup SŽDC je spíše opačný. V současné době zde sice jezdí vlaky provozované Jindřichohradeckými místními drahami (JHMD), ale jen po části tratě. Ve zbylém úseku mezi zastávkou Třebívlice a stanicí Obrnice je naopak zavedena náhradní autobusová doprava, která řadu potenciálních cestujících odrazuje, a navíc neumožňuje například přepravu jízdních kol. Na vině je opět technický stav trati, tentokrát mostu přes Třebívlický potok. Správa železniční dopravní cesty tvrdí, že na vině je Drážní úřad, který zde dopravu zastavil, jelikož most není technicky způsobilý pro jakýkoli provoz a potenciálně by mohl ohrožovat cestující. Skutečná podstata problému ovšem opět vychází z celkové dlouhodobé neúdržby.

Zatímco SŽDC v souvislosti s oběma ohroženými tratěmi v Ústeckém kraji odkazuje na technické problémy a nedostatek prostředků, místní zastánci zachování provozu mluví o otevřené snaze organizace obě dráhy kompletně snést z mapy. „Snahy SŽDC směřující k zrušení tratě Ćížkovice – Obrnice, po níž v současnosti jezdí pouze vlaky JHMD v závazku veřejné služby pro mikroregion Integro, byly zahájeny již v loňském roce, kdy SŽDC iniciovala na Ministerstvu dopravy na základě nepravdivých tvrzení správní řízení ke zrušení dráhy. Od té doby proběhla celá řada dalších kroků, kterými se SŽDC snažila úřední cestou na trati zastavit provoz. Protože tyto snahy nebyly úspěšné, došlo na výluku. Správce infrastruktury zároveň deklaroval, že žádné kroky ke zprovoznění mostku nehodlá činit, neboť trať má být zrušena,“ uvedli zástupci Švestkové dráhy. V současné době opravdu probíhá na Ministerstvu dopravy správní řízení ve věci zrušení tratě 113; je však momentálně přerušeno, jelikož existují zájemci o převod vlastnictví dráhy, s nimiž SŽDC jedná. Kromě již zmíněného regionu Integro je to i Zubrnická museální železnice (ZMŽ), která rovněž provozuje výletní vlaky na trase z Ústí nad Labem do Zubrnic.

Správní řízení stejného charakteru v současné době probíhá i na nedaleké trati 096 Straškov - Libochovice, kde se jedná o úsek ze zastávky Račiněves, kam ještě jezdí vlaky ČD, do Libochovic. Po několika letech bez provozu v tomto úseku letos jezdí společnost KŽC Doprava se svým Podřipským motoráčkem. Jak je zřejmé z veřejných zdrojů, má Klub železničních cestovatelů zájem o převod dráhy do svého vlastnictví.

Otazník stále visí nad dráhou Bruntál - Malá Morávka na Olomoucku. Tato trať byla již úředně Ministerstvem dopravy zrušena, ale vzápětí úřad obdržel hned několik rozkladů. Jejich autorem jsou obce a města u trati, dopravci KŽC Doprava a MBM rail, občanská sdružení (např. Klub přátel lokálek) a další. O těchto podnětech nyní rozhoduje Rozkladová komise, přičemž podle nedávné vyhlášky na Úřední desce MD ČR o nich v nejbližší době rozhodne ministr Pavel Dobeš. Pokud se verdikt o zrušení dráhy zneplatní, lze očekávat prodej dráhy do soukromého vlastnictví a provoz výletních vlaků pod taktovkou obcí či jiných spolků. Naproti tomu osud dalších tratí, například tratí Královec - Žacléř, Aš - Aš st.hr. a dalších zůstává zatím nejasný.

Zdroje: SŽDC, JHMD, KŽC Doprava, Ministerstvo dopravy, Švestková dráha, iDnes.cz, MF Dnes, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 22.8.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
22.08.2011 (18:52)  
Busman - naprostý souhlas, proč s tím dělají takové zbytečné trable
registrovaný uživatel Busman 
22.08.2011 (18:02)  
Kraje si maj udělat jasno, na kterých tratích budou objednávat vlaky a na kterých busy, zbytek ať SŽDC bez zbytečných prodlev převede za 1 Kčs na obce nebo železniční nostalgiky, ať si tam dělaj, co chtěj (cyklostezka, muzeální železnice). V Rakousku takhle funguje "Révokazová dráha" (název jakoby Švestkové nebo Kozí dráze z oka vypadl) Drosendorf - Retz: www.reblaus-express.cz O víkendech to tam docela žije - na jízdní řád jsou navázány různé turistické aktivity, takže nejde pouze o šotouše, ale zejména o rodinné výlety z Vídně...
registrovaný uživatel Kakov 
22.08.2011 (18:02)  
Michal Jaroš: proč by někdo dělal naschvály protože jsme v ČR, kde to bohužel je normální, po měsíci provozu zjistí podnikatel, že ještě nemá na nové luxusní auto, tak třeba zečtyrnásobí ceny......

a jak si už mu nedojde, že mu tam pak nikdo nebude jezdit a nevydělá nic....

sám jsem zažil, když se prodával starej hotel v Plzni, majitel to mohl prodat za 85 mil., ale za každou cenu chtěl 120 mil. takže nakonec mu nezbylo než jej prodat za 40 mil.
22.08.2011 (16:23)  
Pak je samozřejmě nutno udělat legislativu tak, aby podobné naschvály prostě nebyly možné. Třeba to zapustit do smlouvy o převodu trati. Nějakou podmínku jako že se nový provozovatel zavazuje pouštět na trať i ostatní dopravce atd. A navíc, proč by někdo dělal naschvály, když by měl peníze za to, že po těch kolejích někdo pojede. U těchto lokálek by myslím naopak provozovatel byl rád, že tam chce alespoň někdo jezdit.
22.08.2011 (15:44)  
Michal Jaroš: Důvod k ponechání ve vlastnictví státu je jednoduchý, a to dostupnost kolejí pro libovolného zájemce z řad dopravců tak, aby se nemuselo vozit po silnici to, co je zájem vozit po kolejích, jen proto, že někdo s někým "nekamarádí" nebo se nedohodne na podmínkách. Síť by měla zůstat ucelená. Dobře víme, jak vznikaly kdysi železnice podle zájmů jednotlivých podniků (často jednoúčelově) a jaké problémy to dodnes leckde působí.
22.08.2011 (15:05)  
Když jezdil na Kozí dráze RegioJet, tak strojvůdci neměli seznání s tratí, takže si také najmuli strojvůdce, který tam dříve jezdil (tzv. pilota), který za ně plní ohlašovací povinnost, přebírá klíče a upozorňuje strojvůdce na případná nebezpečná místa na trati. Průvodčí-brigádníky najímají i samy ČD, problémem jsou zkoušky.
22.08.2011 (15:04)  
U trati č.256 Čejč - Uhřice u Kyjova (Ždánice) bylo zažádáno o převod dráhy do vlastnictví sdružení obce Terezín. Měl jsem na ždáňku v zimě objednanou 810 prostřednictvím ČD (bylo to zde také napsáno) ale jízda se nakonec neuskutečnila díky SŽDC která nechtěla zuby nechty přidělit cestu, protože proběhlo mezitím v lednu zastavení veřejné drážní dopravy. Nechtěli nám dát ani neveřejnou jízdu. Tak jsem se obrátil na drážní úřad a neúspěšně... :((
22.08.2011 (13:25)  
Tak samozřejmě, že to jde udělat i jinak, viz D3 nebo dálkovina nebo i zmiňovaná JHMD. :-))) No ty důchodci klidně také jako brigádně, ale museli by mít od poslední aktivní služby méně jak 13 měsíců a od bývalého zaměstnavatele výkaz o zkouškách. Nic méně to by taky asi nebyl problém. :-))) Největší problém je SŽDC. :-(
22.08.2011 (11:58)  
Tripolis - Příklad s Doupovskou dráhou je na místě - dopravu řídí výpravčí ČD/SŽDC pravděpodobně z Kadaně (trať se zjednodušeným řízením dopravy v režimu D3). Podobně by to mohlo být v případě Kozí dráhy. "Erární" výpravčí v Děčíně, který řídí i provoz na přilehlých lokálkách. Signalisté, hradláři, závoráři či další zaměstnanci nejsou potřeba, vystačí si vlaková četa - nemusí se křižovat, přejezdy jsou nezabezpečené či automatické, pouze čas od času se musí vlak v dopravně D3 nahlásit dirigujícímu dispečerovi (ve většině případů zároveň výpravčí) z nejbližší větší stanice.
registrovaný uživatel Kakov 
22.08.2011 (11:37)  
Tripolis: obávám se, že bez "mnoha zaměstnanců" ¨se dá obejít...

hledal bych inspiraci na již provozovaných tratích v podobném režimu, např. JHMD Kadaň-Kaštice jel jsem v červenci a neviděl jsem jiného zaměstnance než vlakovou četu+strojvůdce ;-)

ono problém je v tom, že když se má něco rušit, tak první kdo začne dělat vše pro rušení je SŽDC+ČD+ČDC, byť zrovna tito tři by naopak se měli rušení bránit
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko