..: Ústecký kraj neobjedná dopravu na dvou tratích a čtyřech dalších úsecích :..

Ilustrační obrázekÚstí n.L. - Hned šest tratí v Ústeckém kraji čeká od prosince drastická redukce osobní dopravy. Krajský úřad chce vlaky nahradit autobusy. Pro tratě 132 z Oldřichova do Děčína a 137 z Chomutova do Vejprt to bude v podstatě znamenat konec osobní dopravy. Vyplývá to z nové koncepce dopravní obslužnosti, kterou dnes na sérii tiskových konferencí přímo v dotčených místech představili krajští úředníci. Zatímco ve Vejprtech se setkali se smířeností místních politiků, okolo Děčína se plán ČD a kraje nelíbí ani za mák.

Celkově aktualizováno a přepracováno v 21:50. ŽelPage přináší exkluzivní zpravodajství svého redaktora, který celý den monitoroval situaci v terénu.

Zcela bez osobní dopravy by ale měla zůstat nejen zmíněná dvojice tratí, ale i trať 113 v úseku Čížkovice-Obrnice, trať 120 v úseku Žatec - Deštnice a mezi Podbořany a Žatcem i trať 160. Krom toho se chystá asi 50% redukce osobní dopravy i na trati 110 mezi Perucí a Louny. Místo nich budou v těchto oblastech posíleny a kompletně přepracovány autobusové linky.

"Je mi líto, že ČD nemají vlastní autobusovou divizi," řekl dnes ve Vejprtech náměstek generálního ředitele ČD Jiří Kolář. Na setkání se starosty obcí okolo tratě 137 měl smutný úkol konstatovat celkovou nerentabilitu tratě a neudržitelnost osobní dopravy na ní.

Ne všichni zúčastnění ale byli takto smířliví. "Poslední jízdní řád byl stavěn Krajským úřadem, nikoli ČD, a vysloveně s cílem dokázat nevýhodnost železnice. Přesto se s ním lidé naučili jezdit," prohlásila Ivana Šebestová, zastupující obec Kovářská.

Rázná zastupitelka však zůstala mezi svými kolegy osamocena, jak v rázné a zasvěcené argumentaci, tak v nesouhlasném stanovisku s novou koncepcí. Ostatní starostové jsou totiž se zastavením provotu buď smířeni, nebo se omezili jen na nepříliš pádné odkazování na historickou tradici železnice v Krušných Horách. Plány kraje navíc vypadají velmi lákavě a nabídnou rychlejší spojení s lepšími přípojovými vazbami, což umožnil i loňský pád monopolu Dopravního podniku Ústeckého kraje.

Krajšti dopravní odborníci budou nyní dopravu koncipovat zcela jinak. "Trať vede řídce osídleným územím, její délka 57 km a jízdní doba 1 hodina a 27 jsou zcela nevhodné pro každodenní dojíždění. Navíc je orientována mimo přirozené přepravní proudy, pro Vejprty je spádovým městem Kadaň, nikoli Chomutov," řekl dnes ve Vejprtech vedoucí Oddělení dopravní obslužnosti KÚ Jakub Jeřábek. Nyní se bude kraj snažit cestující svážet co nejrychleji autobusy do údolí a odtud už je přepravovat po páteřních tratích 130 a 140. Na naši otázku, zda tedy doprava na těchto tratích dozná posílení však mohl jen pokrčit rameny. "Nejsou peníze," připustil váhavě Jeřábek.

Kraj na obhajobu svého kroku uvedl řadu čísel. Průměrná obsazenost vlaku na trati 137 pohybuje údajně okolo 12,3 cestujících na vlak a kraj doplácí 69 Kč na vlakokilometr; za prázdný autobus přitom platí kraj po loňských změnách jen okolo 30 Kč/km. Když se ovšem ŽelPage krajského radního Milana France zeptala, zda toto číslo zahrnuje další náklady spojené s provozováním autobusů, které kraj má, dostalo se jí jen nechápavého výrazu a záporné odpovědi. Franc se poté spolu s některými místními politiky a krajskou delegací vydal na projížďku po umírající trati. Přitom si ale stihl zavtipkovat s vejprtskou starostkou, s níž se trumfoval, který z nich dvou tudy jel vlakem před delší dobou. "Teď už to půjde hladce. Hlavně aby se nám tu na koleje nepřivazovali nějací extrémisti," pokračoval ve svém vtipkování cestou na nádraží. Po třech zastávkách vlak společně s Kolářem opustil. Již na ně čekal služební superb s řidičem...

Starostové od tratě 132 jsou trať naopak ochotní bránit

Zatímco dopolední setkání ve Vejprtech nakonec nabralo duch spíše selankovitý, odpoledne v Děčíně bylo horké a nebylo to jen počasím. Důrazný nesouhlas některých starostů musel krotit radní Franc jen za cenu hlasu zvýšeného takřka na hranici řevu. Nakonec postavil starosty před hotovou věc a sdělil jim, že si mohou vybrat. Buď autobus, nebo vlak. Stejně je prý už ale rozhodnuto.

Kraj i zde upřednostnil autobusy, jež chce v oblasti výrazně posílit a lépe navázat na děčínské hlavní nádraží. Náhradou by mělo být i obnovené vlakové vozební rameno Teplice-Děčín, bez přestupů v Ústí. Znamenalo by to, že po dokončení rekonstrukce hlavního nádraží v krajské metropoli by jezdily osobní vlaky od Chomutova až do Děčína, vlaky od Roudnice by končily zřejmě už v Ústí.

Většinu přítomných obecních zastupitelů ale ani tato opatření příliš nenadchla. "Zastavení dopravy je motivováno snahou umistit přebývající autobusové kapacity, které si kraj neprozřetelně nabral během loňské krize," řekl ŽP jeden ze zastupitelů dotčených obcí a obvinil kraj z cílené likvidace železniční dopravy. "Každý rok se tu překopával jízdní řád, ten současný navíc nabízí vlaky v naprosto nevyhovujících časových polohách. Mám dojem, že se cestující někdo snaží vyhnat, aby se trať zrušila a uvolnila pole autobusům a eventuálně dálničnímu přivaděči," dodal zastupitel, jenž si nepřál být jmenován.

Napadl i metodiku zjišťování počtu cestujících. To se provádí třikrát do roka po dobu deseti dnů, nyní se vycházalo z dubnového sčítání. To ale přišlo právě v mezidobí mezi největším turistickým ruchem na trati, který je v zimě a v létě. Kraj proto uvádí u vlaků na této trati průměrnou obsazenost jen okolo 14 cestujících, ztráta z provozování dopravy se pohybuje okolo 51 Kč/vlkm, tedy asio 10 milionů korun. Obce však tato čísla napadají, podle nich kraj i ČD kouzlí s čísly a předkládá pokaždé zcela rozdílné údaje, kterým je poté obtížné věřit.

"Kdybychom měli citlivěji psaný grafikon, lepší vozidla a do trati se trochu investovalo, byla by zde železnice naopak ve výhodě. To se ale neděje, vše směřuje jen do silniční dopravy. Cena za vlakokilometr je navíc zatížena pro vlak poplatky za dopravní cestu, které autobus neplatí, proto se může zdát levnější. Kraj za ně ale nakonec bude stejně doplácet a jen vytáhne lidi z MHD do aut," prohlásil ve svém poměrně emotivním vystoupení krupský radní Jiří Motyčka. Soudě podle reakce krajských úředníků už je ale na cokoli pozdě. Dnešní setkání se totiž obcí na nic neptalo, pouze oznamovalo. Oslovení jiného dopravce podle zastupitelů obcí také není reálné. Kraj odmítá na dotace uvolnit jedinou korunu, na přípravu by navíc stejně zbylo již jen minimum času.

Zastupitelé s vedením kraje zároveň probírali celkovou budoucnost tratě a její přeměnu na dálniční přivaděč. Tomuto tématu se budeme obsáhleji věnovat v dalších dnech.


Honza Beránek / JTB | 19.7.2007 (22:15)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
21.07.2007 (13:11)  
Problém není jen v Šulcovi. Již v polovině devadesátých let jsem při jakémsi konkurzu u ČD zdůrazňoval, že ČD chybí koncepce, především pak v integraci do celostátní dopravní infrastruktuy. Přestože se jakžtakž daří regionální integrace, strukturální chyby z devadesátých let se nyní začnou projevovat, bohužel i na mnoha hlavních tratích, jejichž životaschopnost bez kongesce dálkové a místní dopravy bude sporná. Již v devadesátých letech jsem takto upozorňoval na potřebu založení autobusové divize ČD či založení společných podniků a jejich prosazování do výběrových řízení na licence k provozování autobusových linek, které by pak byly směrovány k železnici. Autobusoví dopravci si v první etapě (nechci komentovat jak) zajistili lukrativní, mnohdy se železnicí souběžné, linky, které dnes úspěšně doplňují zapojením do regionálních integorvaných dopravních systémů a personálním propojováním s jinými autobusovými dopravci si budují velmi životaschopné systémy z nichž pochopitelně vytlačují ČD jakožto konkurenta. Samozřejmě v této diskusi již pak nemá smysl otevírat otázku ceny dopravní cesty atd ... a tedy i cenovými argumenty u služeb, objednávaných samosprávními celky, potažmo státem.
21.07.2007 (12:52)  
waszyn: to je pravda, podstata kvalitního IDS ( a to je podle mě jedninej způsob jak kvalitně a zároveň co nejlenvněji zajistit ZDO a ODO)je páteřní železniční síť, ke který se sjíždějí jednotlivý linky ať železniční nebo autobusový. A je pravda, že některý tratě prostě nejsou konkurenceschopný (teď nemluvim o zmíněnejch tratích, páč je skoro neznam, až na 120) už ve svý podstatě - daleko umístěný zastávky, nízká rychlost (kvůli R v obloukách) atd. U těchhle drah nemam nic proti rušení, pokud se tam daji nasadit busy ve spolehlivym (i v zimě) provozu, ale někdy se rušej i tratě, kde lidi jezděj.
registrovaný uživatel waszyn 
21.07.2007 (11:50)  
Ale v jakém zákoně je psáno, že tím potokem musí být nutně téměř prázdná 810 3x denně. Že to nemůže být třeba 10x denně zánovní karosa, stavící v centrech obcí a jedoucí přímo k vlakům na páteřní trati. Cílem IDS by mělo být spíše druhé řešení. Na řepařských a uhelných drážkách plánovaných v 19.století se moderní dopravní systémy zaváději těžko a Ty současné nahánějí lidi do aut...
21.07.2007 (10:56)  
Zrušení osobní dopravy by se dalo z vyjmenovaných tratí pochopit ještě tak na trati 113, a v pracovní dny snad i na 137 (o víkendech ale vzhledem k výhodám železnice - přeprava kol, lyží apod. rozhodně NE!), ale omezovat dopravu na celostátních tratích, jako 120 a 110 je naprostá nezodpovědnost. Osobní vlaky zde plní kvůli absenci rychlíků i funkci "mezikrajské" dopravy. Například pro relace Rakovník - Chomutov, Kladno - Chomutov neexistuje téměř žádné jiné spojení než po železnici. Osy Lužná u R. - Chomutov jsem několikrát využil a rozhodně to prázdné nejezdí.
20.07.2007 (23:10)  
Někde totiž chápou, že bez potoků nebudou mít řeku. To co platí v přírodě, platí také v dopravě. A přrodní zákony se mění těžko
registrovaný uživatel InterCity  mail  
20.07.2007 (20:28)  
Zajímavé ale třeba je, že MSK mohou existovat i takové tratě jako např. Malá Morávka - Bruntál. Sice jen s letní přepravou, ale přece. Opět mi nejde do hlavy, proč by i toto nemohlo fungovat na tratích jako Chomutov - Vejprty nebo Most - Moldava (ta je pro to jako stvořená a to jak v zimní tak i v letní sezóně).
registrovaný uživatel Brejlovec  mail  
20.07.2007 (18:17)  
Toto již zde jednou bylo.Když nastoupil jako ministr dopravy "nepřítel železnic" Martin Říman tak se také rušila železniční doprava např.Tanvald-Harrachov,nebo úzkokolejka Jindřichův Hradec Nová Bystřice.Naštěstí brzy po zrušení dopravy na těchto tratích vláda padla a doprava byly obnovena.Nyní zde máme ještě horší kombinaci ODS ve vládě,Martin Říman ve vládě,ODS na většině krajských zastupitelstvech. Dokud nebude ODS z těchto úřadů vyměněna bohužel se ještě dočkáme dalšího rušení železniční dopravy.
registrovaný uživatel mah 
20.07.2007 (16:55)  
dalsi na rade je zruseni OS na trati 130 tj. UL-Chomutova a na trati 90 mezi DC-a Roidnici
naopak zacne jezdit novy spoj Most-krajsky urad v kategorii HC tzv. Hejtman City - rano na urad, odpoledne z uradu, na tomto spoji bude zaveden zvlastni tarif - CD HEJTMAN - tzn. pro Sulce zadarmo, samozrejmosti je zajisteni prestupu na limuzinu CD v UL a MO, limuzina neceka na zadne zpozdene vlaky krome HC
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
20.07.2007 (15:42)  
Souhlasim, ze takhle se to neda delat! Dopadne to presne tak, jak rika JiS. Uz ted je po zkusenostech z lonska jasne, jaka je dopravni koncepce Usteckeho kraje. Ja myslel, ze zadnou nema a hledme!
registrovaný uživatel JiS 
20.07.2007 (15:25)  
Co se tyka jednotlivych trati, tak to vidim asi takto:
1.Decin - Oldrichov: Kdyby byl lepe postaven jizdni rad, nejezdily by soucasne vlaky i autobusy a byly by navazne autobusove linky do Usti (treba z Chlumce u Ch.), tak by se tam provoz urcite vyplatil.
2.Chomutov - Vejprty: Tady ma podle mne zeleznicni doprava vyznam jen o vikendy a v zime.
3.Cizkovice - Obrnice: Tady tezko rict. Mozna snad jako spojeni Lovosic s Mostem, ale u teto trati to zruseni jeste chapu.
4.Zatec - Podborany: Ja taky nechapu, proc se stavela za 270 milionu dalkovina, kdyz tam ted zrusi osobaky. Dale jsem nejak nepochopil, jestli budou jezdit Os Blatno - Podporany, nebo se tu Os Blatno - Zatec zrusi uplne. Kazdopadne rusit na teto trati Os je pekna hovadi... sulcovina.
5.Zatec - Destnice: Vim z vlastni zkusenosti, ze tady jezdi pomerne hodne lidi. Pokud by se tady setrilo (tj. vlaky bez pruvodcich, D3 trat), tak by se osobaky i tady vyplatily.
6.Louny - Peruc: Pokud vim, tak i tady se mela delat dalkovina. Nebo uz je hotova? Kazdopadne se redukci Os zrusi prime osobaky Kralupy - Most, a budou tak jezdit jen prazdne 810 do Peruce, takze se tak pristi rok zrusi i Os Peruc - Slany. Dalsi sulcovina!!!
Samozrejme tohleto Sulcovi stacit nebude, a pristi rok asi zrusi Os Most - Moldava (tim uz vyhrozuji dlouho), a v budoucnu asi i Lovosice - Louny, Straskov - Vranany, Usti - Bilina, Rumburk - D.Poustevna,... A pak uz nebude co rusit.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko