Trnava - Po neúspěšném prvním pokusu o nalezení dodavatele patrových souprav typu PUSH/PULL a odpovídajících lokomotiv nyní Železničná spoločnosť Slovensko vyhlašuje nové výběrové řízení se stejným obsahem, ale vyšším cenovým stropem. Poněkud netypická zakázka zahrnuje 10 třívozových souprav s řídicím vozem pro maximální rychlost 160 km/h, úpravu deseti kusů lokomotivní řady 263 a nákup dvou nových vícesystémových hnacích vozidel. Oproti prvnímu kolu, jež proběhlo bez zájmu dodavatelů, je nyní maximální hranice investice navýšena o 8,5 mil. eur na částku 88,5 milionu (přes 2,5 miliardy Kč).
PUSH/PULL - spása příměstské dopravy
Plán nákupu patrových souprav koncepce PUSH/PULL s řídicím vozem na jednom a hnacím vozidlem na opačném konci představuje jeden z pilířů strategie obnovy vozového parku v regionální dopravě v investičním období 2007-2011, který před třemi lety schválilo slovenské ministerstvo dopravy, pošt a telekomunikací. S nasazením těchto souprav se počítá v okolí Bratislavy, zejména však na koridorovém úseku trati 120 mezi hlavním městem a Trnavou, jenž do budoucna nabízí velký potenciál pro pravidelnou dopravu zaměstnanců a studentů do slovenské metropole. Dálnice D1 je v tomto úseku dlouhodobě přetížena, což vede až k úvahám o jejim rozšíření na šest jízdních pruhů. V intenzivním bratislavském provozu, jenž navíc dlouhodobě musí snášet i tranzitní dopravu do Rakouska, ovšem reálnou alternativu představuje pouze, zatím neexistující, kvalitní regionální železniční spojení.
Řídicí vozy se zatím u slovenského národního dopravce prakticky nevyužívaly, nepočítáme-li nejnovější sérii motorových jednotek řad 813-913 a jediného prototypového vozu řady 912, jemuž je paradoxně připisována zásluha za probuzení zájmu o sunuté soupravy na straně Českých drah v 90. letech minulého století. Kromě několika elektrických jednotek řad 460 a 560 tak jsou osobní vlaky na Slovensku převážně doménou neefektivních klasických souprav, podléhajících zdlouhavým obratům v krajních bodech trasy. Právě nový investiční plán pro aktuální období se snaží tuto situaci zmírnit v nejkritičtějších místech. Zatímco pro provoz v okolí Žiliny a Košic již probíhá nákup elektrických jednotek řady 671, zbylé dva tendry - na dvoupodlažní soupravy PUSH/PULL a dieselové regionální jednotky - zatím skončily fiaskem.
Kromě samotných vozů, u nichž dopravce počítá s maximální rychlostí 160 km/h a přítomností magnetické brzdy, bude pro provoz vratných souprav potřeba upravit vhodná hnací vozidla. ZSSK pro tyto účely plánuje vyhradit všech 10 strojů řady 263 a dokoupit k nim dvojici nových vícesystémových lokomotiv pro rychlost 160 km/h a způsobilých provozu na síti ŽSR (podmínkou bude tedy i systém ERTMS/ETCS L1). Faktem zůstává, že tak miniaturní série lokomotiv je v Evropě opravdovou raritou. Další zvláštností je pak dodací lhůta, jež představuje neuvěřitelných 80 měsíců, čili bezmála sedm let od podpisu smlouvy. ZSSK očekává nabídky do 20. května 2009. Bude-li soutěž úspěšnější než naposledy, rozhodnou o vítězi kromě nabízené ceny i technické parametry souprav - kapacita, brzdící účinek a celková hmotnost.
Bageterie se rozrůstá - Zvolen upeče dalších dvanáct kusů
Další, tentokrát úspěšně uzavřenou zakázkou, je kontrakt na 12 rekonstruovaných jednotek řady 813-913. Tato menší série "baget", jak nejnovější typ modernizací nesmrtelných motoráčků řady 810 a vozů 011 polooficiálně nazývá už i samotná ZSSK, naváže na úvodní dodávku 29 kusů stejné řady z dílny ŽOS Zvolen. Tento výrobce byl zároveň jediným, kdo do posledního tendru přihlásil. Zvolenská ŽOS by tak poslední rekonstruovanou jednotku měla dodat do dvou let, čímž se stav řady 813-913 u ZSSK zvýší na 41 kusů a v dohledné době snad přispěje k definitivnímu konci řady 810 na slovenských kolejích. Paradoxem opět je, že jednotková cena je u druhé série vyšší než u původní dodávky, do které výrobce nutně musel promítnout i náklady na vývoj vozidla. Národní dopravce tak za jednu "bagetu" zaplatí přes milion eur, zatímco u prvního kontraktu se cena pohybovala kolem 27 milionů slovenských korun.
Řada 813-913 bývá již od svého uvedení nasazována na širokou škálu výkonů na vlacích Os a Zr, a to nezřídka i na hlavních koridorových tratích, kde je provoz podobného vozidla opravdu kuriózní. Díky lepším trakčním vlastnostem se pak vlajkovým výkonem řady stal sezónní Zr 1854/1855 Kremničan na trase Žilina - Zvolen os.st. přes žst. Hronská Dúbrava s jízdní dobou těsně pod dvě hodiny. Od GVD 2009 se tato řada nově pravidelně dostává i do ČR, např. na večerních osobních vlacích 3280/3273 do stanice Horní Lideč. V aktuální situaci naprosté absence čtyřnápravových motorových vozů a jednotek u ZSSK však dodání dalšího tuctu motoráků bude znamenat jejich další rozšíření na všechny dostupné výkony, kde se využije jejich kapacita 85 míst, byť na elektrifikovaných hlavních tratích, kam tato vozidla koncepčně rozhodně nepatří.
Zdroj: Tenders Electronic Daily
to Jiří Kratochvíl: Vzdyt o tom se tu uz diskutovalo. CD premysli, ze koupi 40 671. Je ted jen otazka zda budou enize. Ono to castecne vypada tak, ze CD pockaly, az Skode vyvoj zaplati zahranicni zakaznici.
Minule som taktiez videl na Nove spravu ze pojdu vsetky dovolenky hore, pricom prave vcera bolo u nas na Markize info o tom ze tohto sezone dovolenky budu lacnejsie opraoti minulemu roku.
Najvhodnejšia cesta na obrat súpravy v hustom taktovom grafikone je vratná súprava, kde sa v obratovej stanici mení vlakový personál (1 rušňovodič vlak dovezie, v tom momente na druhý koniec nastupuje druhý rušňovodič, ktorý vlak odvezie naspäť...). Vratné súpravy sú vhodné aj v menej hustých grafikonoch (60/120 min), kde je potrebný krátky čas na obrat súpravy; naopak vratnú súpravu netreba tam, kde je potrebný čas na obrat súpravy v oboch konových staniciach na úrovni nad 15 min.
Rasto : hlavně ta úspora elektrické energie při posunu lokomotivy je pro hospodaření důležitá. Jedna lokomotiva navíc nikoho nevytrhne, to je pouze teoretická otázka porovnávání inventárního stavu a turnusové potřeby a provozní zálohy. Když se zlikviduje lokomotiva při nehodové události, tak také ČD nebo ZSSK nevypisují objednávku na výrobu nové lokomotivy, aby se zachoval stejný fyzický počet.
Tak prostě máte o jednu lokomotivu (provozní zálohy) méně a musíte se snažit (...pane správče). Tím, že snížíte turnusovou potřebu o jednu lokomotivu fakticky žádnou finanční úsporu nezískáte.
To byly bláboly, když se vymýšlela různá "revoluční" řešení v rámci socialistické soutěže na zvýšení kilometrického proběhu lokomotiv, např. zvýšení kilometrického proběhu šestikoláků mezi Ostravou a Českou Třebovou na 700 km denně. Několik lokomotiv sice papírově ujelo 700 km denně, ale nic se neušetřilo, protože ty ostatní ujely o to méně. Reálně se oněch 700 km stejně neujelo, protože jízdní doby Pn vlaků a technologické časy při obratech to neumožňovaly.
Deadeye, ešte upozním, na "efektívne" využitie týchto nových vozdiel, kedy priemerné denné behy sú často na úrovni 150 km, pričom v niekorých turnusových dňoch je denný beh "až" 40 km...
Reakcia kolegu thomas1607 dokonale vyjadruje mentalitu a zodpovednosť pospolitého slovenského ľudu, a plne odráža skutočnosť ako sa s verejnými prostriedkami postupuje.
Na Slovensku sa vrážajú ťažké prachy do modernizácie vozidlového parku, no ten sa už často využíva veľmi veľmi slabo, až začínam pochybovať o prospešnosti takýchto investícií...
Tak pokud je Vam jedno jako danovemu poplatnikovi a volici za kolik ZSSK kupuji vozidla, tak to jste idealni ovecka pro komunisty a podobnou zber. Ja byt slovenskym volicem, tak mi urcite neni jedno zda se ze statnich penez utraci za jedno vozidlo 20 nebo 30 milionu. A i kdyby Vam nakrasne mohlo byt jedno kolik vozidlo stoji, protoze treba neplatite dane, tak by mi jako obycejnemu cloveku urcite nebylo jedno, ze misto 12 vozidel se muze po kolejich prohanet, a tudiz tomu obycejnemu cloveku slouzit, vozidel treba 16. Na ctyrech dalsich tratich by se x stovek lidi denno denne svezlo pohodlneji, rychleji a kulturneji. Ale ano, je to jedno, klidne at si ZSSK kupuje treba dreziny za 100 milionu za kus, vzdyt obycejny clove muze zrat treba travu (pac na ty drazsi dreziny stat nekde vzit musi, aby mohl navysist dotace navlkm) a chodit pesky, ze?
Osobne Vas, dle vyjadrovacich schopnosti, vysloveneho nazoru a absolutni neorientaci v tematu ke kteremu se vyjadrujete, odhaduji na dite, ktere nema vubec poneti o cem je zivot.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.