..: Temný osud jemnické lokálky :..

Moravské Budějovice, foto: MilošJemnice — Trať 243 Moravské Budějovice – Jemnice by měla zaniknout. Kraj Vysočina, který na trati objednává osobní dopravu, totiž obdržel informace o malé obsazenosti těchto vlaků a nechce je proto dále objednávat. Podle posledních sčítání vlaky využije přibližně 200 cestujících denně. Tato vlaková linka by tak měla být nahrazena autobusy, které budou jezdit po souběžné silnici II/152 vedoucí z Brna přes Hrotovice, Moravské Budějovice a Jemnici do Slavonic a Nové Bystřice. Dle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) stojí údržba 12,5 milionu korun ročně, avšak provoz vynese pouze 660 tisíc korun za sedm párů osobních vlaků denně a dva páry nákladních vlaků týdně. Za těchto podmínek se tak prý nevyplatí trať dále udržovat.

Soukromý dopravce, nebo cyklostezka?

Budova jemnického nádraží, foto: Radek Papež

Podle náměstka hejtmana kraje Vysočina, Libora Joukla, starosté jednají o možnosti provozování dopravy soukromým dopravcem, který by současně zajišťoval údržbu tratě. Další projednávaná možnost je přebudovat těleso trati na cyklostezku. Tuto volbu by nejspíše finančně podpořil stát. Starostové chtějí trať zachovat, ale proti argumentům státu nemají pádnou odpověď. Mluvčí SŽDC Pavel Halla má ovšem námitky: „Nejde o to, že by ministerstvo od stolu rozkázalo něco rušit, trhat koleje, odstavit lidem spojení, a tak dále. Proti takovému výkladu se důrazně ohrazujeme. Je jen na krajských úřadech, jak svým obyvatelům zdůvodní případné neefektivní nakládání s veřejnými penězi. Kraje mají v ruce údaje, na základě kterých se nyní jako každý dobrý hospodář rozhodují, co má a co nemá cenu provozovat. Zatím se všichni shodli, že nemá cenu platit prázdné vlaky, které jezdí každou hodinu s milionovými náklady."

Historie trati

Trať byla slavnostně otevřena koncem roku 1896. Měří 21 km a je provozována podle předpisu D3. Počátek kilometráže je v žst. Moravské Budějovice, kterou sdílí společně s tratí 241 ze Znojma do Okříšek. Na trati leží zastávky Jackov, Dědice, Rácovice, dopravna D3 Třebelovice, zastávka Lhotice u Jemnice a poslední dopravna – Jemnice. Původně se počítalo s prodloužením až do Dačic, ale k výstavbě tohoto úseku nakonec, bohužel, nedošlo. 24. července 1996 byla tato místní dráha prohlášena Ministerstvem kultury ČR za kulturní památku.

Pamětní deska Jemnice, foto: Radek PapežPamětní deska Jemnice II, foto: Radek Papež

Zdroj: ČT24


Jan Máca Poslat mail autorovi | 14.9.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Vysočina


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
16.09.2010 (14:56)  
M: porad sem se nedozvedel, proc zrovna tenhle vlak zrusit....

jenom se v tom koupes vic a vic.....

proc nezrusit bus??? kdyz uz se chces neceho zastavat, nel bys o tom neco vedet
registrovaný uživatel M 
16.09.2010 (11:22)  
KK - duvod - je zbytecne utracet za vlak i autobus kdyz potreby cestovat plne pokryje pouze autobus. Nejaky duvod, proc si vydrzovat oboji jsem zatim nedostal
16.09.2010 (11:02)  
tak už jsem si říkal, že to tam pojedu omrknout v sobotu, že to bude pěknej výlet vláčkem, Jemnice mě nepřijde turisticky tak mrtvá (samo že podle mapy:-), ovšem dostat se tam z Brna jde jenom Busem, tak to je smůla. Ale jinak přísahám, že až trošku zbohatnu, koupím si za cenu šrotu vyřazeného krokouše a rozjedu to tam ve velkém. Měl jsem totiž takový sen a věřím že se splní
registrovaný uživatel Kakov 
16.09.2010 (10:52)  
Ad M
tak nam tedy ty rekni duvod, proc se ma zrovna tenhle vlak zrusit..... a taky nechci slyset, ze tam jezdi autobus.....
16.09.2010 (9:25)  
co je to za kravina? To je nejaka vlastnost autobusu, ze nejdou o vikendu nastartovat? - no to jistě není vlastnost autobusu, ale nastavení systému. A starostové už tuší, že nebude vlak a tedy časem ani bus.
16.09.2010 (8:45)  
Borovička: Co je to za nesmysl, že autobus nemůže jezdit o víkendu, natož v taktu. Co třeba prakticky celý Ústecký kraj? Když je to extra řiť, jako Hora Svatého Šebestiána, je ten takt čtyřhodinový, ale obslouženo to je.
Máme jeden kraj, který se vybodl na všechny ty neperspektivní lokálky a zavedl komplexní obslužnost v tomto stylu, a pak máme druhý kraj, který tratě neruší a jen všude škrtá spoje, takže výsledek je že se člověk nikam nedostane ani vlakem, ani autobusem.
bub: Tak zrovna tratí do Grafenau bych se neoháněl, význam má hlavně turistický, místní to pochopitelně moc nevyužívají, když je to místo do Pasova doveze na opačnou stranu k českým hranicím. Proto také dvouhodinový takt, nepříliš obsazené vlaky a nejistá budoucnost, zatímco autobusy ze Zwieselu a Regenu do Pasova jsou logicky mnohem populárnější. Ani vlaky do Bodenmaisu zrovna nepraskají ve švech, ale oproti trati Cham - Waldmünchen (což je ještě větší díra a občas tam jsou nepřípoje) je to ještě dobré. Samozřejmě tratím do Bodenmaisu a Grafenau nahrávají přípoje na obě strany ve Zwieselu, zatímco na trati 241 v MB nevím že by se k něčemu podobnému schylovalo.
happy: Proč má být hodinový takt šokující? Buď jezdím často (přípoj ve Zwieselu ke každému vlaku) nebo radši vůbec, plat strojvedoucího je pořád stejný a na hodinový takt mi tu pořád jeden motorák stačí.
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
16.09.2010 (7:59)  
Ad M
To, co je jinde standardem, bych rozhodně neoznačoval supervlakem. Že jsme jako standard pojali 810, je zoufalé chování k cestujícím v podaní ČD.

Já také nikde nepsal, že se musí na této lokálce zachovat provoz, tj. nebyla to reakce na předchozí příspěvek.
Jen jsem chtěl upozornit, že bez nějaké racionalizace ostatních lokálek, může následovat podobně neblahý osud i jinde na tratích, které bohužel mají ještě tu nevýhodu, že nejsou v tak přímém směru jako 243.

Místní podmínky neznám.
registrovaný uživatel M 
15.09.2010 (23:08)  
ceskolipak - fajn, ale i kdyz tam bude jezdit nejakej supervlak, tak porad plati, ze tam pojede i autobus a ty budes muset platit oboje!!!

To, co jsi napsal je obecny problem zeleznice v CR. NENI to argument pro zachovani teto konkretni trate, jejichz funkci bez jakychkoliv problemu muze prevzit autobus.
Co tam jezdi? 810 (cili "autobus") jednou za dve hodiny (neprvidelne). Zadna velkokapacitni doprava se tam nakona. Proc tam musi byt vlak? Napis mi, proc ma smysl na teto konkretni trati mit vlak. Konkretni duvod.
Nepis duvod, proc tam vlakem nejezdi lidi. To mne nezajima. Zajima mne, proc tam ma jezdit jakejkoliv vlak (treba i ten nejmodernejsi - v tom pripade ho ale srovnavej s nejmodernejsim autobusem). A pokud tam bude jezdit vlak (OK), tak prosim ihned zrusit autobus, protoze vedle sebe autobus a vlak, to si muze dovolit jenom neskutecne bohaty stat, ktery uz nema zadne jine problemy
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
15.09.2010 (22:47)  
To, že je malý zájem o cestování vlakem na této lokálce, je způsobeno celkovým vývojem ve společnosti a využíváním individuální dopravy. O tom není pochyb.

Mám však názor, že je to způsobeno i tím, jak se stát k této lokálce chová:

Vozový park připomíná spíš ten Jurský, protože 810 je jednak krajně nepohodlný, bez klimatizace/otvírání oken a pohodlných sedadel téměř bez opěradel, ale také bez nízkopodlažního uspořádání. To si senior, nebo matka s kočárkem napřed rozmyslí, zda použuje vlak. Do toho nikdo dobrovolně nevstoupí !
Určitě by pomohlo také i přemístění některých zastávek blíže k obci. A v neposlední řadě atraktivita návazné tratě 241.

Jaké pak můžeme obecně od zanedbaných lokálek čekat přepravní výkony ? Nejde přeci jen o tuto trať !

Srovnávat se zahraničím se sice dá, ale jen do určité míry.
registrovaný uživatel M 
15.09.2010 (22:43)  
happy - slovo "lze" neni synonymem slova "musi"...

bub - ano, teoreticky lze do silnici zvladnout veskerou dopravu. Jenze ja taky psal (kupodivu patrne omylem prehlednuto) neco o tom, ze kdyz se doprava Jemnice-Budejovice presune na silnice, tak to na intenzitu dopravy na silnici nebude mit v podstate zadny efekt (autobusy ve stejne trase jezdi, jezdi casteji a stavajici kapacita autobusu jiste zvladne ten "napor" cestujicich ze zeleznice absorbovat).
U Praha-Bratislava si uz tak jisty nejsem. Dokonce i nakladni vlaky pry na teto trase jezdi a nejsou to dva vagony tydne.
Ekologicke hledisko je na neelektrifikovane trati irelevantni. Bezpecnostni rovnez, protoze tim, ze lide prejdou z vlaku do autobusu nepribyde ani jedno auto. Moralne-historicke hledisko? Tak to snad ani tam jezdila konesprezka, ne?
Vlaky prazdne nejezdi, to nepisu. Pisu, ze jsou zcela zbytecne. Pokud si trikrat do roka zapnu TV v loznici, tak se o te TV taky da rict, ze "ji obcas vyuziji", ale to nemeni nic na faktu, ze je zcela zbytecna... (ad ten priklad s Nemeckem - takze kdyz si tu TV poridi soused, tak ja musim taky, protoze soused neni blbej)

Borovicka - co je to za kravina? To je nejaka vlastnost autobusu, ze nejdou o vikendu nastartovat? Pokud to starostove objednaji na vikend (stejne jako vlak), tak autobusy neprijedou? Opravdu?

Vsech, co tak broji pro zachovani, se ptam - proc tam ta zeleznice ma byt? Prosim duvod... Mimo "duvodu", ze tam byla vzdycky... Porad pisete ve stylu "kdyz se utraceji miliardy, tak se par tisic ztrati".
Zajima mne duvod, proc z Jemnice do Budejovic ma jezdi soucasne vlak i autobus a proc z toho duvodu je nutne udrzovat zeleznici. Proc je nutne udrzovat zeleznici kvuli 20 vlakum a 400 (budme velkorysi) lidem denne? Kdyby byly dve paralelni zeleznicni trate a nejakeho blazna napadlo, ze je to kravina a jedna se zrusi - take by to bylo spatne? Nebo by z "moralne-historickeho" duvodu bylo treba zachovat obe?
Proc tam nemuze jezdit jen autobus? Nebude to autobus navic - bude to jen ten autobus, kterej tam uz je. Nic se stavet nebude muset - bude tam ta silnice, co tam uz je. Nebude se muset objednavat zadna extra doprava - nebude to stat zadne penize navic. Jo, ja vlastne vim - z vasich penez to neni, tak proc neutracet, ze?
Jo a v neposledni rade (tohle mne zajima velmi) - jakym zpusobem obslouzite treba obec Mladonovice. Kdyz se jmenuji duvody, proc vlakem ne, tak se pise treba nejaka ta nizkopodlaznost a tak. To jako mate pocit, ze ti, kteri maji problem nastoupit do "vysokopodlazniho" vlaku budou uplne v pohode slapat kilometr k vlaku?
Pripadne - co takhle tu trat protahnout az do Slavonic? Pokud se vyplati stavajici trat, tak to by v tom byl cert, aby se to nevyplatilo az do Slavonic, ne?
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko