..: ZSSK opakuje tendr na soupravy a pořizuje dalších 12 "baget" :..

Řídicí vůz DBpbzfa DB Regio, foto: GeorgoTrnava - Po neúspěšném prvním pokusu o nalezení dodavatele patrových souprav typu PUSH/PULL a odpovídajících lokomotiv nyní Železničná spoločnosť Slovensko vyhlašuje nové výběrové řízení se stejným obsahem, ale vyšším cenovým stropem. Poněkud netypická zakázka zahrnuje 10 třívozových souprav s řídicím vozem pro maximální rychlost 160 km/h, úpravu deseti kusů lokomotivní řady 263 a nákup dvou nových vícesystémových hnacích vozidel. Oproti prvnímu kolu, jež proběhlo bez zájmu dodavatelů, je nyní maximální hranice investice navýšena o 8,5 mil. eur na částku 88,5 milionu (přes 2,5 miliardy Kč).

PUSH/PULL - spása příměstské dopravy

Plán nákupu patrových souprav koncepce PUSH/PULL s řídicím vozem na jednom a hnacím vozidlem na opačném konci představuje jeden z pilířů strategie obnovy vozového parku v regionální dopravě v investičním období 2007-2011, který před třemi lety schválilo slovenské ministerstvo dopravy, pošt a telekomunikací. S nasazením těchto souprav se počítá v okolí Bratislavy, zejména však na koridorovém úseku trati 120 mezi hlavním městem a Trnavou, jenž do budoucna nabízí velký potenciál pro pravidelnou dopravu zaměstnanců a studentů do slovenské metropole. Dálnice D1 je v tomto úseku dlouhodobě přetížena, což vede až k úvahám o jejim rozšíření na šest jízdních pruhů. V intenzivním bratislavském provozu, jenž navíc dlouhodobě musí snášet i tranzitní dopravu do Rakouska, ovšem reálnou alternativu představuje pouze, zatím neexistující, kvalitní regionální železniční spojení.

Patrová vratná souprava ÖBB, foto: tomiŘídicí vozy se zatím u slovenského národního dopravce prakticky nevyužívaly, nepočítáme-li nejnovější sérii motorových jednotek řad 813-913 a jediného prototypového vozu řady 912, jemuž je paradoxně připisována zásluha za probuzení zájmu o sunuté soupravy na straně Českých drah v 90. letech minulého století. Kromě několika elektrických jednotek řad 460 a 560 tak jsou osobní vlaky na Slovensku převážně doménou neefektivních klasických souprav, podléhajících zdlouhavým obratům v krajních bodech trasy. Právě nový investiční plán pro aktuální období se snaží tuto situaci zmírnit v nejkritičtějších místech. Zatímco pro provoz v okolí Žiliny a Košic již probíhá nákup elektrických jednotek řady 671, zbylé dva tendry - na dvoupodlažní soupravy PUSH/PULL a dieselové regionální jednotky - zatím skončily fiaskem.

Kromě samotných vozů, u nichž dopravce počítá s maximální rychlostí 160 km/h a přítomností magnetické brzdy, bude pro provoz vratných souprav potřeba upravit vhodná hnací vozidla. ZSSK pro tyto účely plánuje vyhradit všech 10 strojů řady 263 a dokoupit k nim dvojici nových vícesystémových lokomotiv pro rychlost 160 km/h a způsobilých provozu na síti ŽSR (podmínkou bude tedy i systém ERTMS/ETCS L1). Faktem zůstává, že tak miniaturní série lokomotiv je v Evropě opravdovou raritou. Další zvláštností je pak dodací lhůta, jež představuje neuvěřitelných 80 měsíců, čili bezmála sedm let od podpisu smlouvy. ZSSK očekává nabídky do 20. května 2009. Bude-li soutěž úspěšnější než naposledy, rozhodnou o vítězi kromě nabízené ceny i technické parametry souprav - kapacita, brzdící účinek a celková hmotnost.

Bageterie se rozrůstá - Zvolen upeče dalších dvanáct kusů

813-913 004 ZSSK na MSV Brno 2007, foto: GeorgoDalší, tentokrát úspěšně uzavřenou zakázkou, je kontrakt na 12 rekonstruovaných jednotek řady 813-913. Tato menší série "baget", jak nejnovější typ modernizací nesmrtelných motoráčků řady 810 a vozů 011 polooficiálně nazývá už i samotná ZSSK, naváže na úvodní dodávku 29 kusů stejné řady z dílny ŽOS Zvolen. Tento výrobce byl zároveň jediným, kdo do posledního tendru přihlásil. Zvolenská ŽOS by tak poslední rekonstruovanou jednotku měla dodat do dvou let, čímž se stav řady 813-913 u ZSSK zvýší na 41 kusů a v dohledné době snad přispěje k definitivnímu konci řady 810 na slovenských kolejích. Paradoxem opět je, že jednotková cena je u druhé série vyšší než u původní dodávky, do které výrobce nutně musel promítnout i náklady na vývoj vozidla. Národní dopravce tak za jednu "bagetu" zaplatí přes milion eur, zatímco u prvního kontraktu se cena pohybovala kolem 27 milionů slovenských korun.

Řada 813-913 bývá již od svého uvedení nasazována na širokou škálu výkonů na vlacích Os a Zr, a to nezřídka i na hlavních koridorových tratích, kde je provoz podobného vozidla opravdu kuriózní. Díky lepším trakčním vlastnostem se pak vlajkovým výkonem řady stal sezónní Zr 1854/1855 Kremničan na trase Žilina - Zvolen os.st. přes žst. Hronská Dúbrava s jízdní dobou těsně pod dvě hodiny. Od GVD 2009 se tato řada nově pravidelně dostává i do ČR, např. na večerních osobních vlacích 3280/3273 do stanice Horní Lideč. V aktuální situaci naprosté absence čtyřnápravových motorových vozů a jednotek u ZSSK však dodání dalšího tuctu motoráků bude znamenat jejich další rozšíření na všechny dostupné výkony, kde se využije jejich kapacita 85 míst, byť na elektrifikovaných hlavních tratích, kam tato vozidla koncepčně rozhodně nepatří.

Zdroj: Tenders Electronic Daily


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 25.2.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Slovensko (celé)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
26.02.2009 (16:41)  
beznemu clovekovi moze by tjedno kolko zaplati ZSSK za nejake jednotky. Ale aj tak si myslim ze vyhra ŽOS Vrútky a tym je jedno kolko je to Kč.

Deadeye pozitivne dopady? U nas vdaka kurzu Sk - € klesla cena benzinu a nafty oproti letu o cca 30% co u vas pri sucasnom kurze asi nehrozi, ba skor zdrazovanie. Takze skor si mslim ze sme vyhrali...
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
26.02.2009 (12:07)  
Jiří Kratochvíl: Hezká myšlenka, bohužel trochu laická. Za prvé - Máša s Dášou jsou prototypy a zejména Máša se konstrukčně dost značně liší od sériových kusů, za druhé, čím by už Brňáci měli ty příměstské vlaky vozit? Přibývá jim výkonů, ovšem HV už nějak ne...
26.02.2009 (9:55)  
nechci V8m do toho kecat vážení, ale nedávno jsem jel trasu ŽILINA - PRIEVIDZA, a pak následně třetí den PRIEVIDZA - NITRA - NOVÉ ZÁMKY a musím říci, že je to obrovský pokrok a kam se na to naše Regionova hrabe :-(
musím říci, že bageta je opravdu povedená a trakční vlastnosti jsou opravdu na daleko lepší úrovni, stejně tak maxV=90kmh je fantastická u takového vozítka, dost se zkrátili oproti minulému roku i jízdní časy, když jsem to jel minulý rok.
A klesání z Hornej Štubni do Handlové je obrovské, ale bageta to zvládá naprosto s přehledem.

Jen více takových baget a nějaké i k nám, Regionova se podklouzne na prvním sněhu a když vidím jak s ní šíbujou mezi Libní a Holešovicemi, protože je to prý "nejlepší vozidlo pro městskou linku" tak nevím, proč to vyvíjeli. Jo je tam fajn ta nízkopodlažnost, ale proboha, motorák vždy vidí kdo je na nástupišti a těch lidí na vozíčku nebo kočárky tolik v okolí Horní Štubně moc nejezdí a nakonec jsme lidi, tak si snad pomůžeme né ?? není to mezinárodní expres !!

jediné co mi opravdu chybí jak u jedné, tak u druhé zmiňované soupravy, že stále nejsou a nebudou čtyřnápravové, to pravidelné houpání na každé 10cm dilataci "kvalitní koleje" na těch nejlepších českých a slovenských trasách je opravdu opruz.
velký rozdíl, když to pak jede kus cesty z Žiliny do Martina po normální trati :-)
registrovaný uživatel Werkie  mail  
26.02.2009 (9:51)  
alex75: Těch šest minut není možný snad nikde, v UnL se to řeší odpřáhnutím jedné mašiny a najetím uplně jiné z druhé strany, takže to v podstatě není plnohodnotné objíždění. Racek to tu už jednou zmiňoval, jako výměnu modré ESa za zelenou Pershinga.
registrovaný uživatel alex75  mail  
26.02.2009 (9:32)  
Polhodinový interval s obehnutím so starou laminou býva niekedy aj málo a nie ešte odpočívať. V Bratislave je človek rád ak ho spoja po obehnutí pár min pred odchodom a to nesmie meškať.Tých 6 min sa dá rátať v Ú.n.L. kde nie je taký provoz .
25.02.2009 (21:47)  
Rasto: súhlasím, cena za 813-913 sa mi zdá privysoká. Stručné porovnanie s 814 sme tu mali už na začiatku v http://www.zelpage.cz/zpravy/4593 (ale napr. aj v nedávnom skvelom článku Zbyňka Zlínského na vlaky.net). Nízkopodlažnosti je fakt škoda; paradoxne by sa naopak 813 možno viac uplatnili na trati Tanvald - Harrachov, kde to regionovy nezvládajú.
registrovaný uživatel marco 
25.02.2009 (21:43)  
v clanku je chyba!!!
pocet bagiet z prvej serie je len 26 a z druhej bude 12, co je spolu 38 bagiet!!! (z tych 12 bude v roku 2009 dodanych 10 jednotiek a dve v roku 2010.)

Dodavku suprav PUSH/PULL vyhra konzorcium ZOS Vrutky/SIEMENS a budu sa vo vrutkach vyrabat poschodove supravy technicky rovnake ako jazdia u OBB. upravu 263 bude robit ZOS vrutky. toto bola jedina ponuka v prvom kole a jeden zadrhel, na ktorom ponuka nepresla bol, ze dve nove HDV nevyhovovali v oblastu rusivych prudov. preto sa tieto dve HDV odclenili do druheho tendra.
25.02.2009 (21:30)  
Deadeye, to nie je len euro, dlhodobo bol kurz Kč:Sk cca 1:1,25, takže 20 mil. Kč = cca 25 mil. Sk, čo je stále menej ako ten pochybný výrobok zo Zvolena.
Keď prihliadnem na to, že 814 ČD je nízkopodlažná, inak de facto to isté ako 813 ZSSK, tak skutočne ten slovenský vynález je predražený krám, tak ako všetky rekonštrukcie zo ŽOS Zvolen.
Prečo asi sa musí podporovať domáci priemysel...
25.02.2009 (21:03)  
to Rasto: To jsou ty pozitivni dopady zavedeni eura na Slovensku:) Skoda jen, ze misto drazsiho nakupovani nechteli usetrir a neobjednali treba 14 Regionov. Byla by v Parsu dalsi prace. Ne, urcite to Slovakum nepreji, jen mne zarazi, ze uz tak vcelku drahe nakupy ala CD jsou na Slovensku jeste drazsi.

Ad moznosti Skody. Ta 971 a 2x071 by asi potrebovaly nejak upravit,? Tedy alepson ten jeden vut 071.
25.02.2009 (21:01)  
ythomas ct: Ještě by ZSSK mohla ke svým deseti 263 koupit od ČD Mášu 263.001 a Dášu 263.002 a upravit je stejně jako ty svoje. Beztak si ty mašiny v Brně musí připadat jako sirotkové.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko