..: Škoda bude licenčně vyrábět zahraniční motorové jednotky :..

Vizualizace nové jednopatrové nízkopodlažní elektrické jednotky Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION Plzeň/Šumperk — Nedávno jsme vás informovali o připravovaných novinkách tuzemských výrobců pro příměstskou a regionální dopravu. Po necelých dvou měsících se k tématu opět vracíme, protože u těchto projektů došlo jak k upřesnění technických specifikací a záměrů výrobců, tak i k radikální změně původních plánů produkce elektrických i dieselových jednotek pro regionální spoje. Plány plzeňské Škodovky jsou navíc zajímavé v kontextu s tiskovým prohlášením Českých drah z tohoto týdne, kde avizují investice do modernizace vozového parku a nové vlaky chtějí již v letech 2010 – 2011 nasadit v Ústeckém kraji.

844? Desiro Classic! Anebo Coradia LINT?

Studie refionální motorové jednotky ParsNova., foto: ParsNova Jak jsme již informovali, přípravou regionálních motorových jednotek se delší dobu zabývá šumperský Pars nova, patřící do skupiny Škoda Transportation. Místo kompletního vývoje zcela nového modelu zvolil cestu licenční výroby. A licencovaným vozidlem nemá dle nejnovějších informací zřejmě být nic jiného, než notoricky známý Siemens Desiro Classic. Škoda Transportation sice ve svých materiálech kromě Desira ukazuje i motorové jednotky Alstom Coradia LINT, ty ovšem narozdíl od Siemensu nepoužívají hydromechanický přenos výkonu, ale přenos čistě mechanický. Budoucí řada 844 má ovšem oproti originálu doznat mnoha změn, včetně designových, a také se na její výrobě mají podílet v maximální míře čeští subdodavatelé.

Z původního Desira Classic, ve stovkách kusů prověřeného vozidla, také vyplývají hlavní technické parametry. Díky použití již osvědčených konstrukcí lze finální výrobek uvést velice rychle na trh. Dvouvozová jednotka s cca 60% podílem nízkopodlažní části bude plně klimatizovaná a o pohon (uspořádání podvozků B' (2) B') se budou prostřednictvím hydromechanického přenosu výkonu starat dva motory, každý o výkonu 315 kW (původně uváděná hodnota až 2× 380 kW zřejmě bude nabízena jako volitelná alternativa). Hmotnost cca 41metrové dvoudílné jednotky se má pohybovat okolo 65 tun a maximální rychlost bude dosahovat až 120 km/h. Tou bude schopna převést až 130 sedících a 110 stojících cestujících, včetně 2 osob na invalidních vozících. Vnitřní uspořádání a rendery možných variant interiérů vám přinášíme níže. Výrobce také pozměnil své plány v odhadu výroby a pro léta 2011 až 2015 počítá, že by mohl na trhu udat až 105 těchto vozidel (21 ročně).

Vnitřní uspořádání motorové jednotky Pars 844 a možné varianty interiéru
Vnitřní uspořádání připravované jednotky Pars 844, foto: Škoda TRANSPORTATION / Pars NOVA
Jedna z variant vnitřního barevného řešení motorové jednotky Pars 844, foto: Škoda TRANSPORTATION / Pars NOVA Jedna z variant vnitřního barevného řešení motorové jednotky Pars 844, foto: Škoda TRANSPORTATION / Pars NOVA Jedna z variant vnitřního barevného řešení motorové jednotky Pars 844, foto: Škoda TRANSPORTATION / Pars NOVA

Jednopodlažní "sloni"? Všechno je jinak…

Vizualizace nové jednopatrové nízkopodlažní elektrické jednotky Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATIONDalším připravovaným projektem, který jsme vám minule představili, byla nová modulární rodina jednopatrových nízkopodlažních jednotek Škoda. Oproti původním záměrům, prezentovaným samotnou Škodou Transportation, došlo v projektu k zásadním změnám. Mezi ty nejdůležitější patří odklon od snahy vytvořit kompletně nízkopodlažní interiér včetně přechodů mezi vozy nad nízkými podvozky. Nově tedy došlo na podvozky klasické výšky a při přechodu mezi jednotlivými vozy bude třeba překonat dvoje schody. Tato změna bude mít (zřejmě i včetně snížení ceny takové soupravy) oproti původnímu záměru také své výhody. Nově bude mít každý vůz v soupravě jeden hnací podvozek a jeden běžný, což umožní instalovat vyšší výkon (viz. tabulka níže) než původně uvažovaných 1320 kW, ale také podstatně zlepšit trakční parametry jednotek, které měly mít původně hnané jen podvozky na koncích soupravy.

I nadále ovšem platí, že tyto jednotky bude možné individualizovat dle přání zákazníka. Ten si bude moci vybrat mezi dvou- až čtyřvozovou jednotkou (150 - 350 sedících cestujících) v jedno- (3 kV ss) a dvousystémovém (3 kV ss a 25 kV/50Hz) provedení. Samozřejmostí bude maximální rychlost 160 km/h a plně klimatizovaný interiér s možností volby z různých konfigurací interiéru (vysokokapacitní, letištní, turistická nebo meziregionální). Vnitřní uspořádání jednotlivých variant vám přinášíme níže. Za pozornost stojí předpokládaná instalace pouze jediného WC v celé soupravě a zejména u letištní verze překvapí, že sanitární buňka je na opačné straně soupravy než první třída. U ní zase zaujme použití skleněných tabulí jako sklopných stolků mezi jednotlivými sedadly. Samozřejmostí bude také příprava a uzpůsobení pro přepravu velkých zavazadel (zejména u letištní verze), a prostor na přepravu kol v každém voze na dvou místech, kromě vozu s WC, kde je takové místo pouze jedno. Schémata vnitřního uspořádání, technické parametry a možné provedení interiérů vám přinášíme níže. V neposlední řadě bychom také měli zmínit předpoklad výrobce, že se mu mezi lety 2011 až 2015 podaří udat na trh až 60 těchto jednotek, které jsou kromě elektrických připravovány i v motorové verzi.

Vnitřní uspořádání jednopatrových nízkopodlažních elektrických jednotek Škoda a možné varianty interiéru
Jedno z možných schémat vnitřního uspořádání jednopatrových nízkopodlažních elektrických jednotek Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION
Jedno z možných schémat vnitřního uspořádání jednopatrových nízkopodlažních elektrických jednotek Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION
Jedno z možných schémat vnitřního uspořádání jednopatrových nízkopodlažních elektrických jednotek Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION
Jedno z možných schémat vnitřního uspořádání jednopatrových nízkopodlažních elektrických jednotek Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION
Ukázka vnitřního řešení 2. třídy nových jednotek Škoda., foto: Škoda TRANSPORTATION Ukázka vnitřního řešení 2. třídy nových jednotek Škoda., foto: Škoda TRANSPORTATION Ukázka vnitřního řešení 1. třídy letištního provedení nových jednotek Škoda., foto: Škoda TRANSPORTATION Ukázka vnitřního řešení 1. třídy letištního provedení nových jednotek Škoda., foto: Škoda TRANSPORTATION Ukázka vnitřního řešení nástupního prostoru nových jednotek Škoda., foto: Škoda TRANSPORTATION
Parametr / Typ jednotky2-vozová3-vozová
Napájecí soustava25 kV, 50 Hz a 3 kV ss nebo jen 3 kV ss
Maximální rychlost160 km/h
Instalovaný výkon1 320 kW1 980 kW
Uspořádání pohonuKaždý vůz 1 podvozek hnací (2 nápravy) a 1 podvozek běžný
Jmenovitý rozchod kolejí1 435 mm
Celková délka jednotky52 800 mm79 200 mm
Celková vnější šířka skříně2 820 mm
Výška hrany vstupu600 mm od temene kolejnice
Výška podlahy nízkopodlažní části600 mm od TK
Výška podlahy vysokopodlažní části nad podvozky1 200 mm od TK
Počet vstupních dveří8 (2 páry v každém voze)12 (2 páry v každém voze)
Světlá šířka dveří1 500 mm
Podíl nízké podlahy64%61%
Odolnost vůči nárazůmČSN EN 15227
Údaje platné pro variantu s maximálním počtem sedadel -příměstská
Parametr / Typ jednotky2-vozová3-vozová
Počet sedadel 2. třídy141241
Počet sedadel 1. třídy10
Celkový počet sedadel151251
Počet stojících cestujících142 (4 os/m2)217
Počet míst pro invalidní vozíky2
Počet převážených jízdních kol / dětských kočárků4/46/6

Zdroj: Prezentace ACRI (PDF)


JiříK. | 3.12.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 15      Zpráv na stránku:   
05.12.2009 (10:34)  
S tím Romanem to bude ještě složitěší. Včera jsem zahlédl zprávu, že odchází z dozorčí rady, nebo představenstva ČD (teď fakt nevím, ve kterém orgánu tam byl). Čili od to ČD nevnutil, on si to jen v ČD prosadil "zevnitř".
04.12.2009 (21:50)  
Ad Jan Šlezingr: Náš kantor na statiku stavebních konstrukcí říkal: Něco za něco - jak ve statice, tak v životě. A nyní v našem klausovském kapitalismu nutno doplnit - i v byznysu.

Takže nic proti tomu, pokud by pan Roman ČD vnutil cosi potřebného (je to jeho byznys). Pokud to bude historická šunka ala Desiro, tak ať s tím jde na Ukrajinu, kde jsou přeci jen trochu jiné časoprostorové poměry než ve střední Evropě. Je to jako kupovat 2 roky starý mobil, nebo 5let starý počítač.
04.12.2009 (21:42)  
Ad Semík: "Rozjezd Desira je cca 25s na 100" Dost blbý fór, či špatný překlad. Možná také, že jde o nějaký Volkswagen střední třídy na čtyřech gumokolech. Obojí je z Německa.

Jedná se nikoliv o rozjezd, ale o dost ostré zastavení. Desiro se při rozjezdu do rychlosti 60km/h chová jako sólo 810, pak je samozřejmě lepší. Pokud bychom jej tedy nasadili na naše tratě s traťovou rychlostí cca 70km/h, tak si namalujte grafikon pro 810! Jak jsem psal je naladěno na německé tratě se zastávkami po 12km a s traťovou rychlostí 90-120km/h. U nás je to propadák.

Vzal jsem příklad rozjezd na stoupání 2,5promile:
Na 100 se dostane na 1,74km za 1:41min. Standardní brždění ze stovky je na 540m za 39sec.
04.12.2009 (20:18)  
V této souvislosti mi pčichází na mysl jedna kacířská myšlenka. Je to jen a jen spekulace - Nemá náhodou v odchodu Siemense ze Zličína přeci jen prsty Martin Roman?

Napadá mě věta: Helejte Siemensi - dokud já mám prsty všude - České dráhy budou kupovat jen ode mne (od Škodovky). Takže to tady hoši zabalte - a já si na oplátku od vás koupím licenci na motoráky, které ČD potřebují a já je nevyrábím.
Aneb - nažráno dostanou všichni.

Je to jenom a jenom zábavná spekulace. Omlouvám se proto předem panu Romanovi za falešná nařčení - nic takového by se přeci v civilizovaném světě nemohlo stát.
04.12.2009 (20:12)  
Martin Grill
Jak prosté, jak české! :o)

Ooo, pán je světák.
Podívejte se projevil jsem nějký názor, protože mám nějakou zkušenost - takže stačí napsat - nebojte, tento problém je vyřešen tak a tak - jako napsal třeba Kubam. Vaše moralistní povídačky si nechte.
04.12.2009 (19:11)  
To v Desiru bude jen 1 třída?
04.12.2009 (17:52)  
Jirka Panther : o WC si můžete na stovkách zastávek a (bývalých) stanicích DB jen zdát ... DB provozují řady "lokálek" i ve starých spolkových zemích. Mnohá nádraží / zastávky DB se liší od nádraží / zastávek ČD v principu pouze tím, že je tam jízdenkový automat, na němž si mimo jiné můžete koupit jízdenku na SC Bus z Prahy do Norimberka za 48 EURO ...

ÖBB také provozují Desira na "zastávkocýh tratích". Např. Wiener Neustadt - Gutenstein / Puchberg am Schneeberg.
04.12.2009 (17:25)  
Aneb : Stane se zázrak v roce 2011 a z bran Škodovky něco vyjede...
registrovaný uživatel Raquac 
04.12.2009 (13:17)  
Josef Petrak: Wikipedie neni uplne spolehlivy zdroj - Coradia Lint ma hydromechanicky prenos, coz se ovsem nekdy zamenuje s ciste mechanickym. Mimochodem na te same wikipedii se muzete napriklad docist, ze Desiro Classic ma hydraulicky prenos vykonu. Spravne je to uvedeno treba tady http://spz.logout.cz/vozidla/alstom.html, tady http://www.dwrweb.de/bahn/fahrzeug/lint/lint.pdf

Pod timhle odkazem si dotycnou prevodovku ZF Ecomat muzete prohlednout a precist si o ni: http://tinyurl.com/ykl8j9k
registrovaný uživatel SzKT  mail  
04.12.2009 (12:35)  
Rotzomilá diskuze o ničem! Já si z tohoto a předchozích podobných článků odnáším pouze poznatek o tom, že Škodovka zaměstnává šikovné kresliče obrázků, kteří jsou velmi kreativní a každou chvíli kreslí něco jiného. Kdyby to vystavili někde v galerii na výstavě designových studií, tak se půjdu rád podívat, ovšem když se za spásu české železnice vydává něco, o čem nikdo neví, kolik bude stát a jak bude v reálu vypadat (o komfortu pro cestující nemluvě), tak mi to z rpincipu dost vadí. Až bude jezdit (výrobcem zaplacený) prototyp čehokoliv, tak se rád na předváděcí jízdě svezu a pak budu hodnotit, zda se mi to zdá dobré nebo špatné, ovšem teď není vyrobená ani náprava a papír snese všechno... A zatímco jinde pořizují a modernizují vozidla osobní přepravy seč jim síly stačí, u nás se soustřeďujeme na hodnocení kladů/záporů malůvek a na kolejích jezdí jen nostalgické vlaky a hnusné krabice po faceliftu, navíc na krajně nevhodných výkonech.
  1 2 3 4 5 6 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko