..: Jízdní řád 2009/2010: Jihomoravský kraj :..

754.023, Brno, foto: Puly Jižní Morava — Tuto neděli, 13. prosince 2009, vstoupil v celé České republice v platnost nový jízdní řád a ani Morava není výjimkou. A stejně jako každý rok, i letos přichází mnohé změny, ať už v polohách a nabídce spojů, nebo v řazení vlakových souprav, popř. různých dalších, mnohdy nepodstatných maličkostí. Podívejme se na souhrn změn týkajících se Jihomoravského kraje, a to zejména s důrazem na řazení vlakových souprav.

Nové řídící vozy ABfbrdtn795

Počátkem letních prázdnin přišly do Brna nové řídící vozy ABfbrdtn795 (často také označovány jako 954.2). Jedná se o upravené řídící vozy řady 954 vzniklé rekonstrukcí poštovních vozů PostW, které obdržely oddíl první třídy. V Brně je momentálně k dispozici 6 vozů této řady (215 "František", 216 "Vladimír", 220 "Jaroslav", 221 "Michal", 222 "Martin" a 223 "Bedřiška") a ještě bude dodán vůz 224. Vozy 221 až 223 mají dostat nové korporátní barevné schéma Českých drah (nikoliv však vůz 224 – ten bude opět v původním červeno-krémovém nátěru) a měly by jezdit v ucelených "modrých" soupravách společně s vozy 854.203, 854.206 a také 854.030, který byl získán z PJ Praha-Vršovice výměnou za brněnskou 854.001. Tato výměna se uskutečnila právě kvůli nátěru. Vozy Bdtn756 pro provoz v trojčeti budou do Brna nově dodány z KOS Krnov výměnou za tři vozy Bmx765, které s největší pravděpodobností půjdou do DKV Olomouc.

Vraťme se ale k provozu vozů 954.2 v jízdním řádu pro rok 2009/2010. Jak již bylo zmíněno, pravidelně turnusováno jich bude celkem šest. Setkat se s nimi budeme moci na tratích 240 (Brno - Jihlava) a 340 (Brno - Veselí nad Moravou - Uherské Hradiště), přezdívané "Vlára". Nasazení těchto vozů můžete také zhlédnout v řazení vlaků na ŽelPage nebo v knižním jízdním řádu.

První brněnský řídící prvotřídový vůz 954.2 na Vláře, foto: Malepe

Lachtani mizí z Tišnovky

Další novinku je konec řady 714, zvané lachtan, na trati 251, která vede z Tišnova do Žďáru nad Sázavou. Tyto lokomotivy se soupravami přípojných vozů nově nahradí motorové jednotky Regionova Trio a havlíčkobrodské motorové vozy řady 810. V novém GVD se tedy zástupci nynější tišnovské flotily lachtanů vyskytují na trati 240, kde táhnou převážně odpolední posilové vlaky do Zastávky u Brna. Ráno lachtani zajíždí až do Jihlavy s dvěma přípojnými vozy Bmx765. Setkáme se s nimi nově také na Vláře, kde bude lachtan a dva přípojné vozy Bmx zajišťovat posilu do Nesovic. Z Tišnova však lachtani úplně nezmizeli – občas se tam objeví v rámci posil Brno — Tišnov, které jezdí v pracovní dny a jsou zajišťovány především soupravami Regionova Trio a právě zmiňovanými lachtany s vozy Bmx.

Lachtan s osobními vozy řady Btax na Tišnovce - minulost, foto: KuTom 742+2×Bmx sune do Židenic. Zanedlouho takto budeme pozorovat soupravu 714+2×Bmx, foto: R.omí.K

Něco začíná, něco končí

Jako další změnu lze vypíchnout rozšířené nasazování souprav 842 + Bfbrdtn794 na trati 244 (Brno , kde nově zajišťují naprostou většinu spojů. V malém množství se o víkendu tyto soupravy objeví také na trati 246, vedoucí z uzlu Břeclav do Znojma. Z "Hrušovanky" vymizí také zelené vozy klasické stavby (řada Bt), které zde bylo možné potkat s brejlovcem na ranním spěšném vlaku.

Relativně smutnou zprávou je zrušení páru spěšných vlaků do Vyškova, které jezdily v řazení 210 + Btee284. Naopak pozitivní novinkou je, že se nově můžeme se žehličkami setkávat na tratích 250 a 260, kde se občas objeví s vozy Bdmtee.

Další zajímavou zprávou je turnusové nasazení rekonstruovaného vozu Bdmpee253, který vznikl modernizací klasického vozu Bdmtee v roce 1991. Tento vůz, společně s rekonstruovanými Bdmtee263, zajišťuje obraty na vlacích 1731/4343/1722.

Brejlovec s Bt v Silůvkách, krása, nemyslíte?, foto: Pepík Něco takového budeme moci brzy vídat na jižní Moravě, foto: Miroslav Hloušek

Sečteno, podtrženo

V konečném součtu je rozsah osobní dopravy v Jihomoravském kraji v roce 2010 téměř shodný s předchozím grafikonem. Na území kraje vyjede v pracovní den průměrně 833 osobních a spěšných vlaků; v sobotu 537 a v neděli mohou cestující využít 528 vlaků regionální dopravy. V současné době jsou České dráhy hlavním dopravcem v rámci IDS JMK. Nyní je zaintegrováno celkem 581 km tratí a v červenci 2010 by mělo proběhnout i začlenění zbývajícího území – Znojemska. Délka zaintegrovaných tratí tak vzroste na celkových 667 km.

Zdroj: Železniční zajímavosti, Tisková zpráva ČD, Řazení vlaků na ŽelPage a vlastní pozorování


Hafan | 16.12.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
16.12.2009 (14:09)  
A ještě jedna pozitivní změna: Na trati 250 začaly rychlíky opět zastavovat v Křižanově.
16.12.2009 (14:07)  
Václav: U 954.2 činí oddíl první třídy jen jednu čtvrtinu vozu.
16.12.2009 (14:05)  
Ještě by stálo zato zmínit se o těchto skutečnostech: Na Staré Tišnovce už Os 14904 není v sobotu výchozí z Brna a Os 14921 není v neděli pokračující z Tišnova do Brna. Na vlacích Os 14904/14911/14912/14921 tedy skončily soupravy tří vozů Bdmtee tažené brejlovcem 754 a nově na nich jezdí Regionovy Trio. Brejlovec s klasikou už dnes jezdí jen na Sp 1766/1767 Pernštejn Brno - Tišnov - Žďár nad Sázavou a zpět. Dále jistě stojí za zmínku zrušení nedělního R 1514 Jihlava - Praha. V úseku Havlíčkův Brod - Praha místo něj jezdí R 682 Brno - Praha (z Brna do Havlíčkova Brodu denně, z Havlíčkova Brodu do Prahy denně mimo sobotu).
16.12.2009 (14:01)  
Tomáš Záruba: Ani v jedničce to nevyhrajete, když je půlka vozu jednička a půlka dvojka a je to velkoprostor.
16.12.2009 (13:55)  
A kdypak budou 954 jezdit konečně i na 070? Do kdejakého zapadákova pro pár lidí, z toho "jedničkářů" akorát tak režistů, to není problém, ale na rychlících budou pořád jen dvojky a objíždění. :-/ Zrovna na trati, kde je v létě dost narváno a ne vždy je každý na zpěv čundráků zvědav (ne že bych měl něco proti z principu, ale ne vždy je na to nálada).
16.12.2009 (12:49)  
ad všechny příspěvky žehličky: Na traťovém úseku Brno-Břeclav osobní vlaky běžně dosahují rychlosti 120 km/h (242+4xBdmtee), aby se žehlička (210+2xBdmtee) i jen přiblížila volné jízdní době "plechovkové" soupravy musí polovinu zastávek projet. To určitě není vhodné. Navíc při takto konstruované jízdní době nic nepokrátí. Vámi uvedené příklady jsou většinou z tratí s nízkou traťovou rychlostí.
16.12.2009 (12:47)  
Tak dnes v 12:15 jel z Brna řídící "Michal". Bdtn, co jelo s něma bylo ale ještě v červené barvě.
registrovaný uživatel Racek 
16.12.2009 (12:37)  
MZ: nasazovat žehličky na osobní vlak není v principu úplně špatně, ale pokud trať i vozy by v podstatné části trasy umožnily rychlost 100 a vyšší, tak je to poněkud nešťastné řešení. Už aby si dopravce pořídil nějaká lepší vozidla, když si kraj není schopen pořídit lepšího dopravce!

Railfort: já mám zkušenosti převážně jen s ranními 14905 a 4967. U obou převážná většina cestujících vystupovala v Králově Poli, a dál na Slatinu pokračovalo tak 25 (14905), resp. 15 (4967) lidí, včetně nastupujících v KrPoli.
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
16.12.2009 (12:30)  
For MZ: Tábor-Bechyně jezdí "žehličky" stále - bohužel, jak je to ekonomické to vážně netuším. Přitom tady by např. 425 udělaly stejnou službu jako v Tatrách.
16.12.2009 (12:30)  
Když je řeč o žehličkách, tak bych se chtěl zeptat kde jezdí dvousilová 218.001 (s nafotvým motorem), vystavená na Czech Raildays 2007 v Ostravě? FRK
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko