..: Ministerstvo dopravy ruší 7 tratí navzdory zájemcům o převzetí :..

753.715-2 a 753.716-0 Unipetrol doprava, foto: Drebin Praha — Potřeba šetřit provozní výdaje také v resortu dopravy se objevila krátce po nástupu nového ministra dopravy Víta Bárty do funkce. Zatímco hledání úspor ve stavebních zakázkách lze pochopit a má svůj smysl, iniciativa ministerstva fyzicky zrušit regionální železnice s nejmenším provozem už nenachází širokou podporu. Podle veřejných vyhlášek ze čtvrtka 14. října bylo již 29. září 2010 zahájeno správní řízení ve věci zrušení regionálních drah Čejč – Uhřice u Kyjova, kterou jste si mohli naposledy projet v únoru s vlakem ŽelPage, Aš – Aš státní hranice, Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín, Bruntál – Malá Morávka, Libochovice – Račiněves, Žacléř – Královec a Obrnice – Čížkovice nazývané také Švestková dráha, kde jsou velmi často vypravovány okolními obcemi financované turistické vlaky.

Důvodem podle předkladatele, státní organizace Správy železniční dopravní cesty, je fakt, že na žádné z těchto drah není provozována osobní ani nákladní doprava. Účastníky řízení jsou kromě státních institucí také obce, které budou muset zaujmout po obecných volbách rychle stanovisko, aby se do konce října vyjádřily. Ačkoliv ministr Bárta zdůrazňoval, že před nákladným fyzickým zrušením dá přednost soukromým iniciativám na správu dotčených tratí, vše spěje, navzdory zákonným lhůtám, ke zrušení jmenovaných tratí do prosince 2010.

Dvě ze jmenovaných sedmi tratí, Libochovice – Račiněves a Bruntál – Malá Morávka, se na vývěsce objevily až v pondělí 18. října. Podle informací ČTK se však může rušení týkat až 13 tratí. Navíc na celkem 13 shodných tratí souběžně běží správní řízení o zastavení dopravy. Souběh těchto správních řízení zákon o dráze neumožňuje. Proti záměru ministerstva dopravy hovoří také dokument Prohlášení o dráze pro jízdní řád 2010/2011, který všechny tyto úseky obsahuje jako provozní; pokud jsou v prohlášení zahrnuty, je vyloučeno vést proti nim ve stejném období správní řízení o zastavení dopravy, natož o zrušení.

Načasování je podezřelé. Veřejné vyhlášky byly schváleny dva dny před zahájením komunálních voleb v České republice. Zastupitelstva dotčených obcí budou muset hledat rychle jasné stanovisko, pokud se do konce zákonné lhůty 15 dní dokáží zformovat. Minimálně o Švestkovou a Doupovskou dráhu mají tamní mikroregiony zájem — objednávají si na nich provoz. Je pak s podivem číst v odůvodnění ze SŽDC, že na tratích neexistuje žádný osobní, natož nákladní provoz. To vyvrací i společnost Unipetrol Doprava, která občasně vede své nákladní vlaky mimo jiné úsekem Čížkovice – Obrnice. Je pak otázkou, nakolik přesné údaje o nákladech na údržbu tratí Správa železniční dopravní cesty předložila ministerstvu ke zvážení.

Jako liché se zřejmě ukazují sliby ministra Víta Bárty, že před fyzickou likvidací dá přednost odprodeji regionálních tratí do majetku obcí, popř. soukromých firem, které o ně mají zájem. Povinnost takové nabídky například v sousedním Německu přímo vyplývá ze zákona jako ochrana liniových staveb, které nelze snadno nahradit. A DB Netz také pravidelně tratě, které nechce dále provozovat, veřejně nabízí (vypisuje) k převzetí k dalšímu provozu prakticky libovolnému zájemci o jejich další provoz (včetně této povinnosti) s vyčíslením nákladů a výnosů i očekávaných investic. V Česku však pravidla švejkovsky obcházíme. Na formálně provozovaných tratích zavádíme nickolejný provoz nebo nulový grafikon a, až když je opravdu neúnosný řev a enormní společenský tlak, teprve pak se po měsících až letech bez provozu zbídačená trať předává zájemcům. Samozřejmě předem domluveným a co možná potichu. Pokud je zájemců víc, SŽDC už umí ty nevhodné včas formálně vyřadit, hlavně aby nebyly problémy. V posledních letech je hitem například nulová kapacita provozované dráhy. Jak vypadá taková trať, kterou SŽDC bezostyšně započítává do kilometrů provozovaných tratí a jejíž údržbu státu vykazuje, si můžete prohlédnout například právě mezi Mladoticemi a Kralovicemi, pokud ještě pod stromy koleje najdete. Až doposud to byly velmi výhodné "kilometry navíc", které zlepšovaly hospodářský výsledek jiných tratí. To se nyní konečně napravuje, ale bohužel právě jen tímto nešťastným směrem, ke zrušení dráhy. Co nejrychleji, co možná tiše a právě v době kdy ti, kteří by se jako jediní mohli účinně řízení protivit, a kteří si mnohdy tu svoji trať postavili ze svého, mají plné ruce jiné práce s převzetím samosprávy.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, Prohlášení o dráze 2010/2011 (SŽDC), ČTK/Finanční noviny, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 18.10.2010 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 12      Zpráv na stránku:   
19.10.2010 (19:25)  
toto je ten Bártův slibováný rozvoj železnic.... ať si sundá růžové brýle a dá si na přesdržku...
registrovaný uživatel pekař 
19.10.2010 (19:17)  
Já nevím, co takhle místo povídání si na netu zkusit vyjádřit názor trochu hlasitěji? Sepsat petici, napsat otevřený dopis ministrovi nebo třeba zahájit protestní hladovku..prostě cokoliv.. Pokud s něcím nesouhlasím, tak je to užitečnější než nadávat u piva.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
19.10.2010 (18:55)  
Miroslav Zikmund: Napsal jste: "...A pokud jsou nějaké spojovací silnice, které nevedou do žádné obce, tak ty by se prostě taky neudržovaly..."
Já myslel, že bydlím v centru Evropy a ne hodně daleko na východě... Spíše bych dal za příklad našim silničářům Švýcary nebo Rakušany. Alpy jsou přeci jen o něco vyšší než Vysočina nebo Krušné hory a přesto se tam doprava v zimě nezastaví.
V Česku je vybraná síť silnic, které se v zimě neudržují, ale řešit to uzavřením dalších cest?
Nu dobrá, začněme u Prahy. V zimě se bude udržovat jen D1 směr Brno a D5 směr Plzeň. Ostatní udržovat je zbytečné, protože do Prahy se dá dojet hned ze dvou stran...
registrovaný uživatel tenzor 
19.10.2010 (18:26)  
Miroslav Zikmund:
A pokud jsou nějaké spojovací silnice, které nevedou do žádné obce, tak ty by se prostě taky neudržovaly ...

Promiňte, myslel jsem si, že mám bohatou fantazii, ale na tohle mi asi nestačí. Kam by ta silnice vedla, pokud ne z obce do obce?
registrovaný uživatel xchess 
19.10.2010 (18:20)  
Každopádně je to zajímavá myšlenka - vyvěsit balík vyhlášek v den voleb na internetové schránky ministerstva dopravy ( ještě lepší by bylo někde v temné chodbě úřadu ) a počkat, kdo pošle připomínky do 10 dnů ( jinak se k nim už nepřihlíží )
19.10.2010 (18:11)  
Robert-Antonio : nic nového pod sluncem. Se stejnou myšlenkou "když jsou ztrátové železnice, tak musí být ztrátové i silnice" přišel před 20 lety pozdější náměstek ředitele SFDI ing. Jiří Novák ...
Dovedete si představit, jaké by se dosáhly úspory, kdyby se omezila zimní údržba části silnic. Když vedou do nějaké obce dvě cesty, tak by se holt udržovala jen jedna a řidiči by museli neudržovaný úsek objet. Jelikož by tam v zimě nikdo nejezdil, tak by vlastně ta silnice byla zbytečná a zrušila by se ...
A pokud jsou nějaké spojovací silnice, které nevedou do žádné obce, tak ty by se prostě taky neudržovaly ... Přesněji řečeno - udržovaly by se třeba pouze ty silnice, po nichž jezdí autobusy ZDO. Když autobus v sobotu či neděli nepojede, tak se v těchto dnech nebude odhrnovat sníh ... Kdo by chtěl jet, tak ať si objedná (a zaplatí) pluh ...
19.10.2010 (18:00)  
Opravdu za chvilku v tomto státě zbydou jenom hlavní tratě, tzv. po česku nazýváné "koridory".
19.10.2010 (18:00)  
Mám zato, že pan ministr by udělal líp, kdyby nechal udělat hloubkovou kontrolu = křížovou kontrolu na údajné vysoké náklady na "drahé tratě". To znamená faktury, odběráky materiálu, šichťáky, pracovní příkazy a hezky den po dni počínaje 0.00 dne 1. ledna a konče ve 24.00 hod dne 31. prosince daného roku zjistit, co se na té trati dělo a kam šly ty peníze ...
Řekl bych, že výsledky by byly překvapivé ....
19.10.2010 (17:45)  
zirecek: Dobře, a když vlastníte třeba chalupu na kterou nechcete jezdit, to tam rovnou objednáte buldozer aby ji srovnal se zemí? Nezkusíte ji napřed nabídnout k prodeji jinému zájemci?
Také by mě zajímala výše reálných nákladů na údržbu tratí do Uhřic a Aše státní hranice, resp. jestli nějaká je. Samozřejmě že pokud v některých případech k údržbě opravdu dochází, aniž by se trať příliš využívala, není SŽDC nucena trať provozovat, ale proč by to nemohl dělat někdo jiný?
19.10.2010 (17:25)  
Máme tu opět spoustu ekonomů, projektantů, zastupitelů úřadů a další odborníky na dopravu osobní a nákladní. Avšak především zde máme českou náturu - nadávat na vše místo zvednutí zadku a něčím konkrétním se přičinit ke zlepšení stavu, se kterým nesouhlasím, :-). Takové slovní vandalství, sprejerství,;-).

Pracuji několik let na dráze, kolejnice mě živí. Souhlasím se zrušením některých vybraných tratí. Každému je zřejmé, že některé tratě jsou prostě na zrušení. Stále se to řeší, stále se bádá, stále nikdo neudělá rozhodné slovo. Teď je na stole správní řízení, tak ať se příslušné složky činí. Nechť se ledy pohnou někam. Snad je každému zřejmé, že několik turistických vlaků v žádném případě nekompenzují údržbu stále podudržovaných regionálních tratí. Správní řízení má svá pravidla, nechť je příslušní zastánci využijí.
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko