..: Temný osud jemnické lokálky :..

Moravské Budějovice, foto: MilošJemnice — Trať 243 Moravské Budějovice – Jemnice by měla zaniknout. Kraj Vysočina, který na trati objednává osobní dopravu, totiž obdržel informace o malé obsazenosti těchto vlaků a nechce je proto dále objednávat. Podle posledních sčítání vlaky využije přibližně 200 cestujících denně. Tato vlaková linka by tak měla být nahrazena autobusy, které budou jezdit po souběžné silnici II/152 vedoucí z Brna přes Hrotovice, Moravské Budějovice a Jemnici do Slavonic a Nové Bystřice. Dle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) stojí údržba 12,5 milionu korun ročně, avšak provoz vynese pouze 660 tisíc korun za sedm párů osobních vlaků denně a dva páry nákladních vlaků týdně. Za těchto podmínek se tak prý nevyplatí trať dále udržovat.

Soukromý dopravce, nebo cyklostezka?

Budova jemnického nádraží, foto: Radek Papež

Podle náměstka hejtmana kraje Vysočina, Libora Joukla, starosté jednají o možnosti provozování dopravy soukromým dopravcem, který by současně zajišťoval údržbu tratě. Další projednávaná možnost je přebudovat těleso trati na cyklostezku. Tuto volbu by nejspíše finančně podpořil stát. Starostové chtějí trať zachovat, ale proti argumentům státu nemají pádnou odpověď. Mluvčí SŽDC Pavel Halla má ovšem námitky: „Nejde o to, že by ministerstvo od stolu rozkázalo něco rušit, trhat koleje, odstavit lidem spojení, a tak dále. Proti takovému výkladu se důrazně ohrazujeme. Je jen na krajských úřadech, jak svým obyvatelům zdůvodní případné neefektivní nakládání s veřejnými penězi. Kraje mají v ruce údaje, na základě kterých se nyní jako každý dobrý hospodář rozhodují, co má a co nemá cenu provozovat. Zatím se všichni shodli, že nemá cenu platit prázdné vlaky, které jezdí každou hodinu s milionovými náklady."

Historie trati

Trať byla slavnostně otevřena koncem roku 1896. Měří 21 km a je provozována podle předpisu D3. Počátek kilometráže je v žst. Moravské Budějovice, kterou sdílí společně s tratí 241 ze Znojma do Okříšek. Na trati leží zastávky Jackov, Dědice, Rácovice, dopravna D3 Třebelovice, zastávka Lhotice u Jemnice a poslední dopravna – Jemnice. Původně se počítalo s prodloužením až do Dačic, ale k výstavbě tohoto úseku nakonec, bohužel, nedošlo. 24. července 1996 byla tato místní dráha prohlášena Ministerstvem kultury ČR za kulturní památku.

Pamětní deska Jemnice, foto: Radek PapežPamětní deska Jemnice II, foto: Radek Papež

Zdroj: ČT24


Jan Máca Poslat mail autorovi | 14.9.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Vysočina


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
14.09.2010 (9:50)  
Dit snad všichni víte, že SŽDC ovládá banda neschopných lidí, tak se nedivte, že údržba obyčejné lokálky stojí 12M kč. Dejme to soukromníkům, ať ukáží SKUTEČNÉ NÁKLADY NA PROVOZ A ÚDRŽBU a trať bude za chvíli v černých číslech. V počátku budou tolerovatelné 810, než se společnost vypracuje.
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
14.09.2010 (9:40)  
ceskolipak:
Presně tak. Jemnická lokálka byla postavena kvůli tomu, aby napájela rychlé vlaky jedoucí po Severozápadní dráze (Vídeň/Znojmo/Jihlava/Kolín/Děčín). Dnes na trati ze Znojma do Okříšek jezdí otřesné osobáky v provedení 810. A pak se někdo na kraji či MD diví, že počty cestujících klesají.


Ad tulip
Můj názor je ten, že v tomto regionu je stav železnice dost zanedbávaný. Pokud na trati Okříšky - Znojmo nejede jediný spěšný vlak/rychlík a cestující z Jihlavy do Znojma (M. Budějovic, Jemnice) musí na přestupech v Okříškách čumákovat tři čtvrtě hodiny, tak se nedivím, že o tento způsob dopravy není zájem. Jede-li vlak z Jihlavy do Znojma 3 hodiny (auto asi 70 minut), je to cílená likvidace železnice. První, kdo to pocítí bude lokálka typu M. Budějovice - Jemnice.

Přitom trať 241 má slušené směrové parametry, kterým by mohla v některých úsecích koridorová 260 závidět.

Pokud se ze Znojma dá někam dostat vlakem, tak jedině do Vídně, bohužel.. Trať do Šatova se elektrizovala a zmodernizovala na rychlost 80-90 Km/h. Kdyby totéž udělali do Jihlavy, bylo by cestování úplně o něčem jiném !!

Jak to vypadá na silnice? Staví se rozsáhlý obchvat M. Budějovic a sousední vesnice, bude dokončem někdy v říjnu.
Silničáři si zakreslují další přeložky silnic mezi Znojmem a Jihlavou...

A co železnice ? Pražce shnijou, koleje zreziví, zastávkovým motorákem 810 nikdo nebude chtít jezdit, když múže jet klimatizovaným busem. Za pár let budeme číst o rušení provozu na trati 241.
Přitom trať 241 by se krásně dala jezdit z Havl. Brodu přímo a rychlostí 80-100 km/h.
14.09.2010 (9:12)  
Trocha tvrdých dat:

Jemnice 4444 obyv., Mor. Budějovice 7853 obyv. (ČSÚ, 2009)
Jízdní doby: vlak 30 min, bus 25 min, přičemž zastaví asi dvojnásobně často. Viz
http://jizdnirady.idnes.cz/draha/?p=MjglODU2NDAlMjE5MTMlMTI5NjklMCUxNjczNiUlMTA6MzUlMTE6MDAlMTQuMDkuMjAxMA--&irk=LTIwOTA5NTU3MzQ-
Navíc ve směru Znojmo vede přímá silnice.

Já sice hlásám rušení polních drah, kudy chodím, ale když dojde na věc, cítím taky lítost. Bohužel ten provoz nedovedu obhájit ani sám před sebou.

Já bych trať zakonzervoval, případně ji provozoval jako nákladní, ale nevytrhával. Kdoví, co se za 20 let stane s hlavní tratí na Znojmo, anebo s cenou ropy.

Jinak dočetl jsem se, že o provozování dráhy a drážní dopravy uvažuje JHMD. Možná by se jim podařilo natáhnout tam turisty a trať oživit. Pokud do toho půjdou, držím jim palce!
14.09.2010 (9:06)  
Stále dokola se příliš nerozlišují dvě rozdílné věci. Jedna věc je zastavení osobní dopravy a druhou věcí je zrušení celkového provozu na trati vůbec.
Rozhodne-li se osazenstvo úředníků, že je celkově výhodnější provozovat ZDO v dané oblasti autobusy namísto železnice, ušetří rozpočet samosprávy. Avšak je málo případů, kdy dojde k úplnému zastavení dopravy, které by znamenalo i ony poukazované úspory na straně SŽDC. Navíc vykazování roční finanční náročnosti úkonů SŽDC je hodně problematické, když na většině lokálek jsou investice velice nerovnoměrné v průběhu mnoha let.
Když vezmeme papírově čistě ekonomické hledisko, tak se dá zrušit velké množství lokálek. Bohužel i z ekonomického hlediska je posuzování efektivnosti žel. provozu někdy labilní. Příkladem je pomalu končící veliký boom nákládek pólského dřeva z aut na vlak v příhraničních žel. stanicích.
registrovaný uživatel tulip 
14.09.2010 (8:50)  
ceskolipak:
Presně tak. Jemnická lokálka byla postavena kvůli tomu, aby napájela rychlé vlaky jedoucí po Severozápadní dráze (Vídeň/Znojmo/Jihlava/Kolín/Děčín). Dnes na trati ze Znojma do Okříšek jezdí otřesné osobáky v provedení 810. A pak se někdo na kraji či MD diví, že počty cestujících klesají.
14.09.2010 (8:39)  
Ač článek moc vtipný není, vtipná mi přijde pamětní cedule na jilemnickém nádraží. Napsat, že trať měří 20 630 km chtělo asi skutečně hodně odvahy. Proč si to proboha po sobě nikdo nepřečetl? Dyť je to na ostudu.
14.09.2010 (7:59)  
Je mi smutno z toho, jak málo si vážíme technického umu a odkazu našich předků, jak lehkovážně a lehkomyslně se k tomuto stavíme, jak si ničeho nevážíme.
A to platí nejen na železnici.
14.09.2010 (7:58)  
Alex,Swan:
1) Žádné silnice se stavět nebudou.
2) Motorový vlak neprodukuje žádné zplodiny?
3) Jak často - to záleží na objednavateli. Každopádně za cenu 1 páru vlaků může jet X párů autobusových spojů, přičemž X je zcela jistě větší než 1 (aneb kolikrát je cena za autobus nižší než za vlak).
4) Jj, jsou rádi, že jim hodní železničáři charitativně obsluhují zapadlé vesnice na své vlastní náklady.
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
14.09.2010 (7:51)  
Možná jde malá obsazenost spojů M. Budějovice - Jemnice v ruku v ruce s tím, jaký je stav trati Znojmo - Okříšky, na které už ani nejezdí žádné spěšné vlaky jako dřív (Havl. Brod - Znojmo).
registrovaný uživatel Alex,Swan  mail  
14.09.2010 (7:39)  
Jen ať to tady zruší vše páni úředníci. Ať se všude postaví silnice a lidi se zadusí smogem. Zajímalo by mě, jak často za den bude autobus jezdit?! Vždť ti lidé jsou kolikrát rádi, že ten vlak jede, protože je mnoho míst v republice, kam o víkendu a ve svátek nevjede ani jeden autobus.
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko