..: Jízdní řád 2009/2010: Jihomoravský kraj :..

754.023, Brno, foto: Puly Jižní Morava — Tuto neděli, 13. prosince 2009, vstoupil v celé České republice v platnost nový jízdní řád a ani Morava není výjimkou. A stejně jako každý rok, i letos přichází mnohé změny, ať už v polohách a nabídce spojů, nebo v řazení vlakových souprav, popř. různých dalších, mnohdy nepodstatných maličkostí. Podívejme se na souhrn změn týkajících se Jihomoravského kraje, a to zejména s důrazem na řazení vlakových souprav.

Nové řídící vozy ABfbrdtn795

Počátkem letních prázdnin přišly do Brna nové řídící vozy ABfbrdtn795 (často také označovány jako 954.2). Jedná se o upravené řídící vozy řady 954 vzniklé rekonstrukcí poštovních vozů PostW, které obdržely oddíl první třídy. V Brně je momentálně k dispozici 6 vozů této řady (215 "František", 216 "Vladimír", 220 "Jaroslav", 221 "Michal", 222 "Martin" a 223 "Bedřiška") a ještě bude dodán vůz 224. Vozy 221 až 223 mají dostat nové korporátní barevné schéma Českých drah (nikoliv však vůz 224 – ten bude opět v původním červeno-krémovém nátěru) a měly by jezdit v ucelených "modrých" soupravách společně s vozy 854.203, 854.206 a také 854.030, který byl získán z PJ Praha-Vršovice výměnou za brněnskou 854.001. Tato výměna se uskutečnila právě kvůli nátěru. Vozy Bdtn756 pro provoz v trojčeti budou do Brna nově dodány z KOS Krnov výměnou za tři vozy Bmx765, které s největší pravděpodobností půjdou do DKV Olomouc.

Vraťme se ale k provozu vozů 954.2 v jízdním řádu pro rok 2009/2010. Jak již bylo zmíněno, pravidelně turnusováno jich bude celkem šest. Setkat se s nimi budeme moci na tratích 240 (Brno - Jihlava) a 340 (Brno - Veselí nad Moravou - Uherské Hradiště), přezdívané "Vlára". Nasazení těchto vozů můžete také zhlédnout v řazení vlaků na ŽelPage nebo v knižním jízdním řádu.

První brněnský řídící prvotřídový vůz 954.2 na Vláře, foto: Malepe

Lachtani mizí z Tišnovky

Další novinku je konec řady 714, zvané lachtan, na trati 251, která vede z Tišnova do Žďáru nad Sázavou. Tyto lokomotivy se soupravami přípojných vozů nově nahradí motorové jednotky Regionova Trio a havlíčkobrodské motorové vozy řady 810. V novém GVD se tedy zástupci nynější tišnovské flotily lachtanů vyskytují na trati 240, kde táhnou převážně odpolední posilové vlaky do Zastávky u Brna. Ráno lachtani zajíždí až do Jihlavy s dvěma přípojnými vozy Bmx765. Setkáme se s nimi nově také na Vláře, kde bude lachtan a dva přípojné vozy Bmx zajišťovat posilu do Nesovic. Z Tišnova však lachtani úplně nezmizeli – občas se tam objeví v rámci posil Brno — Tišnov, které jezdí v pracovní dny a jsou zajišťovány především soupravami Regionova Trio a právě zmiňovanými lachtany s vozy Bmx.

Lachtan s osobními vozy řady Btax na Tišnovce - minulost, foto: KuTom 742+2×Bmx sune do Židenic. Zanedlouho takto budeme pozorovat soupravu 714+2×Bmx, foto: R.omí.K

Něco začíná, něco končí

Jako další změnu lze vypíchnout rozšířené nasazování souprav 842 + Bfbrdtn794 na trati 244 (Brno , kde nově zajišťují naprostou většinu spojů. V malém množství se o víkendu tyto soupravy objeví také na trati 246, vedoucí z uzlu Břeclav do Znojma. Z "Hrušovanky" vymizí také zelené vozy klasické stavby (řada Bt), které zde bylo možné potkat s brejlovcem na ranním spěšném vlaku.

Relativně smutnou zprávou je zrušení páru spěšných vlaků do Vyškova, které jezdily v řazení 210 + Btee284. Naopak pozitivní novinkou je, že se nově můžeme se žehličkami setkávat na tratích 250 a 260, kde se občas objeví s vozy Bdmtee.

Další zajímavou zprávou je turnusové nasazení rekonstruovaného vozu Bdmpee253, který vznikl modernizací klasického vozu Bdmtee v roce 1991. Tento vůz, společně s rekonstruovanými Bdmtee263, zajišťuje obraty na vlacích 1731/4343/1722.

Brejlovec s Bt v Silůvkách, krása, nemyslíte?, foto: Pepík Něco takového budeme moci brzy vídat na jižní Moravě, foto: Miroslav Hloušek

Sečteno, podtrženo

V konečném součtu je rozsah osobní dopravy v Jihomoravském kraji v roce 2010 téměř shodný s předchozím grafikonem. Na území kraje vyjede v pracovní den průměrně 833 osobních a spěšných vlaků; v sobotu 537 a v neděli mohou cestující využít 528 vlaků regionální dopravy. V současné době jsou České dráhy hlavním dopravcem v rámci IDS JMK. Nyní je zaintegrováno celkem 581 km tratí a v červenci 2010 by mělo proběhnout i začlenění zbývajícího území – Znojemska. Délka zaintegrovaných tratí tak vzroste na celkových 667 km.

Zdroj: Železniční zajímavosti, Tisková zpráva ČD, Řazení vlaků na ŽelPage a vlastní pozorování


Hafan | 16.12.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
18.12.2009 (12:45)  
Sobieski: No jo, to už by byla jiná kapitola vlastně. Tento posilový vlak vlastně "sbírá" cestující tam okolo Brumova-Bylnice (má spoj i z/do Trenčína), až do Veselí a pak jede zrychleně. Ono je to fakt velmi dobře, že udělali takový vlak. V neděli odpoledne a večer byla cesta Veselí-Brno myslitelná spíš přes Břeclav.... A ještě k té posile. Zajímalo by mě, jestli v tom vlaku platí IDS-JMK? Asi ano že jo?
registrovaný uživatel M 
18.12.2009 (0:16)  
Blablabla

Mozna jsem nejakej vadnej, ale ja vidim spojeni Vranovice-Breclav v dvouhodinovem taktu (v dulezitou dobu po hodine)! To je skutecne utrpeni...

Hustopece-Vranovice jsou dokonce prime autobusy (ktere jedou stejne dlouho jako vlak, akorat odpada stepovani v Sakvicich). Ne ze by teda jezdily po 10 minutach, ale v Hustopecich jsem o vikendu nikdy nemel pocit, ze by se tam kolem nadrazi houfovali lide, kteri by nevedeli, jak odjedou. Teda krome nedelnich odpolednich vlaku do Brna. Kdyby to na Vranovice jezdilo casteji, tak prumerna obsazenost bude
17.12.2009 (22:02)  
Miroslav Zikmund: TEŽka má místy až 60 promile (kolem Popradského plesa) a 420 i 425 to stoupání zvládají skvěle i bez ozubnice. Zubačka mezi Štrbou a Štrbským plesem má sklon 150 promile. To jen pro porovnání. Takže si myslím, že vozidlo podobné 425 by tratě na Vysočině jistě hravě zvládlo.
17.12.2009 (21:27)  
Karel Kovářík : EN 457 Praha Holešovice - Praha hl.n.
TTtrain : otázka je, jak by vozidlu "vzor 425" chutnalo stoupání 33 promile. Nevím, jak je na tom sklonově TEŽka, ale i při maximálním výkonu 600 kW má dvounápravová hnací jednotka problémy při zhoršených adhezních podmínkách. Netuším, zda má 425 písečníky. Žehlička s 800 kW rozloženými na 4 nápravy a možností pískování je na tom drobet líp.

Za pozornost stojí, že 814.2 má na kratší jízdní dobu než vlak tažený 210 při stejném počtu zastavení.
17.12.2009 (20:50)  
Stáňa Kulatý: Jo „Klasik Sp“ to odlehčí bývalím 1727 (13:28) jsem cestoval jen párkrát do 5 měsíců a vždy byli našlápnuté.....A s tím R to by asi nešlo to by museli razantně ubrat zastávek na 341 přece jenom projíždět 2 zastávky až do Bylnice je na R málo... Můžu se mýlit nevím jak to v okolí Uherského Brodu a Bojkovic s zastávkama a jejich vytížeností vypadá... Ale to už je na jiné téma že? (omluva za OT...)
17.12.2009 (19:40)  
Všude v tisku psali, že se spoje posilují a kdesi cosi, jen na Vyškovsku mimo špičku o pár spojů míň, ale skutek utek. Zkracují nám spoje, co původně jely do Břeclavi, jen po Šakvice. Můžou se ohánět svýma rychlíkama, ale ty nestaví všude, takže když se chce člověk z okolí Vranovic dostat do Břeclavi, tak fakt úžasný spojení... a navíc, pro tuhle oblast jsou docela klíčový Hustopeče, samozřejmě Kordis to ignoruje naprostým nenavazováním spojů od vlaků v Šakvicích (aspoň teda o víkendech). Takže všichni jezdí oklikou autobusama, nebo se na to vykašlou. Ach jo
17.12.2009 (18:41)  
Sobieski: Jo takto jsem to nepočítal.... to je vážně jen 49 minut? paráda:-) ale teda hlavní výhodu v té posile vidím to, že to odlehčí klasik spěšňáky už tak vytížené(minimálně v úseku Bučovice-Brno). tento posilový spoj by klidně mohl jezdit jako R. aspoň nějaké R by se vrátily na Vláru(nepočítám Luhačovické R)
17.12.2009 (18:33)  
Stáňa Kulatý: Máte pravdu... Nic méně mám tu možnost a jsem velmi poctěn že budu moct vyzkoušet konečně po dluhé době Spojení Brno (sice ŽIDENICE)-Kyjov BEZ! zastávky za 49 Minut jupííííí!!! (Bohužel mě nečeká nic přitažlivého ale co už možu byt úplně rád za to co nám tu strčili i ty Bdmtee....)
17.12.2009 (17:43)  
diky za článek o změnách v GVD 2010 v jihomoravském kraji pouze v BRNĚ! Co tak třeba se zmínit o novém posilovém spěšňáku v pátek z Brna a v neděli do Brna? Nebo o snížené době jízdy Veselí nad Moravou-Hodonín z důvodu nového křížení osobáků v Sudoměřicích? Neumím a nebudu umět psát nějaké články tu na zelpage ani nikde jinde, nýbrž THUMBS DOWN!
registrovaný uživatel Racek 
17.12.2009 (9:39)  
kobros: ono to není ani tak různými objednateli, ostatně rychlíky objednává totéž ministerstvo jako EC. Primárně je vedle nedostatku hran důvodem taky nedostatečná kapacita traťových úseků - zejména komárovské spojky, u rychlíků na Bohumín taky fakt, že čekání v Brně pak kvůli křižování přenese zpoždění na další a další vlaky, a u regionální dopravy zase zpožděný vlak rozvrací jízdní řády autobusům (což se někde u ostrých obratů přenáší zpátky na vlaky).
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko