Spišská Nová Ves — První dubnový den na Slovensku poznačila železniční tragédie: krátce po 11.30 v žst. Spišská Nová Ves narazila lokomotiva 131.051/052 ŽS Cargo Slovakia zezadu do stojícího Os 7809 ve směru Košice (odj. 11.33). Nehodu nepřežili tři lidé, dalšího museli hasiči přibližně 17 minut vyprošťovat z kabiny lokomotivy a nyní bojuje o život v košické nemocnici. Všichni mrtví patří k posádce lokomotivy, která před polednem vyjela na zkušební jízdu po opravě v depu SNV; zřejmě kvůli selhání elektrodynamické brzdy však stroj vjel vysokou rychlostí na obsazenou kolej. Další dva lidé ze zadního stanoviště před srážkou stihli vyskočit. Kromě čtvrtého strojvůdce bylo zraněno 15 cestujících osobního vlaku, z nichž nikdo není v ohrožení života. Vyšetřování příčin neštěstí probíhá.
Lokomotiva narazila do posledního vozu řady Bmeer, který byl na Os 7809 přepravován z dílen do své domovské stanice Košice. Přestože má být tento vůz v průběhu přepravy uzamčený, některé zdroje uvádí, že se v něm v době srážky nacházelo deset cestujících. Provoz na V. koridoru nebyl přerušen, omezení se vztahují pouze na obvod stanice Spišská Nová Ves. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia se zatím k možným příčinám nehody nevyjadřuje, osobní dopravce ZSSK už potvrdil, že zraněné cestující finančně odškodní.
Více fotografií z místa neštěstí získali kolegové ze serveru railpage.net.
Podrobnosti zjišťujeme
Zdroj: Deník Korzár, Aktuálne.sk
Dvojičky mali v riadiacich obvodoch použité v porovnaní s inými škodováckymi mašinami s kontaktnou reguláciou sčasti atypické relatká, ktoré postupom času vykazovali čoraz vyššiu poruchovosť a zhoršujúcu dostupnosť ND.
Na rozdiel od klasických jednodielných rušňov relátka zabezpečovali vzájomnú synchronizáciu krokovania jednotlivých kontrolérov, časové oneskorenie krokovania kvôli plynulejšiemu nárastu ťažných síl...
Rovnako tak nahradzali principiálne klasický povelový valec známy z rušňov 140,141,121,2,3,180-3,130..
Nakoľko 131 mala pákové integračné prevedenie povelového valca alá 150,350, ale ovládal sa ním pneumotor klasických vačkových kontrolérov alá 140, vznikla tu zvláštna kombinácia riadiacich obvodov.
Mirer nahradil túto nespoľahlivú reléovú cestu od rajčáku ku ventilom pneumotora spoľahlivejšou elektronikou, ktorá rozširila nie len regulačné možnosti.
Mirer obsiahol čiastočnú kontrolu, resp. reguláciu predvolenej rýchlosti (po dosadení Mirelu táto funkcia v podstate v praxi stratila význam)
Rozširil regulačné možnosti a počet hospodárnych stupňov z dvoch na päť, a to nerátam možnosť zoslabovania budenia.
Obsiahol diagnostiku a zobrazovanie väčšiny bežne sa vyskytujúcich poruchových stavov na displeji, zobrazenie času, rýchlosti, stupňa vedúcej a koncovej...
Zabezpečil krokovanie stupňov nadol po dosiahnutí medze pevnosti tiahla -LTS pri dosiahnutí prúdu 510A až do poklesu prúdu pod 410 A.
Meranie dráhy pri pomalých jazdách a pod...
Zopínanie ventilátorov pri rýchlosti nad 20 km/h vždy.
Mazanie okolesníkov.
Automatické odvodňovanie hlavných vzduchojemov v intervaloch 10 minút.
Upozornenie na použitie zberačov P+Z.
Signalizáciu utiahnutia ručných bŕzd.
Kontrolu trolejového napätia na koncovej sekcii.
Signalizáciu tlaku v brzdových valcoch (zabrzdenia) na oboch sekciách.
Umožnil dosadenie a riadenie EDB.
Mirer umožnil poruchový prevádzku pri poruche regulátora na vedúcej sekcii sériovým prenosom informácii pri použití polôh +1 a trvalý mínus.
--------------------
Je to jedným slovom vynikajúca vec, ktorá objektívne odstránila väčšinu problémov a nedokonalostí, ktoré si rušne priniesli ešte zo Škodovky.
A na záver; MIRER 8031 slúži k spokojnosti rušňovodičov už cca jedno desaťročie.
ad rk_kn: řada 350 měla EDB od přirození a od přirození měla zoufalé brzdící schopnosti při použití pouze vzduchové brzdy. ES 499.0009 měla EDB v poruše.
Preto som upozornil, že v tom čase ešte nemohla mať EDB. Obmedzenia pri jazde poprázdno poznám aj z mojej praxe. , však istý čas chodili aj u nás. Pokiaľ sme sa na mašinu pozreli, mala polovičný počet zdrží ako napr. laminátka. Nie tam tkvie dôvod obmedzenia rýchlosti ?
Okrem toho sa po brat. depe hovorilo, že na prieb. potrubí boli poľské hadice, ktoré boli nekvalitné a upchali potrubie prieb. brzdy. V dobe nehody jazdill na hdv aj pomocník, ktorý tuším prežil. Ale nikde sa nezverejnila jeho výpoveď o priebehu nehody.
Jeho základnú funkciu som tú opísal pár príspevkov dozadu, vidím, že zbytočne.
Inak sa tu bavíte furt dookola o tom istom.
A ste úplne vedľa.
Jak má 131 udělaný přenos výkonu taky nevím. Taky jsem střídavkář a na 131 jsem se svezl naposledy v rámci zácviku při průmce, což počítám na bratru 25 - 26 let. Jel jsem s tím z Košic do Ostravy.
To s tím přeskakováním mě napadlo taky, ale nejde to.
Dnes mi do mailu přistála neověřená informace, že k nárazu došlo při rychlosti 91 km/h!!! To se mi ale nezdá.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.