..: Do Děčína CityElefantem, již od března :..

Nové barevné schéma jednotek 471 CityElefant ČD, foto: České dráhyÚstecko/Děčínsko/Mostecko — Při podpisu smlouvy s Ústeckým krajem na 10 let se České dráhy zavázaly k dodání nových vlaků pro regionální spoje. Prvním krokem bude nasazení nových klimatizovaných dvoupatrových jednotek CityElefant na trase z Děčína přes Ústí nad Labem do Mostu. Budou zde nasazeny dvě soupravy, které budou vyjíždět o víkendech, kdy zajistí vozbu zhruba poloviny víkendových spojů. Cestující se tak mohou těšit na zlepšení kultury cestování v Ústeckém kraji; nové jednotky jsou vybaveny nejen klimatizací, ale též oddílem první třídy, háky na kola, moderními toaletami a nástupními plošinami pro cestující na vozíku. V pracovní dny zůstane klasická souprava v podobě elektrické lokomotivy řady 163 a vozů Bdt279 nebo Bt283.

Jednotky CityElefant vyjedou z Děčína do Mostu a zpět o všech sobotách a nedělích. Proč byla vybrána zrovna tato trasa? Jedná se o páteřní trať Ústeckého kraje, kde jezdí nejvíce cestujících. Poprvé se s nimi mohou cestující svézt 7. března 2010, kdy vejde v platnost první změna jízdního řádu. V Ústeckém kraji ale není CityElefant žádnou novinkou. Zajišťuje zde vozbu osobních vlaků do Roudnice nad Labem a dále do Kralup nad Vltavou a Prahy. „Důležité je, že jsou CityElefanty nízkopodlažní. To pomáhá nejen cestujícím na invalidním vozíku, ale i starším lidem, kteří nemusí zdolávat schody do vlaku, a také maminkám s kočárky i cyklistům,“ komentuje náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek. Víkendové nasazení CityElefantů mezi Děčínem a Mostem se vyzkoušelo už v sobotu 28. listopadu 2009, velmi se osvědčilo, a tak tu budou jezdit od první změny jízdního řádu pravidelně.

Na provoz v Ústeckém kraji požádaly dráhy o peníze z Evropského fondu; jedná se o částku zhruba 450 mil. Kč. O tom, zda České dráhy peníze získají, se rozhodne v prvním pololetí tohoto roku. Pokud bude žádost schválena, první nové vlaky by měly vyjet v roce 2012. Dopravě v Ústeckém kraji dráhy věnují celkem 2,1 mld. Kč; nakoupeno bude 7 elektrických jednotek, které budou nasazovány na trase Děčín – Ústí nad Labem – Teplice – Chomutov – Kadaň – Kadaň předměstí a Ústí nad Labem – Teplice – Litvínov, přičemž by v úseku Ústí nad Labem - Teplice v Čechách měl vzniknout interval 30 minut. Zakoupena bude také jedna dieselová jednotka, druhou zakoupí kraj. Společně bude nasazována na trase Jirkov – Chomutov – Karlovy Vary.

Elektrická jednotka musí být nízkopodlažní, musí mít kapacitu nejméně 180 míst, max. rychlost 160 km/h, bezbariérové WC a prostory pro přepravu kočárků, jízdních kol a objemných zavazadel. Motorová jednotka musí být také nízkopodlažní, schopna jet až 120 km/h, musí mít bezbariérové WC a prostory pro přepravu kočárků, jízdních kol a objemných zavazadel. Zda ve výběrovém řízení obstojí v současnosti produkované CityElefanty a Regionovy, zahraniční vozidla nebo se objeví nová vozidla domácího průmyslu, se ukáže již tento rok. Podmínkou pro nákup nových regionálních vozidel je však získání zdrojů z EU.

Zdroj: České dráhy [1] [2], [3]


Dominik Jaroš | 5.1.2010 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Ústecký


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
05.01.2010 (19:57)  
Zajímavý bude ešeus jezdicí na neelektrifikované trati do Kadaně předměstí. Jeden vlak za rok do Zlína se přežije, ale než dva maníci nasadí "pomocné spřáhlo" a pak zase ho demontují, na městě objedou, tak za tu dobu 814 z Kadaně-Prunéřova "na předměstí" a zpátky minimálně 2x.
Chybí informace, kdo zaplatí elektrifikaci na "předměstí". Pochybuji, že to zacvakne kraj nebo "Brusel" ... Iluzi o SŽDC si moc nedělám.
05.01.2010 (19:49)  
Zajímavá je ta cena 471. Poslední GrandExpres Českých drah má přílohu Trakční vozidla v Evropě. V pasáží o jednotce ICE3/403 je uvedeno, že jednotková cena ICE3 činí 19 mil. eur(cca 500 mil. Kč). Trošku nepoměr. Co stála naše Pendolína?
registrovaný uživatel SYN 
05.01.2010 (19:02)  
160 km/h proto, protože schvalovací proces a požadavky na bezpečnost je naprosto schodný jako u rychlosti 140. A taky proto, protože na zastávkáče i projížďáky (os a sp) mají být nasazovány stejné jednotky. Jde o příměstskou dopravu. A také to usnadní tvorbu oběhů vozidel, než kdyby měl dopravce extra jednotky pro os a extra pro sp.

Tak to je samozřejmě moc pěkné že se usnadní tvorby oběhů když budou všechny elektrické jednotky na stejnou rychlost (160kmh), ale jestli to nebude znamenat ústupky na jiné straně? Předpokládám že pak musí být buďto silnější motory (a celá výkonová elektronika) nebo poklesne akcelerace, ne? Pokud s tím není problém (naddimenzovat pohon) tak potom ano, ale jinak by to byl asi přecejen trochu luxus...
Ono nákup vozidel, jejich nasazování, tvorba oběhů, údržba atd. by samozřejmě též bylo citelně zjednodušené kdybychom měli univerzální dvousystémové nízkopodlažní elektrické jednotky pro Vmax. 160kmh které by mohly být všude absolutně stejné (maximálně drobné rozdíly ve vnitřním uspořádání) a tedy jednoho jediného typu, kapacita by se řešila spojením patřičného počtu jednotek...
Pročpak se nerealizuje toto maximální zjednodušení, že by to bylo tím že by to asi přecejen vyšlo dráž než typy s vyšší úrovní specializace?
registrovaný uživatel vjta00  mail  
05.01.2010 (17:51)  
Pánové což pak mi nepřejete,abych do školy jezdil 471 místo těch Bdt a Bt ? (no občas nám nasadili na Os i Bg) Jsem celkem spokojen jestli to vyjde ;-)
registrovaný uživatel Jurik 
05.01.2010 (16:30)  
čunče: ano, máte pravdu, předpisy jsou upravovány na Vmax 160, a proces je stejný jak pro 140

Jinak co se týče Havířova a Karviné, tam je vytíženější samozřejmě autobusové spojení, havířovské i karvinské nádraží jsou poměrně daleko od centra města.

Další větší město (Frýdek-Místek) spojuje motorová trakce (754+většinou 4 vozy Bdt), nízkopodlažní vozy jsem tam ještě neviděl, a o elektrifikaci jsem také zatím neslyšel, resp. nečetl o ni.

Je jasné, že regionovy jsou pouze provizorium, za přijatelný peníz zvýšit kvalitu cestování, byť jen na dekádu (a něco) dopředu.

Na pořádné velkokapacitní, obousměrné jednotky, především v nezávislé trakci (která je v ČR více než dvoutřetinová, a v rámci Evropy jsme, snad kromě Řecka a Irska, nejméně elektrizovanou žel. sítí), si budeme muset asi ještě dlouho počkat.

P.S.: nejsem odborník, jen laik, co rád cestuje, takže nesleduju trendy, existuje výhledově nějaká jednopodlažní náhrada za řadu 460/560 ?
registrovaný uživatel čunče  mail  
05.01.2010 (16:08)  
Kraus: třívozovej ešus v jakýkoli verzi stojí těch 220 milionů i dneska.
registrovaný uživatel čunče  mail  
05.01.2010 (16:06)  
160 km/h proto, protože schvalovací proces a požadavky na bezpečnost je naprosto schodný jako u rychlosti 140. A taky proto, protože na zastávkáče i projížďáky (os a sp) mají být nasazovány stejné jednotky. Jde o příměstskou dopravu. A také to usnadní tvorbu oběhů vozidel, než kdyby měl dopravce extra jednotky pro os a extra pro sp.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
05.01.2010 (15:57)  
Koukam, ze jsem se jeste nevyjadril k tomuto:
"Zakoupena bude také jedna dieselová jednotka, druhou zakoupí kraj. Společně bude nasazována na trase Jirkov – Chomutov – Karlovy Vary."
Doufam, ze to je jenom nejake nedorozumneni, nebot:
- obsluha Jirkova Sp vlaky Luzna-Chomutov-Jirkov uplne dostacuje, protoze mesto je spojeno s Chomutovem pomoci MHD.
- dopravni vazba Jirkova je spise smerem na Most a ne na KV
- v Klasterci n/O je hranice kraju a do Varu daleko, takze trochu nechapu, proc by mel UL kraj kupovat soupravu, ktera nalita vice vlkm v jinem kraji.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
05.01.2010 (15:40)  
Filipe, regionova resi problem prebytku souprav 810+010 a zaroven stoji 1/3 ceny noveho vozidla. Bez klimy ma take nizsi provozni naklady. Diky nizsi cene jsou take nizsi odpisy.
Cestuji bez znalosti zeleznice to povazuji za dobre vozidlo. V nasich podminkach proste zatim staci. Doufam, ze casem vsude prejde tam, kam patri - pouze na lokalky.
registrovaný uživatel Jurik 
05.01.2010 (15:38)  
Souhlasím s Tomášem Krausem, 160 km/hod. pro osobní vlaky je zbytečné, k čemu takovou rychlost, když Os stojí na každé zastávce, a neujede více než 5 km než opět zastaví? U příměstských vlaků by měla být hlavním kritériem skvělá akcelerace, dobrý brzdový systém, klidné chodové vlastnosti apod. A s tou předražeností je to taky pravda, prvních 30 souprav stálo v přepočtu něco okolo 200 mil. Kč za jednu, pak to stouplo na 220 mil a teď to bude ještě víc. Většinou bývalo zvykem, nejenom u zakázek vlaků, že každá další série byla cenově přijatelnější, nevím proč to u elefantů stoupá nahoru.

Filip Janev: Ostrava a spol. není velká aglomerace a není zde potřeba velkokapacitní jednotky ? Nesouhlasím, po pražské aglomeraci je druhá největší v republice, v bezprostředním okolí do 30 km od centra města Ostravy zde žije (včetně samotné Ostravy) 800 000 lidí, se "vzdálenějšími" městy (např.Třinec) do 50 km to je více než 1 100 000 obyvatel. Navíc většina míst je dostupná eletrickou trakcí - Opava (60 000), Havířov (85 000), Karviná (65 000), Bohumín (23 000), Český Těšín (25 000), Studénka (10 000), Třinec (38 000), Hranice (20 000), v MS kraji je těch 471 potřeba. A podle jakého měření to je 70 % (jestli jezdíte pravidelně, v ranní či odpolední špičce, o víkendu, apod., to nebylo upřesněno).

Jako na tornáda ř.460 nedám dopustit, ale svézt se něčím novějším, pohodlnějším, taky není na škodu. O handicapovaných či starých lidech nemluvě.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko