..: Otevření optimalizované trati z Plzně do Chebu oslaví i pendolino :..

Jednokolejná optimalizace, foto: Aleš Petrovský Plzeň - Cestujícím i drážním zaměstnancům se značně ulevilo. Skončila totiž poslední etapa optimalizace trati Plzeň-Jižní Předměstí (mimo) až Cheb (mimo), která je součástí třetího tranzitního železničního koridoru. Celkem 102 kilometrů dlouhý úsek tak byl zprovozněn 1. května a vlaky mohly začít opět jezdit bez omezení, která komplikovala cestování na této trasu po dobu téměř pěti let. Radost však netrvala dlouho – hned v první den normálního provozu totiž vykolejil ranní Os 7313 ze Svojšína do Plzně zadním podvozkem vozu BDs na plzeňském zhlaví žst. Stříbro, čímž provoz opět na dlouhé hodiny přerušil. Trať byla po nehodě plně zprovozněna 4. května v 19.40, a začíná tak opět plnohodnotně sloužit osobní dopravě. Tuto událost se rozhodly patřičně oslavit i České dráhy, které v sobotu 14. května z Prahy do Mariánských Lázní mimořádně vypraví soupravu pendolino. V rámci prezentačních jízd řada 680 poprvé poveze cestující také do Chebu, a nabídne dokonce zvýhodněné jízdné.

Co přinesla optimalizace

koridorová kolejPráce byly rozděleny na tři etapy. Mezi hlavní pozitiva optimalizace patří mírné zvýšení traťové rychlosti, zkrácení jízdních dob a nové zabezpečovací zařízení, s nímž souvisí také zvýšení bezpečnosti. Změnu k lepšímu ovšem pocítí i cestující, zejména díky vysokým nástupištím, doplněným o bezbariérový přístup; novému informačnímu systému a rekonstrukci některých nádražních budov. Stavba úseku Plzeň – Stříbro trvala od dubna roku 2006 do dubna 2009. Celková délka rekonstruovaného úseku činí 30,1 km, přičemž hlavní náplní prací bylo zdvoukolejnění trati mezi Kozolupy a Pňovany. V úseku byl vybudován jeden nový most, zatímco ostatní se dočkaly kompletní opravy, a výměnou prošel železniční spodek, svršek, trolejové vedení a zabezpečovací zařízení. Celkové náklady dosáhly 4,4 miliardy korun.

Část tratě Stříbro – Planá u Mariánských Lázní se rekonstruovala od května roku 2008 do května 2011. Hlavním problémem tohoto úseku je vedení v členitém a nepřístupném terénu. I přesto zde ale byla navýšena traťová rychlost o několik desítek kilometrů za hodinu – pro klasické soupravy na 115 km/h a pro jednotky s naklápěcí skříní až do 135 km/h. Celkové cena za 32km úsek byla vyčíslena na 4,3 miliardy korun. Poslední segment Planá u Mariánských Lázní – Cheb, dlouhý 39,8 km, byl rekonstruován od listopadu roku 2007 do prosince 2010. Traťová rychlost zde vzrostla pro klasické soupravy na 120 km/h ze současných 70-100 km/h a pro jednotky s naklápěním až na 150 km/h. Investora vyšla tato část koridoru na 4,4 miliardy.

Zvyšování traťových rychlostí je podstatné zejména z pohledu zkrácení obvyklých jízdních dob. Tak například oproti vlaku R 554 z roku 1988, který trať ujel za 1 hodinu a 50 minut, nynější R 750 zvládne tento úsek za 1 hodinu 31 minut, tedy o 19 minut rychleji. Podíváme-li se do méně vzdálené minulosti, R 650 z roku 2005 zde stejnou vzdálenost zdolával za 1 hodinu a 37 minut. To znamená celkový rozdíl v jízdní době po optimalizaci pouze o 6 minut! Doufejme, že od nového grafikonu zmizí z jízdního řádu velkorysé časové rezervy, a reálné zkrácení cestovního času se tak dostane alespoň na hranici 10 minut. Pro zajímavost stojí za zmínku, že v oficiální tiskové zprávě uvádí Správa železniční dopravní cesty zkrácení jízdních dob až o 16 minut…

Slavnostní otevření s jednotkou 680 Pendolino

Řada 680 ČD, foto: Lukáš ZedníčekNa nově otevřenou část třetího koridoru se přijede podívat i vlajková loď Českých drah, jednotka řady 680 – pendolino. Stane se tak u příležitosti otevření lázeňské sezóny sobotu 14. května 2011. V úseku Praha hl.n – Mariánské Lázně a zpět pojede mimořádný spoj jako klasický povinně místenkový vlak. Rezervace dopravce poskytoval bezplatně, ovšem bez uznávání zaměstnaneckého jízdného. Pro relaci Praha – Mariánské Lázně jsou již v této chvíli všechna místa vyprodána; pro opačný směr jich zbývá už jen několik málo. V cílové stanici mimořádného spoje bude od 10.30 do 14.45 možná prohlídka jednotky Pendolino, v 13.30 vystoupí orchestr a mažoretky, a v 13.35 bude následovat slavnostní projev při příležitosti opětovného obnovení plného provozu na trati. Po příjezdu pendolina bude také možné prohlédnout si až do 16.00 nové stanoviště výpravčího. Samotná předváděcí jednotka ČD vyrazí na v 15.00 na prezentační jízdu do Chebu a zpět. Ve vlaku z Mariánských Lázní do Chebu a zpět platí jízdné na úrovni zákaznické aplikace IN50 bez nutnosti prokázat nárok na tuto slevu, místenky pro tento úsek nejsou v prodeji.

Mimořádné jízdy jednotky ř. 680 dne 14. 5. 2011
IC 30008 Příjezd Odjezd IC 30005 Příjezd Odjezd
Praha hl.n.   7.28 Cheb   15.40
Praha-Smíchov 7.36 7.38 Mariánské Lázně 16.04 16.23
Plzeň hl.n. 9.07 9.10 Plzeň hl.n. 17.27 17.35
Mariánské Lázně 10.13 15.00 Praha-Smíchov 19.10 19.11
Cheb 15.22   Praha hl.n. 19.18  

Zatímco chebská část trati 170 září novotou, na pražské části jsou stavební práce v plném proudu. Strasti cestujících se tedy na nějakou dobu přesouvají právě sem. Díky jednokolejnému provozu mezi stanicemi Zdice a Hořovice nabírají vlaky přibližně patnáctiminutová zpoždění, a dochází tak ke každodennímu rozvazování přípojů či k narušení provozu na trati 171. Ještě letos by také měla být zahájena rekonstrukce fasád a podlah budovy plzeňského hlavního nádraží, a od příštího roku také projekt "Průjezd žst. Plzeň hlavní nádraží", včetně stavby tunelu pod vrchem Chlum.

Zdroje: SŽDC, ČD, ŽelPage, Autor


Aleš Petrovský | 5.5.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Karlovarský ČR Plzeňský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
05.05.2011 (17:11)  
Už v jízdním řádu 2001/2002 jezdil IC51 Karlštejn rychleji než Pendolino, kdy zvládl úsek Cheb-Mariánské Lázně za 23 min a úsek Mariánské Lázně-Plzeň za 1 hodinu. To vše při maximální rychlosti 70-90km/h. Rychlost 100km/h byla pouze v úseku Cheb-Lipová u Chebu, Dolní Žandov-Lázně Kynžvart a Kozolupy-Křimice. Takže po současné optimalizaci žádná sláva.
05.05.2011 (15:43)  
JOKR: pokud to dobře počítám (počítám pro jistotu MINIMÁLNÍ uváděnou rychlost na jednotlivých třech úsecích), tak by to měl být vlak bez zastávek schopný ujet Plzeň-Cheb za 1:10, Pendolino pak za 0:57.

To je zrychlení proti 1988 o 40 minut. Otázka je, kdy podle toho bude upraven JŘ.
05.05.2011 (15:43)  
...a může tam i nadále jezdit jako rychlík.
registrovaný uživatel JOKR 
05.05.2011 (14:32)  
V porovnání s JŘ z roku 1988/89 nedošlo v úseku Plzeň - Mariánské Lázně u vlaků R téměř k žádné časové úspoře, což se těžko chápe při navýšení traťové rychlosti i určitému technickému "zhodnocení" trati.
05.05.2011 (13:45)  
Martyss: Pláčete dobře, ale na špatném hrobě. Já ty místenky neprodávám. Proč taky. Na webu http://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/-10325/ píšou, že ve vlaku platí standardní tarify ČD, k jízdence z Prahy do Mariánských Lázní a zpět je nutná povinná místenka, jejíž cena je 0 Kč.
05.05.2011 (13:03)  
Paninaro: V tomto smyslu exponovanou... v jakém smyslu? Jako že tudy něco přes ČR tranzituje? To ani náhodou. Relativně silná je vnitrostátní nákladní doprava, osobní doprava nic moc - rychlíky po dvou hodinách. Jsou mnohem frekventovanější nekoridorové tratě (231, 300).
Více přeložek by to ještě více prodražilo a systémové jízdní doby 1 hodina Plzeň - Cheb by se stejně stěží dosáhlo. Tranzitní význam ta trať nemá, tak nač tolik plýtvat. Mnohem větší nedostatky teď vidím na straně vozidel.
05.05.2011 (12:51)  
Karel Kovářík - To nepochybně, ale vzhledem k tomu, že se jedná o, v tomto smyslu exponovanou trať, tak by tomu měly odpovídat zejména technické parametry. Až bude jízdní doba Praha - Cheb trvat cca 2 hodiny, tak mluvme o koridoru v pravém slova smyslu...
registrovaný uživatel Kakov 
05.05.2011 (12:47)  
Paninaro: koridor=mezinárodní trasa ze státu A do státu B přes stát C....

a z tohoto pohledu to koridor je....
registrovaný uživatel Kakov 
05.05.2011 (12:45)  
a tušíte někdo prosím jak to bude s jízdou pendolina přes plzen hl.n.??? tj. jestli pojede vlastní silou?? nebo jako 109E v závěsu??
05.05.2011 (12:42)  
No nevím, proč se hovoří o koridoru... Až se půjde cestou kompletního zdojkolejnění, přeložek a minimální traťové rychlosti 140 až 160 km pro klasické soupravy ve všech úsecích, tak bude důvod k oslavě...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko