..: V žst. Spišská Nová Ves se srazily vlaky, 3 lidé zemřeli :..

Spišská Nová Ves — První dubnový den na Slovensku poznačila železniční tragédie: krátce po 11.30 v žst. Spišská Nová Ves narazila lokomotiva 131.051/052 ŽS Cargo Slovakia zezadu do stojícího Os 7809 ve směru Košice (odj. 11.33). Nehodu nepřežili tři lidé, dalšího museli hasiči přibližně 17 minut vyprošťovat z kabiny lokomotivy a nyní bojuje o život v košické nemocnici. Všichni mrtví patří k posádce lokomotivy, která před polednem vyjela na zkušební jízdu po opravě v depu SNV; zřejmě kvůli selhání elektrodynamické brzdy však stroj vjel vysokou rychlostí na obsazenou kolej. Další dva lidé ze zadního stanoviště před srážkou stihli vyskočit. Kromě čtvrtého strojvůdce bylo zraněno 15 cestujících osobního vlaku, z nichž nikdo není v ohrožení života. Vyšetřování příčin neštěstí probíhá.

Lokomotiva narazila do posledního vozu řady Bmeer, který byl na Os 7809 přepravován z dílen do své domovské stanice Košice. Přestože má být tento vůz v průběhu přepravy uzamčený, některé zdroje uvádí, že se v něm v době srážky nacházelo deset cestujících. Provoz na V. koridoru nebyl přerušen, omezení se vztahují pouze na obvod stanice Spišská Nová Ves. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia se zatím k možným příčinám nehody nevyjadřuje, osobní dopravce ZSSK už potvrdil, že zraněné cestující finančně odškodní.

Více fotografií z místa neštěstí získali kolegové ze serveru railpage.net.

Podrobnosti zjišťujeme

Zdroj: Deník Korzár, Aktuálne.sk


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 1.4.2010 (16:06)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Slovensko Prešovský


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 16      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
05.04.2010 (22:44)  
ad Vousáč: podle všeho 6. Ale to je vedlejší. Podle mě vůbec nešlo o zkušební jízdu, ale o jízdu k výpravčímu pro další dispozice. A předpokládám, že na školení strojvedoucích SK se to dozvím a možná i dřív. Bohužel školení za první pololetí už bylo 2.3.
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
05.04.2010 (21:58)  
Petr Šimral : myslíte si, že vlaková četa žst. Štúrovo, která vlaky na trase Štúrovo – Bad Schandau doprovázela měla povědomost o tom, kde vůbec je ... a co se děje ... já o tom vážně pochybuji.
Zasloužilí "gazdové" to brali poněkud "sportovně" > a veď čo ???


Ale samozřejmě že měla, pokud nechrápala v hytláku. Už od Lamače se zvedají lidi, tahají kufry, lezou ke dveřím a připravují se na výstup. A tenkrát byl služební postup i u vlakvedoucích a průvodčích, zobáci tam nechodili. Tedy měli být schopni vyhodnotit, že tohle už je trochu moc.
05.04.2010 (21:45)  
Ažetďák:
Ty si furt to svoje meleš a vidím, že si nič nepochopil. Uvedom si, že viem o celom tom hroznom nešťastí kúsoček viac ako ty.
píšeš: protože teoreticky měla lokomotiva bezpečně zastavit!
Pochopitelne ani teraz neprezradím nič, len sa ťa spýtam:

Ako tá mašina mala vedieť, že má zastaviť? To taká dvojička podľa teba má oči, intuíciu alebo inú umelú inteligenciu?
Alebo mala vyhodiť padáky, krompáče či dokonca to mala sama od seba strhnúť z koľaje do priekopy?
05.04.2010 (21:02)  
Pánové,domnívám se že spousta energie v psaní příspěvků je vynaložená na celkem nic. Kolik lidí bylo na stanovišti inkriminovaného dvojčete? Podle všeho čtyři,což je v Česku povolené a Slovensko zase není o tolik jiné. Posunem prováděné zkušební jízdy:jak jsem již jednou napsal,docela dost jsem jich fyzicky uskutečnil. Ale jedině a pouze po předchozím sjednání s výpravčím a jeho souhlasu. Takhle určitě v této situaci postupuje každý strojvedoucí,pokud nemá sebevražedné úmysly. Takže úvahy o tom,že lokomotiva vjela na obsazenou kolej a neměla tam co dělat jsou absurdní. Možná,že v komunikaci něco zaskřípalo,možná že opravdu došlo k poruše něčeho-třeba i relátka. Ale v žádném případě to nebyl šlendrián,či zbytečné riskování,hraničící s frajeřinou.Skloňme své psací zbraně a zamysleme se nad tím,že byla zaplacena ta nejdražší daň technickému pokroku. Ale ten se nezastaví,a vůbec se už nevrátí zpátky.
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
05.04.2010 (20:43)  
ad Ziki: původně se uvažovalo s novým typem špalíků, ale nikoliv keramickými, ale s "oblíbenými" špalky RUBOS, tedy Guma - Azbest. Takto byly osazeny oba prototypy. Protože ale tyto špalíky značně leštily jízdní plochu kola, lokomotivy neměly dobré adhezní vlastnosti. A tudíž byly dosazeny špalky litinové se zvýšeným obsahem fosforu, které prý také vyhověly. Jak "vyhověly" najdeme třeba v D2/1 - G 18 P 29. Teda ne, že by ostatní modernější elektriky na tom byly o moc líp G 24 P 44.
Jinak na několika mašinách s RUBOSy jsem se svezl. Byly nasazené na několika mašinách 242 ve směnném NS - Jihlava i na osobácích. Klouzalo to víc, ale normy se s tím daly tahat stejné. Dále jsem jezdil turnusově na lokomotivě 210.057 (2. záloha Sokolov seř.n.). Ta je měla z toho důvodu, že na hrbu litinu ničila moc rychle a nevycházelo 14 dní na provozní ošetření. Za sucha to byly úžasné špalky (tiché, přesně brzdící, rychle odbrzďující), za dlouhodobého deště to šlo (napřed trošku ohřát a pak pohoda), ale naprosto nesnášely změny. Představte si dlouhodobé sucho, do toho začnou padat ty první, těžké veliké kapky, všude prach a vy máte roztaženou soupravu 1500 tun brzděnou jenom lokomotivou. Do smyku to chodilo už jenom při pohledu na brzdič přídavné brzdy a to i při pískování. Dalším "nedostatkem" bylo, že se špalkama nedaly odstraňovat plochy na kolech vzniklé neodborným brzděním (a k tomu byly přeci jen tyto špalky náchylnější), takže se muselo brousit prokluzem kol za jízdy. Měli jsme i jednoho borce, který brousil při stání (přivěšen k zabrzděné soupravě). Pak ho z toho musel vytáhnout Sergej (sám nevyjel) a stálo ho to "žlutou".
05.04.2010 (19:26)  
rk_kn. : u té LV jízdy šlo o to, že radiový signál k lokomotivě šel se dvou stran. Lok se nacházela v místě, kde byl signál oboustranně relativně slabý a signál hovoru výpravčího se strojvedouím překryl signál generálního stopu. Pokud by generální stop použil dispečer, tak tento dispečerský stop vypíná hovorové signály výpravčích.

Petr Šimral : myslíte si, že vlaková četa žst. Štúrovo, která vlaky na trase Štúrovo – Bad Schandau doprovázela měla povědomost o tom, kde vůbec je ... a co se děje ... já o tom vážně pochybuji.
Zasloužilí "gazdové" to brali poněkud "sportovně" > a veď čo ???

K těm nízkým brzdícím vahám 350. Můžete oživit paměť ? Není to náhodou proto, že původně se uvažovalo s "novým" typem špalíků (keramika ???), které ovšem způsobovaly při brzdění takové zahřívání obručí, že docházelo k jejich pootočení. Takže se přešlo zpět na kovové špalíky, které mají ovšem nižší brzdící účinnost a proto se musela snižovat rychlost. Lok 15x mají také brzdové jednotky, ale ty už byly konstrukčně přizpůsobeny klasickým špalíkům.
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
05.04.2010 (18:20)  
ad rk_kn: zcela přesně. A k čemu jste to psal? Považujete snad toto obrzdění za nezoufalé? Bylo dokonce tak zoufalé, že tato řada nesměla jet strojově ani 80, ale při zábrzdné 1000 metrů jen 65 km/h, při zábrzdné 700 metrů 55 km/h, při zábrzdné 400 metrů jen 45 km/h.

PS: pokud si to správně vybavuji, tak před první samostatnou jízdou musel být strojvedoucí přezkoušen strojvedoucím instruktorem za jízdy z účinnosti brzd, prostě musel si to pod dohledem vyzkoušet. Na žádné jiné řadě jsem tento požadavek nezaznamenal.
registrovaný uživatel rk_kn.  mail  
05.04.2010 (18:00)  
Petr Šimral : Nehoda Meridiánu v BA sa stala v r. 1977. Podľa predpisu ČSD D2/1, v tom čase nie je v tech. údajoch spomínaná EDB. Mašina mala v režime G brzd. hmotnosť 18 t ( t.j. 20 brzd. %, v režime P 29 t, 32 br. %, režim R nie je uvádzaný, a ani EDB.
Aj v predpise ŽSR SR 1013, verzia z r. 1996, je uvádzaná aj možnosť bez EDB, s takými istými hodnotami. Pri P + EDB 90 t, tj. 100 %.

skenované stránky z predpisov sú na adrese

http://ulozto.cz/4466024/sshot-1.jpg

http://ulozto.cz/4466023/d2-1.jpg
registrovaný uživatel numo 
05.04.2010 (15:05)  
@Ážetďák: Neviem odkial prameni vas odpor k software ako takemu - predpokladam ze z toho, ze do relatok vidite a do software nie. To by som zasa mohol tvrdit ja, ze relatka pre lokomotivu zadrotuje kazdy kto rozumie principu spinaca - tiez nezmysel. To nemyslim nijak zle, kazdy sme odbornik na nieco ine. Pre mna to tym relatkom za ktorym je "vykon" konci, pre vas zrejme zacina.

Software sa uz nejake dve desatrocia zivim, pricom tym nemyslim bezne PC-cka, ale riadiace systemy. Nakoniec aj moj zaujem o mechanizmy veduce k nehodam prameni z toho, ze si z nich beriem poucenia pre vyvojarsku prax. Kod do ktoreho som prispel bezi vselikde od inteligentnych budov cez cestne tunely, fabriky, az po urychlovac v CERN-e. Osobne by som ale urcite nesiel do software, od ktoreho priamo zavisia zivoty a zdravie, pokial by som nebol presvedceny o tom, ze su vo firme zavedene a dodrziavane standardy pre rigorozne testovanie, ze dosledne testuje ina osoba ako kod pisala a ze tak specifikaciu, ako aj testovacie scenare prejde aj niekto z praxe. Z tohoto hladiska sa software testuje mozno aj lahsie ako tie relatka, nainjektovat chyby vstupov je jednoduchsie ako odskusat vsetky moznosti zlyhania zadrotovanej logiky.

Ak to niekde tak nefunguje, tak to nie je chyba software, ale ludi. Spravne navrhnuty a otestovany hard- aj software nie je o nic menej spolahlivy, ako releova logika. Bud teda vo vyvojarskej firme nie su odbornici na svojom mieste (taka firma snad ale v tejto branzi po prvom pruseri skonci), alebo - a to je zial omnoho castejsie - zakaznik nie je ochotny akceptovat a zaplatit dlhsi cas vyvoja a radsej akceptuje nizsiu kvalitu.

Co sa tyka tejto nehody, bolo postavene na obsadenu kolaj - bud omylom a vsetci si mysleli ze sa mozu prehanat po volnej, alebo umyselne a do masiny to nejak nedorazilo/nebolo pochopene. Ze je pruser zrejme zistili az ked zbadali kam ich vyhybky smeruju (pozna tu niekto schemu tej stanice a vie povedat, kedy najskor to mohli uvidiet?). Z dostupnych informacii to zacina vyzerat, ze technika je v tom ak nie uplne nevinne, tak hra iba menej vyznamnu ulohu.
05.04.2010 (11:46)  
To 362:
Díky za zbytečné školení. Teorie hezká, ale zřejmě se vloudila chybička, protože teoreticky měla lokomotiva bezpečně zastavit! Místo toho bouchla do osobáku, do kterého právě nastupovali cestující!!! Takže teorie je hezká, ale praxe, jak už to bývá, o něčem úplně jiném! První hovězina a to zásadní, byla, postavit jízdní cestu na obsazenou kolej! Jak to, že vůbec k něčemu takovému došlo? šest lidí na stanovišti strojvedoucího je na Slovensku zřejmě také normální. Co se vlastně stalo, se bude vyšetřovat, je otázka, jak vyšetřování skončí a kolik se toho zamete pod koberec.
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 16      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko