..: Jízdní řád 2009/2010: Jihomoravský kraj :..

754.023, Brno, foto: Puly Jižní Morava — Tuto neděli, 13. prosince 2009, vstoupil v celé České republice v platnost nový jízdní řád a ani Morava není výjimkou. A stejně jako každý rok, i letos přichází mnohé změny, ať už v polohách a nabídce spojů, nebo v řazení vlakových souprav, popř. různých dalších, mnohdy nepodstatných maličkostí. Podívejme se na souhrn změn týkajících se Jihomoravského kraje, a to zejména s důrazem na řazení vlakových souprav.

Nové řídící vozy ABfbrdtn795

Počátkem letních prázdnin přišly do Brna nové řídící vozy ABfbrdtn795 (často také označovány jako 954.2). Jedná se o upravené řídící vozy řady 954 vzniklé rekonstrukcí poštovních vozů PostW, které obdržely oddíl první třídy. V Brně je momentálně k dispozici 6 vozů této řady (215 "František", 216 "Vladimír", 220 "Jaroslav", 221 "Michal", 222 "Martin" a 223 "Bedřiška") a ještě bude dodán vůz 224. Vozy 221 až 223 mají dostat nové korporátní barevné schéma Českých drah (nikoliv však vůz 224 – ten bude opět v původním červeno-krémovém nátěru) a měly by jezdit v ucelených "modrých" soupravách společně s vozy 854.203, 854.206 a také 854.030, který byl získán z PJ Praha-Vršovice výměnou za brněnskou 854.001. Tato výměna se uskutečnila právě kvůli nátěru. Vozy Bdtn756 pro provoz v trojčeti budou do Brna nově dodány z KOS Krnov výměnou za tři vozy Bmx765, které s největší pravděpodobností půjdou do DKV Olomouc.

Vraťme se ale k provozu vozů 954.2 v jízdním řádu pro rok 2009/2010. Jak již bylo zmíněno, pravidelně turnusováno jich bude celkem šest. Setkat se s nimi budeme moci na tratích 240 (Brno - Jihlava) a 340 (Brno - Veselí nad Moravou - Uherské Hradiště), přezdívané "Vlára". Nasazení těchto vozů můžete také zhlédnout v řazení vlaků na ŽelPage nebo v knižním jízdním řádu.

První brněnský řídící prvotřídový vůz 954.2 na Vláře, foto: Malepe

Lachtani mizí z Tišnovky

Další novinku je konec řady 714, zvané lachtan, na trati 251, která vede z Tišnova do Žďáru nad Sázavou. Tyto lokomotivy se soupravami přípojných vozů nově nahradí motorové jednotky Regionova Trio a havlíčkobrodské motorové vozy řady 810. V novém GVD se tedy zástupci nynější tišnovské flotily lachtanů vyskytují na trati 240, kde táhnou převážně odpolední posilové vlaky do Zastávky u Brna. Ráno lachtani zajíždí až do Jihlavy s dvěma přípojnými vozy Bmx765. Setkáme se s nimi nově také na Vláře, kde bude lachtan a dva přípojné vozy Bmx zajišťovat posilu do Nesovic. Z Tišnova však lachtani úplně nezmizeli – občas se tam objeví v rámci posil Brno — Tišnov, které jezdí v pracovní dny a jsou zajišťovány především soupravami Regionova Trio a právě zmiňovanými lachtany s vozy Bmx.

Lachtan s osobními vozy řady Btax na Tišnovce - minulost, foto: KuTom 742+2×Bmx sune do Židenic. Zanedlouho takto budeme pozorovat soupravu 714+2×Bmx, foto: R.omí.K

Něco začíná, něco končí

Jako další změnu lze vypíchnout rozšířené nasazování souprav 842 + Bfbrdtn794 na trati 244 (Brno , kde nově zajišťují naprostou většinu spojů. V malém množství se o víkendu tyto soupravy objeví také na trati 246, vedoucí z uzlu Břeclav do Znojma. Z "Hrušovanky" vymizí také zelené vozy klasické stavby (řada Bt), které zde bylo možné potkat s brejlovcem na ranním spěšném vlaku.

Relativně smutnou zprávou je zrušení páru spěšných vlaků do Vyškova, které jezdily v řazení 210 + Btee284. Naopak pozitivní novinkou je, že se nově můžeme se žehličkami setkávat na tratích 250 a 260, kde se občas objeví s vozy Bdmtee.

Další zajímavou zprávou je turnusové nasazení rekonstruovaného vozu Bdmpee253, který vznikl modernizací klasického vozu Bdmtee v roce 1991. Tento vůz, společně s rekonstruovanými Bdmtee263, zajišťuje obraty na vlacích 1731/4343/1722.

Brejlovec s Bt v Silůvkách, krása, nemyslíte?, foto: Pepík Něco takového budeme moci brzy vídat na jižní Moravě, foto: Miroslav Hloušek

Sečteno, podtrženo

V konečném součtu je rozsah osobní dopravy v Jihomoravském kraji v roce 2010 téměř shodný s předchozím grafikonem. Na území kraje vyjede v pracovní den průměrně 833 osobních a spěšných vlaků; v sobotu 537 a v neděli mohou cestující využít 528 vlaků regionální dopravy. V současné době jsou České dráhy hlavním dopravcem v rámci IDS JMK. Nyní je zaintegrováno celkem 581 km tratí a v červenci 2010 by mělo proběhnout i začlenění zbývajícího území – Znojemska. Délka zaintegrovaných tratí tak vzroste na celkových 667 km.

Zdroj: Železniční zajímavosti, Tisková zpráva ČD, Řazení vlaků na ŽelPage a vlastní pozorování


Hafan | 16.12.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
16.12.2009 (12:21)  
Martin Hochman : Žehličky jsou určeny pro posun a lehkou traťovou službu.
Ve stejnosměrném provedení jezdily na trati Lipno nad Vltavou - Rybník (před změnou trakční proudové soustavy) a Tábor - Bechyně. V uzlu Praha vozí nejen Os z Radotína na Hlavní nádraží, ale byla jim svěřena i vozba mezistátních vlaků kategorie EN.
Řada 210 vozí osobní vlaky z Českých Budějovic do Horního Dvořiště / Lipna nad Vltavou, z Veselí nad Lužnicí do Horní Cerekve.
16.12.2009 (11:30)  
Technická: V Brně je momentálně k dispozici 6 vozů této řady (215 "František", 216 "Vladmír", 220 "Jaroslav", 221 "Michal", 222 "Martin" a 223 "Bedřiška")
216 Vladimír.
Od července 2010 sice už bude Znojemsko zaintegrované, ale skončí provoz na Hevlínce...
Jinak se rád půjdu podívat na Bdmpee v akci ;-)
registrovaný uživatel Kakov 
16.12.2009 (10:37)  
ad Slatina: aktualni info nemam, ale v dobe GVD207/2008 odjizdelo ranimi vlaky z zidenic na slatinu cca. 30-40 lidi
ono ale hodne lidi vystoupilo v KrPoli nebo v Zidenicich
16.12.2009 (10:37)  
Jen nevím jak moc je pozitivní nasazení žehliček na tratích 250 a 260. Tyto lokomotivy bohužel vůbec nejsou konstruovány pro osobní traťovou službu a odpovídají tomu i jejich jízdní vlastnosti.
16.12.2009 (10:31)  
Dalším nezmíněným faktem je vymizení jednotek 560 z trati 250. Od nového GVD jsou provozovány pouze na rameni Letovice-Brno-Křenovice h.n.
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
16.12.2009 (10:27)  
Jak jsou využívány vlaky z 250 do Slatiny?
16.12.2009 (7:59)  
Doplním, že již z Brna do Olomouce odcestovaly vozy původních čísel 050.004, 050.007 a 050.014, tedy 3 z posledních 4 vozů s koženkovým potahem sedadel. Vůz 050.014 má navíc i původní okna a je zamýšlen jako muzejní - již určen pro DHV Lužná, zájem má NTM Chomutov.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko