..: Škoda bude licenčně vyrábět zahraniční motorové jednotky :..

Vizualizace nové jednopatrové nízkopodlažní elektrické jednotky Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION Plzeň/Šumperk — Nedávno jsme vás informovali o připravovaných novinkách tuzemských výrobců pro příměstskou a regionální dopravu. Po necelých dvou měsících se k tématu opět vracíme, protože u těchto projektů došlo jak k upřesnění technických specifikací a záměrů výrobců, tak i k radikální změně původních plánů produkce elektrických i dieselových jednotek pro regionální spoje. Plány plzeňské Škodovky jsou navíc zajímavé v kontextu s tiskovým prohlášením Českých drah z tohoto týdne, kde avizují investice do modernizace vozového parku a nové vlaky chtějí již v letech 2010 – 2011 nasadit v Ústeckém kraji.

844? Desiro Classic! Anebo Coradia LINT?

Studie refionální motorové jednotky ParsNova., foto: ParsNova Jak jsme již informovali, přípravou regionálních motorových jednotek se delší dobu zabývá šumperský Pars nova, patřící do skupiny Škoda Transportation. Místo kompletního vývoje zcela nového modelu zvolil cestu licenční výroby. A licencovaným vozidlem nemá dle nejnovějších informací zřejmě být nic jiného, než notoricky známý Siemens Desiro Classic. Škoda Transportation sice ve svých materiálech kromě Desira ukazuje i motorové jednotky Alstom Coradia LINT, ty ovšem narozdíl od Siemensu nepoužívají hydromechanický přenos výkonu, ale přenos čistě mechanický. Budoucí řada 844 má ovšem oproti originálu doznat mnoha změn, včetně designových, a také se na její výrobě mají podílet v maximální míře čeští subdodavatelé.

Z původního Desira Classic, ve stovkách kusů prověřeného vozidla, také vyplývají hlavní technické parametry. Díky použití již osvědčených konstrukcí lze finální výrobek uvést velice rychle na trh. Dvouvozová jednotka s cca 60% podílem nízkopodlažní části bude plně klimatizovaná a o pohon (uspořádání podvozků B' (2) B') se budou prostřednictvím hydromechanického přenosu výkonu starat dva motory, každý o výkonu 315 kW (původně uváděná hodnota až 2× 380 kW zřejmě bude nabízena jako volitelná alternativa). Hmotnost cca 41metrové dvoudílné jednotky se má pohybovat okolo 65 tun a maximální rychlost bude dosahovat až 120 km/h. Tou bude schopna převést až 130 sedících a 110 stojících cestujících, včetně 2 osob na invalidních vozících. Vnitřní uspořádání a rendery možných variant interiérů vám přinášíme níže. Výrobce také pozměnil své plány v odhadu výroby a pro léta 2011 až 2015 počítá, že by mohl na trhu udat až 105 těchto vozidel (21 ročně).

Vnitřní uspořádání motorové jednotky Pars 844 a možné varianty interiéru
Vnitřní uspořádání připravované jednotky Pars 844, foto: Škoda TRANSPORTATION / Pars NOVA
Jedna z variant vnitřního barevného řešení motorové jednotky Pars 844, foto: Škoda TRANSPORTATION / Pars NOVA Jedna z variant vnitřního barevného řešení motorové jednotky Pars 844, foto: Škoda TRANSPORTATION / Pars NOVA Jedna z variant vnitřního barevného řešení motorové jednotky Pars 844, foto: Škoda TRANSPORTATION / Pars NOVA

Jednopodlažní "sloni"? Všechno je jinak…

Vizualizace nové jednopatrové nízkopodlažní elektrické jednotky Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATIONDalším připravovaným projektem, který jsme vám minule představili, byla nová modulární rodina jednopatrových nízkopodlažních jednotek Škoda. Oproti původním záměrům, prezentovaným samotnou Škodou Transportation, došlo v projektu k zásadním změnám. Mezi ty nejdůležitější patří odklon od snahy vytvořit kompletně nízkopodlažní interiér včetně přechodů mezi vozy nad nízkými podvozky. Nově tedy došlo na podvozky klasické výšky a při přechodu mezi jednotlivými vozy bude třeba překonat dvoje schody. Tato změna bude mít (zřejmě i včetně snížení ceny takové soupravy) oproti původnímu záměru také své výhody. Nově bude mít každý vůz v soupravě jeden hnací podvozek a jeden běžný, což umožní instalovat vyšší výkon (viz. tabulka níže) než původně uvažovaných 1320 kW, ale také podstatně zlepšit trakční parametry jednotek, které měly mít původně hnané jen podvozky na koncích soupravy.

I nadále ovšem platí, že tyto jednotky bude možné individualizovat dle přání zákazníka. Ten si bude moci vybrat mezi dvou- až čtyřvozovou jednotkou (150 - 350 sedících cestujících) v jedno- (3 kV ss) a dvousystémovém (3 kV ss a 25 kV/50Hz) provedení. Samozřejmostí bude maximální rychlost 160 km/h a plně klimatizovaný interiér s možností volby z různých konfigurací interiéru (vysokokapacitní, letištní, turistická nebo meziregionální). Vnitřní uspořádání jednotlivých variant vám přinášíme níže. Za pozornost stojí předpokládaná instalace pouze jediného WC v celé soupravě a zejména u letištní verze překvapí, že sanitární buňka je na opačné straně soupravy než první třída. U ní zase zaujme použití skleněných tabulí jako sklopných stolků mezi jednotlivými sedadly. Samozřejmostí bude také příprava a uzpůsobení pro přepravu velkých zavazadel (zejména u letištní verze), a prostor na přepravu kol v každém voze na dvou místech, kromě vozu s WC, kde je takové místo pouze jedno. Schémata vnitřního uspořádání, technické parametry a možné provedení interiérů vám přinášíme níže. V neposlední řadě bychom také měli zmínit předpoklad výrobce, že se mu mezi lety 2011 až 2015 podaří udat na trh až 60 těchto jednotek, které jsou kromě elektrických připravovány i v motorové verzi.

Vnitřní uspořádání jednopatrových nízkopodlažních elektrických jednotek Škoda a možné varianty interiéru
Jedno z možných schémat vnitřního uspořádání jednopatrových nízkopodlažních elektrických jednotek Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION
Jedno z možných schémat vnitřního uspořádání jednopatrových nízkopodlažních elektrických jednotek Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION
Jedno z možných schémat vnitřního uspořádání jednopatrových nízkopodlažních elektrických jednotek Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION
Jedno z možných schémat vnitřního uspořádání jednopatrových nízkopodlažních elektrických jednotek Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION
Ukázka vnitřního řešení 2. třídy nových jednotek Škoda., foto: Škoda TRANSPORTATION Ukázka vnitřního řešení 2. třídy nových jednotek Škoda., foto: Škoda TRANSPORTATION Ukázka vnitřního řešení 1. třídy letištního provedení nových jednotek Škoda., foto: Škoda TRANSPORTATION Ukázka vnitřního řešení 1. třídy letištního provedení nových jednotek Škoda., foto: Škoda TRANSPORTATION Ukázka vnitřního řešení nástupního prostoru nových jednotek Škoda., foto: Škoda TRANSPORTATION
Parametr / Typ jednotky2-vozová3-vozová
Napájecí soustava25 kV, 50 Hz a 3 kV ss nebo jen 3 kV ss
Maximální rychlost160 km/h
Instalovaný výkon1 320 kW1 980 kW
Uspořádání pohonuKaždý vůz 1 podvozek hnací (2 nápravy) a 1 podvozek běžný
Jmenovitý rozchod kolejí1 435 mm
Celková délka jednotky52 800 mm79 200 mm
Celková vnější šířka skříně2 820 mm
Výška hrany vstupu600 mm od temene kolejnice
Výška podlahy nízkopodlažní části600 mm od TK
Výška podlahy vysokopodlažní části nad podvozky1 200 mm od TK
Počet vstupních dveří8 (2 páry v každém voze)12 (2 páry v každém voze)
Světlá šířka dveří1 500 mm
Podíl nízké podlahy64%61%
Odolnost vůči nárazůmČSN EN 15227
Údaje platné pro variantu s maximálním počtem sedadel -příměstská
Parametr / Typ jednotky2-vozová3-vozová
Počet sedadel 2. třídy141241
Počet sedadel 1. třídy10
Celkový počet sedadel151251
Počet stojících cestujících142 (4 os/m2)217
Počet míst pro invalidní vozíky2
Počet převážených jízdních kol / dětských kočárků4/46/6

Zdroj: Prezentace ACRI (PDF)


JiříK. | 3.12.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
07.12.2009 (8:37)  
MuDr: v pondělí ráno jezdím speciálně vlakem z Malých Žernosek (odj. 7:03) vedený 3x Bt či Bdt, abych nemusel trpět v ešusu! Jinak mám smůlu, neni jim prakticky vyhnutí! Akorát zase v pondělí (dnes naposledy bohužel)jezdím z Ústí odj. 19:03 žabákem.
registrovaný uživatel M 
07.12.2009 (0:43)  
DPH nejak nechapu - to prece plati zamestnanci jako Skody, tak Siemensu...
A o mentalni urovni mozna cetba Blesku svedci, ale ja reagoval na to "vetsina obcanu...". Je to presne naopak - nejintelektualnejsi porady jsou mozna na CT2, ale vetsina obcanu je intelektualne na tom tak, ze sleduje Novu (a je to tak na celem svete - nebo aspon tam, kde maji TV)
06.12.2009 (21:32)  
Poborskiii : podle mne se výrobci mnoha obdivovaných vozidel z zemí na západ od Krušných hor inspirovali žabotlamem, který byl s velkou pravděpodobností prvním nízkopodlažním drážním vozidlem ....
Proč kutloch pro vlakovou četu. Pokud jezdí na nějaké 42x, 6xx v Německu vlaková četa, tak ukutlochuje svůj pojízdný kuférek na zadním stanovišti nebo u strojvedoucího (podobně tak ve Francii).
Mimo to souprava sestavená z vozů s centrálně ovládanými a blovanými dveřmi nepotřebuje vlakovou četu ... ČD k tomu taky pomalu spějí ...

M : já mám taky na müsli DPH ve formě spotřeby za vydělané peníze. Když Siemens patrně neměl nějak moc zájem upravovat svoje vozidla tak, aby vyhovovala "českým traťovým špecifikám".

Proč čte tolik lidí Blesk nevím, patrně proto, že odpovídá jejich mentální úrovni, podobně jako N@VA TV.

Konstatovat, že něčí plat je nemravný nemá nic společného se šmírováním toho kolik konkrétně bere.

Pavel Z (trošku zpět) : u 471 strojvedoucí dveře pouze odblokuje. Otvírání si zajišťuje cestující sám.
registrovaný uživatel messah 
06.12.2009 (21:15)  
Jirka Panther: mastí kapsu? myslíte, že budoucí tři jaderné bloky, které se v příštích 15 letech postaví a uvedou do provozu, aby vaše cena elektřiny byla víceméně stejná, zaplatí kdo? on si čez mastí kapsu z hlavní části proto, aby byl schopný zaplatit právě postavení nových zdrojů elektřiny a tím zajistil alespoň energetickou souběstačnost co se elektřiny týče. ale tohle sem do diskuze už vůbec nepatří. pokud k tomu chcete něco říct, napište mi zprávu
06.12.2009 (21:10)  
Ad messah: No mně dokáže vytočit Vaše blbá poznámka. ČEZ prodává elektřinu za "evropské" ceny a jízdné na ČD a dalších ve veřejné dopravě je 4x nižší, než evropský průměr. Tak kdo si asi mastí kapsu???!!! Určitě ten, kdo si staví skleněné paláce a ne ten, kdo prodává baráky a pozemky, či řídí dopravu z UnimoBuněk.

Jinak po technické stránce jsme ve shodě, akorát jinými slovy. Zajisté mně přijde efektivnější strčit 5 milionů aut do zásuvky, než stavět dvacet přečerpávacích elektráren. A když přestěhujeme pár vesnic a městeček na severu (prolomíme limity Strany zelených), tak jsme ještě 70 let v pohodě a ještě ušetříme za ten dovoz ropy.
06.12.2009 (21:07)  
M: Není pravda, že neexistuje žádný důvod proč neupřednostnit domácí značku Škoda. Značka Škoda má české kořeny a její produkty jsou tak propagací ČR, bez ohledu na to, kdo značku v současné době vlastní.
registrovaný uživatel M 
06.12.2009 (19:26)  
MZ - ANO, JE TO JEDNO. A protoze je to uplne jedno, tak NEEXISTUJE duvod, proc uprednostnit "ceskou" Skodu (s majitelem Bahamcem) pred nemeckym Siemensem.
Obe firmy totiz, jak velice spravne pisete, zamestnavaji ceske lidi a ti lide plati dane v Cesku.

PS: Pravnicka dan je vetsi nez fyzicka (kterou vetsina lidi v podstate vubec neplati). Ano, zapocteme-li i pojisteni (cili prevlecenou dan), tak je to jinak.

MZ (vzkaz pro Slezingra): Hahaha, vetsina lidi nema potrebuju smirovat?
Zaprve, pokud tomu tak je, tak cim to je, ze Blesk jsou nejprodavanejsi noviny?
Zadruhe - pokud vlastne nikomu nic neni do prijmu jinych, tak proc zde tuatam soudruzsky pisete o nemoralnich prijmech urcitych lidi apod.?
Zatreti - tohle skutecne neni o smirovani.
Jenze malem bych zapomnel na zakladni soudruzske pravidlo - tohle neni nas problem. Korupce? To neni nas problem. Predrazene statni zakazky pro kamarady? To neni nas problem. Soudruhu, tohle JE nas problem!
06.12.2009 (17:31)  
Teda, když vidím nákresy té el.jednotky, tak kam se to hrabe na koncepci řady 451/2, u té by stačilo akorát jedno WC přesunout dolu kvůli bezbariérovosti. Chybí mi tam nějaký uzamykatelný malý oddíl nebo prostor pro vlakovou četu.
registrovaný uživatel messah 
06.12.2009 (16:30)  
Jirka Panther: pro dostavbu temelína je zcela jiný důvod a docela rozumný. protože pokud by se tohle neudělalo, za 10 let nebudeme dovážet jen ropu a zemní plyn, ale i elektřinu, a jelikož nebude odkud, protože nikdo nebude mít přebytek, asi bude docela problém.
a při nabíjení elektromobilů si nikdo z energetiků kapsu nenamastí, maximálně bude mít o starost míň když nebude muset draze stavět nějaké akumulační zařízení (přečerpávací vodní elektrárnu).
omlouvám se za komentář mimo téma, ale komentáře lidí, co neví o čem mluví a o každém si myslí, že si chce jen namastit, mě dokážou akorát vytočit
06.12.2009 (14:53)  
xAnri05: Dusanh: vy jste dalsi s kratkou pameti...
...
xAnri05 (21.06.08 - 9:43): "Nikoliv. Stat CD naopak dluzi odhadem 90 mld. na zastaralem vozovem parku." a "Pokud vim, penize pro CD jsou vazany na nakup novych vozidel, nikoliv lepeni der ci podbizeni ve vyberovych rizenich."
  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko