..: GVD 08/09: Pendolinem i z Bohumína, Praha-Ostrava pod 3 hodiny :..

Ilustrační obrázekOstrava - Definitivní oddělení rolí dopravce a správce drážní infrastruktury letos přineslo i jeden podstatný efekt: v roce 2008 poprvé nový grafikon připravuje Správa železniční dopravní cesty, díky čemuž se v předstihu můžeme dozvědět několik zajímavých informací i k provozu vlajkové lodi Českých drah - jednotek Pendolino. Podstatných změn je hned několik: spoje SuperCity budou nově vyjíždět z pražského hlavního nádraží, některé spoje se podívají až do Bohumína, zlepší se spojení s Vídní, jízdní doba mezi hlavním městem a Ostravou poprvé klesne pod tři hodiny a možná mimořádná opatření nepotěší držitele In-karet.

Zásadních novinek v provozu pendolin bude hned několik, především na "severní větvi", spojující Prahu s Ostravou. Dodejme je, že se zatím nejedná o oficiální informace Českých drah, jež kompletní výčet změn v novém jízdním řádu představí až na tiskové konferenci 24. listopadu. Jak ale přípravy zavedení nového GVD vrcholí, objevují se některé informace, které souhlasí s dřívějšími vyjádřeními ČD.

Pendolina mění základnu

680 ČD, Praha hl.n., foto: Filip KočíZásadní novinkou pro cestující vlaků SuperCity je změna jejich výchozí a cílové stanice v metropoli - po třech letech opustí v prosinci pendolina Holešovice a začnou zajíždět na postupně rekonstruované pražské hlavní nádraží To by mělo usnadnit přestup na navazující vlakové spoje i přístup do centra města. Informace k rychlé autobusové lince AirportExpress na ruzyňské letiště zatím nejsou k dispozici. Jako vedlejší efekt by tato změna mohla přinést vyšší kapacitu odbavení cestujících, jež je na holešovickém nádraží mnohdy zoufalá; ovšem až po dokončení rozsáhlé přestavby největšího pražského železničního přístavu.

Na skok pendolinem do Rakouska

Pendolino 680 ČD, Wien Praterkai, foto: PayusNa "jižní větvi" bude nově možné absolvovat šestihodinovou návštěvu Vídně výhradně za použití pendolina, a to díky změně časových poloh spojů vedených jednotkami řady 680. Umožní to dvojice vlaků SC 15 Smetana s odjezdem z Prahy v 5:57 a SC 16 Antonín Dvořák s odjezdem z Wien Südbf. v 15:58; zbylé dva spoje vyjíždí ze svých cílových stanic hodinu před polednem. Cestovní doba jen mírně překračuje čtyři hodiny. V současnosti odjíždí první pendolino z Prahy až v 8:23. Vlajková loď ČD by se tak mohla stát ještě atraktivnějším prostředkem pro cesty mezi metropolemi, navíc s kvalitním večerním spojením vlakem EC 70 Gustav Mahler v 18:58.

U Slovenské Strely nedochází k žádnému významnému časovému posunu - jen bude přečíslována na SC 18/19. Oproti severní větvi zatím počítá návrh pro směr na Brno s mírným prodloužením jízdní doby, kdy jednotky řady 680 urazí cestu z Prahy do moravské metropole za 2 hodiny 28 minut a v opačném směru pojedou ještě o minutu déle. Průměrná cestovní rychlost na 257 kilometrech trasy bude mírně překračovat 103 km/h.

Po třech letech se dočkají i Bohumíňané

PendolinoJiž od počátku provozu spojů SuperCity v prosinci 2005 volali cestující po tom, aby bylo možno do pendolin nastoupit či vystoupit i v Bohumíně. Právě z tohoto nevelkého města jednotky 680 každé ráno odjíždějí do Ostravy, odkud pokračují jako spoje SC Pendolino do Prahy. Večer se zase vracejí zpět do Bohumína, kde během svého nocování dostávají potřebnou péči a údržbu.

Od nového GVD by právě v Bohumíně měl být umožněn nástup do spoje SC 500 s odjezdem v 5:17 a SC 502 v 7:17. Večer bude možné naopak pendolinem dojet až do Bohumína, a to spoji SC 507 (18:42) a SC 509 (20:42); resp. SC 511 (23:42) ve dnech, kdy je vypravován posilový pár spojů. Obratové doby ve stanici Ostrava hlavní nádraží mají být koncipovány celkem velkoryse, což v minulých měsících vedlo k spekulacím o celodenním zajíždění. V takovém případě by ale byla na místě otázka, zda-li je Bohumín schopný generovat adekvátní množství cestujících, aby se extra zajížďka vyplatila.

Z Prahy do Ostravy pod tři hodiny

680 ČD, Hoštejn, foto: Szymon CzarkowskiDíky novým stavbám, dokončeným v průběhu aktuálního GVD, dojde také k dalšímu zrychlení spojů mezi Prahou a Ostravou: od prosince se tak budou moci cestující poprvé v historii dostat vlakem ze svinovského nádraží do hlavního města za čas kratší než 3 hodiny. Cestovní doba bude, snad s důrazem na psychologický efekt, nastavena na 2 hodiny a 59 minut, přičemž pendolina budou 351 km této trasy překonávat průměrnou rychlostí přesahující 117 km/h. Na ostravské hlavní nádraží potrvá jízda 3 hodiny a 8 minut; do Bohumína pak ještě o deset minut déle.

In-karta v pátek nepomůže

Poslední zajímavou novinkou, která ovšem mnohé zákazníky nepotěší, je možnost, že na nejvytíženější páteční spoje SuperCity z Prahy nebude možné zakoupit místenku se slevou RailPlus za 100 Kč. Všichni cestující si tak budou muset pořídit rezervační doklad za plnou cenu. Na dotaz redakce České dráhy tuto informaci nechtěly nijak komentovat s odkazem na plánovanou tiskovou konferenci, nicméně v případě jejího potvrzení zcela určitě nenadchne nejednoho držitele zákaznické In-karty.

Dalším změnám v novém grafikonu se budeme věnovat průběžně v rámci tradičního kola příprav, včetně aktualizace databáze řazení vlaků a traťových jízdních řádů.

zdroj: České dráhy, Správa železniční dopravní cesty, Krajský úřad Moravskoslezského kraje, zpravodajové ŽelPage


JiříK. | 6.11.2008 (14:06)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Frava  mail  
07.11.2008 (8:45)  
Geouge_L: Jedna paní povídala to není. UNIPOK na nový GVD slevu Rail plus na místenku na odpolední páteční spoje SC z Prahy a ranní pondělní spoje z Ostravy nevydá a napíše neslučitelnost mezi spojem a tarifem. Navíc v nové TR 10 je u slevy Rail plus u ceny místenek SC poznámka neplatí na vybrané spoje SC.
07.11.2008 (8:39)  
Souhlasím s p. Zikmundem - převedení EC 71 do kategorie "pantograf" považuji za -diplomaticky řečeno- nešťastný krok. Krom toho Brna, mám postřeh z cest do Rakous - v EC byl řazen klasický jídelák, což tady nebude, o pohodlí ve voze už ani nemluvě. Jeden zážitek ze Švýcar - původně jsme měli jet z Zürichu na italské hranice Cisalpinem, ale protože bylo "vymístenkované", tak jsme zvolili následné EC, které mi přišlo o hodně pohodlnější.
registrovaný uživatel George_L  mail  
07.11.2008 (8:04)  
No tak díky. Zrušily se příplatky IC/EC, zdražily se místenky => IC/EC nacpané k prasknutí, člověk radši sedí na místě, protože chodba u vozu s kupé plná. Právě a jen z tohoto přecpání jsem začal jezdit i Pendolinem, takže zakoupení IN-KARTY k používané KMB (nebudu platit předraženou místenku za 200, 86 už nějak překousnu). KMB se zdraží (za rok) o 400 Kč, upřednostňujeme stálé zákazníky s IN-KARTOU (a co mých x projetých KMB v šuplíku?). OK, tak tedy s IN-KARTOU na věčné časy, KMB je mrtvá. No a teď toto. Vím, že je to zatím zpráva "jedna paní povídala", ale víme jak to je "není šprochu...". Už se fakt "těším" na tu tiskovou konferenci, co zas ČD zplodí.
EDIT: Cestuji PRAHA-OVA a zpět
06.11.2008 (23:16)  
waszyn: opatrne, systém "silných" a "slabých" dní má napr. ZSSK u povinne miestenkových (= skoro všetkých) IC a je to neskutočná blbosť. To už radšej odstupňovať cenu podľa času nákupu a konkrétneho času cesty - u DB napr. Dauer-Spezial s veľmi špecifickými podmienkami.

Ako podraz vidím to, že si cestujúci kupuje In-kartu s vidinou určitých výhod. A postupne je o tieto výhody pripravovaný - SC, eLišky, SphereCard pri výmene nefunkčnej el. peňaženky...
registrovaný uživatel pekař 
06.11.2008 (23:03)  
Pavel Z: zato Holešovice jsou luxus...
registrovaný uživatel pekař 
06.11.2008 (23:01)  
M: tys byl odzbrojen už u minulé debaty, jen jsi to nepřiznal:)
registrovaný uživatel M 
06.11.2008 (21:38)  
Nuz, jsem odzbrojen:-))

MZ - tak chapu, ze pendolina nemate rad, ale to je taknak vas problem, ne? Krome toho, muzete se radovat, ze ten, kdo ted do Brna jede na 11 pojede mista pendolina tim o tridu lepsim vlakem a to je prece dobra zprava, ne?:-))
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
06.11.2008 (21:30)  
M:Průměrná rychlost, ne maximální. Tři příklady:

1. poměrně malá dvouspřežní lokomotiva třídy V, 4-4-0 z r.1932 vozila vlaky z Dublinu do Belfastu, JŘ na 286km mezi Dublinem a Belfastem byl rozepsaný na 148 min. a zahrnoval přitom pět zastávek a celní odbavení na hranicích, průjezd traťového úseku z Dublinu do Dundalku v délce 138km trval 54 minut

2. lokomotivy třídy Castle 4-6-0 z r.1923 vozily několik let vlak "Cheltenham Flyer" ze Swindonu na londýnské nádraží Waterloo, trať dlouhou 124km zvládly od rozjezdu do zastavení za 65 min.

3. lokomotiva třídy A1, 4-6-2 z r.1922 vozila vlak Silver Jubilee z Londýna do Newcastlu za 240 min. na trati dlouhé 432km a při přpravných jízdách dokázala zkrátit čas o 10 min., později také vozila rychlík Flying Scotsman z Londýna do Edinburghu po trase dlouhé 632km bez jediné zastávky s vystřídáním lokomotivní čety za jízdy, stejně jako s dobíráním vody během jízdy

To vše zvládly lokomotivy topené "na lopatu" na tratích s elektromechanickým zabezpečením. Špičkové rychlosti se v některých úsecích tratí pohybovaly okolo 160km/h.
Rychle se jezdilo také v USA, ale i v Německu, pro které byly britské železniční společnosti velkým rivalem.
06.11.2008 (21:21)  
To bude "radosti" až budou cestující z pendolína vypuštěni do útrob právě rekontruovaného hl.n. ....
  1 ... 5 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko