..: Ústecký kraj neobjedná dopravu na dvou tratích a čtyřech dalších úsecích :..

Ilustrační obrázekÚstí n.L. - Hned šest tratí v Ústeckém kraji čeká od prosince drastická redukce osobní dopravy. Krajský úřad chce vlaky nahradit autobusy. Pro tratě 132 z Oldřichova do Děčína a 137 z Chomutova do Vejprt to bude v podstatě znamenat konec osobní dopravy. Vyplývá to z nové koncepce dopravní obslužnosti, kterou dnes na sérii tiskových konferencí přímo v dotčených místech představili krajští úředníci. Zatímco ve Vejprtech se setkali se smířeností místních politiků, okolo Děčína se plán ČD a kraje nelíbí ani za mák.

Celkově aktualizováno a přepracováno v 21:50. ŽelPage přináší exkluzivní zpravodajství svého redaktora, který celý den monitoroval situaci v terénu.

Zcela bez osobní dopravy by ale měla zůstat nejen zmíněná dvojice tratí, ale i trať 113 v úseku Čížkovice-Obrnice, trať 120 v úseku Žatec - Deštnice a mezi Podbořany a Žatcem i trať 160. Krom toho se chystá asi 50% redukce osobní dopravy i na trati 110 mezi Perucí a Louny. Místo nich budou v těchto oblastech posíleny a kompletně přepracovány autobusové linky.

"Je mi líto, že ČD nemají vlastní autobusovou divizi," řekl dnes ve Vejprtech náměstek generálního ředitele ČD Jiří Kolář. Na setkání se starosty obcí okolo tratě 137 měl smutný úkol konstatovat celkovou nerentabilitu tratě a neudržitelnost osobní dopravy na ní.

Ne všichni zúčastnění ale byli takto smířliví. "Poslední jízdní řád byl stavěn Krajským úřadem, nikoli ČD, a vysloveně s cílem dokázat nevýhodnost železnice. Přesto se s ním lidé naučili jezdit," prohlásila Ivana Šebestová, zastupující obec Kovářská.

Rázná zastupitelka však zůstala mezi svými kolegy osamocena, jak v rázné a zasvěcené argumentaci, tak v nesouhlasném stanovisku s novou koncepcí. Ostatní starostové jsou totiž se zastavením provotu buď smířeni, nebo se omezili jen na nepříliš pádné odkazování na historickou tradici železnice v Krušných Horách. Plány kraje navíc vypadají velmi lákavě a nabídnou rychlejší spojení s lepšími přípojovými vazbami, což umožnil i loňský pád monopolu Dopravního podniku Ústeckého kraje.

Krajšti dopravní odborníci budou nyní dopravu koncipovat zcela jinak. "Trať vede řídce osídleným územím, její délka 57 km a jízdní doba 1 hodina a 27 jsou zcela nevhodné pro každodenní dojíždění. Navíc je orientována mimo přirozené přepravní proudy, pro Vejprty je spádovým městem Kadaň, nikoli Chomutov," řekl dnes ve Vejprtech vedoucí Oddělení dopravní obslužnosti KÚ Jakub Jeřábek. Nyní se bude kraj snažit cestující svážet co nejrychleji autobusy do údolí a odtud už je přepravovat po páteřních tratích 130 a 140. Na naši otázku, zda tedy doprava na těchto tratích dozná posílení však mohl jen pokrčit rameny. "Nejsou peníze," připustil váhavě Jeřábek.

Kraj na obhajobu svého kroku uvedl řadu čísel. Průměrná obsazenost vlaku na trati 137 pohybuje údajně okolo 12,3 cestujících na vlak a kraj doplácí 69 Kč na vlakokilometr; za prázdný autobus přitom platí kraj po loňských změnách jen okolo 30 Kč/km. Když se ovšem ŽelPage krajského radního Milana France zeptala, zda toto číslo zahrnuje další náklady spojené s provozováním autobusů, které kraj má, dostalo se jí jen nechápavého výrazu a záporné odpovědi. Franc se poté spolu s některými místními politiky a krajskou delegací vydal na projížďku po umírající trati. Přitom si ale stihl zavtipkovat s vejprtskou starostkou, s níž se trumfoval, který z nich dvou tudy jel vlakem před delší dobou. "Teď už to půjde hladce. Hlavně aby se nám tu na koleje nepřivazovali nějací extrémisti," pokračoval ve svém vtipkování cestou na nádraží. Po třech zastávkách vlak společně s Kolářem opustil. Již na ně čekal služební superb s řidičem...

Starostové od tratě 132 jsou trať naopak ochotní bránit

Zatímco dopolední setkání ve Vejprtech nakonec nabralo duch spíše selankovitý, odpoledne v Děčíně bylo horké a nebylo to jen počasím. Důrazný nesouhlas některých starostů musel krotit radní Franc jen za cenu hlasu zvýšeného takřka na hranici řevu. Nakonec postavil starosty před hotovou věc a sdělil jim, že si mohou vybrat. Buď autobus, nebo vlak. Stejně je prý už ale rozhodnuto.

Kraj i zde upřednostnil autobusy, jež chce v oblasti výrazně posílit a lépe navázat na děčínské hlavní nádraží. Náhradou by mělo být i obnovené vlakové vozební rameno Teplice-Děčín, bez přestupů v Ústí. Znamenalo by to, že po dokončení rekonstrukce hlavního nádraží v krajské metropoli by jezdily osobní vlaky od Chomutova až do Děčína, vlaky od Roudnice by končily zřejmě už v Ústí.

Většinu přítomných obecních zastupitelů ale ani tato opatření příliš nenadchla. "Zastavení dopravy je motivováno snahou umistit přebývající autobusové kapacity, které si kraj neprozřetelně nabral během loňské krize," řekl ŽP jeden ze zastupitelů dotčených obcí a obvinil kraj z cílené likvidace železniční dopravy. "Každý rok se tu překopával jízdní řád, ten současný navíc nabízí vlaky v naprosto nevyhovujících časových polohách. Mám dojem, že se cestující někdo snaží vyhnat, aby se trať zrušila a uvolnila pole autobusům a eventuálně dálničnímu přivaděči," dodal zastupitel, jenž si nepřál být jmenován.

Napadl i metodiku zjišťování počtu cestujících. To se provádí třikrát do roka po dobu deseti dnů, nyní se vycházalo z dubnového sčítání. To ale přišlo právě v mezidobí mezi největším turistickým ruchem na trati, který je v zimě a v létě. Kraj proto uvádí u vlaků na této trati průměrnou obsazenost jen okolo 14 cestujících, ztráta z provozování dopravy se pohybuje okolo 51 Kč/vlkm, tedy asio 10 milionů korun. Obce však tato čísla napadají, podle nich kraj i ČD kouzlí s čísly a předkládá pokaždé zcela rozdílné údaje, kterým je poté obtížné věřit.

"Kdybychom měli citlivěji psaný grafikon, lepší vozidla a do trati se trochu investovalo, byla by zde železnice naopak ve výhodě. To se ale neděje, vše směřuje jen do silniční dopravy. Cena za vlakokilometr je navíc zatížena pro vlak poplatky za dopravní cestu, které autobus neplatí, proto se může zdát levnější. Kraj za ně ale nakonec bude stejně doplácet a jen vytáhne lidi z MHD do aut," prohlásil ve svém poměrně emotivním vystoupení krupský radní Jiří Motyčka. Soudě podle reakce krajských úředníků už je ale na cokoli pozdě. Dnešní setkání se totiž obcí na nic neptalo, pouze oznamovalo. Oslovení jiného dopravce podle zastupitelů obcí také není reálné. Kraj odmítá na dotace uvolnit jedinou korunu, na přípravu by navíc stejně zbylo již jen minimum času.

Zastupitelé s vedením kraje zároveň probírali celkovou budoucnost tratě a její přeměnu na dálniční přivaděč. Tomuto tématu se budeme obsáhleji věnovat v dalších dnech.


Honza Beránek / JTB | 19.7.2007 (22:15)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Ústecký


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel 831 
19.07.2007 (19:13)  
Všichni mluví jen o 132 a 137,ale co 113 ?
19.07.2007 (16:24)  
Nechapu, ze obce na 137 neprotestuji! Jestli bude zima jako pred dvema lety, tak se tam jinak nez vlakem nemusi dostat. Teda ne, ze by vlaky byly 100% spolehlivy, taky obcas zapadnou, ale autobusy se tam nevysplhaj, na to at rovnou zapomenou. Uz se tesim, az trochu nasnezi a Vejprtaci budou skemrat CD o nejake mimoradne vlaky. Zruseni dopravy na tehle trati a nahrazeni autobusy je nejvetsi blbost, co jsem za posledni dobu videl.
19.07.2007 (15:51)  
Tam kde pracuji já, tak nám Úst. kraj dluží již 7 milionů a musíme jezdit dál jakoby se nechumelilo (v podstatě zadarmo nebo na úkor jiných co platí), a nemá to žádné personální natož politické dopady. Tohoto úředníčka znám, když ještě nedělal šéfa odboru , ale pouze odd. zjistil jsem, že tento človíček nerozumí ani vyhl. 50/1998 Sb. (novela 493/2004 Sb.), a chce něčemu velet a poučovat jiné. Ing.(-ku) která to dělala roky na okrese a pak přešla na kraj tak tu odtamtud vyštípaly a takhle to pak vypadá a dopadá na území celého Ústec. kraje..., když tam nechají blbce, který tomu nehoví. A to mám info od člověka Úst. kraji velmi blízkému, zvláště odboru dopravy, že tam dělá spousta lidí, co nikdy neměly s dopravou nic společnýho a nerozumí tomu.
19.07.2007 (15:25)  
AD 6363: co se týče loňska, tak jsem slyšel že Budyně nad Ohří a spol. o trať 095 bojovali málo a pozdě (ono se i o rušení dopravy na té trati informovalo pozdě), a zrušení Doupovských lokálek bylo kompenzací za zachování dopravy v pracovní dny na vejprtské trati. Na druhé straně, předloni chtěl Středočeský kral zlikvidovat dopravu hned na devíti tratích (a měl to už odhlasované krajským zastupitelstvem), a přesto se podařilo všechny (kromě Kolešovky) zachránit. A proč ? Protože obce podél těch tratí bojovaly. Proto jsem mírný optimista u tratě 132 nebo 120 (Milostín-Žatec), tam obce opravdu bojují. Zatímco na vejprtské trati asi doprava v pracovních dnech skutečně zanikne. Když to ale místním lidem nevadí, proč ne. Třeba jsou tam busy opravdu výhodnější, těžko říct.
19.07.2007 (15:18)  
Kurňa Zdenku, ty mě opisuješ myšlenky :-)
19.07.2007 (15:17)  
Dovedu si představit tuto situaci "Důrazný nesouhlas některých starostů musel krotit radní Franc jen za cenu hlasu zvýšeného takřka na hranici řevu." Vybraný slovník tohoto VŠ vzdělaného pána jsem zažil na vlastní uši :-((((
19.07.2007 (15:15)  
Zdeněk J: loni také věřily obce kolo 095 a 164, že jim na ministerstvu pomohou http://www.dopravni.net//view.php?cisloclanku=2006101207 a jak to dopadlo ...
19.07.2007 (15:13)  
Franc, není to ten modrý pták, který na loňském sjezdu ODS měl onen projev s "vybranými" slovy jako např. pr@el a tak ? Tak toho si umím představit jak na starosty řve. Ale je dobře že si to starostové nenenchali líbit, to mě potěšili. Bojujte dále, nic není ztraceno !
19.07.2007 (14:40)  
No že obce kolem trati 137 nebojují je možné (mmch, podle návrhu JŘ by měly do Vejprt jezdit vlaky o víkendu), ale u jiných ohrožených úseků tomu tak není. Velmi bojují obce podél trati 120 v úseku Milostín-Žatec (především obce Deštnice, Měcholupy a Holedeč), viz www.destnice.cz, odrážka "Úřední deska". Včerejší jednání se zástupci KÚ ÚK tam dopadlo víceméně nijak, KÚ propagoval busy, obce chtějí vlaky (protože špatné silnice, v zimě na Džbánsku sníh atd.), nyní se chtějí starostové obrátit i na MD. Zrušení vlaků v tomto úseku by byla totální blbost, stejně jako v úseku Blatno u Jesenice-Žatec zákap (tam mají jezdit 2 páry osobních vlaků, a to jen v pracovní dny). O tratích 132 a 113 se nevyjadřuji, neboť to tam neznám (ale je fakt že kolem nich vedou kvalitní silnice, což je pro Šulce pádný argument). Takže - je třeba zachránit osobní vlaky aspoň na tratích 120 a 160, o víkendech i 137.
19.07.2007 (16:00)  


Na trati 137 se v současné době hovoří o jednom víkendovém páru v režii DB a bez dotací a můj dojem je po dnešku takový, že ani to nemusí vyjít.
registrovaný uživatel Eeeeeeda  mail  
19.07.2007 (13:51)  
waszyn: kliknul jsem na ten link a pan Šulc píše mj. toto : kraj dotuje jednoho občana, který využije služeb Českých drah 50 korunami za kilometr. Pojede-li někdo z obyvatel Mostu 20 kilometrů na Moldavu na houby, je to pak neuvěřitelných 1000 korun dotace na jednoho houbaře plus zpáteční jízdenka.

Rozumím tomu tak, že pokud se 125 houbařů z Mostu rozhodne jet lovit houby, tak Ústecký kraj je v tom za čtvrt mega? :-) :-) :-) :-) Škoda jen, že není vyčíslena dotace v přepočtu na jeden poddubák.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko