Praha — Bezplatný nápoj a denní tisk v první třídě, garantovaný standard kvality v celém vlaku – tak bude vypadat cestování vybranými spoji InterCity a EuroCity Českých drah, které na tiskové konferenci 27. ledna představily některé ze svých dalších záměrů, týkajících se vlaků vyšší kvality. Jak uvedl generální ředitel ČD Petr Žaluda, národní dopravce se v tomto ohledu zaměřuje na dvě skupiny požadavků. Na prvním místě je kvalita vybavení vozů, jež by se u komerčních spojů EC/IC měla postupně sjednotit v horizontu několika let díky rekonstrukcím současných vozů 2. a 1. třídy, stejně jako modernizacemi kombinovaných restauračních vozů. U moderních vozů řady Bmz245 i druhé třídy jednotek Pendolino dojde k doplnění zásuvek 230 V; ještě více ale chtějí dráhy nabídnout zákazníkům, kteří připlatí 50 % za 1. vozovou třídu. Zde je důležitá především úroveň poskytovaných služeb, u nichž se dopravce chystá uplatnit zkušenosti z vlajkového produktu SuperCity Pendolino, a zároveň se poučit z dřívějšího neúspěšného pokusu o zavedení prémiové třídy SC Class.
Spoje zařezené do pilotního projektu:
Na základě poznatků získaných z provozu se České dráhy rozhodly, že servis známý hlavně z první třídy pendolina — denní tisk či občerstvení v ceně jízdenky – rozšíří i na vybrané spoje EC/IC. Od počátku února proto zavádí pilotní projekt, který potrvá přibližně do konce června a podle něhož se pak dopravce rozhodne o dalším postupu. Cestující 1. třídy nově dostanou denní tisk a teplý či studený nápoj zdarma, servis na palubě budou zajišťovat stevardky, které doplní běžný vlakový personál. Ty budou dále cestujícím poskytovat informace o službách a jízdě vlaku, pomáhat s nástupem či nalezením místa nebo uskladněním zavazadel, ale také zprostředkovávat objednávky jídla či nápojů z bistra nebo jídelního vozu. Zčásti tedy ulehčí práci průvodčím a vlakvedoucím. Cestujícím druhé třídy se stevardky budou věnovat po splnění úkolů v první třídě, avšak nápoje či tisk již budou zpoplatněny.
Nové služby budou zavedeny nejprve v osmi spojích mezi Prahou a Moravou, postupně se však budou rozšiřovat i na další vlaky – především v závislosti na dodávkách nových vozů, neboť v každém spoji s vyšším standardem služeb bude rovněž garantována kvality soupravy.
Garantovaná kvalita a služby v 1.třídě vlaků zařazených do pilotního projektu:
- klimatizace
- zásuvky 230 V
- vlakový rozhlas
- uzavřený systém WC
- teplý či studený nápoj zdarma
- denní tisk zdarma
- stevardka
Stevardky spojů IC/EC budou mít kromě zmíněných služeb také další povinnosti – kontrolu kvality a čistoty vozu včetně WC, kde budou mít za úkol doplňovat chybějící hygienické potřeby nebo uklízet hrubé nečistoty. K tomuto účelu budou mít k dispozici tzv. „kufřík první pomoci,“ v němž kromě jízdního řádu nebo toaletního papíru naleznou také smetáček a lopatku, hygienické ubrousky a jednorázové rukavice. Poslední funkcí stevardek bude monitoring a sčítaní cestujících první třídy nebo realizace anket či průzkumů spokojenosti. Obléknou také zbrusu nový typ uniforem.
České dráhy upozorňují, že toto opatření je pouze dočasné, jelikož v dlouhodobém horizontu chtějí zavést funkci vlakvedoucího–stevarda podobně, jako tomu je dnes v pendolinu. „Nechceme, aby vlakvedoucí byl jen "štiplístek", jak se mu někdy přezdívá, ale aby se o cestujícího kompletně postaral,“ podotkl náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek. Bude zajímavé sledovat, jak se při současném nedostatku kvalitních osobních i restauračních vozů drahám podaří novou úroveň kvality garantovat. Pro cestující je nicméně nový počin ČD jasnou změnou k lepšímu: kvalita spojů je konečně garantovaná.
Zdroj: České dráhy
Jinak to, že mi někdo dá čaj a noviny zadarmo, tak určitě kvůli tomu nepojedu 1. třídou a "luxusnějším" vlakem. Klidně tu dvacku dám ze svého. Nemyslím si, že pro všechny lidi je 20 Kč tak hodně. Možná tak pro lidi bez domova. A že mě v tom vlaku bude obtěžovat nějaká "stevardka" s nuceným úsměvem, to mě spíš odradí. Stejně jako bych už nikdy nejel žlutým busem na koženejch sedačkách, na které tady každej nadává :)) a s nejtěsnějším prostorem, co jsem kdy v autobusu zažil.
Tenhle příspěvek není proti ČD, je to spíš reakce na hloupost jejich vedení. Zrovna tyhle služby kvůli konkurenci nemusely dráhy zavádět :).
Alespoň tu je snaha sestavení nějakého standardu, protože některé české IC a EC spoje se opravdu nedají považovat za něco lepšího.
Tohle prostě považuji za naprostou blbost... ZSSK mají klimatizavané rychlíky a žádnou stéwardku tam nepotřebují. Rovněž příjemnost a ochota personálu je tam někde jinde než u ČD, kde jsem se pravidelně setkávám s protivným personálem, pravděpodobně M-průvodčí doopravdy existuje... Tito lidé dělají ostudu všem těm poctivým!!!
Pokud jde o reakci na MJ, tak promin, ale musim napsat "toho vola ze sebe delas dobrovolne"? Nebo jako fakt mas pocit, ze je to neskutecna nahoda a proste to tak vyslo? Stejne jako zavedeni elisek (nebo cehosi) vyslo zrovna na "to" urcite obdobi?
Ze nic zlutyho nejezdi? Jen hnup reaguje jako druhy. To plati v obchodu i v poulicni bitkach - ty taky vyhraje ten, kdo da prvni ranu (nebo mu to prinejmensim rozhodne zvysi sanci).
Nicmene, neusmivam se nad tim vubec a promyslene a koncepcni mi to prijde jak jakekoliv spetky ironie
Nicmene aby porad nekdo byl v te prvni tride. Kdyz nic jinyho, tak stejne po kazde zastavce bude muset dopredu, aby tomu "jednomu, co pristoupi" donesl ty noviny a kolu...
No a obecne mi prijde proste efektivnejsi, aby kazdy mel svuj usek a ne aby vsichni meli cely vlak. V tom druhym pripade se pak stane, ze v jeden moment u vas budou tri lidi a pak hodinu nikdo. Cvakat listky je skoleni na deset minut a kdyby snad bylo neco jakoze neresitelneho, tak na to pozve toho druhyho z jine casti vlaku, ktery na pruvodciho 5 let studoval...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.