..: Řada 380 vyjela, sliby ale na 100 procent neplní :..

Lokomotivy 380.008-3 + 363.008-4 vyjíždí z Olomouce na vlaku 48353 do Ostravy dne 21. srpna 2010, foto: Matouš DanielkaPraha — S více než dvouletým zpožděním oproti plánu vyjela 15. prosince 2010 poprvé na trať mezi Prahou a Břeclaví lokomotiva řady 380 Českých drah v čele vlaku pro cestující. Začíná tak poslední fáze zkušebního provozu typu Škoda 109E na českých kolejích, načež by dvě desítky nových strojů z produkce plzeňské škodovky měly na elitních výkonech národního dopravce postupně nahradit rakouské a slovenské lokomotivy řad 1216.2 a 350, ale také zastarávající řadu 371 na výkonech do Německa. Třebaže by se nasazení řady 380 do osobní dopravy mohlo zdát jako definitivní završení osmiletého čekání, doprovázeného četnými problémy, příběh o cestě stodevítek z výkresu do pravidelné dopravy ještě pořád není u konce. Ve skutečnosti zatím nejnovější lokomotivní řada ČD nemůže vlastní silou opustit republiku, ač měla být dávno schválena pro všechny okolní země a Maďarsko; a dokonce ani na síti SŽDC se nepodívá všude, kam ostatní vozidla bez problémů mohou.

Omezení větší než malá

ČD 380.008, EC 171 Hungaria, Praha-Kyje, 15. 12. 2010, foto: Richard Weber V povolení ke zkušebnímu provozu s cestujícími ze dne 9. prosince 2010 si Drážní úřad ČR klade jasné podmínky, kam řada 380 smí, a kde naopak přes veškerá očekávání narazí na technické překážky. Jako největší problém se prozatím jeví elektromagnetická kompatibilita s kolejovými obvody – tedy přesně záležitost, která dlouho zamezovala přístup zahraničních vozidel na české tratě a pro niž prvním definitivním řešením měla být právě Škoda 109E. Jak se teď ukazuje, několik posledních traťových úseků, vybavených starými 25Hz kolejovými obvody, zůstane zemí zapovězenou i pro nejnovější výtvor plzeňské škodovky.

V praxi tak řada 380 nesmí vyvíjet tažnou sílu na desetikilometrovém úseku v okolí železniční stanice Kutná Hora hl.n. To samé platí pro její domovskou lokalitu: železniční stanici Plzeň hl.n. Nejhorší je situace v jižních Čechách, kde 109E vlastní silou prozatím nepojede v skoro celém úseku z Českých Budějovic do Veselí nad Lužnicí, a odtud dále do Jihlavy.

Druhým zaznamenaným problémem řady 380 jsou bodové detektory náprav, jež v nových železničních stavbách doplňují kolejové obvody. Právě v úsecích, které jsou některými typy detektorů vybaveny, nesmí lokomotivy 109E nejen vyvíjet tažnou sílu, ale také dokonce ani nesmí být v činném stavu, např. při napájení soupravy pro účely vytápění nebo klimatizace. Třebaže tratí s detektory náprav je zatím na síti SŽDC naprosté minimum, postihne toto omezení výrazně operace v Praze. Na pražském hlavním nádraží je kvůli tomuto pravidlu řada 380 omezena prakticky jen na 3., 5., 6. a 7. nástupiště, pokud má být schopna objet soupravu vlastní silou. Bude–li naopak pokračovat dále přes vinohradské tunely, zůstává jedinou možností 7. nástupiště a kolej 102 východního tunelu. S omezeními se navíc bude potýkat i dále ve směru na Smíchov, Vršovice, nebo při vjezdu do stanice Praha–Libeň.

380.007 u ČD Cargo, Beroun, 26. 5. 2010, foto: Tomáš Valenta Posledním, o něco méně závažným omezením pro zkušební provoz řady 380 s cestujícími, je nařízení o dodržování maximální traťové rychlosti podle spodních rychlostníků (N), díky čemuž může být vlak tažený touto řadou paradoxně pomalejší, než souprava, kterou táhne jedna ze škodováckých lokomotiv 2. generace.

Snad nejméně závažným omezením v tuto chvíli je, že stroje řady 380 nesmí využívat rekuperativní brždění na tratích elektrifikovaných střídavým systémem 25 kV/50 Hz. Elektrodynamická brzda s návratem proudu do sítě je tedy prozatím povolena jen na tratích stejnosměrné trakce.

Mapa omezení provozu lokomotiv ř. 380 ČD, foto: Podkladová mapa: SŽDC
Mapa: Co 380 nesmí:
(červená) využívat rekuperativní brždění
(oranžová) vyvíjet tažnou sílu/operovat v činném stavu
provoz je prozatím omezen na síť SŽDC s rychlostí podle rychlostníku N

Kolejové obvody – nepřekonatelný problém

ES 64 F4.150 MRCE dispolok, Velim, foto: Richard Weber Technická překážka, na niž si vylámal zuby dopravce RailTrans, zahraniční společnosti s lokomotivami Siemens, a skoro i samotné České dráhy s jednotkami pendolino, neměla podle Škody Transportation pro jejich produkt představovat žádný problém. Imunitu vůči elektromagnetickému rušení kolejových obvodů mělo zajistit nové uspořádání elektrické výzbroje i dlouholeté zkušenosti s českými železničními reáliemi, jak Škoda tuto problematiku nejednou prezentovala. Testovací provoz konečně běží a rozhodnutí stojí černé na bílém: 109E nesmí na trať s 25Hz kolejovými obvody. Důvodem je nezaručená elektromagnetická kompatibilita.

Bylo by absurdní hádat, zda by případné zajíždění lokomotiv 380 na tyto tratě bylo opravdu hazardem s bezpečností – dost možná je případné rušení v mezích praktické tolerance. Problémem je, že schvalovací proces na praktické dohady nehledí a pokud se nekompatibilita ze strany Škody nevyřeší, bude se muset nejnovější univerzální lokomotiva smířit s osudem Tauru nebo Traxxu a vyčkat, až SŽDC poslední špatné obvody nahradí.

Lokomotiva 380.011 ČD s push/pull soupravou 951.001 ZSSK, InnoTrans 2010 Berlin, foto: Juraj Kováč Problém s kompatibilitou se sice v kontextu nasazování řady 380 u ČD může zdát jako bezvýznamný; mnohem zásadnější dopady ale může mít na druhého odběratele typu 109E, slovenského dopravce ZSSK. Ten totiž své dva exempláře modelu 109E2/řady 381 potřebuje do čela vratných souprav řady 951, plánovaných pro nasazení v okolí Bratislavy, která jako jeden z posledních bodů na síti ŽSR pořád disponuje kolejovými obvody na kmitočtu 25 Hz. Právě přítomnost těchto obvodů v úseku Bratislava–Nové Mesto – Bratislava ÚNS v minulosti znemožňovala průjezd rakouským lokomotivám z žst. Bratislava–Petržalka na hlavní stanici, a je ostatně také důvodem, proč se pro tento region nepořizovaly také jednotky 671, nasazované na severním a východním Slovensku.

Pohled na lokomotivu 380.011 z interiéru jednotky 951.001 ZSSK, InnoTrans 2010, foto: Juraj Kováč Aby byl zajištěn bezproblémový průjezd Bratislavou, rozhodla se ZSSK místo ucelených jednotek koupit soupravy s řídicím vozem, pro něž upraví všechny své lokomotivy řady 263 a doplní je dvěma novými kusy řady 381. Pokud se však omezení z důvodu rušení obvodů přenese i na tato nová vozidla, narazí dopravce na stejný problém, jakému se chtěl nákupem push–pull souprav vyhnout. Jediným řešením by tak bylo posílat soupravy 381+951 výhradně na Trnavu a Kúty, zatímco směr Nové Zámky budou obsluhovat výlučně starší lokomotivy řady 263, a to alespoň do roku 2015, kdy by se bratislavský uzel měl dočkat rekonstrukce a aktualizace zabezpečovacího systému.

Zdroj: ŽelPage, Drážní úřad ČR


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 16.12.2010 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Multi 
21.12.2010 (18:27)  
Ale vyvíjet novou lokomotivu bez TSI by byla i tak blbost, navíc když je předpoklad, že se bude dělat spoustu let a ČD jich beztak odeberou víc...
registrovaný uživatel tarten 
21.12.2010 (15:08)  
Raquac:
Ach vskutku. Takže formulace sedí, i s anglickým textem. Dejme tomu, že tady nic podstatného neznamená ani (přepracované znění). V hlavičce a podpisu je 17. června 2008, dole Tato směrnice vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie a celkově datováno 18.7.2008 - zjevně datum toho zveřejnění.
Nevím, ale mě z toho mi plyne, že předchozí znalost byla jen kuloárová, a dokument nebyl pro 380 závazný. Dokud se na tom Škodovka s ČD nedohodla.

Ať už uplatňujeme
Transevropský vysokorychlostní železniční systém zahrnuje vozidla určená pro provoz:
— nebo rychlostí přibližně 200 km/h na tratích uvedených v oddílu 2.1, pokud je to slučitelné s úrovněmi výkonnosti na těchto tratích.


nebo

Dále vozidla zkonstruovaná pro provoz s maximální rychlostí nižší než 200 km/h, jež budou pravděpodobně provozována na celé transevropské vysokorychlostní síti nebo její části tam, kde jsou slučitelné s výkonnostními úrovněmi této sítě, splní požadavky zajišťující bezpečný provoz na této síti. Za tímto účelem TSI pro konvenční vozidla rovněž specifikují požadavky pro bezpečný provoz konvenčních vozidel na vysokorychlostních sítích.

Pro 381 jistě neplatí ani jedno.

Jestli mela Skodovka na vyber? No, to je dobra otazka...ale jeste lepsi otazka je, jestli mely na vyber CD.
Trefné. ;-))
registrovaný uživatel Raquac 
21.12.2010 (14:29)  
tarten: Jsem si jist - ostatne, presvedcit se muzete sam. Na webu www.eu.eu si to muzete dohledat - kdyz znate cislo dokumentu (viz. muj prispevek), je to otazka minuty (http://eur-lex.europa.eu/Result.do?T1=V1&T2=2008&T3=57&RechType=RECH_naturel&Submit=Hledat). Mimochodem, tahle smernice byla zverejnena v urednim vestniku Evropske unie ze dne 17. cervna 2008

Jestli mela Skodovka na vyber? No, to je dobra otazka...ale jeste lepsi otazka je, jestli mely na vyber CD.
registrovaný uživatel tarten 
21.12.2010 (12:30)  
Miroslav Zikmund:
konec konců tím "odškodněním" za zpoždění dodávky může být skutečnost, že lokomotiva splňuje požadavky TSI, ačkoli to objednavatel nepožadoval

No vidíte, a já si tak nějak odkudsi pamatuji, že to objednavatel naopak požadoval. Že se s dodavatelem dohodl na změně zadání oproti prodloužení termínu. No ale oni samozřemě tu smlouvu včetně všech dodatků nezveřejní, že.

Raquac:
4. Členský stát nemusí nové nebo revidované TSI přijaté podle odstavce 2 použít u projektů, které jsou v době, kdy se příslušná skupina TSI zveřejňuje, v pokročilé fázi rozvoje nebo jsou předmětem probíhajícího plnění smlouvy.

Jste si tou citací jist? Poněkud to nabourává moji představu, že Škodovka měla na výběr. Pokud tu ale opravdu není vazba na začátek platnosti, ale na zveřejnění, které proběhlo pokud vím mnohem dříve, tak jí asi nic jiného nezbylo.
registrovaný uživatel JB 
21.12.2010 (11:41)  
K.K.: Ano, tvrzení Škody jsou podivná. Zjevně jsou určena někomu, kdo neví, že platí to, co je v Technických podmínkách. Někomu, kdo neví, že takové předpisy se nějakou dobu připravují, čeští zástupci sedí v příslušných výborech, jsou vydány návrhy k připomínkování, požadavky nevstupují v platnost dnem vydání a začátek platnosti některých ustanovení je ošetřen dalšími přechodnými obdobími.
registrovaný uživatel Kakov 
21.12.2010 (11:28)  
JB: stejně je to poněkud podivné.....

a také jsem vycházel z opakovaného sdělení škody ve firemním casopisu, ze TSI splnit "museli" takze jsem automaticky predpokládal, ze TSI jim davalo takovou povinnost,
registrovaný uživatel JB 
21.12.2010 (10:29)  
K.K.: Nejde doslova o zadání, ale o podepsání (dodavatelem a odběratelem) tzv. Technických podmínek , které vozidlo popisují, mají závaznou strukturu a jejich sjednání je povinné. Tím je datum zadání jednoznačně jasné, jasnější než datum kolaudace, které dopředu nevíte.

Tomu předchází výběrové řízení. Tam je taky nějaké zadání, ale s naším problémem to asi tolik nesouvisí.
registrovaný uživatel Kakov 
20.12.2010 (18:36)  
Raquac, Dusanh: tak s tim clankem TSI jste meli zacit misto otazek na klony tauru a poukazovaní na zpozdeni vyvoje ...
tak to je tedy nejdivnejsi predpis, ktery sem videl, ja jsem nevychazel ze znalosti TSI, ale spise z obvykleho uzu...

tj. ve stavebnictvi, je rozhodujicí datum vydání st.povolení nebo datum kolaudace (konkretne si urcuje predpis sam....), ale jeste jsem se nesetkal s tim, ze rozhodujici by bylo datum zadani...
registrovaný uživatel SYN 
20.12.2010 (14:42)  
Tyjo, tak to je síla, takže jak se zdá tak hlavním důvodem zdržení a předělávání 380 na verzi splňující nová TSI je to aby se POSLÉZE líp prodávala na zahraničních trzích? Čili objednatel nezískal žádnou zásadní výhodu (tady předpokládám že konstruktéři navrhovali původní verzi jako dostatečně bezpečnou pro její určení i bez TSI, cokoli jiného by zajisté bylo nezodpovědné) ale utrpěl citelnou časovou ztrátu dodání nových loko. Dodavatel však nyní má verzi která se (možná!) bude poněkud líp prodávat v zahraničí, ovšem zase zpožděnou. No to jsou věci!
registrovaný uživatel Dusanh 
20.12.2010 (10:34)  
No dokonce... Tak co vy na to, pane Kováříku?
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko