..: Temný osud jemnické lokálky :..

Moravské Budějovice, foto: MilošJemnice — Trať 243 Moravské Budějovice – Jemnice by měla zaniknout. Kraj Vysočina, který na trati objednává osobní dopravu, totiž obdržel informace o malé obsazenosti těchto vlaků a nechce je proto dále objednávat. Podle posledních sčítání vlaky využije přibližně 200 cestujících denně. Tato vlaková linka by tak měla být nahrazena autobusy, které budou jezdit po souběžné silnici II/152 vedoucí z Brna přes Hrotovice, Moravské Budějovice a Jemnici do Slavonic a Nové Bystřice. Dle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) stojí údržba 12,5 milionu korun ročně, avšak provoz vynese pouze 660 tisíc korun za sedm párů osobních vlaků denně a dva páry nákladních vlaků týdně. Za těchto podmínek se tak prý nevyplatí trať dále udržovat.

Soukromý dopravce, nebo cyklostezka?

Budova jemnického nádraží, foto: Radek Papež

Podle náměstka hejtmana kraje Vysočina, Libora Joukla, starosté jednají o možnosti provozování dopravy soukromým dopravcem, který by současně zajišťoval údržbu tratě. Další projednávaná možnost je přebudovat těleso trati na cyklostezku. Tuto volbu by nejspíše finančně podpořil stát. Starostové chtějí trať zachovat, ale proti argumentům státu nemají pádnou odpověď. Mluvčí SŽDC Pavel Halla má ovšem námitky: „Nejde o to, že by ministerstvo od stolu rozkázalo něco rušit, trhat koleje, odstavit lidem spojení, a tak dále. Proti takovému výkladu se důrazně ohrazujeme. Je jen na krajských úřadech, jak svým obyvatelům zdůvodní případné neefektivní nakládání s veřejnými penězi. Kraje mají v ruce údaje, na základě kterých se nyní jako každý dobrý hospodář rozhodují, co má a co nemá cenu provozovat. Zatím se všichni shodli, že nemá cenu platit prázdné vlaky, které jezdí každou hodinu s milionovými náklady."

Historie trati

Trať byla slavnostně otevřena koncem roku 1896. Měří 21 km a je provozována podle předpisu D3. Počátek kilometráže je v žst. Moravské Budějovice, kterou sdílí společně s tratí 241 ze Znojma do Okříšek. Na trati leží zastávky Jackov, Dědice, Rácovice, dopravna D3 Třebelovice, zastávka Lhotice u Jemnice a poslední dopravna – Jemnice. Původně se počítalo s prodloužením až do Dačic, ale k výstavbě tohoto úseku nakonec, bohužel, nedošlo. 24. července 1996 byla tato místní dráha prohlášena Ministerstvem kultury ČR za kulturní památku.

Pamětní deska Jemnice, foto: Radek PapežPamětní deska Jemnice II, foto: Radek Papež

Zdroj: ČT24


Jan Máca Poslat mail autorovi | 14.9.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Vysočina


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
17.09.2010 (9:25)  
jen for M: aha takze zrusime zeleznici, protoze muze byt porucha na trati??? tedy na takhle genialni myslenku bych fakt neprisel, a co ty pracujes, nebo se nechavas zivit???

protoze z pohledu zamestnavatele:
mel by te propustit, protoze preci muzes onemocnet

a z pohledu statu:
mel by te necas nechat zastrelit, protoze muze byt nemocny a odcerpavat penize ze zdravotnictvi......

to vis chlapce to ze chodis hrat golf z tebe nadcloveka nedela
registrovaný uživatel M 
17.09.2010 (0:57)  
To prijde az v momente, kdy nekoho napadne, ze zeleznicari jsou "statni zamestnanci" a taky by mohli 10% s platem dole:-)
registrovaný uživatel DJ 
17.09.2010 (0:03)  
A že ještě drážní odbory nepohrozily stávkou, kterou by odvolaly jen v případě kdyby bylo odvoláno rušení tratí?

V jiných zbytečnějších případech (zdanění režijek a dalších brebend), to byly slyšet všude, tak kde jsou teď, když by mohly udělat něco užitečného?
registrovaný uživatel rundlik  mail  
16.09.2010 (22:03)  
Čert to byl všechno dlužen:-rozbití železniční dopravy na osobní a nákladní,SŽDC,"privatizaci" ŽOSek,rušení TD aj.hokusy-pokusy.Stejně jako Krajské úřady,kde se jen přelévají finance a do železnice jen každý kecá.A výsledek-rozbité silnice plné kamionů, nakladní vlak nikde a ruší se jedna trať za druhou.
registrovaný uživatel rundlik  mail  
16.09.2010 (21:34)  
Jsem naprosto zděšen rušením regionálních tratí.Navíc bych rád viděl těch 12,5 milionu Kč ročně na údržbu trati Mor.Budějovice-Jemnice ze strany SŽDC.Je třeba protestovat !!
16.09.2010 (19:30)  
lidi, co stale fandite vlaku proti busu, zamyslete se nad momentem, kdyz se na trati neco deje a vlak nemuze jet..jake se pouzije reseni?ANO... NAHRADNI AUTOBUSOVA DOPRAVA! takze ta silnice tam bude stejne a bude a bude! a penize ustrene za takove lokalky se muzou tvat do jinych trati (i napr. na Iglau-Znaim) nebo nekde jinde, pripadne udelat nejak ten obchvat mesta/obce (samosebou silnicni) a odlehcit tak nekolika stovkam/tisicum lidi...
a mnoho lidi co nejezdi vlakem casto, kdyz vidi 810(nebo reginu) tak rekne takovy autobus na kolejich!

a texty jako "dojde ropa apod"...to jsem zvedavej na co by jezdila regionova a dalsi dieslove stroje, kdyz dojde ropa....
a neberte ze auta budou stale jen na naftu a benzin...to je otazkou casu!!
registrovaný uživatel M 
16.09.2010 (18:03)  
Ono je to "jeste lepsi"...
Z Jemnice autobus 12:45 a potom vlak 12:56. Potom pres hodinu pauza a 14:15 vlak, 14:20 autobus.
Ironicky by se dalo rict, ze je tam superkonkurencni prostredi...

Na to, ze tady vystoupilo nekolik osob, ktere tem, kteri zruseni schvaluji, "kaze", ze o tom regionu vedi jen podle mapy, tak se velmi divim, ze tihle "mistni" neprispechaji s necim jako "vlakem do Budejovic prijede X lidi, autobusem Y lidi". Nebo Mladonovice jsou jen dva baraky s celkem peti auty, tak stejne autobus nemusi. Nebo cokoliv, cimz by ukazali, jak dalece se v tomto regionu vyznaji...
registrovaný uživatel Bel  mail  
16.09.2010 (17:22)  
Směr Moravské Budějovice-Jemnice obsluhuje v pracovní dny 7 vlaků a 12 autobusů, v sobotu 2 vlaky a 2 autobusy a v neděli 4 vlaky a 6 autobusů. Takže starostové se asi moc děsit nebudou že zůstanou o víkendu zcela bez spojení, když vypadne vlak. Autobusy asi nejezdí tak plné, aby nemohly pojmout těch pár cestujících z lokálky. Řekl bych dokonce bez nějakého výraznějšího navýšení spojů. Udržovat finančními injekcemi provoz této železniční trati je hodně velký luxus. Byť ta lokálka má svůj půvab. Ale samozřejmě je možné ji nabídnout k privatizaci. Nevím jestli by se našel dobrodruh, který by ji ale provozoval bez dotace.
16.09.2010 (16:56)  
Já bych každopádně takovéhle tratě úplně nerušil - ve smyslu úplného snesení a následného zastavění jejich trasy. Kdo ví jaká bude situace třeba za 15 let...
registrovaný uživatel M 
16.09.2010 (16:45)  
Ale klidne at se zrusi autobus...
Akorat kdyz se zrusi autobus, tak se autobusova infrastruktura bude muset udrzovat i nadala, protoze ji vyuzivaji nejen autobusy a uspora bude jaksi nizsi.
A druhy duvd proc neni chytry zrusit autobus - obec Mladonovice a pripadne poruchy na trati. Autobus se z Jemnic do Budejovic dostane dvema az trema (teda z tech normalnich) zpusoby a dokonce zvladne obslouzit vsechny zastavky po ceste. Vlak v pripade problemu na infrastrukture neobslouzi nic, resp. maximalne po zavadu.

A proc zrusit zrovna tuto trat pro obzvlast tupe a zamerne slepe - protoze stat a kraj nema na to, aby platil soucasne autobus i vlak, kdyz zcela bohate staci platit jedno a nikdo neprijde k ujme. Pokud se bude rozhodovat, co zrusit, tak viz vyse.

Takze drahy koupateli, staci? Ted mi napis, proc by se mel zrusit autobus, pripadne proc provozovat oboji. Zajima mne, kdo prijde k ujme (ci kvalita zivota bude snizena), pokud tam nebude jezdit vlak. Tak nejak dlouhodobe se ti nedari uvadet argumenty, o skutecne infantilnich soukromych zpravach, kde mi hrozis pestickou ani nemluve...
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko