Ostrava - V Praze a Středočeském kraji cestující již rok jezdí ve vlacích, provázaných s městskou dopravou. Otázkou je, jak se tento trend uchytí v Moravskoslezském kraji. Řeč je o vytvoření systému vlaků regionální dopravy a jejich integraci do jednotného celku. Od 14. prosince 2008 tak budeme moci na Ostravsku vídávat a hlavně používat vlaky pod označením „S“.
Celý tento projekt je koncipován a založen na jednoduchosti, přehlednosti, provázanosti a pravidelnosti vlakové dopravy. Tyto linky se, podobně v Praze, začlení do integrovaného dopravního systému. Tím budou cestující moci při cestě použít například jediný jízdní doklad. A to jak na prostředky MHD, tak i na vlak.
Aleš Ondrůj z marketingového oddělení drah se nechal slyšet: „"S" linky chtějí postupně na území Ostravy a v jejím okolí převzít úlohu, kterou má v Praze metro.“ Na kolik se tak stane, si musíme však ještě počkat. V horizontu několika let by však na ostravských "eskových" linkách měly jezdit nízkopodlažní vlaky, což odpovídá jednotkám řady 471. Na některých trasách by se měl později snižovat interval, kdy budou vlaky jezdit častěji. Podobně tomu od prosince bude i na části tratě 171 z Prahy do Berouna, kde budou vlaky linek S jezdit ve špičce v desetiminutovém sledu.
Celý systém S linek v Moravskoslezském kraji má být dle Ondrůje provázaný s prostředky veřejné dopravy. V tiskové zprávě České Dráhy uvedly několik příkladů jízdních dob: „Například doba jízdy přímých spojů S linek z Opavy do zastávky Stodolní v centru Ostravy bude trvat jen 43 minut, z Českého Těšína 42 minut a z Havířova 20 minut.“
Zdroj: TZ ČD
M: 21.55 V Havířově se již léta bohužel jen mluví o možnosti zřízení zastávky ve městě mezi obch.zónou a nemocnicí.Zájem cestujících by byl,jen radnice to blokuje asi z důvodu nemalých dotací do MHD v Havířově a následnému úbytku cestujících.ŠKODA.Zastávka by se hodila.
V Německu existuje několik druhů S-Bahnu - ten nejoficiálnější, provozovaný DB je ve většině větších měst (Stuttgart, Dresden, München, Neckar-Rhein Region,...). Rozdíl těchto S-Bahnů od "Eska" v Praze a Ostravě je hlavně v tom, že se jedná o samostatné "dceřinky" DB Regio, které se věnují pouze a jedině provozu S-Bahnu. Mají svůj vlastní, unifikovaný vozový park (většinou 420,423, 425, někdy 143+vagonky+řidičák)a nestává se, že by na linkách S-Bahnu jezdila vozidla klasické regionálky (tedy něco jako, že na Pražském Esku jezdí motory DKV Plzeň, om. St. Bohumín). Dále v jízdním řádu DB existuje přímo specifická kategorie "S", což je kategorie pro "städtische Nahverkehr". Nestává se tudíž, že by linka byla označena jako S, ale vlak jako RB, přičemž vlak by jel po lince Sx, (z bodu A do B) a po dojezdu do B by dále jako ten samý druh vlaku pokračoval do C.
Druhý druh S-Bahnu jsou soukromé S-Bahny a tam to bývá kalamita, neboť někdy je takový provoz opravdovým S-Bahnem (Berlín), někdy je spíš takovou vlakotramvají (Karlsruhe) a někdy mi to přijde jako regionálka komerčně nazvaná S-Bahn (Freyburg im Breisgau). Na některých soukromých počinech mi vadí, že kritika S-Bahnu se přizpůsobuje podnikání - jako v Karlsruhe, kde linky díky vyhraným výběr. řízením občas sahají přes půl spolkové země a daleko za hranici vlastního integrovaného systému (= ve svém průběhu linka prochází třeba 3 IDS).
U žádného druhu S-Bahnu není pravidlem, že takt musí být nejhůře 15 minut, mnohdy jde o hodinové intervaly (standartem je celodenní půlhodina) a na některých špičkových linkách je takt pouze v období nápou, jindy linky nejezdí. Jinak takt je samozřejmostí.
Takže když to shrnu, tak Praha na tom nní ve srovnání s Německými městy nejlépe, ale nesmíme zapomínat, že železnice jakožto hlavní tepna MHD u nás nemá tradici. ČD jsou v tomto nováčkem a musili se přizpůsobit podmínkám (=zmedializovali současný sytém MHD, který postupně přizpůsobují určitému standartu). Samozřejmě na unifikaci voz. parku jen do 471 nejsou peníze a ani podmínky (ne všechny tahy jsou elektrifikovány). Věřím ale, že pomalými krůčky by se situace mohla zlepšit. Nic však nejde fofrem.
kokso, moc daleko...mně se v ově stejnak nejvíc líbila radniční věž :D
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.