..: Otevření optimalizované trati z Plzně do Chebu oslaví i pendolino :..

Jednokolejná optimalizace, foto: Aleš Petrovský Plzeň - Cestujícím i drážním zaměstnancům se značně ulevilo. Skončila totiž poslední etapa optimalizace trati Plzeň-Jižní Předměstí (mimo) až Cheb (mimo), která je součástí třetího tranzitního železničního koridoru. Celkem 102 kilometrů dlouhý úsek tak byl zprovozněn 1. května a vlaky mohly začít opět jezdit bez omezení, která komplikovala cestování na této trasu po dobu téměř pěti let. Radost však netrvala dlouho – hned v první den normálního provozu totiž vykolejil ranní Os 7313 ze Svojšína do Plzně zadním podvozkem vozu BDs na plzeňském zhlaví žst. Stříbro, čímž provoz opět na dlouhé hodiny přerušil. Trať byla po nehodě plně zprovozněna 4. května v 19.40, a začíná tak opět plnohodnotně sloužit osobní dopravě. Tuto událost se rozhodly patřičně oslavit i České dráhy, které v sobotu 14. května z Prahy do Mariánských Lázní mimořádně vypraví soupravu pendolino. V rámci prezentačních jízd řada 680 poprvé poveze cestující také do Chebu, a nabídne dokonce zvýhodněné jízdné.

Co přinesla optimalizace

koridorová kolejPráce byly rozděleny na tři etapy. Mezi hlavní pozitiva optimalizace patří mírné zvýšení traťové rychlosti, zkrácení jízdních dob a nové zabezpečovací zařízení, s nímž souvisí také zvýšení bezpečnosti. Změnu k lepšímu ovšem pocítí i cestující, zejména díky vysokým nástupištím, doplněným o bezbariérový přístup; novému informačnímu systému a rekonstrukci některých nádražních budov. Stavba úseku Plzeň – Stříbro trvala od dubna roku 2006 do dubna 2009. Celková délka rekonstruovaného úseku činí 30,1 km, přičemž hlavní náplní prací bylo zdvoukolejnění trati mezi Kozolupy a Pňovany. V úseku byl vybudován jeden nový most, zatímco ostatní se dočkaly kompletní opravy, a výměnou prošel železniční spodek, svršek, trolejové vedení a zabezpečovací zařízení. Celkové náklady dosáhly 4,4 miliardy korun.

Část tratě Stříbro – Planá u Mariánských Lázní se rekonstruovala od května roku 2008 do května 2011. Hlavním problémem tohoto úseku je vedení v členitém a nepřístupném terénu. I přesto zde ale byla navýšena traťová rychlost o několik desítek kilometrů za hodinu – pro klasické soupravy na 115 km/h a pro jednotky s naklápěcí skříní až do 135 km/h. Celkové cena za 32km úsek byla vyčíslena na 4,3 miliardy korun. Poslední segment Planá u Mariánských Lázní – Cheb, dlouhý 39,8 km, byl rekonstruován od listopadu roku 2007 do prosince 2010. Traťová rychlost zde vzrostla pro klasické soupravy na 120 km/h ze současných 70-100 km/h a pro jednotky s naklápěním až na 150 km/h. Investora vyšla tato část koridoru na 4,4 miliardy.

Zvyšování traťových rychlostí je podstatné zejména z pohledu zkrácení obvyklých jízdních dob. Tak například oproti vlaku R 554 z roku 1988, který trať ujel za 1 hodinu a 50 minut, nynější R 750 zvládne tento úsek za 1 hodinu 31 minut, tedy o 19 minut rychleji. Podíváme-li se do méně vzdálené minulosti, R 650 z roku 2005 zde stejnou vzdálenost zdolával za 1 hodinu a 37 minut. To znamená celkový rozdíl v jízdní době po optimalizaci pouze o 6 minut! Doufejme, že od nového grafikonu zmizí z jízdního řádu velkorysé časové rezervy, a reálné zkrácení cestovního času se tak dostane alespoň na hranici 10 minut. Pro zajímavost stojí za zmínku, že v oficiální tiskové zprávě uvádí Správa železniční dopravní cesty zkrácení jízdních dob až o 16 minut…

Slavnostní otevření s jednotkou 680 Pendolino

Řada 680 ČD, foto: Lukáš ZedníčekNa nově otevřenou část třetího koridoru se přijede podívat i vlajková loď Českých drah, jednotka řady 680 – pendolino. Stane se tak u příležitosti otevření lázeňské sezóny sobotu 14. května 2011. V úseku Praha hl.n – Mariánské Lázně a zpět pojede mimořádný spoj jako klasický povinně místenkový vlak. Rezervace dopravce poskytoval bezplatně, ovšem bez uznávání zaměstnaneckého jízdného. Pro relaci Praha – Mariánské Lázně jsou již v této chvíli všechna místa vyprodána; pro opačný směr jich zbývá už jen několik málo. V cílové stanici mimořádného spoje bude od 10.30 do 14.45 možná prohlídka jednotky Pendolino, v 13.30 vystoupí orchestr a mažoretky, a v 13.35 bude následovat slavnostní projev při příležitosti opětovného obnovení plného provozu na trati. Po příjezdu pendolina bude také možné prohlédnout si až do 16.00 nové stanoviště výpravčího. Samotná předváděcí jednotka ČD vyrazí na v 15.00 na prezentační jízdu do Chebu a zpět. Ve vlaku z Mariánských Lázní do Chebu a zpět platí jízdné na úrovni zákaznické aplikace IN50 bez nutnosti prokázat nárok na tuto slevu, místenky pro tento úsek nejsou v prodeji.

Mimořádné jízdy jednotky ř. 680 dne 14. 5. 2011
IC 30008 Příjezd Odjezd IC 30005 Příjezd Odjezd
Praha hl.n.   7.28 Cheb   15.40
Praha-Smíchov 7.36 7.38 Mariánské Lázně 16.04 16.23
Plzeň hl.n. 9.07 9.10 Plzeň hl.n. 17.27 17.35
Mariánské Lázně 10.13 15.00 Praha-Smíchov 19.10 19.11
Cheb 15.22   Praha hl.n. 19.18  

Zatímco chebská část trati 170 září novotou, na pražské části jsou stavební práce v plném proudu. Strasti cestujících se tedy na nějakou dobu přesouvají právě sem. Díky jednokolejnému provozu mezi stanicemi Zdice a Hořovice nabírají vlaky přibližně patnáctiminutová zpoždění, a dochází tak ke každodennímu rozvazování přípojů či k narušení provozu na trati 171. Ještě letos by také měla být zahájena rekonstrukce fasád a podlah budovy plzeňského hlavního nádraží, a od příštího roku také projekt "Průjezd žst. Plzeň hlavní nádraží", včetně stavby tunelu pod vrchem Chlum.

Zdroje: SŽDC, ČD, ŽelPage, Autor


Aleš Petrovský | 5.5.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Karlovarský ČR Plzeňský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
06.05.2011 (9:29)  
Ad Karel Šťastný: Už jízdním řádu 2001/2002 jezdil IC51 Karlštejn rychleji než Pendolino, kdy zvládl úsek Cheb-Mariánské Lázně za 23 min.

Koukám na babitron - cestu Marně - Cheb dokáže teď rychlík zkrátit o nějaké 4 minuty oproti jízdnímu řádu. Čili cestovní doba bez zastavení asi 19 - 20 minut (94 km/h).

Možná o jednu minutu by to bylo méně s novou soupravou, pokud jsou na trase rychlostníky i pro Vvyj , resp. -2 minuty pro Pendolino. Nějakých 18 minut s 680 je reálných. To by jsme jich museli mít těch 10 a ne 7.

Co je však limitující pro snížení cestovní doby, jsou křižování na trase protijedoucích rychlíků z Prahy, které mají zpoždění téměř vždy a ještě několik let mít asi budou.

Ideální by bylo esa z 1. a 2. koridoru na hradit 380 a přesunout je na trať 170 v celé délce, aby odpadlo křižování v Plzni.

PS. Sice nadáváme na nízkou rychlost Plzeň Cheb, ale jinde to není o mnoho valnější (ČT-Brno, Praha-Nelahozeves a Lovosice-Ústí), tam však přitom jezdí něco pořádného..
registrovaný uživatel MaF 
06.05.2011 (9:04)  
(OT) Voyageur: No, a zrovna Vámi odkazovaný prodejce stihl za 14 obchodů nasbírat 4 negativy. Zrovna tomu bych tedy reklamu nedělal, natožpak u něj kupovat.
registrovaný uživatel junkrs 
06.05.2011 (7:59)  
Myslím, že se od nového GVD ještě nějakého zrychlení dočkáme a ani nasazení rakouských Bmz místo koženky jistě nebude nikomu vadit.
registrovaný uživatel j.v. 
05.05.2011 (23:42)  
Cituji z úvodního článku: "...trať byla po nehodě plně zprovozněna 4. května v 19.40, a začíná tak opět plnohodnotně sloužit osobní dopravě".
Takže nákladní dopravě asi plnohodnotně sloužit nebude...
registrovaný uživatel M 
05.05.2011 (23:39)  
Karel Stastny - a tu jizdni dobu to zvladalo zcela pravidelne? Rekl bych dost podstatne, ne?
05.05.2011 (23:20)  
Já bych byl taky pro rychlejší realizaci staveb. Jednokolejné tratě prostě natvrdo uzavřít a během jediného roku je zrekonstruovat.

Dosažitelnou jízdní dobu můžeme zjistit tak, že si na Babitronu počkáme na zpožděný rychlík, který bude mít to štěstí, že nikde nebude muset čekat na křižovaní s protijedoucím vlakem. Pak teprve uvidíme, co se dá na této trati zvládnout.
registrovaný uživatel Kakov 
05.05.2011 (22:05)  
Jaroslav Daneš: coby stavar (byt z oboru pozemnich staveb) si dovolim rict, ze se jedna o kombinaci dvou faktoru. neumim posoudit planovani penez na akce.
a) stavba za provozu je narocnejsi a tedy pomalejsi
b) urcita nizka "profesionalita" firem jednu vec radsi dela tyden deset lidi, nez aby se pouzil stroj, kterej to pri dvou lidech udela za pul doby, mnohdy zamestnanci pracuji stylem 1,5 h prace/0,5 h pauza a tak dale
05.05.2011 (19:20)  
Průměrná rychlost vlajkové lodi ČD a slavnostního vlaku v jednom 71km/h, to musí být pokus o antireklamu. I když vezmu v úvahu, že na čerstvě dostavěném úseku je zatím snížena rychlost, stejně by měl průměr být někde kolem 95km/h. Jinak ohledně cestovní rychlosti souhlasím s Turistou. Zajímalo by mě, jaký je názor zde přítomných diskutujících na to, proč se rekonstruuje a staví v Čechách tak pomalu? Je to a) objemem peněz v rozpočtu na akce/rok , b) nedostatečnou kapacitou stavebních firem, c) komplikacemi, které vznikají tím, že se rekonstruuje za plného provozu. Připadá mi, že prostě není možné, aby při dlouhodobém zavedení náhradní autobusové dopravy a rekonstrukce z větší části jednokolejné trati trvala stavba 5 let. To postrádá jakýkoli smysl. Vždyť ty tratě přestanou dostačovat dřív, než se dokončí jejich rekonstrukce. Na tratě TENT a podobně významé tratě je přeci třeba vrhnout veškerý potenciál. Souhlasíte se mnou?
05.05.2011 (18:00)  
Máte tam srovnání vlaků se stejnými zastávkami a zhruba stejnými dobami pobytu. Nevím, jak už být více objektivní.
05.05.2011 (17:40)  
Karel Šťastný: jenže teď by to Pendolino mělo dát pod hodinu. Z JŘ prezentačního vlaku nelze nic usuzovat.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko