..: Optimalizace trati Beroun – Zbiroh :..

363 071-2, foto: Filipo Beroun - Projekt Optimalizace trati Beroun – Zbiroh, který je součástí západní větve III. tranzitního železničního koridoru a zároveň evropského železničního koridoru Paříž – Frankfurt nad M. - Cheb – Plzeň – Praha – Ostrava – Žilina – Košice – Lvov, byl zahájen přípravnými pracemi již minulý rok v říjnu. Přestavba úseku, která namátkou zahrnuje i rekonstrukci dvou stanic a čtyř zastávek, v nichž budou vybudovány moderní budovy či bezbariérová nástupiště, by měla být dokončena v červenci roku 2011. Optimalizace má za cíl úpravu tratě a železničních stanic na maximální rychlost 120—130 km/hod pro klasické vlakové soupravy a až 150—160 km/hod pro soupravy s naklápěcí technikou. Investorem stavby za zhruba 4,5 miliardy korun je Správa železniční dopravní cesty a České dráhy.

Obecné informace

Stavba je financována ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a z prostředků evropských fondů rozvoje. Pověřeným investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty, s.o. Stavební správa Plzeň a projektantem je Metroprojekt Praha. Dodavatelem stavby je sdružení stavebních společností: Skanska DS, Stavby silnic a železnic a Viamont DSP. Specializované činnosti realizují společnosti Elektrizace železnic Praha (vedení a silnoproudá zařízení) a AŽD Praha (sdělovací a zabezpečovací zařízení). Vedoucím sdružení je Skanska DS.

Optimalizace tohoto úseku trati č. 170 (Praha -) Beroun - Plzeň - Cheb je rozdělena na následující etapy: 1/ Beroun (začátek stavby je za zastávkou Králův Dvůr) – Zdice (včetně zastávky Popovice), 2/ žst. Zdice, 3/ Zdice – Hořovice (včetně zastávek Stašov a Praskolesy), 4/ žst. Hořovice, 5/ Hořovice – Zbiroh (včetně zastávky Cerhovice). Pro upřesnění: žst. Beroun, zastávka Králův Dvůr a žst. Zbiroh nejsou součástí tohoto projektu. Přestavba žst. Beroun a zastávky Králův Dvůr je zahrnuta do výstavby unikátního tunelu v délce 24,7 km mezi stanicemi Praha Smíchov a Beroun. Tato několikamiliardová investice by měla být realizována v letech 2012 – 2016. Přestavba žst. Zbiroh je zase součástí traťového úseku Zbiroh - Rokycany.

Trať je dvoukolejná, což umožňuje během rekonstrukce realizovat provoz jednokolejně, a nebude tedy nutné zavést náhradní autobusovou dopravu. Železniční doprava bude s drobnými omezeními fungovat nepřetržitě s tím, že zmiňovaný jednokolejný provoz může způsobit zpoždění vlaků. Narušený bude zčásti nejen běžný režim cestujících, ale vzhledem k pohybu stavebních mechanizmů a dopravních prostředků i obyvatel přilehlých obcí.

Aby výluky a zpoždění byly minimální, byla už samotná rekonstrukce zahájena výstavbami provizorních odboček u Popovic. Trať poblíž Popovic, která je zahrnuta v prvním rekonstruovaném úseku, již je v současném období jádrem prací. Podobná situace začíná platit i pro Zdice, kde probíhá kupříkladu rekonstrukce trakční transformovny, byla zde vytrhána staniční kolej a celkově lze pozorovat práce, které začínají pomalu měnit tvář stanice. Téměř všude od začátku přestavby do míst před žst. Zdice jsou vedle stávajících připraveny nové sloupy trakčního vedení. Podél trati probíhá v současné době také vysekávání křovin.

V celém rekonstruovaném úseku bude zcela vyměněno stávající trakční vedení a dojde k výstavbě spínací stanice Osek. Kompletně modernizováno bude zabezpečovací a sdělovací zařízení. Rekonstrukce také řeší výměny železničního svršku, jehož délka činí 42 388 m, a sanace železničního spodku. Přestavěny budou 4 mosty a 33 propustků. Bude položeno 46 kusů výhybek a rekonstruovány budou čtyři úrovňové přejezdy v místech Králův Dvůr – Popovice, Popovice, Stašov – Praskolesy (tento nefunkční přejezd bude obnoven) a Zbiroh. V obytných zónách bude postaveno na 6,5 km protihlukových stěn.

Na všech stanicích a zastávkách jsou navrženy přístřešky pro cestující, osvětlení, rozhlas a bezbariérové přístupy na nástupiště, které navíc u zdického a hořovického nádraží řeší přednádražní rampa a podchody s výtahy. Ve Zdicích bude navazovat vyústění podchodu ve směru do centra města na chodník a parkoviště investované městem Zdice, které pěším cestujícím usnadní příchod na nádraží a motorizovaným cestujícím zajistí zaparkování vozidla. Obě stanice budou mít zastřešená nástupiště.

Přeložky

Projektová dokumentace řeší nové trasovaní některých úseků z důvodů zvětšení poloměrů oblouků pro zmiňovanou rychlost 120—130 km/h / 150—160 km/h. Celková délka rekonstruovaného úseku činí 23 647 m (v kilometráži se jedná o úsek km 42,264 až km 66,347). Přestavba se realizuje zhruba ze 3/4 oproti stávající trase, avšak zbytek, tedy zhruba 1/4 celkové délky rekonstruovaného úseku (tj. 7 510 m (přeložky) + 324 m (tunelový úsek – viz. dále), bude veden v novém tělese. Přímo se jedná o pět přeložek, které se nacházejí v katastrech Zdice – Bavoryně, Praskolesy, Kotopeky, Osek a Cerhovice.

363 061-3, foto: Vítek_V 363, foto: topič 363 061-3, foto: Filipo

V souvislosti s první jmenovanou přeložkou, která bude vybudována v hlubokém zářezu, dojde v prostoru plzeňského zhlaví žst. Zdice k napřímení tratě. Vytěžený materiál ze zářezu bude převážně uložen do valu podél trati s funkcí přírodní protihlukové stěny obce Bavoryně. V rámci další přeložky stojí za zmínku současná ocelová prvková příhradová konstrukce mostu přes Červený potok v katastrálním území obce Praskolesy. Most bude muset být pro přeložku přestavěn tak, že nosná konstrukce bude natočena (na plzeňské straně se opěra posune jižněji). Nový most bude ocelový, spřažený s železobetonovou deskou s průběžným štěrkovým ložem o rozpětí 39,5 m. Další zajímavostí je přeložka poblíž obce Osek, která si vyžádala 324 m dlouhý tunelový úsek vybudovaný z otevřené jámy. Všechny přeložky jsou názorně identifikovatelné u přiložených map.

1. mapa, foto: Metroprojekt Praha, a.s. 2. mapa, foto: Metroprojekt Praha, a.s. 3. mapa, foto: Metroprojekt Praha, a.s. 4. mapa, foto: Metroprojekt Praha, a.s.

Termíny postupné realizace s příslušnými přehledy stavebních činností

Rok 2009

  1. Úsek Beroun – Popovice (koleje č. 1 a 2).
  2. Bude přestavěna zastávka Popovice, jež se přesune z důvodu nedostatečného prostoru na stávajícím místě přibližně 200 m směrem k Berounu.
  3. Úsek Popovice – Zdice (kolej č. 1 a lichá skupina, kolej č. 2 a sudá skupina v žst. Zdice).
  4. V žst. Zdice dojde k razantní přestavbě kolejiště včetně likvidace nadbytečných kolejí. Stanice bude plně peronizována (dvě ostrovní nástupiště a jedno nástupiště u výpravní budovy). Bude zrušeno bývalé lokomotivní depo (rotunda a točna bude zachována; budou zrušeny ostatní stavby přiléhající k depu, které by neumožňovaly napřímení tratě v prostoru plzeňského zhlaví žst. Zdice). Výluky kolejí v žst. Zdice jsou plánovány od 1. července do 26. listopadu 2009.
  5. Současně budou zahájeny práce na přeložkách v místech před zast. Stašov, zast. Praskolesy a před žst. Hořovice, dále na přeložce tunelové trasy v oblasti Oseka a v zast. Cerhovice.

Rok 2010

  1. Dokončující práce v žst. Zdice.
  2. Úsek Zdice – Hořovice (kolej č. 1 a lichá skupina, kolej č. 2 a sudá skupina v žst. Hořovice).
  3. V žst. Hořovice dojde ke snížení staničních kolejí. Stanice bude plně peronizována (jedno ostrovní nástupiště a jedno nástupiště u výpravní budovy).
  4. Dále bude probíhat pokračování prací na přeložkách v úseku Hořovice – Zbiroh.
  5. Dokončující práce v žst. Hořovice.

Rok 2011

  1. Úsek Hořovice – Zbiroh (kolej č. 1 a kolej č. 2).
  2. Budou realizovány celkové dokončující práce.

Stavba Optimalizace trati Beroun - Zbiroh vyhovuje evropským normám ve smyslu technických podmínek zachování požadavků na životní prostředí a bezpečnost a umožňující provozování mobilních prostředků evropských železničních správ.

Zdroj: Zpravodaj obce Praskolesy, Hořovický Měšťan, Tiskové oddělení Skanska, a.s.


Filip Štajner Poslat mail autorovi | 23.3.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Středočeský


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
23.03.2009 (11:51)  
Ano 120 je možná na pohled málo,ale kolikrát dražší byla úprava stopy na 160 nebo 200 protože i z mapy je zdřejmé že vyšší rychlosti znamenají jediné, novou stopu čili né rekonstrukci,ale celou novou trať která možná využije pár úseků současné.A je současná a očekávaná budoucí frekvevce cestujích taková aby to ekokonomický smysl,když se současně plánuje stavba VRT v úplně jiné stopě?Z pohledu ekonomiky provozu je výhodnější držet stálou rychlost 120km/hod než mít 120 - 100 - 140 - 120 - 130 - 110 - 160.
23.03.2009 (11:50)  
Koukám, že číslo 160 km/h je tady dost populární... Směle předpokládejme, že do otevření VRT budeme mít pro všechny taktové spoje soupravy schopné rychlosti 160 km/h. (...) Když jedu souvislý úsek 10 km (delší se tu předpokládat nedá) rychlostí 160 km/h, oproti rychlosti 120 km/h ušetřím jednu jedinou minutu a sežeru něco víc energie. Vážně to za to stojí? Konvenční trať nebude dálnici do Mnichova a Norimberka konkurovat nikdy, na to si počkáme na VRT. Nebo myslíte, že když se z Berouna do Rokycan místo 120 km/h pojede místy 160 km/h, že ty dnešní čtyřvozové spěšňáky začnou tahat lidi ze silnice? A mezi Plzní a Chebem byste taky rádi 160 km/h? No, já moc nesouhlasím.
registrovaný uživatel CART 
23.03.2009 (11:31)  
Tohle mne vždycky dokáže rozčílit... Proč proboha v 21.století "modernizujeme" na 120km/h???? Pochopil bych, kdyby to znamenalo extra nižší náklady. Ale když už se stejně každej druhej oblouk narovnává, takže se stejně musí měnit územní plány atd.?? To by vážně bylo o tolik dražší posunout to ještě o deset metrů, aby tam bylo aspoň těch umrněných 160???
registrovaný uživatel vodavod  mail  
23.03.2009 (11:06)  
Vlak a auto jsou úplně rozdílné věci. Vlak musí být součástí dopravního systému fungujícího stále, za určité míry komfortu a pro všechny, auto je individuální doprava jedince. Míra bezpečnosti je rozdílná, energetická náročnost je úplně někde jinde a společenský prospěch je také o něčem jiném. Oba způsoby dopravy jsou třeba, každý pro někoho jiného, anebo pro něco jiného.
120 km/h dobrý, stoupání Zdice-Hořovice náročné, zvláště při pravidelném zastavování ve Zdicích. Průměrná rychlost je závislá na čase, ne na maximálních špičkách rychlosti. Tahle rekonstrukce je třeba, ale proč po rovině mezi Zdicema a Berounem traťových 120 km/h, když potom bude navazovat na ten vysněný tunel?
23.03.2009 (10:55)  
Auto versus vlak
Dávat do placu fixní náklady u auta je opravdu nefér, protože auto stějně člověk mít musí.
Férové to je, když se rozhoduju o nákupu třeba druhého auta.

Vždycky tvrdím, že provizorní řešení se musí dělat kvalitnějí, než trvalé řešení, neboť provizorní řešení zpravidla přeroste do "navždy". Zde je vidět typické provizorium ("než postavíme VRT") a mělo by se udělat pořádně( = 160 kde to jen jde).

Na druhou stranu, pokud se udělá kontinuální 120, bude mě to mrzet míň, než debilní 100 na trati HK-Chlumec n/C, kde je absolutní rovina, nový svršek a chybí přenos kódu....
23.03.2009 (10:53)  
no tak ona tahle trať byla vcelku zásadní. jen mi nikdo nikdy neřek v jakým horizontu se počítalo s rekonstrukcí berounky. Ví někdo? typoval bych pol 90let (alespoň ta zabezpečovačka),nu ale to už bylo všechno jinak...
23.03.2009 (10:29)  
ythomas_ct: jo, ale jaky bude rozdil mezi soucasnou a budouci jizdni dobou v pomeru k vynalozenym prachum? Delat dneska generalni rekonstrukci, ktera nebude na 200 km/h (minumum 160 km/h), je opravdu kolosalni kravina. Tim spise, ze mezi Zdicemi a Plzni "nic neni" a teren neni az tak slozity. Navic vsichni vime, ze smer Mnichov a Norimberk je dlohodobe zasadni prusvih a zrychleni tam je nezbytne. A ze potencial na VRT jen tak brzo nebude, ale vlakem za 4 hodiny by to bylo fajn.

maly fotograf: ja kdyz tam pred 3 lety poprve, tak jsem nestacil zasnout: najednou tam za Zdicemi zacal autoblok (stejne tak je i smerem na Domazlice). Myslel jsem totiz, ze autoblok byl socialisticky high-tech vyhrazeny na ty nejzasadnejsi trate... A ono ne, jen Zapadni draha mela relativne dost prachu a davala je do ZZ...
registrovaný uživatel waszyn 
23.03.2009 (10:20)  
luxian,DJ: to je sice pravda, ale pokud to auto již vlastním a použiju k cestě vlak nebo bus, naopak přicházím o peníze tím, že ho nevyužívám, čili celý odpis auta bych do kalkulace zase nedával, spíš podíl těch fixních nákladů závislých na čase.. pravda je někde uprostřed. Každopádně v jednom člověku je ta rentabilita blbost, v tom s váma souhlasím.

Jeste k te VRT.. tam by sice možná dva tři vlaky denně neprojížděly Plzeň a zastavily v ní, ale za jakou asi cenu.. VRT obsluhu této oblasti vůbec neřeší při zastávkách Praha-Regensburg-.., takže když si tam postavíme jako první VRT, můžeme to všechno, až se rozpadne současná trať obsluhovat busy, včetně Plzně, což asi není optimální varianta.
23.03.2009 (10:18)  
ráca: Vždycky mne rozesmutní zpráva ze zahraničí, kde pokud se otevírá nová trať, tak maximální rychlosti jsou přes 300, provozní rychlost 200 Km/h a není problém... U nás se s velkou slávou otevře úsek, kde vybrané vlaky jedou 160 a to jen za dobrého počasí. Má pro to někdo nějaké vysvětlení?

Jenže to pleteš hrušky s jablky.
Tohle není novostavba, ale rekonstrukce, takže vcelku nelze očekávat, že ta rychlost půjde někam ke 200. Také by bylo dobré se podívat, kde se takové tratě staví a spočítat si přepravní proudy. Já neříkám, že 120 je na dnešek závratná rychlost, ale pokud by to byla rychlost ustálená bez různých omezení, tak budeme ještě rádi. No a vzhledem k tomu, že se v tom směru někdy ve vzdálené budoucnosti počítá s VRT, tak si myslím, že to "prozatím" postačí. Ona ani údržba není zadarmo.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
23.03.2009 (10:17)  
Kdyby jen údržbu a opravu, ale taky povinné ručení, STK, dálniční známka (když chce jezdit po té dálnici) a další vedlejší výdaje. Provozovat auto je opravdu docela drahý špás.

Nicméně tady jde spíš o to, že když už někdo auto má, tak je pro něj levnější do Plzně jet s ním než vlakem.
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko