..: Přestavba brněnského nádraží se stále oddaluje :..

Brno hlavní nádraží, foto: Ivan_B Brno - Existence brněnského nádraží v jeho nové podobě odsunuté z centra města je stále ohrožena. Celkem 16 žalobců totiž uspělo v prosinci minulého u brněnského krajského soudu, který na jejich popud zrušil územní rozhodnutí brněnského magistrátu o novém nádraží. Podle mluvčí soudu Miroslavy Sedláčkové padl verdikt na neveřejném zasedání. Není tak jasné, zda jde jen o formální chyby, nebo o zásadnější problém. Mezi žalobci byly kromě třinácti soukromých osob také sdružení Děti Země a Stará Osada - Židenice a městská část Brno-Židenice.

Rekonstrukce železničního uzlu Brno je nejrozsáhlejším stavebním projektem v historii Jihomoravského kraje. Počítá se stavbou nového hlavního nádraží, které by mělo vzniknout asi 800 metrů na jih od současného nádraží v historickém centru města, stavbou odstavného nádraží a celkovou modernizací kolejového průtahu městem. Na přestavbu železnice v Brně má jít přes 20 miliard korun, převážně ze zdrojů EU. Ty jsou ovšem limitovány časem, a to do roku 2015. Pokud by Brno nestihlo zahájit stavbu včas, nemusí na ni mít prostředky. Investor se zatím k případu nechce vyjadřovat. „Samozřejmě, že my nové Brno dělat chceme, ale žádné oficiální stanovisko k tomu zatím nemáme,“ uvádí ze SŽDC Pavel Jankůj.

Zelení: Nové rozhodnutí pro přesun nádraží v Brně zabere 1,5 roku

Brno-Židenice

Získání nového územního rozhodnutí pro přestavbu brněnského železničního uzlu, které zrušil brněnský krajský soud, potrvá podle místopředsedy Strany zelených a náměstka brněnského primátora Martina Andera minimálně 1,5 roku. Zelení budou požadovat, aby nové rozhodnutí obsahovalo zachování provozu na stávajícím nádraží v centru města. Investor bude muset podle soudu nejprve získat řadu výjimek pro zásahy do chráněných částí přírody. Teprve poté se mohou úředníci opět zabývat námitkami odpůrců stavby, kvůli kterým soud územní rozhodnutí zrušil.

Brněnský primátor Roman Onderka je mnohem optimističtější. „Nové územní řízení se nebude odvíjet od bodu nula, takže pokud vše půjde dobře, můžeme mít nové územní rozhodnutí do 7 měsíců.“ Začátek přestavby by se podle primátora teoreticky mohl posunout pouze o pár měsíců. Onderka doufá, že by stavební práce by mohly začít na podzim a Anderovu pesimistickou variantu si nechce připustit.

Podle Andera udělal chybu stavební úřad Brno-střed, že nezažádal o vydání ekologických povolení. Zástupci úřadu ještě neobdrželi rozsudek, a nechtějí proto spekulovat o tom, jaké další kroky budou muset podniknout ani jak dlouho potrvají. „Na to, co to bude znamenat, vám tu zatím nikdo neodpoví,“ sděluje mluvčí městské části Brno-střed Roman Burian. „Před samotným znovuzahájením procesu získání územního rozhodnutí bude tedy muset proběhnout správní řízení na vydání takzvaných výjimek pro zásahy do biotopů chráněných rostlin a živočichů. Zatím nevíme, o kolik takových území jde a jak obtížné bude výjimky získat,“ říká Ander.

Šance pro rychlodráhu

Brno-Horní Heršpice, foto: Miloš

Podle Martina Andera se s novým územním řízením otevírá šance na přepracování projektu a jeho rozšíření o tzv. rychlodráhu, která by mohla spojit dříve nesmiřitelné projekty - odsun nádraží a jeho rekonstrukci v centru. Nové vlakové nádraží se sice postaví asi kilometr jižně od současného, ale s nynějším ho spojí právě rychlodráha. Regionální vlakové spoje by tak i nadále měly zastavovat ve středu města. Studie k rychlodráze, jež si město objednalo v minulém roce, má být hotova do poloviny letošního roku.

„Minulým vedením města připravené zrušení provozu na stávajícím nádraží bylo chybou. Zkomplikovalo a prodloužilo by každodenní cestování desítkám tisíc lidí. Městskou pokladnu by navíc zrušení nádraží vyšlo o 150 milionů ročně dráž, protože by muselo zajistit dopravu cestujících z odsunutého nádraží,“ říká Ander.

Zdroj: Lidové noviny a iDNES


Adys Poslat mail autorovi | 22.1.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Tomáš180  mail  
22.01.2009 (10:52)  
Zrovna včera jsem na Brněnském nádrží byl, a velice příjemně mě překvapila jeho blízká poloha u centra. Neznám všechny podrobnosti ohledně přestavby, takže to nemohu moc komentovat, ale myslím že kompletní rekonstrukci nádraží + výstavbu dejme tomu jednoho nástupiště navíc by cestující uvítali více.
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
22.01.2009 (10:46)  
Už jsem myslel, že je to nesmyslné stěhování přešlo. Nepřešlo. Tak hold vyhodíme 20 mld. za hloupost nemající obdoby. Brněnské hl.n. má kolejí dost, jen je umět využít. Kolej u nástupiště není parkoviště pro vlaky. Podchody, nádr. hala a okolí nádraží je fakt hnus. Za naprostou specialitku tohoto "města" považuji nefungující automaty na jízdenky MHD na nádraží a v okolí, zvláště v období veletrhů a s tím související komanda revizorů MHD. To je skutečná vizitka.
22.01.2009 (10:35)  
Myslím, že řešení s odsunutým nádražím a tzv. rychlodráhou kombinuje veškeré nevýhody z hlediska cestujících. 1) Cestujícím dálkových vlaků přibude přestup navíc. 2) Příměstské vlaky nebudou moci přímo spojovat protilehlé části aglomerace. 3) Pravděpodobně nedojde k vybudování podzemního vlakového diametru, který by pomohl rozložit příměstskou zátěž z hlavního nádraží, protože z kapacitního hlediska to nebude třeba. 4) Pokud dojde k vybudování podzemního diametru, bude tramvajový, což s sebou pravděpodobně přinese omezení tramvají na povrchu a jejich nutné doplnění souběžnými autobusy. 5) Cestující na hlavním nádraží budou nejspíše obtěžování nákladním provozem okolo nástupišť, protože trať, na níž má být odsunuté nádraží vybudováno, zůstane nákladním průtahem. 6) Z důvodu nutného souběhu s nákladní dopravou nejspíše nedojde ke kapacitní úlevě v očekávaném rozsahu, leda by tato byla nadále přesouvána na silnici, respektive by tam byla odsunuta doprava osobní - což se možná v důsledku snížení atraktivity pro většinu cestujících stane.
registrovaný uživatel Semík  mail  
22.01.2009 (10:26)  
Tak jestli kraj nezaplatí za objednanou dopravu a polovina OS a Sp vlaků se zruší, tak to staré nádraží bude poloprázdné. Nové nebude potřeba. A pokud se na rychlíky na Ostravu a expresy na Prahu pořídí řídící vozy, tak se v Brně nebudou ani objíždět soupravy. Teda jak snadno jsem ušetřil desítky miliard korun. -)
22.01.2009 (10:25)  
Nejlepší je samozřejmě postavit nové nádraží, staré zrekonstruovat a ještě mezi nimi postavit rychlodráhu. Spřízněné stavební firmy se po..rou štěstím a český/evropský daňový poplatník to celé zacáluje (samozřejmě včetně položek typu "konzultace", "pracovní konference", "další náklady" apod.).
Jakožto člověk, který vystudoval obor poměrně blízký ekologii, mám občas chuť některé zelené mužíky nakopat do glutea maxima.
To by člověk blil, Milane...
registrovaný uživatel zaza 
22.01.2009 (10:14)  
Ten nový most před Heršpicemi je pěkný. Ohledně odsunu a neodsunu už ani nevím co si myslet...Uznávám, hlavas praská ve švech, ale dělat nádraží kdesi kilometr daleko, plno lidím přestane jezdit do Brna vlakem...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko