..: Rozhodnuto: ČD Cargo vznikne 1. prosince :..

Ilustrační obrázekPraha - Česká vláda dnes definitivně posvětila plán na oddělení nákladní divize Českých drah. Jak dnes oznámil po jejím jednání premiér Mirek Topolánek, k 1. prosinci vznikne dceřiná společnost ČD Cargo. Nová akciová společnost dostane do vínku základní kapitál ve výši 8,8 miliardy korun, navíc k ní přejde i 13 tisíc zaměstnanců. Vláda má restrukturalizaci ČD obsaženu přímo ve svém programovém prohlášení, samy dráhy si od rozdělení také leccos slibují. Zmiňuje se především lepší konkurenceschopnost na dynamicky se rozvíjejícím a expandujícím dopravním trhu.

Nová akciová společnost bude podle předpokladů moci pružně reagovat na změny na trhu, navazovat strategická partnerství s jinými subjekty či se začlenit do nadnárodních konsorcií. Nákladní doprava dosud přispívala na dopravu osobní podle ČD bezmála 600 milionů korun ročně. Ty bude muset neodštěpený zbytek společnosti buď ušetřit, nebo vymoci ze státu formou dotací. "Ministerstvo dopravy nyní hledá řešení, jak dál s osobní dopravou a jejím financováním," řekl k tomu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Od prosince čekají ČD i další změny. Dalších 10 tisíc zaměstnanců přejde k Správě železniční dopravní cesty, která by měla zcela převzít údržbu tratí a zabezpečovacího zařízení. SŽDC také od letošního roku převezme tvorbu jízdního řádu, aby odpadla další nerovnost dopravců v přístupu k železniční síti. Během krátké doby původní akciovou společnost opustí 23 tisíc zaměstnanců, tedy asi 40 % z dosavadního počtu pracovníků, byť se jedná spíše o formální přesun.

Oddělení nákladní dopravy by nemuselo zůstat jediným štěpením dosud homogenních ČD. Ministerstvo dopravy chce ještě do konce listopadu předložit vládě i návrh na oddělení osobní dopravy do další dceřinné společnosti. Jisté je, že holding ČD bude i nadále v rukou státu.

Přepracováno po dnešním jednání vlády


Honza Beránek / JTB | 22.10.2007 (15:17)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Racek 
23.10.2007 (9:00)  
režijky: podle novelizovaného předpisu mají na režijky nárok zaměstanci dceřiné společnosti, pokud v ní patří ČD aspoň 50%. Takže minimálně do privatizace budou režijky i v Cargu.

privatizace: strategické partnerství znamená, že se určitý podíl prodá nějaké silné firmě. Je to taky to jediné, co může Cargo zachránit před konkurencí ve chvíli, kdy budou pro síť SŽDC schváleny nějaké nové lokomotivy. A ony časem schváleny budou ...
Slovenské Cargo v tomto ohledu ovšem není strategický partner, spíš snaha o ucpání díry, kterou by se k nám mohla snadno a rychle dostat konkurence. Totiž pokud by někdo koupil slovenské Cargo, získá rázem spoustu u nás schválených vozidel a spoustu zaměstnanců, kteří rozumí česky - a toho se u ČD samozřejmě bojí. A protože na Slovensku se bojí úplně stejně, uvažuje se o majetkovém propojení. Výhodou je, že pokud by se pak takové spojené Cargo prodávalo, tak nový majitel bude ochoten zaplatit víc, protože i on uvítá, když nebude mít v zádech potenciální konkurenci.
23.10.2007 (7:13)  
Nic si nemalujte na růžovo. Stát šilhá velmi silně po jasné plné privatizaci. Potřebuje peníze do prázdné a rozkradené státní kasy. Tzv. strategický partner bude jasný plný privatizátor. Šilhá se po slovenském Cargu a zákulisně po německém DB Cargo. Je nad slunce jasné, že vznikne plně soukromý podnik a z toho vylývá, že to bude i s odbory úplně jinak. A proto proč by cizí soukromý podnik měl mít jízdní výhody státní a.s. Má režijky třeba OKD Doprava? Nemá. Pánové a dámy, vláda opět vytvořila naprosto skvělý tunel, ze kterého budou profitovat již dávno určení VyVolení.
23.10.2007 (0:27)  
ad Vousáč : podle informací které mám by měli režijky Cargu zůstat. Byl to požadavek odborů.
dopisovatel nebo člen ŽP mRKEF  mail  
22.10.2007 (20:45)  
ad babilon: viz jak řekl Palko - dráhy rozdávaly zaměstnancům ročenky a podobné kraviny a vsýledky hospodaření v nich byly uvedeny. Je to celkem veřejně známá věc, že nákladní doprava/přeprava prosperuje a navíc v poeslední době i roste její objem ...
22.10.2007 (20:01)  
Ad Vousáč : Ty "režijky" leží hodně lidem v žaludku,ale dobře to vystihl Vousáč.Je to vlastně jen sleva na jízdné,záleží zda ji vůbec držitelé koupí a využijí.Dost si ji zaplatí..Co kdybych jel jednou vlakem..
Až bude bez režijky,tak si fakt každý vybere co je levnější a pohodlnější.Vždy se dělalo jen sčítání cestujících a nikdy ne využitelnost režijek.
22.10.2007 (18:38)  
Docela by mě zajímalo, kolik % obyvatel bylo s režijními výhodami kolem roku 1989, kdy bylo zaměstnáno u drah mnohem více zaměstnanců.

Ví někdo nějaké detaily o rozdělení - např. komu jaká depa, mašiny (když už jsme nakousli ty lidi)?
22.10.2007 (17:13)  
Ad babilon:s ,,režijkami"je to trochu jinak-je jich celkem zhruba 220 000,včetně SŽDC,GŘ,MD a DÚ.V tom jsou samozřejmě započteni i rodinní příslušníci a důchodci. Poplatek za jeden rok je 200.-Kč,takže suma sumárum 44 milionů Kč. Ale jen naiva si může myslet,že zaměstnanci Carga( a jejich rodinní příslušníci),kteří o tyto výhody pravděpodobně přijdou,dají více peněz za jízdné pro zbytek ČD.To určitě ne!Dospělí budou jezdit auty a děti autobusy, už jen pro ten pocit ponížení-jsem železničář a proto,že mne teď vyrazili do nějakého Cargo mám platit ve vlaku?To si raději připlatím a pojedu autem.Takže žádné stovky milionů dotací z osobní do nákladní dopravy ročně,ale spíše účetní ztráta.
22.10.2007 (16:58)  
Pobo: V kazdem pripade mi prijde uzitecnejsi to rozdelit na mensi, funkcne smysluplne kousky s jasnym zamerenim (uspokojit zakazniky a vytvaret zisk), ktere se nebudou schovavat za zbytek.
Je jasne, ze je to nejvetsi zmena na zeleznici za poslednich 18 let, zmena ktera ma sanci nastartovat zasadnejsi systemove posuny.
A pokud Cargo koupi nejaky velky hrac a osobni doprava CD casem ztrati svou klicovou vyhodu (tj. odepsane a proto levne vozy), muze ceska zeleznicni scena zanedlouho vypadat hodne jinak, protoze opravdu vyhraje ten, kdo to bude umet lip.
22.10.2007 (15:42)  
Za poslední cca dva roky se objevilo spoustu názorů, že dotace určené pro veřejnou dopravu zneužívají ČD k financování modernizace vozového parku pro Cargo. Pak se v tom někdo vyznejte, kdo koho vlastně dotuje...
22.10.2007 (14:44)  
Palko: Spousta věcí se obtížně rozúčtovává, proto je třeba brát výroční zprávu s rezervou. Např. osobní doprava dotuje nákladní ve formě režijek (pár set miliónů Kč ročně) - je to ve výroční zprávě zohledněno anebo režijky prostě jsou? Já netvrdím, že je nákladní doprava ČD ztrátová (netvrdím ani opak, nevím to), ale vůbec by mne nepřekvapilo, kdyby ztrátová byla. Však už brzo uvidíme.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko