..: ZSSK opakuje tendr na soupravy a pořizuje dalších 12 "baget" :..

Řídicí vůz DBpbzfa DB Regio, foto: GeorgoTrnava - Po neúspěšném prvním pokusu o nalezení dodavatele patrových souprav typu PUSH/PULL a odpovídajících lokomotiv nyní Železničná spoločnosť Slovensko vyhlašuje nové výběrové řízení se stejným obsahem, ale vyšším cenovým stropem. Poněkud netypická zakázka zahrnuje 10 třívozových souprav s řídicím vozem pro maximální rychlost 160 km/h, úpravu deseti kusů lokomotivní řady 263 a nákup dvou nových vícesystémových hnacích vozidel. Oproti prvnímu kolu, jež proběhlo bez zájmu dodavatelů, je nyní maximální hranice investice navýšena o 8,5 mil. eur na částku 88,5 milionu (přes 2,5 miliardy Kč).

PUSH/PULL - spása příměstské dopravy

Plán nákupu patrových souprav koncepce PUSH/PULL s řídicím vozem na jednom a hnacím vozidlem na opačném konci představuje jeden z pilířů strategie obnovy vozového parku v regionální dopravě v investičním období 2007-2011, který před třemi lety schválilo slovenské ministerstvo dopravy, pošt a telekomunikací. S nasazením těchto souprav se počítá v okolí Bratislavy, zejména však na koridorovém úseku trati 120 mezi hlavním městem a Trnavou, jenž do budoucna nabízí velký potenciál pro pravidelnou dopravu zaměstnanců a studentů do slovenské metropole. Dálnice D1 je v tomto úseku dlouhodobě přetížena, což vede až k úvahám o jejim rozšíření na šest jízdních pruhů. V intenzivním bratislavském provozu, jenž navíc dlouhodobě musí snášet i tranzitní dopravu do Rakouska, ovšem reálnou alternativu představuje pouze, zatím neexistující, kvalitní regionální železniční spojení.

Patrová vratná souprava ÖBB, foto: tomiŘídicí vozy se zatím u slovenského národního dopravce prakticky nevyužívaly, nepočítáme-li nejnovější sérii motorových jednotek řad 813-913 a jediného prototypového vozu řady 912, jemuž je paradoxně připisována zásluha za probuzení zájmu o sunuté soupravy na straně Českých drah v 90. letech minulého století. Kromě několika elektrických jednotek řad 460 a 560 tak jsou osobní vlaky na Slovensku převážně doménou neefektivních klasických souprav, podléhajících zdlouhavým obratům v krajních bodech trasy. Právě nový investiční plán pro aktuální období se snaží tuto situaci zmírnit v nejkritičtějších místech. Zatímco pro provoz v okolí Žiliny a Košic již probíhá nákup elektrických jednotek řady 671, zbylé dva tendry - na dvoupodlažní soupravy PUSH/PULL a dieselové regionální jednotky - zatím skončily fiaskem.

Kromě samotných vozů, u nichž dopravce počítá s maximální rychlostí 160 km/h a přítomností magnetické brzdy, bude pro provoz vratných souprav potřeba upravit vhodná hnací vozidla. ZSSK pro tyto účely plánuje vyhradit všech 10 strojů řady 263 a dokoupit k nim dvojici nových vícesystémových lokomotiv pro rychlost 160 km/h a způsobilých provozu na síti ŽSR (podmínkou bude tedy i systém ERTMS/ETCS L1). Faktem zůstává, že tak miniaturní série lokomotiv je v Evropě opravdovou raritou. Další zvláštností je pak dodací lhůta, jež představuje neuvěřitelných 80 měsíců, čili bezmála sedm let od podpisu smlouvy. ZSSK očekává nabídky do 20. května 2009. Bude-li soutěž úspěšnější než naposledy, rozhodnou o vítězi kromě nabízené ceny i technické parametry souprav - kapacita, brzdící účinek a celková hmotnost.

Bageterie se rozrůstá - Zvolen upeče dalších dvanáct kusů

813-913 004 ZSSK na MSV Brno 2007, foto: GeorgoDalší, tentokrát úspěšně uzavřenou zakázkou, je kontrakt na 12 rekonstruovaných jednotek řady 813-913. Tato menší série "baget", jak nejnovější typ modernizací nesmrtelných motoráčků řady 810 a vozů 011 polooficiálně nazývá už i samotná ZSSK, naváže na úvodní dodávku 29 kusů stejné řady z dílny ŽOS Zvolen. Tento výrobce byl zároveň jediným, kdo do posledního tendru přihlásil. Zvolenská ŽOS by tak poslední rekonstruovanou jednotku měla dodat do dvou let, čímž se stav řady 813-913 u ZSSK zvýší na 41 kusů a v dohledné době snad přispěje k definitivnímu konci řady 810 na slovenských kolejích. Paradoxem opět je, že jednotková cena je u druhé série vyšší než u původní dodávky, do které výrobce nutně musel promítnout i náklady na vývoj vozidla. Národní dopravce tak za jednu "bagetu" zaplatí přes milion eur, zatímco u prvního kontraktu se cena pohybovala kolem 27 milionů slovenských korun.

Řada 813-913 bývá již od svého uvedení nasazována na širokou škálu výkonů na vlacích Os a Zr, a to nezřídka i na hlavních koridorových tratích, kde je provoz podobného vozidla opravdu kuriózní. Díky lepším trakčním vlastnostem se pak vlajkovým výkonem řady stal sezónní Zr 1854/1855 Kremničan na trase Žilina - Zvolen os.st. přes žst. Hronská Dúbrava s jízdní dobou těsně pod dvě hodiny. Od GVD 2009 se tato řada nově pravidelně dostává i do ČR, např. na večerních osobních vlacích 3280/3273 do stanice Horní Lideč. V aktuální situaci naprosté absence čtyřnápravových motorových vozů a jednotek u ZSSK však dodání dalšího tuctu motoráků bude znamenat jejich další rozšíření na všechny dostupné výkony, kde se využije jejich kapacita 85 míst, byť na elektrifikovaných hlavních tratích, kam tato vozidla koncepčně rozhodně nepatří.

Zdroj: Tenders Electronic Daily


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 25.2.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Slovensko (celé)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
25.02.2009 (18:25)  
thomas1607: A proč to počítat dle letnho kurzu? Snad to je vyhlášeno teď ne?
25.02.2009 (17:28)  
Hezký! No, možná bych si i tipnul, že by to mohla vyhrát Škoda Transportation, když už se na Slovensku zabydluje s 671! Do 263 dodají nový řídicí systém (úprava a la plánovaná akce 163 => 363.2 pro Cargo) a trošku se poupraví podvozky (změna převodu a dosazení tlumičů vrtivých pohybů). Soupravy bych viděl skoro jako 2x 071 + 971 a 2 ks vícesystémových HV by snad mohly nést označení řadou 380, ne?! ;o)
25.02.2009 (17:22)  
Miroslav Zikmund, v tom Ústí ide o úvrať, nie o klasické obiehanie. Celkovo tvrdiť, že do regionálnej dopravy sú vratné súpravy zbytočné je scestné (obrat 6 min = 1 súprava a 1 mašina; pri nevratnej súprave potreba zvýšená o 1 mašinu, spotrebovanú energiu na posun, nehovoriac o nepraktickosti, zhoršenej priepustnosti zhlavia atď).
Bratislava - Trnava sa uvažuje o 30min intervale, Pezinok - Bratislava o 15min intervale.

K bagetám, neviem čo si o tom mám myslieť, ŽOSka predáva toto vozidlo za 1 mil. Eur. Česká 814-914 je za cca 0,75 mil. Eur a je navyše nízkopodlažná...
registrovaný uživatel Racek 
25.02.2009 (17:04)  
MZ: možná vám uniklo, že v Ústí ta lokomotiva vlak neobjíždí, ale nastupuje nová (modrá za zelenou).
25.02.2009 (16:59)  
Obrat klasické soupravy s elektrickou lokomotivou je otázkou tak 6 minut. Praktickým důkazem budiž doba pobytu rychlíků Cheb – Praha – Cheb při úvrati v ůstí nad Labem hl.n. Časově stejně náročné jako přecházení strojvedoucího z HV na ŘV nebo naopak. Smysluplná regionální doprava na trase Trnava – Bratislava by měla být ve 30 minutovém taktu, takže ten cca půlhodinový obrat lokomotivy poskytuje strojvedoucímu i přiměřenou dobu na krátký odpočinek nebo občerstvení ...
registrovaný uživatel Werkie  mail  
25.02.2009 (16:24)  
Pánové, nechcete si to přečíst ještě jednou? Hned v prvním odstavci je napasáno, že ta částka je za všechno. Nebo kde je napsaná částka na tu "druhou část"? A vlastně kde je ta druhá část když je to jedno výběrové řízení?
25.02.2009 (16:19)  
George_Couser ta suma ti vychadza tak draho kvoli nizkemu kurzu Kč/EUR. Keby to prepociotas podla letneho kurzu tak ti to vide o par desiatok milionov menej...
25.02.2009 (16:16)  
cena je rozdelena na upravu 263 + vyroba VV+VV+RV a druha suma je za smiesne 2ks viacsystemovych HDV
registrovaný uživatel Petryk 
25.02.2009 (16:07)  
Já myslím, že těch 7 let je pro škodovku tak akorát... Ale teď vážně... Myslím, že kdyby tento kšeft Škoda urvala, tak je to nejen pro ní, ale i pro České dráhy skvělé, neboť by to zjednodušilo proces pro povoleni zajíždění 380 na Slovensko...
25.02.2009 (15:16)  
JOHNZ: Ne, ta cena za reko 263 a ty dvě HDV v tom nejsou. Cena je v tom VŘ oddělená...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko