..: Snahy o oživení opuštěných tratí naráží na nezájem SŽDC :..

830.206 JHMD jako MOs 39658 na Švestkové dráze, foto: karlosltTelnice/TřebívliceTrať 132 z Děčína do Oldřichova u Duchcova, nazývaná také Kozí dráhou, se opět dostává do středu pozornosti nejen místních obyvatel. Důvodem je původně avizovaná snaha starostů okolních měst a obcí zavést na opuštěné trati v letní sezóně víkendový turistický provoz. Podle původních plánů měly výletní vlaky, financované z místních rozpočtů a mimořádných dotací, turistům sloužit již od začátku prázdnin. Spoje však kvůli řadě problémů dosud nevyjely – a další osud víkendových jízd je v aktuální situaci nejasný.

Již v době plánování sezónního provozu Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) obcím sdělila, že jim nemůže přidělit kapacitu dráhy pro veřejné vlakové spoje, neboť na trati je rozhodnutím Drážního úřadu oficiálně osobní doprava zastavena. Obce proto požádaly o zavedení formálně neveřejných, výletních vlaků; odpověď byla nicméně opět negativní – trať byla totiž mezitím v červenci poškozena zloději, hledajícími použitelné kovy. Podle Lubomíra Michálka, radního města Jílové u Děčína, kterého obce pověřily organizací letních vlaků, chybí několik desítek metrů kolejnic u Telnice. Naopak SŽDC vidí problémy i jinde, a tak vyloučila celý úsek dráhy mezi dopravnami Teplice lesní brána a Telnice, což je téměř 12 kilometrů trati.

Sdružení obcí proto požádalo alespoň o zavedení spojů z Děčína do Telnice. I tato iniciativa ale skončila nezdarem: těsně po podání žádosti totiž SŽDC zavedla výluku i na zbylém úseku trati, čímž je železnice neprůjezdná už od Děčína. Konec této výluky je naplánován na konec srpna, oprava úseku z Telnice do Teplic zůstává v nedohlednu, což SŽDC připisuje také špatnému technickému stavu trati, za který mohou opět zloději kovů. „Jde o organizované skupiny, kde je velmi složité dokazování,“ komentuje potíže Pavel Halla, mluvčí správce infrastruktury. Radní Michalec to ale vidí jinak, stejně jako řada místních: „Jsem si na devětadevadesát procent jistý, že to nebyli sběrači kovů.“ Krádeže se totiž staly na špatně přístupném místě a podle Michálka by na demontáž bylo potřebných minimálně šest osob, zatímco na trati samotné by se podle něj našlo daleko více lákavějších míst. Navíc zde byly odcizeny jen krátké úseky kolejnic, ačkoli zloději obvykle kradou spíše těžké šrouby či matice. Skutečného pachatele se zatím vypátrat nepodařilo.

„O krádežích průběžně informujeme policii, ale zatím bezúspěšně,“ uvedl Halla a dodává, že sběrači kovů se často vydávají za houbaře či opraváře. S představou houbaře s kolejnicí či maticemi v ruce se však místní odmítají smířit a za problémy vidí spíše snahu trať úplně zrušit v prospěch zájemců o drážní pozemky. Správce trati ostatně nezájem o Kozí dráhu sám přiznává; její oprava by si vyžádala údajně několik milionů korun. „Zájmem SŽDC je řešit prodej trati, ale to musí schválit vláda. Teď se řeší podmínky, kde zatím nepanuje shoda,“ uvádí se ve stanovisku vlastníka železnice. Pokud by se žádný zájemce o převzetí dráhy nenašel, bude trať pravděpodobně zrušena. S tím se ovšem neztotožňují okolní obce: „Vlaky tu vyjedou, i kdyby to měly být romantické vánoční jízdy,“ říká na margo černých scénářů radní Michalec. Obce chtějí v dlouhodobém horizontu trať spíše získat do svého vlastnictví, aby se s podobnými úředními problémy již nemusely potýkat.

Těžká situace panuje také na Švestkové dráze

Podobné problémy jako trať 132 zažívá i sousední Švestková dráha, neboli trať 113 z Čížkovic do Obrnic. I zde se obce, v tomto případě Mikroregion Integro, snaží o zachování provozu, zatímco postup SŽDC je spíše opačný. V současné době zde sice jezdí vlaky provozované Jindřichohradeckými místními drahami (JHMD), ale jen po části tratě. Ve zbylém úseku mezi zastávkou Třebívlice a stanicí Obrnice je naopak zavedena náhradní autobusová doprava, která řadu potenciálních cestujících odrazuje, a navíc neumožňuje například přepravu jízdních kol. Na vině je opět technický stav trati, tentokrát mostu přes Třebívlický potok. Správa železniční dopravní cesty tvrdí, že na vině je Drážní úřad, který zde dopravu zastavil, jelikož most není technicky způsobilý pro jakýkoli provoz a potenciálně by mohl ohrožovat cestující. Skutečná podstata problému ovšem opět vychází z celkové dlouhodobé neúdržby.

Zatímco SŽDC v souvislosti s oběma ohroženými tratěmi v Ústeckém kraji odkazuje na technické problémy a nedostatek prostředků, místní zastánci zachování provozu mluví o otevřené snaze organizace obě dráhy kompletně snést z mapy. „Snahy SŽDC směřující k zrušení tratě Ćížkovice – Obrnice, po níž v současnosti jezdí pouze vlaky JHMD v závazku veřejné služby pro mikroregion Integro, byly zahájeny již v loňském roce, kdy SŽDC iniciovala na Ministerstvu dopravy na základě nepravdivých tvrzení správní řízení ke zrušení dráhy. Od té doby proběhla celá řada dalších kroků, kterými se SŽDC snažila úřední cestou na trati zastavit provoz. Protože tyto snahy nebyly úspěšné, došlo na výluku. Správce infrastruktury zároveň deklaroval, že žádné kroky ke zprovoznění mostku nehodlá činit, neboť trať má být zrušena,“ uvedli zástupci Švestkové dráhy. V současné době opravdu probíhá na Ministerstvu dopravy správní řízení ve věci zrušení tratě 113; je však momentálně přerušeno, jelikož existují zájemci o převod vlastnictví dráhy, s nimiž SŽDC jedná. Kromě již zmíněného regionu Integro je to i Zubrnická museální železnice (ZMŽ), která rovněž provozuje výletní vlaky na trase z Ústí nad Labem do Zubrnic.

Správní řízení stejného charakteru v současné době probíhá i na nedaleké trati 096 Straškov - Libochovice, kde se jedná o úsek ze zastávky Račiněves, kam ještě jezdí vlaky ČD, do Libochovic. Po několika letech bez provozu v tomto úseku letos jezdí společnost KŽC Doprava se svým Podřipským motoráčkem. Jak je zřejmé z veřejných zdrojů, má Klub železničních cestovatelů zájem o převod dráhy do svého vlastnictví.

Otazník stále visí nad dráhou Bruntál - Malá Morávka na Olomoucku. Tato trať byla již úředně Ministerstvem dopravy zrušena, ale vzápětí úřad obdržel hned několik rozkladů. Jejich autorem jsou obce a města u trati, dopravci KŽC Doprava a MBM rail, občanská sdružení (např. Klub přátel lokálek) a další. O těchto podnětech nyní rozhoduje Rozkladová komise, přičemž podle nedávné vyhlášky na Úřední desce MD ČR o nich v nejbližší době rozhodne ministr Pavel Dobeš. Pokud se verdikt o zrušení dráhy zneplatní, lze očekávat prodej dráhy do soukromého vlastnictví a provoz výletních vlaků pod taktovkou obcí či jiných spolků. Naproti tomu osud dalších tratí, například tratí Královec - Žacléř, Aš - Aš st.hr. a dalších zůstává zatím nejasný.

Zdroje: SŽDC, JHMD, KŽC Doprava, Ministerstvo dopravy, Švestková dráha, iDnes.cz, MF Dnes, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 22.8.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel LapiCB  mail  
23.08.2011 (9:20)  
Proto vidím jako určitou cestu ponechání sítě státu s tím, že se o příslušné úseky budou starat nájemci. Jo? A kdo jim to bude platit? Zase stát? Takže co by se tím změnilo? NIC. Teda vlastně jo, narostla by byrokracie.
Nebo by to vypadalo jako tak, že státu to bude patřit a někdo si po tom bude jezdit a za svoje výdělky udržovat? To by musel bejt padlej na hlavu. Proč by měl investovat do něčeho co neni jeho a co podléhá spávě gaunerů z vlády?


karloslt: Hodně naivní představa v naší republice... :) Když nebude chtít, nepustí tě tam. Nelíbí se ti to? Fajn jdi se soudit...

To mi připomíná, jak cizinec v ČR říká kamarádovi: "Proč, když mi tady někdo řekne: Tak se pojď soudit, mám pocit že se mi vysmívá?"
23.08.2011 (8:02)  
František. pletete si dva pojmy. provozovatele dráhy (=stará se o trať) a provozovatele drážní dopravy (=dopravce). provozovatel dráhy ze zákona musí umožnit přístup jakémukoliv licencovanému dopravci na trať (samožřejmě, pokud je volná kapacita). Nemůže jednoho pustit a druhého s komentářem "tebe nemam rád, páč si mi včera v hospodě vylil pívo" poslat do (víš kam)...
23.08.2011 (7:19)  
Provozovatel trati třeba může spolehlivě zazdít snahu jiného subjektu vést po trati přímé vlaky ze vzdálenějších míst, aby mu neubíraly zákazníky v jeho vlacích. Myslím, že vše záleží především na konkrétních lidech, tady je každý model krátký. Každopádně SŽDC v současné podobě je naprostá šílenost. Je to úplně stejné jako moloch ČD ve věci provozování dopravy. Bohužel nikde není záruka, že jiné firmy se budou chovat jinak. Proto vidím jako určitou cestu ponechání sítě státu s tím, že se o příslušné úseky budou starat nájemci. Nadále nebude možné tratě bezhlavě rušit. Není to možná cesta ideální, nicméně čím méně monopolu na určitou trať, tím lépe. Čím více potenciálních zájemců o její zachování, tím lépe. Stačí, aby ji jisté čtyřleté zastoupení svazku obcí potopilo podobně, jako obce potopily trať od Valašského Meziříčí do Nového Jičína (pojistka selhala), a výsledek bude stejný jako dnes.
23.08.2011 (7:05)  
není, proto nemáme dirigujícího dispečera :)
23.08.2011 (6:50)  
karlost - Vím, že kozina je D3, ale na švestkovce údajně d3 není, ne?
registrovaný uživatel Pazzy 
23.08.2011 (1:15)  
Karel Kovařík: To je přesně ta ruka trhu, když někdo chce víc, nemá nic... Když by provozovatel chtěl dělat caviky (čímž by asi těžko SŽDC trumfnul), tak by taky škodil sám sobě a nikomu jiném.. Zatímco státní instituce škodí nám všem. Hezky to nabídnout ve výběrovém řízení a ošetřit smlouvy, nedávno jsem tam byl na kole a mrzelo mě, že tam vlaky nejezdí...
22.08.2011 (23:58)  
Michal Jaroš: Kozina je taky D3, dirigující sedí v Oldřichově
Na Švestkové dráze není už ani ten dirigující dispečer...

Pokud je trať dráhou regionální, nebo celostátní, tak do smlouvy ani nic dávat nemusíš, páč přístup pro dopravce je dán zákonem o drahách
22.08.2011 (22:33)  
Frantisek:
Důvod k ponechání ve vlastnictví státu je jednoduchý, a to dostupnost kolejí pro libovolného zájemce z řad dopravců
A právě v tomto SŽDC selhává a její chování je přesně takové, jaké vy přisuzujete tomu virtuálnímu soukromíkovi.
registrovaný uživatel xchess 
22.08.2011 (21:58)  
Pan Kovařík na Doupovské dráze celkem logicky nikoho nepotkal.
Na trati je víkendový provoz a údržba a kontrola jízdou MUV se provádí obvykle v pátek nebo ve čtvrtek při výluce tratí Želina-Kaštice a Kadaňský Rohozec - Vilémov.
Dopravní pracovníci již na trati také nejsou - vše řídí výpravčí z Kadaně
22.08.2011 (19:01)  
jo holt u ajzboňákov ešte stále vládne (na vyšších miestach) socializmus, líznutý s lobbingom a bakšišovaním
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko