Praha - Česká vláda dnes definitivně posvětila plán na oddělení nákladní divize Českých drah. Jak dnes oznámil po jejím jednání premiér Mirek Topolánek, k 1. prosinci vznikne dceřiná společnost ČD Cargo. Nová akciová společnost dostane do vínku základní kapitál ve výši 8,8 miliardy korun, navíc k ní přejde i 13 tisíc zaměstnanců. Vláda má restrukturalizaci ČD obsaženu přímo ve svém programovém prohlášení, samy dráhy si od rozdělení také leccos slibují. Zmiňuje se především lepší konkurenceschopnost na dynamicky se rozvíjejícím a expandujícím dopravním trhu.
Nová akciová společnost bude podle předpokladů moci pružně reagovat na změny na trhu, navazovat strategická partnerství s jinými subjekty či se začlenit do nadnárodních konsorcií. Nákladní doprava dosud přispívala na dopravu osobní podle ČD bezmála 600 milionů korun ročně. Ty bude muset neodštěpený zbytek společnosti buď ušetřit, nebo vymoci ze státu formou dotací. "Ministerstvo dopravy nyní hledá řešení, jak dál s osobní dopravou a jejím financováním," řekl k tomu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Od prosince čekají ČD i další změny. Dalších 10 tisíc zaměstnanců přejde k Správě železniční dopravní cesty, která by měla zcela převzít údržbu tratí a zabezpečovacího zařízení. SŽDC také od letošního roku převezme tvorbu jízdního řádu, aby odpadla další nerovnost dopravců v přístupu k železniční síti. Během krátké doby původní akciovou společnost opustí 23 tisíc zaměstnanců, tedy asi 40 % z dosavadního počtu pracovníků, byť se jedná spíše o formální přesun.
Oddělení nákladní dopravy by nemuselo zůstat jediným štěpením dosud homogenních ČD. Ministerstvo dopravy chce ještě do konce listopadu předložit vládě i návrh na oddělení osobní dopravy do další dceřinné společnosti. Jisté je, že holding ČD bude i nadále v rukou státu.
Přepracováno po dnešním jednání vlády
privatizace: strategické partnerství znamená, že se určitý podíl prodá nějaké silné firmě. Je to taky to jediné, co může Cargo zachránit před konkurencí ve chvíli, kdy budou pro síť SŽDC schváleny nějaké nové lokomotivy. A ony časem schváleny budou ...
Slovenské Cargo v tomto ohledu ovšem není strategický partner, spíš snaha o ucpání díry, kterou by se k nám mohla snadno a rychle dostat konkurence. Totiž pokud by někdo koupil slovenské Cargo, získá rázem spoustu u nás schválených vozidel a spoustu zaměstnanců, kteří rozumí česky - a toho se u ČD samozřejmě bojí. A protože na Slovensku se bojí úplně stejně, uvažuje se o majetkovém propojení. Výhodou je, že pokud by se pak takové spojené Cargo prodávalo, tak nový majitel bude ochoten zaplatit víc, protože i on uvítá, když nebude mít v zádech potenciální konkurenci.
Až bude bez režijky,tak si fakt každý vybere co je levnější a pohodlnější.Vždy se dělalo jen sčítání cestujících a nikdy ne využitelnost režijek.
Ví někdo nějaké detaily o rozdělení - např. komu jaká depa, mašiny (když už jsme nakousli ty lidi)?
Je jasne, ze je to nejvetsi zmena na zeleznici za poslednich 18 let, zmena ktera ma sanci nastartovat zasadnejsi systemove posuny.
A pokud Cargo koupi nejaky velky hrac a osobni doprava CD casem ztrati svou klicovou vyhodu (tj. odepsane a proto levne vozy), muze ceska zeleznicni scena zanedlouho vypadat hodne jinak, protoze opravdu vyhraje ten, kdo to bude umet lip.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.