Šumperk – Pars nova, součást skupiny Škoda Holding, provede hlavní opravu dalších 39 lokomotiv řad 230 a 240 pro společnost ČD Cargo. "Smlouva byla podepsána na základě vyhraného výběrového řízení, které Cargo vyhlásilo v létě loňského roku," uvádí k tomu obchodní ředitel Pars nova Vladimír Beránek. Je to v krátké době již druhý získaný kontrakt na opravu populárních "laminátek".
Na základě dřívějšího výběrového řízení ze srpna 2008 byla první skupina sedmi neprovozních lokomotiv řady 230 k hlavní opravě přistavena v prosinci 2008. Kromě zprovoznění zbědovaných a částečně rozkradených strojů zákazník požadoval i provedení celkem 38 změn tzv. schváleného stavu, jakož i homologaci pro provoz na slovenských a maďarských železnicích a realizaci příslušných úprav. Bohaté zkušenosti společnost nabrala i při smluvních opravách celkem 13 lokomotiv řady 230 v letech 1997 – 2001 pro tehdejší České dráhy. Nyní se tedy rekonstrukce dočká dalších 39 zástupců početných řad 230 a 240, bez kterých se momentálně neobejde nákladní doprava na jihu České republiky. Více než čtyřicetileté stroje se tak zatím na odpočinek nechystají, ostatně v dohledné době je bude jen těžko možné nahradit.
Lokomotiva typu Škoda 47 E, označená nejdříve S 489.0 a později 230, byla dodávána tehdejším ČSD jako univerzální typ s preferencí nákladní dopravy. Prakticky shodné lokomotivy byly v letech 1965 – 1970 dodávány i do Bulharska. Jako první na světě obdržely skříň s díly ze sklolaminátu, která kromě odolnosti vůči korozi umožnila i realizaci odvážného designu podle návrhu Otakara Diblíka. Po rozdělení Československa připadly všechny Českým drahám, v prosinci 2007 pak naprostá většina z nich dceřinné společnosti ČD Cargo.
zdroj: Škodovák, tisková zpráva Pars nova, Wikipedia
K tematu rekuperace jsme se dostali pres uvadeni duvodu proc by bylo vhodne zaradit do flotily CDC vetsi mnozstvi (nez doposud) novych loko, ktere mj. umoznuji rekuperaci bez dalsich uprav (myslim ze se da brat jako fakt ze vsechny soucasne nove vyrabene loko rekuperaci umoznuji, pokud je na ni pripravena sit provozovatele).
Taktez chapu ze system napajeni 25kv u nas v soucasne dobe neni na ucinne vyuzivani rekuperace pripraveny, jde mi predevsim o to aby se seriozne reklo ktere kroky by (pokud mozno s nizkymi naklady) zlepsily moznosti vyuziti rekuperace. Je mi jasne ze to nikdy nebude dotazene na 100%, ale momentalne se natolik blizime 0% ze by to ze zacatku melo jit zlepsit relativne rychle.
Treba zrovna to co uvadite s podelnym delenim - pokud se skutecne prednostne deli ve vrcholovych stanicich stoupani (oboustranneho) tak to sice snizuje naroky na dimenzovani kazde jednotlive strany napajeni, ovsem zaroven to snizuje sanci ze se na jednom stejnem useku najde "dvojicka" HV z nichz jedna splha do kopce (a ma velkou spotrebu) a druha sjizdi z kopce a pritom rekuperacne brzdi (a tedy je schopna ve stejnem useku cast energie predat stoupajici partnerce). Z tohoto hlediska by tedy bylo lepsi to nemit delene na vrcholku...
Nemam to podlozene konkretnimi udaji, nicmene se domnivam ze vhodnou cestou by mohlo byt rozsirovani okruhu jedne menirny, na 25kv jsou k tomu relativne vhodnejsi podminky nez na ss jelikoz na vyssim napeti vychazeji citelne nizsi proudy, takze by se primerene silnejsim provedenim napajeciho vedeni (mozna az takovym jake se normalne pouziva pro ss trakci?) celkem snadno dalo dosahnout opravdu hodne velkych useku napajenych z jedine NS a tedy by se zvysovala sance najit k rekuperujicimu vozidlu "spotrebitele".
Taktez jsem v posledni dobe v souvislosti s VRT v kapitolach o napajeni cetl o variante 2x25kV, jestli jsem to spravne pochopil tak jde o to ze vystupni napeti NS je prakticky 50kV ktere se pozdeji (pomoci jednoduchych autotrafostanic u trate) snizuje na 25kV. Toto ma za nasledek dalsi zvetseni okruhu jedne NS (a take snizeni jejich poctu). Mozna by se tento system dal do budoucna rozsirit i na neVRT trate.
Proste asi je vhodne se timto trochu zabyvat, ono mozna uz to nekdo aspon castecne udelal ale neni z toho verejne videt zadny vystup. Myslim ze tema by bylo vhodne vice probrat na urovni odborne verejnosti a na zaklade vysledku udelat dlouhodoby plan jak na rekuperaci postupne prejit (kdyz se to bude delat dlouhodobe, prednostne pri upravach a rekonstrukcich jednotlivych useku, tak by naklady nemusely byt az tak horentni, jen je potreba vedet k cemu smerujeme).
Raquac: A myslíte, že by nebylo správné si pár "kapitalistických" lokomotiv u Dispoloku pronajmout?
JB: Ne, takhle ideální to není. Ale zbytečných přepřahů by snad mělo být co nejméně. Představte si, že budete mít poptávku na nějaký ten hambursko-maďarský tranzit. Vy jako dopravce nabídnete:
a) V rámci oběhu to odveze naše ES64F4, tu a tam si to postojí z dopravních důvodů, ale přepřahy nejsou nutné.
b) Mno, tak do Drážďan si to dovezte sami, pak tam pošleme bastarda, ale máme jich málo tak si to možná do Děčína přetáhnou dva kocouři. Potom si počkáme na čtyřicetiletý čtyřkolák, pojedeme do Kutné Hory, a jen co dorazí od Brna laminátka, nebo spíš dvě až tři, zvolna to zapřáhneme a pojede se dál. V Břeclavi jsme zvyklí dávat to slovenským laminátkám a do Maďarska ta naše stará dobrá laminátka bude schválená až příští rok, takže máte smůlu. Nechcete jet radši mimo ČR přes Pasov a Vídeň? A nebo vezměte pár kamionů, dálnice u nás máme...
A požadavky na pevnost .. no rám je málo chlapče, dneska jsou uplně jiné požadavky. A co je platné,když rám přežije ránu bez vážnější újmy, když skříň se celá slisuje i s fírou.. Dnes jsou požadavky na rám, na kabinu atd.
HEŘMAN: add skřín z laminátu. Pokud mě pamět neklame, krom kostry a rámu vozidla je skříň 230 / 240 z laminátu.
Já sice elektrické trakci moc nerozumím, ale není mi jasná jedna věc. Když jsou ty staré dobré odporové lokomotivy tak spolehlivé, levné, jednoduché na údržbu a prakticky stejné účinné jako modernější tyristorové, asynchronní atd., tak proč už se dneska nikde nevyrábí?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.