Praha — Bezplatný nápoj a denní tisk v první třídě, garantovaný standard kvality v celém vlaku – tak bude vypadat cestování vybranými spoji InterCity a EuroCity Českých drah, které na tiskové konferenci 27. ledna představily některé ze svých dalších záměrů, týkajících se vlaků vyšší kvality. Jak uvedl generální ředitel ČD Petr Žaluda, národní dopravce se v tomto ohledu zaměřuje na dvě skupiny požadavků. Na prvním místě je kvalita vybavení vozů, jež by se u komerčních spojů EC/IC měla postupně sjednotit v horizontu několika let díky rekonstrukcím současných vozů 2. a 1. třídy, stejně jako modernizacemi kombinovaných restauračních vozů. U moderních vozů řady Bmz245 i druhé třídy jednotek Pendolino dojde k doplnění zásuvek 230 V; ještě více ale chtějí dráhy nabídnout zákazníkům, kteří připlatí 50 % za 1. vozovou třídu. Zde je důležitá především úroveň poskytovaných služeb, u nichž se dopravce chystá uplatnit zkušenosti z vlajkového produktu SuperCity Pendolino, a zároveň se poučit z dřívějšího neúspěšného pokusu o zavedení prémiové třídy SC Class.
Spoje zařezené do pilotního projektu:
Na základě poznatků získaných z provozu se České dráhy rozhodly, že servis známý hlavně z první třídy pendolina — denní tisk či občerstvení v ceně jízdenky – rozšíří i na vybrané spoje EC/IC. Od počátku února proto zavádí pilotní projekt, který potrvá přibližně do konce června a podle něhož se pak dopravce rozhodne o dalším postupu. Cestující 1. třídy nově dostanou denní tisk a teplý či studený nápoj zdarma, servis na palubě budou zajišťovat stevardky, které doplní běžný vlakový personál. Ty budou dále cestujícím poskytovat informace o službách a jízdě vlaku, pomáhat s nástupem či nalezením místa nebo uskladněním zavazadel, ale také zprostředkovávat objednávky jídla či nápojů z bistra nebo jídelního vozu. Zčásti tedy ulehčí práci průvodčím a vlakvedoucím. Cestujícím druhé třídy se stevardky budou věnovat po splnění úkolů v první třídě, avšak nápoje či tisk již budou zpoplatněny.
Nové služby budou zavedeny nejprve v osmi spojích mezi Prahou a Moravou, postupně se však budou rozšiřovat i na další vlaky – především v závislosti na dodávkách nových vozů, neboť v každém spoji s vyšším standardem služeb bude rovněž garantována kvality soupravy.
Garantovaná kvalita a služby v 1.třídě vlaků zařazených do pilotního projektu:
- klimatizace
- zásuvky 230 V
- vlakový rozhlas
- uzavřený systém WC
- teplý či studený nápoj zdarma
- denní tisk zdarma
- stevardka
Stevardky spojů IC/EC budou mít kromě zmíněných služeb také další povinnosti – kontrolu kvality a čistoty vozu včetně WC, kde budou mít za úkol doplňovat chybějící hygienické potřeby nebo uklízet hrubé nečistoty. K tomuto účelu budou mít k dispozici tzv. „kufřík první pomoci,“ v němž kromě jízdního řádu nebo toaletního papíru naleznou také smetáček a lopatku, hygienické ubrousky a jednorázové rukavice. Poslední funkcí stevardek bude monitoring a sčítaní cestujících první třídy nebo realizace anket či průzkumů spokojenosti. Obléknou také zbrusu nový typ uniforem.
České dráhy upozorňují, že toto opatření je pouze dočasné, jelikož v dlouhodobém horizontu chtějí zavést funkci vlakvedoucího–stevarda podobně, jako tomu je dnes v pendolinu. „Nechceme, aby vlakvedoucí byl jen "štiplístek", jak se mu někdy přezdívá, ale aby se o cestujícího kompletně postaral,“ podotkl náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek. Bude zajímavé sledovat, jak se při současném nedostatku kvalitních osobních i restauračních vozů drahám podaří novou úroveň kvality garantovat. Pro cestující je nicméně nový počin ČD jasnou změnou k lepšímu: kvalita spojů je konečně garantovaná.
Zdroj: České dráhy
Jinak je samozřejmě pravda, že na to má vliv konkurence. To co udělá jeden, udělá i druhý a stejné má v plánu i Leo.
Nehodlám tady někoho popichovat proti někomu. S Honzou P jsme si tady, ať Ti nejpřímější konkurenti, celkem notovali a většinou i shodli.
Jestli RegioJet vyjede je mi celkem jedno. Žádat o práci tam nebudu a jako cestující ho používat také nehodlám, protože nejezdím ani s náma. Ale jako strojvedoucí ČD udělám maximum, abych jim ten vstup maximálně znepříjemnil. Stejně jako to chtějí znepříjemnit oni nám.
Ten zkusebni provoz do cervna je vcelku jasny - vyhodnoti se, jaka je sance na to, ze RegioJet nebo Leo Express budou realne jezdit na hlavnich trasach a podle toho budou pokracovat nebo se vrati ke svemu standartu :)
Ja vidim problem spis v tom, ze se teprv ted zacne zjistovat, jak by to vlastne mohlo fungovat - a bohuzel se zcela jiste nejaka cesta "jak se postara o zakaznika" ocitne ve slepe ulicce, coz jen dalsi cestujici odradi.
Jenze bez toho to nejde, aby se nasla spravna cesta, musi se napred ty ostatni ukazat jako spatne. Problem ale je, ze se to dela narychlo - takze nez si lidi uvedomi zlepseni, zvoli vedeni jiny koncept a ve vysledku to je proste chaos, ktery opet cestujici odrazuje (staci si vybavit, jak je kazdy z nas nadsen, kdyz se meni tarif, system slev nebo i takova ptakovina jako vzhled eshopu).
No a kdyz si predstavim, ze na vychytani spravneho modelu "pruvodce" ve vlaku (at uz se tomu bude oficialne rikat jakkoliv) je proste potreba nekolik "kroku vedle" - bez ohledu na to, v jakem casovem horizontu na to prijdu - ocekavam, ze tato zrychlena snaha prinese tedy castejsi vyskyt incidentu (pricemz jejich absolutni pocet bude podobny, jen budou rychleji po sobe a tedy castejsi).
Naopak u zlutych vlaku s tim jakykoliv zavaznejsi problem necekam - tohle je jedna z veci, kde se jim leta praxe z autobusu budou zatracene hodit.
A at tu nevypadam jako zlutofil - ono to jde i v modre barve, ale musi se chtit. Typickym prikladem, ktery tu nekdo uvadel, jsou ubytovaci vozy - jak je mozne, ze i rano (tedy po celonocni jizde) je socialni zarizeni nejen pouzitelne, ale i ciste? Jednoduse... co dve hodiny ho pruvodce kontroluje a v pripade nalezeni jineho nez bezvadneho stavu se postara o nahradu ... a neprska u toho, jako nas(e) M-pruvodci :-)
Vemte si, že z Domažlic na Plzeň jede vlak ve složení např. ARmpee+půlhytlák+Bmz+Bmz+Bee a na tom je vlakvedoucí sama. Nechcete mi tvrdit, že má stihnout vypisovat papíry, přijímat zboží, roznést noviny, navařit kafe, posbírat odpadky, doplnit toaleťák, zahlásit hlášení do rozhlasu...
Já jsem samozřejmě pro to, aby byla funkce VOV-stevard, ale za podmínky, že bude mít VOV na starosti max. první třídu a půlhytlák. To pak můžu poskytovat servis i jako VOV i jako stevard :-) Takže ono nakonec vyjde nastejno, jestli bude jezdit na vlaku stevardka a VOV nebo VOV-stevard a POV.
VOV-vlakvedoucí osobních vlaků
POV-průvodčí osobních vlaků
A jinak se mně moc líbí, že tady dost lidí nadává na ČD, že se nesnaží, a pak, když se snaží, tak nadávají, že se snaží. :-) Přijde mně to úsměvné :-)
1) hnupem jsem te nenazval... A vola jsi tou reakci ze sebe udelal sam
2) ironicky jsi reagoval na Janka. Ovsem nejsem si uplne jisty, jestli jsi tim chtel popichnout ty co pisou "vzdyt Jancura jeste nevyjel a nic nedokazal" nebo samotneho Janka, ktery napsal "jeste ani nevyjel a uz velmi pusobi na konkurenty". Pokud ale tvoje reakce byla "ano, Michale, souhlasim s tebou" a ja to jen nepochopil, tak se omlouvam a vul jsem ja:-)
Laborec
mas recht, lepsi je uprimne nasranej a otravenej ksicht, nez umely usmev. Taky mam rad, kdyz mne cisnik uprimne nepozdravi a uprimne mi pohledem da najevo, ze ho obtezuji, nez aby to v sobe prekousl a pokusil se pozdravit...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.