Praha — Ministerstvo dopravy (MD) požádalo Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) o okamžité zastavení veškerých staveb na dopravní infrastruktuře, které probíhají. Výjimkou jsou místa, kde nelze po zastavení zaručit bezpečný provoz. Stop stav se týká asi 15 staveb, zejména na III. a IV. koridoru nebo klíčové rekonstrukce stanice Přerov. Informovali jsme i o projektu rekonstrukce nádraží Olomouc nebo elektrifikace trati Otrokovice – Vizovice, kde byly zastaveny již přípravné práce a vypsání výběrového řízení. Účelem tohoto zastavení je zejména prověření veškerých smluv, jestli jsou plněny časové, kvalitativní i finanční závazky. Zastaveno je i proplácení faktur stavebním firmám. Tým, který prověří veškeré stavební projekty, povede Pavel Habarta, který bude na SŽDC zastávat nově vytvořenou pozici náměstka pro audit. Dříve působil jako krizový manažer v ČD–Telematika. Ministr Vít Bárta na tiskové konferenci připustil i vyjednávání s firmami o slevách a dalších úlevách. Ty však mnoho úspor nenabízí — v návrhu je vyškrtání některých dílčích prvků z projektů, např. protihlukové stěny v místech, kde nejsou bezprostředně nutné. Jejich výstavba byla ostatně kritizována dopravními odborníky i veřejností. Stavby mohou být po prověření opět rozběhnuty. Investice do údržby nebudou nijak omezeny.
Nekolikrat jsem to tam zopakoval. Ale do omezenosti ti nadavat nebudu...
Pokud jde o ty obchody, tak tam jde jaksi o to, ze prijmy z prodeje zbozi pokryji naklady na jejich nakup a soucasne splati i tu stavbu (a dokonce i zisk). Poplatky za pouziti dopravni cesty budovani infrastruktury nezaplati. Rozdil je tedy ten, ze muj priklad se zahradkou byl ten, ze ta cizi decka by neplatila vubec nebo nakladum neadekvatni castku (cili stavajici stav poplatku za infrastrukturu). V obchode (v Plzni jsem ale nikdy nenakupoval) je to ale bohuzel tak, ze v cene zbozi je i nejaka marze a ne naopak.
Dalsi rozmer je ten, ze v tech obchodech nebyli zadni "cerni pasazeri" - nenastava tam nic na zpusob "za ceske dane se postavi dalnice, Polaci na nich jezdi zadarmo" (se zeleznici je to zcela analogicke). I toto jsem se pokousel popsat tak, aby to bylo kazdemu jasne. No, ty ale nejsi kazdy...
Problem "cerneho pasazera" ostatne neni muj vymysl, vymyslel to nevim kdo a tyka se to verejnych sluzeb. Urcite se to netyka nakupovani v obchode... Ja ho jen pouzil na pouzivani nezaplacene (z dani) sluzby cizinci.
Ja samozrejme proti osobnim vypadum nemam zhola nic, ale opri to alespon o nejakou logiku...
Jinak dnes jsem tu trat Praha-Benesov jel (u zapadniho okna) a ty PHS pozorovat. Z cele trati byl zbytecny maximalne kilometr a ani jednou jsem si nevsiml, ze by kilometr dlouha stena chranila jeden barak v poli. Mozna je tohle vsechno na te vychodnis strane
PLZEŇSKÝ KRAJ Ještě před týdnem počítali cestující, kteří pravidelně jezdí vlakem mezi Chebem a Plzní, že budou kvůli stavbě III. koridoru složitě přesedat do autobusů jen do příštího dubna. Teď to vypadá, že vlaky mezi Stříbrem a Planou nepojedou podstatně delší dobu.
Právě tento úsek chebské tratě totiž figuruje na seznamu staveb, které chce ministr dopravy Vít Bárta v rámci úsporných opatření zastavit. „Radši to ani nechci slyšet. V pondělí jsem jela za dcerou do Plané. Ve Stříbře jsem přestupovala do motoráku a ve Svojšíně do autobusu,“ zlobí se důchodkyně Alice Jedličková z Plzně.
Stavební práce na trati mezi Stříbrem a Planou přitom začaly ani ne před měsícem. Mezi Ošelínem, Pavlovicemi a Brodem nad Tichou teď chybí koleje. „Pochybuji, že by nás nechali dokončit tento jednokolejný úsek,“ nevěří mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla.
Vlaky mezi Ošelínem a Brodem se původně měly rozjet 1. října. O kolik týdnů či měsíců navíc budou pasažéři přesedat do autobusů, zatím není jasné. „Čekáme na informace od SŽDC a přizpůsobíme se opatřením, která vyhlásí,“ sdělila mluvčí ČD Radka Pistoriusová.
Mimochodem ta paní Jedličková přestupovala na motorák zbytečně, ne...
Šetří se, krajem pojede méně vlaků
14. srpna 2010 0:00
KARLOVARSKÝ KRAJ Méně vlaků zřejmě pojede v kraji od prosince kvůli úsporám, které připravuje nová vláda. Ministerstvo dopravy se chystá ukončit smlouvu, v níž se vloni zavázalo pro příštích deset let přispívat kraji na dopravní obslužnost. Ročně to dělá 76milionů korun.
Vlaková doprava ovšem dostala ještě jednu ránu. Ministr dopravy Vít Bárta chce z úsporných důvodů zastavit rekonstrukci trati mezi Stříbrem a Plzní, která leží na důležité železniční spojnici z Plzně do Chebu. Jedná se přitom o součást výstavby III. koridoru.
„Záměr zredukovat rozsah železniční dopravy nám nastínili ministerští úředníci. Rušení by se pak mohlo dotknout 6 až 10 procent zdejších regionálních spojů. Nepovažuji to za šťastné řešení,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Petr Navrátil.
Plán chystaných úspor ho zaskočil. Memorandum o financování dopravní obslužnosti na železnici totiž ministerstvo dopravy podepsalo se všemi kraji teprve vloni. Celkově se stát zavázal krajům pomoci částkou 2,6 miliardy ročně. „Mám pocit, jako by memorandum znamenalo pro novou vládu jen cár papíru,“ poznamenal Navrátil.
Ještě před týdnem počítali cestující, kteří pravidelně jezdí vlakem mezi Chebem a Plzní, že budou kvůli výstavbě III. železničního koridoru složitě přesedat do autobusů jen do příštího dubna. Teď to vypadá, že vlaky mezi Stříbrem a Planou nepojedou kvůli ministerskému rozhodnutí podstatně delší dobu.
„Radši to nechci ani slyšet. V pondělí jsem jela za dcerou do Plané. Ve Stříbře jsem přestupovala do motoráku a ve Svojšíně do autobusu,“ popisuje Alice Jedličková z Plzně.
Ani si radši nepředstavuje, že by tak složitě dojížděla za vnoučaty i příští rok v létě. „Být mladší, udělám si řidičák a jezdím radši autem,“ zlobí se důchodkyně.
Stavební práce na trati mezi Stříbrem a Planou přitom začaly ani ne před měsícem.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - karlovarský kraj
Autor:
(bz, jak)
Bárta zatím jedná velice rozumně, snad mu to vydrží.
Jistě, že se mají hledat úspory, jen si jaksi nejsem jist, že to vzal za ten správný konec.
Naprostý souhlas. Koridory se zatím jenom opravují. Nic pořádného se zatím ještě ani nepostavilo a jak to tak vidím, ani dlouho nepostaví.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.