..: Řada 380 vyjela, sliby ale na 100 procent neplní :..

Lokomotivy 380.008-3 + 363.008-4 vyjíždí z Olomouce na vlaku 48353 do Ostravy dne 21. srpna 2010, foto: Matouš DanielkaPraha — S více než dvouletým zpožděním oproti plánu vyjela 15. prosince 2010 poprvé na trať mezi Prahou a Břeclaví lokomotiva řady 380 Českých drah v čele vlaku pro cestující. Začíná tak poslední fáze zkušebního provozu typu Škoda 109E na českých kolejích, načež by dvě desítky nových strojů z produkce plzeňské škodovky měly na elitních výkonech národního dopravce postupně nahradit rakouské a slovenské lokomotivy řad 1216.2 a 350, ale také zastarávající řadu 371 na výkonech do Německa. Třebaže by se nasazení řady 380 do osobní dopravy mohlo zdát jako definitivní završení osmiletého čekání, doprovázeného četnými problémy, příběh o cestě stodevítek z výkresu do pravidelné dopravy ještě pořád není u konce. Ve skutečnosti zatím nejnovější lokomotivní řada ČD nemůže vlastní silou opustit republiku, ač měla být dávno schválena pro všechny okolní země a Maďarsko; a dokonce ani na síti SŽDC se nepodívá všude, kam ostatní vozidla bez problémů mohou.

Omezení větší než malá

ČD 380.008, EC 171 Hungaria, Praha-Kyje, 15. 12. 2010, foto: Richard Weber V povolení ke zkušebnímu provozu s cestujícími ze dne 9. prosince 2010 si Drážní úřad ČR klade jasné podmínky, kam řada 380 smí, a kde naopak přes veškerá očekávání narazí na technické překážky. Jako největší problém se prozatím jeví elektromagnetická kompatibilita s kolejovými obvody – tedy přesně záležitost, která dlouho zamezovala přístup zahraničních vozidel na české tratě a pro niž prvním definitivním řešením měla být právě Škoda 109E. Jak se teď ukazuje, několik posledních traťových úseků, vybavených starými 25Hz kolejovými obvody, zůstane zemí zapovězenou i pro nejnovější výtvor plzeňské škodovky.

V praxi tak řada 380 nesmí vyvíjet tažnou sílu na desetikilometrovém úseku v okolí železniční stanice Kutná Hora hl.n. To samé platí pro její domovskou lokalitu: železniční stanici Plzeň hl.n. Nejhorší je situace v jižních Čechách, kde 109E vlastní silou prozatím nepojede v skoro celém úseku z Českých Budějovic do Veselí nad Lužnicí, a odtud dále do Jihlavy.

Druhým zaznamenaným problémem řady 380 jsou bodové detektory náprav, jež v nových železničních stavbách doplňují kolejové obvody. Právě v úsecích, které jsou některými typy detektorů vybaveny, nesmí lokomotivy 109E nejen vyvíjet tažnou sílu, ale také dokonce ani nesmí být v činném stavu, např. při napájení soupravy pro účely vytápění nebo klimatizace. Třebaže tratí s detektory náprav je zatím na síti SŽDC naprosté minimum, postihne toto omezení výrazně operace v Praze. Na pražském hlavním nádraží je kvůli tomuto pravidlu řada 380 omezena prakticky jen na 3., 5., 6. a 7. nástupiště, pokud má být schopna objet soupravu vlastní silou. Bude–li naopak pokračovat dále přes vinohradské tunely, zůstává jedinou možností 7. nástupiště a kolej 102 východního tunelu. S omezeními se navíc bude potýkat i dále ve směru na Smíchov, Vršovice, nebo při vjezdu do stanice Praha–Libeň.

380.007 u ČD Cargo, Beroun, 26. 5. 2010, foto: Tomáš Valenta Posledním, o něco méně závažným omezením pro zkušební provoz řady 380 s cestujícími, je nařízení o dodržování maximální traťové rychlosti podle spodních rychlostníků (N), díky čemuž může být vlak tažený touto řadou paradoxně pomalejší, než souprava, kterou táhne jedna ze škodováckých lokomotiv 2. generace.

Snad nejméně závažným omezením v tuto chvíli je, že stroje řady 380 nesmí využívat rekuperativní brždění na tratích elektrifikovaných střídavým systémem 25 kV/50 Hz. Elektrodynamická brzda s návratem proudu do sítě je tedy prozatím povolena jen na tratích stejnosměrné trakce.

Mapa omezení provozu lokomotiv ř. 380 ČD, foto: Podkladová mapa: SŽDC
Mapa: Co 380 nesmí:
(červená) využívat rekuperativní brždění
(oranžová) vyvíjet tažnou sílu/operovat v činném stavu
provoz je prozatím omezen na síť SŽDC s rychlostí podle rychlostníku N

Kolejové obvody – nepřekonatelný problém

ES 64 F4.150 MRCE dispolok, Velim, foto: Richard Weber Technická překážka, na niž si vylámal zuby dopravce RailTrans, zahraniční společnosti s lokomotivami Siemens, a skoro i samotné České dráhy s jednotkami pendolino, neměla podle Škody Transportation pro jejich produkt představovat žádný problém. Imunitu vůči elektromagnetickému rušení kolejových obvodů mělo zajistit nové uspořádání elektrické výzbroje i dlouholeté zkušenosti s českými železničními reáliemi, jak Škoda tuto problematiku nejednou prezentovala. Testovací provoz konečně běží a rozhodnutí stojí černé na bílém: 109E nesmí na trať s 25Hz kolejovými obvody. Důvodem je nezaručená elektromagnetická kompatibilita.

Bylo by absurdní hádat, zda by případné zajíždění lokomotiv 380 na tyto tratě bylo opravdu hazardem s bezpečností – dost možná je případné rušení v mezích praktické tolerance. Problémem je, že schvalovací proces na praktické dohady nehledí a pokud se nekompatibilita ze strany Škody nevyřeší, bude se muset nejnovější univerzální lokomotiva smířit s osudem Tauru nebo Traxxu a vyčkat, až SŽDC poslední špatné obvody nahradí.

Lokomotiva 380.011 ČD s push/pull soupravou 951.001 ZSSK, InnoTrans 2010 Berlin, foto: Juraj Kováč Problém s kompatibilitou se sice v kontextu nasazování řady 380 u ČD může zdát jako bezvýznamný; mnohem zásadnější dopady ale může mít na druhého odběratele typu 109E, slovenského dopravce ZSSK. Ten totiž své dva exempláře modelu 109E2/řady 381 potřebuje do čela vratných souprav řady 951, plánovaných pro nasazení v okolí Bratislavy, která jako jeden z posledních bodů na síti ŽSR pořád disponuje kolejovými obvody na kmitočtu 25 Hz. Právě přítomnost těchto obvodů v úseku Bratislava–Nové Mesto – Bratislava ÚNS v minulosti znemožňovala průjezd rakouským lokomotivám z žst. Bratislava–Petržalka na hlavní stanici, a je ostatně také důvodem, proč se pro tento region nepořizovaly také jednotky 671, nasazované na severním a východním Slovensku.

Pohled na lokomotivu 380.011 z interiéru jednotky 951.001 ZSSK, InnoTrans 2010, foto: Juraj Kováč Aby byl zajištěn bezproblémový průjezd Bratislavou, rozhodla se ZSSK místo ucelených jednotek koupit soupravy s řídicím vozem, pro něž upraví všechny své lokomotivy řady 263 a doplní je dvěma novými kusy řady 381. Pokud se však omezení z důvodu rušení obvodů přenese i na tato nová vozidla, narazí dopravce na stejný problém, jakému se chtěl nákupem push–pull souprav vyhnout. Jediným řešením by tak bylo posílat soupravy 381+951 výhradně na Trnavu a Kúty, zatímco směr Nové Zámky budou obsluhovat výlučně starší lokomotivy řady 263, a to alespoň do roku 2015, kdy by se bratislavský uzel měl dočkat rekonstrukce a aktualizace zabezpečovacího systému.

Zdroj: ŽelPage, Drážní úřad ČR


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 16.12.2010 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Holoubek  mail  
19.12.2010 (18:09)  
No není to nádhera pyšnit se jednou z nejmodernějších lokomotiv světa a přitom ji prakticky nemoct používat v domovské zemi?? :D
registrovaný uživatel Dusanh 
19.12.2010 (17:39)  
skutečnost, že lokomotiva splňuje požadavky TSI, ačkoli to objednavatel nepožadoval a ve srovnání s ostatními majiteli lokomoitv "zbožňované" rodiny TAURUS mají výhodu

MZ: můžete nám prosím přiblížit, o jakou výhodu se jedná? To jako že např. od 1.1.2015 už Taurusy nebudou smět na koleje? Děkuji.

Edit: nebylo by férovější dodat to, co chtěl zákazník, A TO V TERMÍNU, který byl dojednán? Pokud bych si měl vybrat mašinu, co nemá crash-zónu podle TSI, ale v dubnu 2009 vesele brázdí německé a rakouské koleje a přináší mi prachy, tak ji beru 100x radši.
19.12.2010 (1:20)  
Tak proto je v RPV "oprava kolejových obvodů" v K. Hoře na březen...?
18.12.2010 (21:30)  
Těšíl jsem se, že dneska s ním pojedu na dnešním Fibichu IC 570 (nahoru), ale mě vezla 362 a na Fibichu co jel dolů, byl Messerschmidt :-(
18.12.2010 (19:23)  
tarten : konec konců tím "odškodněním" za zpoždění dodávky může být skutečnost, že lokomotiva splňuje požadavky TSI, ačkoli to objednavatel nepožadoval a ve srovnání s ostatními majiteli lokomoitv "zbožňované" rodiny TAURUS mají výhodu ...

K těm problémovým obvodům - byla tahle (problém tvořící) zařízení namontována v době, kdy se mašina kreslila nebo nějako kompletovala ... aby na to mohl výrobce reagovat ? Nebo výrobce "pracoval" s tím, co se v konkrétním okamžiku (STOPSTAVU) vyskytovalo na síti SŽDC s.o. & okolí ... (nebo bylo slíbeno, že to v určité době už nebude) ?
18.12.2010 (16:33)  
Pokud byla učiněna objednávka ze strany ČD na lokomotivu, která bude splňovat podmínky současného a patrně ještě dlouho trvajícího stavu a vlastností sítě SŽDC a Škoda ji povrdila, tak je problém u výrobce. Pokud ale nebyla objednávka náležitě specifikována, je třeba hledat chybu u objednavatele. Nyní jde o to, přesně zjistit na které straně se stala chyba a potom odstraňovat problémy a stanovit, kdo bude jejich odstraňování financovat. V případě chyby u výrobce i kompenzovat zpoždění dodávky.
FRK
18.12.2010 (13:09)  
vyčkat, až SŽDC poslední špatné obvody nahradí.

Dříve se dočkáme GODOTA...
registrovaný uživatel SYN 
18.12.2010 (10:50)  
Dusanh: Tipuju že náš opečovávaný "domácí" výrobce předvede něco jako zvýšení ceny v důsledku dodatečných požadavků a neočekávaných potíží, možná jen tak mírně aby se to vyrovnalo se smluvní pokutou za opožděnou dodávku...

Čili best scenario je že nás (poplatníky) to vyjde stejně draho jak se plánovalo, ale to je fakt jen ta nejoptimističtější varianta, ostatní bych viděl hůř... :(
registrovaný uživatel Raquac 
18.12.2010 (10:01)  
docx:...že se u tohoto HDV projevil problém s vyššími příčnými kvazistatickými silami. Tento problém se nadále řeší (omezení je stanoveno pro zkušební provoz). Jsem zvedavy, na kolik budou mit ucinna opatreni technicky a nakolik administrativni charakter.

Miroslav Zikmund: Siemens samozrejme neni Weihnachtsmann, aby nekomu daval neco zadarmo, ale to SBB nejsou taky. SBB krome toho nejsou jedna ruka s dodavateli (a to ani nahradnich dilu) a predstavuji v poslednich letech skutecne velice zajimaveho zakaznika (S-Bahn Zürich, dalkove patrove jednotky, NP patraky pro primestskou dopravu, pripravovana nahrada ICN, lokomotivy pro Cargo....) se kterym se jedna v rukavickach.
registrovaný uživatel Dusanh 
18.12.2010 (9:48)  
Ad MZ: pokud si s dodavatelem nasmlouváte dodávku X kusů za cenu Y, tak vám pak může být úplně fuk, jestli si dodavatel sníží marži nebo co. Vy dostáváte o jeden kus navíc stále za tu cenu Y. A náhradní díly? Disponibilita je daná ve smlouvě.

Anebo to může být marketingový tah. Proto jsem zvědavý, jaký marketingový tah předvede náš národní výrobce...
  1 2 3 4 5 6 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko