..: Přestavba brněnského nádraží se stále oddaluje :..

Brno hlavní nádraží, foto: Ivan_B Brno - Existence brněnského nádraží v jeho nové podobě odsunuté z centra města je stále ohrožena. Celkem 16 žalobců totiž uspělo v prosinci minulého u brněnského krajského soudu, který na jejich popud zrušil územní rozhodnutí brněnského magistrátu o novém nádraží. Podle mluvčí soudu Miroslavy Sedláčkové padl verdikt na neveřejném zasedání. Není tak jasné, zda jde jen o formální chyby, nebo o zásadnější problém. Mezi žalobci byly kromě třinácti soukromých osob také sdružení Děti Země a Stará Osada - Židenice a městská část Brno-Židenice.

Rekonstrukce železničního uzlu Brno je nejrozsáhlejším stavebním projektem v historii Jihomoravského kraje. Počítá se stavbou nového hlavního nádraží, které by mělo vzniknout asi 800 metrů na jih od současného nádraží v historickém centru města, stavbou odstavného nádraží a celkovou modernizací kolejového průtahu městem. Na přestavbu železnice v Brně má jít přes 20 miliard korun, převážně ze zdrojů EU. Ty jsou ovšem limitovány časem, a to do roku 2015. Pokud by Brno nestihlo zahájit stavbu včas, nemusí na ni mít prostředky. Investor se zatím k případu nechce vyjadřovat. „Samozřejmě, že my nové Brno dělat chceme, ale žádné oficiální stanovisko k tomu zatím nemáme,“ uvádí ze SŽDC Pavel Jankůj.

Zelení: Nové rozhodnutí pro přesun nádraží v Brně zabere 1,5 roku

Brno-Židenice

Získání nového územního rozhodnutí pro přestavbu brněnského železničního uzlu, které zrušil brněnský krajský soud, potrvá podle místopředsedy Strany zelených a náměstka brněnského primátora Martina Andera minimálně 1,5 roku. Zelení budou požadovat, aby nové rozhodnutí obsahovalo zachování provozu na stávajícím nádraží v centru města. Investor bude muset podle soudu nejprve získat řadu výjimek pro zásahy do chráněných částí přírody. Teprve poté se mohou úředníci opět zabývat námitkami odpůrců stavby, kvůli kterým soud územní rozhodnutí zrušil.

Brněnský primátor Roman Onderka je mnohem optimističtější. „Nové územní řízení se nebude odvíjet od bodu nula, takže pokud vše půjde dobře, můžeme mít nové územní rozhodnutí do 7 měsíců.“ Začátek přestavby by se podle primátora teoreticky mohl posunout pouze o pár měsíců. Onderka doufá, že by stavební práce by mohly začít na podzim a Anderovu pesimistickou variantu si nechce připustit.

Podle Andera udělal chybu stavební úřad Brno-střed, že nezažádal o vydání ekologických povolení. Zástupci úřadu ještě neobdrželi rozsudek, a nechtějí proto spekulovat o tom, jaké další kroky budou muset podniknout ani jak dlouho potrvají. „Na to, co to bude znamenat, vám tu zatím nikdo neodpoví,“ sděluje mluvčí městské části Brno-střed Roman Burian. „Před samotným znovuzahájením procesu získání územního rozhodnutí bude tedy muset proběhnout správní řízení na vydání takzvaných výjimek pro zásahy do biotopů chráněných rostlin a živočichů. Zatím nevíme, o kolik takových území jde a jak obtížné bude výjimky získat,“ říká Ander.

Šance pro rychlodráhu

Brno-Horní Heršpice, foto: Miloš

Podle Martina Andera se s novým územním řízením otevírá šance na přepracování projektu a jeho rozšíření o tzv. rychlodráhu, která by mohla spojit dříve nesmiřitelné projekty - odsun nádraží a jeho rekonstrukci v centru. Nové vlakové nádraží se sice postaví asi kilometr jižně od současného, ale s nynějším ho spojí právě rychlodráha. Regionální vlakové spoje by tak i nadále měly zastavovat ve středu města. Studie k rychlodráze, jež si město objednalo v minulém roce, má být hotova do poloviny letošního roku.

„Minulým vedením města připravené zrušení provozu na stávajícím nádraží bylo chybou. Zkomplikovalo a prodloužilo by každodenní cestování desítkám tisíc lidí. Městskou pokladnu by navíc zrušení nádraží vyšlo o 150 milionů ročně dráž, protože by muselo zajistit dopravu cestujících z odsunutého nádraží,“ říká Ander.

Zdroj: Lidové noviny a iDNES


Adys Poslat mail autorovi | 22.1.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel myrha  mail  
22.01.2009 (13:35)  
M: no ono je to asi těžké dnes něco vymyslet aby to bylo originální a zároveň snadno proveditelné. Ani ke stylu rakouska-uherska se vracet asi nebudeme, možná mi na tom finálním návrhu jen dost ční ta výšková budova a celé mi to nepřipadá kompaktní jako druhý návrh. Tohle je ale fakt věc každého jak se mu co líbí..
Viděl jsem víc návrhů ale fakt už je na tom netu nemůžu najít:D
registrovaný uživatel M 
22.01.2009 (13:21)  
myrha - v pohode, proste jsem se ptal, mne kostky nevadi, ale nemam problem ani s chotnicemi nebo plachetnicemi:)
Nicmene na tech obrazcich, co jsi poslal vidim v podstate samy skleneny kostky...
registrovaný uživatel myrha  mail  
22.01.2009 (13:06)  
Racek: no tak já viděl jen původní návrh (viz: http://www.casopisstavebnictvi.cz/clanek.php?detail=615 ), to co jste poslal jsem zatím neviděl a netušil, že se něco takového plánuje.. Termín kostka je pro budovu nádraží, krom ní tam měl být jen nadchod či co..
registrovaný uživatel Racek 
22.01.2009 (12:55)  
M: rozhodně by fungovaly, na novém nádraží přece bude všechno lepší, žádní bezdomovci, žádné stánky a žádné zpoždění ... ;-)

myrha: kostka? Myslíš nové nádraží za Zvonařkou, viz http://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=1293308, nebo ne?
registrovaný uživatel myrha  mail  
22.01.2009 (12:49)  
M: Zajímavý návrh nemusí být hned chobotnice. Hledal jsem ty stránky s "hezkými" návrhy ale nemohu je už najít. Nicméně i návrh koalice je hezčí než ten panelák, sklo je tam taky ale není tak vysoký a nebije tak do očí.. Viz http://www.zeleni.cz/247/3644/file/ nebo http://www.zeleni.cz/getfile.php?id=3641&cid=247&name=
registrovaný uživatel M 
22.01.2009 (12:32)  
A jak by podle tebe vypadal zajimavy navrh? Nejaka chobotnice? Jako nic proti ni...

PS: Onderka vlastne chtel chobotnici do Brna - knihovna je tady nova, tak by to mohlo byt nadrazi. Jednotliva chapadla by byla nastupiste:-))
registrovaný uživatel myrha  mail  
22.01.2009 (12:21)  
Popravdě řečeno odsunuté nádraží má své pro i proti, to je asi všem jasné. Nicméně ta samotná připravovaná budova postrádá jakéhokoli nápadu, je to jen prosklená kostka, jakých je všude dost a dost. Škoda, že se někdo také nezabýval estetickým dojmem než jen funkcionalismem budovy.. Projekty v přisunuté poloze ač byly zamítnuty měly všechny hezčí návrhy než je právě vybraný... Však posuďte sami: http://www.europointbrno.cz/galerie/obrazky/1180525704-v.jpg Je to jen subjektivní názor, ale nádraží by podle mě mělo být místo, které si lidé nespetou s nějakým office centrem;)
registrovaný uživatel M 
22.01.2009 (12:13)  
Vedle CD centra jsou dva automaty (mysleno CD automaty) - nevim, jestli umi i vydavat jizdenky nebo jen vyhledavaji spojeni, ale jsou nove (nebo aspon relativne). Kazdopadne je pres ne tedka igelit a napis ze nefunguji.
Na odsunutem nadrazi by ale automaty urcite fungovaly:-))
registrovaný uživatel Racek 
22.01.2009 (11:30)  
Frantisek: přestože je řešení s rychlodráhou podstatně horší, než nechat nádraží tam kde je teď, je to kompromis, který o hodně vylepší nádraží odsunuté. Ad 1) by stejně přibyl přestup navíc, je v principu jedno, jestli od nádraží k uzlu MHD pojedu vlakem nebo tramvají. Ad 2) je nesmysl, příměstské vlaky budou bez problémů moci spojovat protilehlé konce aglomerace, skutečnost, že mají na trase navíc hlavní uzel MHD, jejich atraktivitu naopak zvýší. Ad 3) je snaha připravit "rychlodráhu" jako nultou etapu diametru, to znamená s přípravou na odbočení diametru tak, aby se koleje zanořily pod zem v prostoru dnešních odstavných kolejí na severu stávajícího hlavního nádraží. Ad 5) není úplně pravda, nákladní koleje mají vést středem nového hlavního nádraží mimo nástupištní hrany ... což ovšem nic nemění na tom, že smíchání nákladní a osobní dopravy na odsunutém nádraží je pasqil. A z toho plyne ad 6), že na kapacitní problémy je zaděláno brutálním křížením směrů na severním zhlaví ... což samozřejmě diametr nijak neřeší, to je aktivita samosprávy na zachování dopravy lidí do centra, problémy s kapacitou si "dráha" musí řešit sama.

TTtrain: nepřešlo, a asi je jediná šance nechat je, ať si sami rozbijou čumák. Pokud nevyřeší do nového územka zásadní problémy (hluk, "rychlodráha", křížení směrů a kapacita zhlaví), pak jim přeju, aby jim to soud zrušil i napodruhé a definitivně ostrouhali s financováním z OPD. Myslím, že šance je relativně vysoká ...
Ad nefungující automaty: na nádraží prodává IDS jízdenky každá pokladna.
registrovaný uživatel Racek 
22.01.2009 (11:06)  
Kubíček: nejlepší by bylo staré nádraží zgruntu opravit a neblbnout ani s odsunem, ani s rychlodráhou. Je to řešení nejlepší jak pro uživatele, tak pro dopravce, a nejspíš by bylo ve výsledku i nejlevnější. Což ti "zelení mužíci" mimochodem říkají asi 20 let.

Semík: objíždění se redukuje co to dá, Olomouc - ČT - Praha se jezdí skrz už pár let, teď i Bohumín - HB - Praha. Mimochodem mne překvapilo, že R5 (Olomouc přes Břeclav) nejezdí z kusých: asi už ani tam není místa nazbyt ...

ad "není tak jasné, zda jde jen o formální chyby, nebo o zásadnější problém": zdůvodnění rozsudku je samozřejmě k dispozici, například na http://www.detizeme.cz/sklad/KS-Br-ZUB-31Ca145-2007-rozh1.pdf
Když těch 50 stránek shrnu do jedné věty: úřad se nenamáhal zdůvodnit, proč zamítl připomínky a následně odvolání žalobců, soud tedy nemá co přezkoumat a nezbývá mu než rozhodnutí zrušit ... a kromě toho zjevně chybí některé zákonem požadované podklady pro územko.
Z toho plyne, že teď jsou dvě možnosti: buď se do podkladů doplní, co tam dle rozsudku chybí, v rozhodnutí se nějak vyargumentují připomínky kverulantů, a pak se budeme třást, jestli soud argumentaci uzná, nebo ne. Nebo se udělají nové podklady (=vyhoví se těm nejzásadnějším námitkám žalobců, jako je udělat pořádnou hlukovou studii, nezahrnovat do stavby objekty, které neprošly EIA, řádně určit hranice stavby a mnoho dalších), tak aby nové územko už nebylo tak snadno napadnutelné.

Zajímavé je, že se prakticky nikde neobjevila poměrně zásadní skutečnost, totiž že ta takzvaná rychlodráha by pomohla vyřešit ono krizové místo v Židenicích. Pokud by regionálka od severu jela na staré hlavní, pak to znamená o cca 10 vlaků za hodinu v jednom směru méně ve výhledové špičkové intenzitě. To rozhodně musí být poznat v zatížení hlukem, a možná by to umožnilo dokonce udělat ten úsek jen tříkolejný (= dál od domů).
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko