..: Ústecký kraj neobjedná dopravu na dvou tratích a čtyřech dalších úsecích :..

Ilustrační obrázekÚstí n.L. - Hned šest tratí v Ústeckém kraji čeká od prosince drastická redukce osobní dopravy. Krajský úřad chce vlaky nahradit autobusy. Pro tratě 132 z Oldřichova do Děčína a 137 z Chomutova do Vejprt to bude v podstatě znamenat konec osobní dopravy. Vyplývá to z nové koncepce dopravní obslužnosti, kterou dnes na sérii tiskových konferencí přímo v dotčených místech představili krajští úředníci. Zatímco ve Vejprtech se setkali se smířeností místních politiků, okolo Děčína se plán ČD a kraje nelíbí ani za mák.

Celkově aktualizováno a přepracováno v 21:50. ŽelPage přináší exkluzivní zpravodajství svého redaktora, který celý den monitoroval situaci v terénu.

Zcela bez osobní dopravy by ale měla zůstat nejen zmíněná dvojice tratí, ale i trať 113 v úseku Čížkovice-Obrnice, trať 120 v úseku Žatec - Deštnice a mezi Podbořany a Žatcem i trať 160. Krom toho se chystá asi 50% redukce osobní dopravy i na trati 110 mezi Perucí a Louny. Místo nich budou v těchto oblastech posíleny a kompletně přepracovány autobusové linky.

"Je mi líto, že ČD nemají vlastní autobusovou divizi," řekl dnes ve Vejprtech náměstek generálního ředitele ČD Jiří Kolář. Na setkání se starosty obcí okolo tratě 137 měl smutný úkol konstatovat celkovou nerentabilitu tratě a neudržitelnost osobní dopravy na ní.

Ne všichni zúčastnění ale byli takto smířliví. "Poslední jízdní řád byl stavěn Krajským úřadem, nikoli ČD, a vysloveně s cílem dokázat nevýhodnost železnice. Přesto se s ním lidé naučili jezdit," prohlásila Ivana Šebestová, zastupující obec Kovářská.

Rázná zastupitelka však zůstala mezi svými kolegy osamocena, jak v rázné a zasvěcené argumentaci, tak v nesouhlasném stanovisku s novou koncepcí. Ostatní starostové jsou totiž se zastavením provotu buď smířeni, nebo se omezili jen na nepříliš pádné odkazování na historickou tradici železnice v Krušných Horách. Plány kraje navíc vypadají velmi lákavě a nabídnou rychlejší spojení s lepšími přípojovými vazbami, což umožnil i loňský pád monopolu Dopravního podniku Ústeckého kraje.

Krajšti dopravní odborníci budou nyní dopravu koncipovat zcela jinak. "Trať vede řídce osídleným územím, její délka 57 km a jízdní doba 1 hodina a 27 jsou zcela nevhodné pro každodenní dojíždění. Navíc je orientována mimo přirozené přepravní proudy, pro Vejprty je spádovým městem Kadaň, nikoli Chomutov," řekl dnes ve Vejprtech vedoucí Oddělení dopravní obslužnosti KÚ Jakub Jeřábek. Nyní se bude kraj snažit cestující svážet co nejrychleji autobusy do údolí a odtud už je přepravovat po páteřních tratích 130 a 140. Na naši otázku, zda tedy doprava na těchto tratích dozná posílení však mohl jen pokrčit rameny. "Nejsou peníze," připustil váhavě Jeřábek.

Kraj na obhajobu svého kroku uvedl řadu čísel. Průměrná obsazenost vlaku na trati 137 pohybuje údajně okolo 12,3 cestujících na vlak a kraj doplácí 69 Kč na vlakokilometr; za prázdný autobus přitom platí kraj po loňských změnách jen okolo 30 Kč/km. Když se ovšem ŽelPage krajského radního Milana France zeptala, zda toto číslo zahrnuje další náklady spojené s provozováním autobusů, které kraj má, dostalo se jí jen nechápavého výrazu a záporné odpovědi. Franc se poté spolu s některými místními politiky a krajskou delegací vydal na projížďku po umírající trati. Přitom si ale stihl zavtipkovat s vejprtskou starostkou, s níž se trumfoval, který z nich dvou tudy jel vlakem před delší dobou. "Teď už to půjde hladce. Hlavně aby se nám tu na koleje nepřivazovali nějací extrémisti," pokračoval ve svém vtipkování cestou na nádraží. Po třech zastávkách vlak společně s Kolářem opustil. Již na ně čekal služební superb s řidičem...

Starostové od tratě 132 jsou trať naopak ochotní bránit

Zatímco dopolední setkání ve Vejprtech nakonec nabralo duch spíše selankovitý, odpoledne v Děčíně bylo horké a nebylo to jen počasím. Důrazný nesouhlas některých starostů musel krotit radní Franc jen za cenu hlasu zvýšeného takřka na hranici řevu. Nakonec postavil starosty před hotovou věc a sdělil jim, že si mohou vybrat. Buď autobus, nebo vlak. Stejně je prý už ale rozhodnuto.

Kraj i zde upřednostnil autobusy, jež chce v oblasti výrazně posílit a lépe navázat na děčínské hlavní nádraží. Náhradou by mělo být i obnovené vlakové vozební rameno Teplice-Děčín, bez přestupů v Ústí. Znamenalo by to, že po dokončení rekonstrukce hlavního nádraží v krajské metropoli by jezdily osobní vlaky od Chomutova až do Děčína, vlaky od Roudnice by končily zřejmě už v Ústí.

Většinu přítomných obecních zastupitelů ale ani tato opatření příliš nenadchla. "Zastavení dopravy je motivováno snahou umistit přebývající autobusové kapacity, které si kraj neprozřetelně nabral během loňské krize," řekl ŽP jeden ze zastupitelů dotčených obcí a obvinil kraj z cílené likvidace železniční dopravy. "Každý rok se tu překopával jízdní řád, ten současný navíc nabízí vlaky v naprosto nevyhovujících časových polohách. Mám dojem, že se cestující někdo snaží vyhnat, aby se trať zrušila a uvolnila pole autobusům a eventuálně dálničnímu přivaděči," dodal zastupitel, jenž si nepřál být jmenován.

Napadl i metodiku zjišťování počtu cestujících. To se provádí třikrát do roka po dobu deseti dnů, nyní se vycházalo z dubnového sčítání. To ale přišlo právě v mezidobí mezi největším turistickým ruchem na trati, který je v zimě a v létě. Kraj proto uvádí u vlaků na této trati průměrnou obsazenost jen okolo 14 cestujících, ztráta z provozování dopravy se pohybuje okolo 51 Kč/vlkm, tedy asio 10 milionů korun. Obce však tato čísla napadají, podle nich kraj i ČD kouzlí s čísly a předkládá pokaždé zcela rozdílné údaje, kterým je poté obtížné věřit.

"Kdybychom měli citlivěji psaný grafikon, lepší vozidla a do trati se trochu investovalo, byla by zde železnice naopak ve výhodě. To se ale neděje, vše směřuje jen do silniční dopravy. Cena za vlakokilometr je navíc zatížena pro vlak poplatky za dopravní cestu, které autobus neplatí, proto se může zdát levnější. Kraj za ně ale nakonec bude stejně doplácet a jen vytáhne lidi z MHD do aut," prohlásil ve svém poměrně emotivním vystoupení krupský radní Jiří Motyčka. Soudě podle reakce krajských úředníků už je ale na cokoli pozdě. Dnešní setkání se totiž obcí na nic neptalo, pouze oznamovalo. Oslovení jiného dopravce podle zastupitelů obcí také není reálné. Kraj odmítá na dotace uvolnit jedinou korunu, na přípravu by navíc stejně zbylo již jen minimum času.

Zastupitelé s vedením kraje zároveň probírali celkovou budoucnost tratě a její přeměnu na dálniční přivaděč. Tomuto tématu se budeme obsáhleji věnovat v dalších dnech.


Honza Beránek / JTB | 19.7.2007 (22:15)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Ústecký


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Mirabr  mail  
19.07.2007 (22:25)  
ČD a Krajske urady maji rozum na nule!! Hlavne ze vloni (predloni..nevim to ted presne) zmodernizovali za nekolik milionu celou trat 160 Zatec-Plzen a slibovali, jak budou na ni jezdit nove vozy,... No a ted zrusi na casti trate uplne provoz...no je to na palici!! A kdyz trat chtel provozovat soukromy dopravce, tak CD se rozcilovali a za kazdou cenu provoz vyhrali....aby pozdeji provoz zrusili!! Takze asi na teto trati rychliky neuvidim, co?
19.07.2007 (22:32)  


Těch se to netýká, ty objednává ministerstvo dopravy, čili jsou mimo moc krajských úředníků. Neuvidíte ale osobáky.
19.07.2007 (22:21)  
Co si pomůžete, když dopravu převezme soukromník? Ten soukromník tu dopravu nebude platit ze svého a bude natahovat také ruku ke kraji. Ve většině případů kde jezdí soukromý doprace kraj platí mnohem větší dotace, takže v konečném důsledku by kraj musel zaplatit více než ČD. To že některé obce dávají ze svého chudého rozpočtu peníze na vlaky je dáno tím, že kraj na ně kašle a pro tu obec je životně důležíté aby měla nějaké spojení. V takovém případě by ale kraj měl převést část peněz na danou obec a né si je ponechávat na jiné účely a jen si mnout ruce jak je obec hloupá, že to platí za kraj.
registrovaný uživatel boni 
19.07.2007 (22:01)  
ULK se chová k lokálkám macešsky. A tak to dopadne se vším pod taktovkou ODS. Já na 132 jezdím k našim. Hezky to navazuje na EC z Prahy i zpět. Když se však EC zpozdí, motorák ujede. No ale busy už tak dobře nenavazují. Bude to škoda. Hlavně, že postavili D8. Ještě si pořídit auto a lze jezdit rychleji... :-) Tedy až dálnici dostaví přes Č. Středohoří... :-(
19.07.2007 (21:43)  
Vždycky se dá něco proti zrušení dělat. Například u nás na Moravě trať Vrbno-Milotice dokonce bylo zakázáno fyzicky obnovit. A s pomocí OKD se tam teď jezdí bez problémů. To samé trať 293. Opět zakázáno obnovovat, nahradit busy. Obce se spojily, trať obnovena a soukromník (ŽD) tam teď plánuje lehkou elektrifikaci. Myslím, že i v Ústí by se mohli vydat tímdle směrem. Neříkám, že jsou soukromníci všespásní, ale rozhodně umí uvažovat racionálně, a kde ta trať jen za něco stojí (ne typ Kolešovka), tak se vyplatí do toho jít.
Dokážu pochopit racionalizaci po vzoru IDS JMK (tam kde se vyplatí vlaky jezdí jen vlaky, tam kde busy jezdí jen busy - viz zrušení dopravy Křenovice - Vyškov). Ale obslužnost tady je. Jenže to by musel někdo v Ústí chtít pracovat pro občany...
19.07.2007 (21:47)  


Jenže v těchto krajích byl poměrně vstřícný přístup kraje, který dnes provoz na trati financuje buď zcela, nebo alespoň ve spoluúčasti s obcemi. Tady je to bohužel postavené "autobusy nebo vlaky, nic mezi tím". Trať 137 ovšem asi vážně není reálné udržet, u Děčína bych si troufl mluvit o opaku.
19.07.2007 (21:29)  
zredukování spojů na trati 110 dává jasně najevo, která trať bude příští rok na odstřel.
19.07.2007 (21:26)  
A tomu se říká postupná likvidace tratí, každý rok jich zavřou pár a za takových 5 let už nebude co rušit. Systém zastavit dopravu na více tratích najednou se neosvědčil pro velký nesouhlas lidí, tak se to dělá postupně. Pokud na nějaké trati náhodou jezdí hodně cestujích, tak se tam zavede upravený jř a za rok se trať může zavřít pro nezájem cestujících. Chytře to mají vymyšlené. Tato politika je pak ještě vylepšena, že se starostům naslibují krásné autobusy a většina starostů na to kývne a moc neprotestuje proti zrušení vlaků a po čase se začnou redukovat i ty autobusy se zdůvodněním, že stačí jeden ráno a jeden odpoledne a o víkendu máte smůlu, na turistiku si vemte svoje auto. To že někdo chodí na odpolení nebo v sobotu do práce už nikoho nezajímá. Kup si svoje auto a nebo si di na podporu, to platí stát, takže to krajskou pokladnu nezatěžuje.
registrovaný uživatel JiS 
19.07.2007 (20:13)  
Nejhorsi je, ze to ovlivni i zeleznicni dopravu v ostatnich krajich, napr.: vlaky Luzna u R. - Destnice budou skoro prazdne, a tak se za rok asi taky zrusi, to same plati vlacich z Kralup, ktere budou jezdit jen do Peruce (taky bude jezdit mene lidi, nez dneska)...
Ustecky kraj by mel sve rozhodnuti jeste prehodnotit.
Ale stejne si myslim, ze CD se ani moc nesnazi, aby tam osobaky dal jezdily.
registrovaný uživatel DC 
19.07.2007 (19:57)  
to Vlada_77 - ten maník co šefuje odboru je relativne v pohodě, spíš mám zprávy, že tuhle rotiku tam vyrábí dopravní rádobyodborník velící odd. veřejné dopravy. A ta paní co tam byla před nima nebyl Ing. a dopravě rozuměla jak koza petželi, ale to už je teď jedno. Každopádně dnešní M810 na 132 ve 14.41, kterou ta slavná delegace chtěla jet byla tak nafláknutá, že lidi od pivovaru stáli. Delegace nakonec nejela - prý se nechtěla mačkat na kvalitní kožence...
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
19.07.2007 (19:56)  
Myslim, ze to co provadi UK je nehoraznost! Fandim starostum, aby se jim odpor podaril. Byl bych take rad, kdyby se navic postestilo, aby je ZelPage podporila zorganizovanim nejake peticni akce, rad bych se pripojil!
registrovaný uživatel JiS 
19.07.2007 (19:48)  
Na krajskym urade se zblaznili!!! Nesouhlasim s tim, ze na trati Chomutov - Vejprty nebudou jezdit, ani v zime, osobaky. Dale rozhodne nesouhlasim se zrusenim Os v useku Podborany - Zatec, stejne tak, jako Louny - Peruc.
Mozna by nejak slo, aby se obce domluvili s CD a za osobaky si sami platily (jako to udelala Destnice).
Alespon se ale lide z okoli techto trati pouci, koho nemaji volit.
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko