..: Bude provoz na trati Tanvald - Sklářská Poreba obnoven? :..

DB 612-Tanvald, paolo3Harrachov - Města ležící podél železniční tratě č. 036 (Liberec) - Tanvald - Harrachov usilují o to, aby vlaky z Čech jezdily až do Polska. Původně tak trať byla i postavena, ale před 62 lety byl provoz přerušen. Veškerá jednání s polskými železnicemi zatím selhala. Trať přitom spojuje českou a polskou část Jizerských hor a Krkonoš a je tak ideálním lákadlem pro turisty.

"Určitě by to přineslo další pracovní místa pro místní, protože by se tím rozvinul turistický ruch," myslí si starosta Kořenova Luboš Marek. O obnovení provozu se obce snaží už několik let - bezúspěšně. "My samozřejmě máme velký zájem na tom, aby vlaky jezdily až k nám. Bohužel to stále komplikují nevyřešené majetkové spory. Různé úseky tratě totiž patří odlišným vlastníkům, vysvětlil ČT Andrzej Kudla, zástupce generálního ředitele pro regionální dopravu v polské Vratislavi.

Část tratě na polském území je navíc v konfiskaci. Liberecký kraj už proto před časem požádal o pomoc polské státní úřady. Podle Jindřicha Berounského by koleje určitě potřebovaly opravit, pro sezónní provoz jsou ale vyhovující. Sdružení obcí chce trať využívat pro letní a hlavně pak zimní turistiku. Běžkařů, kteří míří do Jizerských hor, jsou při dobrých sněhových podmínkách tisíce. Obnovení provozu teď záleží hlavně na polské straně - jak rychle dokáže vyřešit majetkové potíže.

Ozubnicová trať Tanvald - Kořenov je nejstrmější železnicí v České republice. Mezi Tanvaldem (466 m n. m.) a Kořenovem (701 m n. m.) překonávají vlaky výškový rozdíl 235 metrů. Na trati jsou 3 ozubnicové úseky o celkové délce 4,43 km. Na nejdelším z nich, mezi Dolním Polubným a Kořenovem, je i největší sklon - 58 promile, uvádí se v publikaci Železnice, Regiony, Evropa. V letošním roce oslaví trať 105 let své existence.

zdroj: ČT 24, Projekt Příští stanice: Harrachov centrum


CSPSV | 13.2.2007 (23:00)
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from ČR Liberecký Polsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
15.02.2007 (12:18)  
Mezimesti ano, videl jsem tam (na trati, kde byla do r. 1945 elektrika) jet tricitkou jakysi vrzajici kovosrot na urovni tlumacovskych Bobin.
U zeleznicniho prejezdu zaujalo me spojeni dvou kolejnic: horizontalni mezera cca 3 cm, vertikalni rozdil 2... Po shlednuti mestecka Radkow o dva dny pozdeji mi bylo vicemene jasne, ze severnim smerem bych si zadne nadeje nedelal... :(
15.02.2007 (10:46)  
Já si také myslím, že to smrdí s tím majetkem. Co bylo německé Polsko vlastní jako státní majetek. Těžko by si Němci mohli něco nárokovat. Zrovna tady, když všude jinde prostě nemohou.
Registered user peca 
14.02.2007 (23:57)  
Michal Janko: Alespoň to Meziměstí je pro náklady občas pořád využívá...
Trať na Žacléř je asi bez obnovení spojení do Polska odsouzena k zániku. Pro osobní dopravu jenom po ČR moc využití bohužel nemá. Třeba by Viamont mohl jezdit do Polska až vstoupíme do Shengenského prostoru, to by pak už měli být hranice jenom čárou na mapě, teda aspoň myslim....
14.02.2007 (19:03)  
To Mibe
Existuje tarif Opole Special. Nevite nekdo co jezdi za soupravy na Sp1800-1803? tady na zelpage jsem je nenasel.
14.02.2007 (18:52)  
Seath, zaosai: Naprostý souhlas. V Polsku je narozdíl od ČR neoprávněné překročení státní hranice trestným činem. Před lety tak jedna má houbařská výprava na Náchodsku skončila několikahodinovým vězněním v Kudowě.
peca: Právě že leckde ty koleje ještě fyzicky jsou. Čím méně se budou využívat, o to dražší (a méně smysluplná) pak bude jejich obnova. Z Královce do Lubawky Viamont nezačal jezdit patrně proto, že Poláci už dříve Lubawku od železniční sítě odřízli. Ke stejnému osudu směřuje celá trať Trutnov--Žacléř. Jak dlouho bude mít kraj ještě zájem na tom, aby vydržoval trať do jednoho upadajícího městečka, kam jezdí motoráček jen o víkendu?
Registered user zaosai  mail  
14.02.2007 (15:32)  
Jak jdeme do EU,tak Poláci v oblasti přeshraniční dopravy jdou směrem k Rusku a dál do Asie.To nejsou problémy v dopravě jen u nás ,ale i na Slovensku.Stačí se podívat na www.vlaky.net .Jak se chovalo Polsko po ukončení II.světové války k této trati,tak nemá obdoby.V podstatě zlikvidovalo velice moderní trať jen proto, že byla dřív německá a oni toto území dostaly a nikdy v této oblasti poláci neměly kulturní tradice.V podstatě to byly barbarští přistěhovalci.Předem se omluvám k tomuto tvrdému tónu,ale je to bohužel historická pravda.
Registered user Mibe 
14.02.2007 (14:35)  
Jeste ke Glucholazum, velice me potesilo, ze po nekoilika desetiletimi se KONECNE podarilo zprovoznit, uvazoval jsem o vyletu do mesta NYSA, ale pri pohledu na cenik na www.jizdenka.cz- zpatecni jizdenka za 24 km za 5,6 EUR (161,- Kc), to je asi trochu moc, to asi pri pohledu na vysi jizdneho clovek radeji pojede na vylet do PL autem...
Nebo existuje pro tuto relaci nejaky specialni tarif??? Treba povoleno pouzit SONE?
Registered user peca 
14.02.2007 (14:27)  
Michal Janko: Ještě je přechod v Meziměstí. Ale ten je jenom pro nákladní dopravu.
Koleje vedou do Polska i v Královci. Tam se uvažovalo, že tam bude jezdit Viamont osobáky z Trutnova, ale z pro mě neznámých důvodů z toho sešlo.
14.02.2007 (14:17)  
Je to dost nepochopitelne, vzdyt se po nich chce jen aby se to povolilo. V Polsku je tradicne velky vliv ruznych armadnich slozek, ktere si hlidaji svoji dulezitost (buzerace polskymi pohranicniky na cesko-polskych hranicich neni nic divneho - zatimco cesky fizl je videt v lepsim pripade na prechodech).

Beru to tak, ze si s nami proste nechteji povidat-pojdme jinam... Slavonice, Lischau...
14.02.2007 (13:51)  
Kolik let se otvíraly Glucholazy a tam koleje i vlaky jezdily stále?!
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko