Praha - Česká vláda dnes definitivně posvětila plán na oddělení nákladní divize Českých drah. Jak dnes oznámil po jejím jednání premiér Mirek Topolánek, k 1. prosinci vznikne dceřiná společnost ČD Cargo. Nová akciová společnost dostane do vínku základní kapitál ve výši 8,8 miliardy korun, navíc k ní přejde i 13 tisíc zaměstnanců. Vláda má restrukturalizaci ČD obsaženu přímo ve svém programovém prohlášení, samy dráhy si od rozdělení také leccos slibují. Zmiňuje se především lepší konkurenceschopnost na dynamicky se rozvíjejícím a expandujícím dopravním trhu.
Nová akciová společnost bude podle předpokladů moci pružně reagovat na změny na trhu, navazovat strategická partnerství s jinými subjekty či se začlenit do nadnárodních konsorcií. Nákladní doprava dosud přispívala na dopravu osobní podle ČD bezmála 600 milionů korun ročně. Ty bude muset neodštěpený zbytek společnosti buď ušetřit, nebo vymoci ze státu formou dotací. "Ministerstvo dopravy nyní hledá řešení, jak dál s osobní dopravou a jejím financováním," řekl k tomu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Od prosince čekají ČD i další změny. Dalších 10 tisíc zaměstnanců přejde k Správě železniční dopravní cesty, která by měla zcela převzít údržbu tratí a zabezpečovacího zařízení. SŽDC také od letošního roku převezme tvorbu jízdního řádu, aby odpadla další nerovnost dopravců v přístupu k železniční síti. Během krátké doby původní akciovou společnost opustí 23 tisíc zaměstnanců, tedy asi 40 % z dosavadního počtu pracovníků, byť se jedná spíše o formální přesun.
Oddělení nákladní dopravy by nemuselo zůstat jediným štěpením dosud homogenních ČD. Ministerstvo dopravy chce ještě do konce listopadu předložit vládě i návrh na oddělení osobní dopravy do další dceřinné společnosti. Jisté je, že holding ČD bude i nadále v rukou státu.
Přepracováno po dnešním jednání vlády
Mašinka: měl jsem tu čest jednu noc strávit na nocležně konkrétně v olomouci.Což o to povlečení bylo čisté, ale ve čtvrt na dvě tam pod okny začal posunovat nějakej diesel a rozhazovat vagonky na ranní osobáky. Fakt jsem toho moc nenaspal.Já vím, vám profesionálům to nepřijde, ostatně táta usne i v pravé poledne po dvou dnech volna jen tak, protože se na nic nesoustředí, na druhé straně je schopen dva dny nespat....Takže protože si myslím že, směnný provoz likviduje ducha a rodinný život mám k povoláním které něco řídí mezi druhou až čtvrtou hodinou ráno velký respekt, ale vykonávat bych je nechtěl.
To jsou myslím podstatné záležitosti,i když to kde má konat mašinfíra vyměšovací potřebu je také zajímavé téma... Myslíte že se to vznikem Carga zlepší? Myslíte že opravdu můžou být mašinfírové v takových podmínkách flexibilnější? U flexibilnějšího nasazení mnohdy v pravdě muzejních lokomotiv se obávám, že se ze samé flexibility začnou ohýbat rámy.....Ono se to může pojednat jako u řidičů kamionů, že se takový hodinový pobyt v mohlenici vezme a vyúčtuje do výplaty jako pauza a mašinfíra bude seznán bdělým a odpočatým pro další čtyři hodiny výkonu, ale....To je už Cargo může platit jako soukromníky kteří pro něj jezdí na živnostenský list od kilometrotun rovnou že....
Dále je nutno, resp. velmi žádoucí jednotné školení a organizace zkoušek tak, aby pracovníci obou společnosí byli plně kompatibilní.
Čili se jedná o stanovení vzájemných podmínek, jízdní výhody prosím do toho již netřeba neustále vnucovat.
1. zamestnanci, kteri prejdou pod jine depo, si budou muset vystehovat veci ze sve soucasne skrinky a boji se ze v novem depu jim skrinku nedaji, nebo bude daleko
2. dale se tito boji, ze se stanou ve svem soucasnem pusobisti "cizinci", nepusti je na zachod, do sprchy atd..
3. zamestnanci, kteri se dostanou pod cargo, po jeho privatizaci prijdou o rezijky, zacnou jezdit autem a to je neekologicke
4. zeleznicky nakladni doprava je prirozenym monopolem. i po schvaleni taurusu budou vsichni prepravci vyuzivat stale pouze sluzeb carga, dokonce odejdou od mensich dopravcu, cena se tedy nesnizi a rozsah sluzeb nezvysi
5. cargo by osobce hazelo klacky pod nohy a nepujcila za zadnou cenu lokomotivy, protoze by osobka zaprahla velkoprostorove vozy a za dumpingovou cenu v nich vozila drevo. proto je lepsi pokud budou zalozni lokomotivy stat v depu, odpisy se prece neplati a preprava dreva zustane cargu
6. pokud by se cargo oddelilo, osobni doprava uz by ze ZDO nemohla dotovat nakladni dopravu, aby byla ziskova, a diky nizsim dotacim by se nemohli poridit nove jednotky regionova a zdrazilo by se jizdne pro cestujici s junior pasem nad uroven ceny busu
Nesepisem tady na zelpage nakou petici proti rozdeleni? kdyz jsem si sepsal vsechny proti tak jsem taky proti :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.