Harrachov - Města ležící podél železniční tratě č. 036 (Liberec) - Tanvald - Harrachov usilují o to, aby vlaky z Čech jezdily až do Polska. Původně tak trať byla i postavena, ale před 62 lety byl provoz přerušen. Veškerá jednání s polskými železnicemi zatím selhala. Trať přitom spojuje českou a polskou část Jizerských hor a Krkonoš a je tak ideálním lákadlem pro turisty.
"Určitě by to přineslo další pracovní místa pro místní, protože by se tím rozvinul turistický ruch," myslí si starosta Kořenova Luboš Marek. O obnovení provozu se obce snaží už několik let - bezúspěšně. "My samozřejmě máme velký zájem na tom, aby vlaky jezdily až k nám. Bohužel to stále komplikují nevyřešené majetkové spory. Různé úseky tratě totiž patří odlišným vlastníkům, vysvětlil ČT Andrzej Kudla, zástupce generálního ředitele pro regionální dopravu v polské Vratislavi.
Část tratě na polském území je navíc v konfiskaci. Liberecký kraj už proto před časem požádal o pomoc polské státní úřady. Podle Jindřicha Berounského by koleje určitě potřebovaly opravit, pro sezónní provoz jsou ale vyhovující. Sdružení obcí chce trať využívat pro letní a hlavně pak zimní turistiku. Běžkařů, kteří míří do Jizerských hor, jsou při dobrých sněhových podmínkách tisíce. Obnovení provozu teď záleží hlavně na polské straně - jak rychle dokáže vyřešit majetkové potíže.
Ozubnicová trať Tanvald - Kořenov je nejstrmější železnicí v České republice. Mezi Tanvaldem (466 m n. m.) a Kořenovem (701 m n. m.) překonávají vlaky výškový rozdíl 235 metrů. Na trati jsou 3 ozubnicové úseky o celkové délce 4,43 km. Na nejdelším z nich, mezi Dolním Polubným a Kořenovem, je i největší sklon - 58 promile, uvádí se v publikaci Železnice, Regiony, Evropa. V letošním roce oslaví trať 105 let své existence.
U zeleznicniho prejezdu zaujalo me spojeni dvou kolejnic: horizontalni mezera cca 3 cm, vertikalni rozdil 2... Po shlednuti mestecka Radkow o dva dny pozdeji mi bylo vicemene jasne, ze severnim smerem bych si zadne nadeje nedelal... :(
Trať na Žacléř je asi bez obnovení spojení do Polska odsouzena k zániku. Pro osobní dopravu jenom po ČR moc využití bohužel nemá. Třeba by Viamont mohl jezdit do Polska až vstoupíme do Shengenského prostoru, to by pak už měli být hranice jenom čárou na mapě, teda aspoň myslim....
Existuje tarif Opole Special. Nevite nekdo co jezdi za soupravy na Sp1800-1803? tady na zelpage jsem je nenasel.
peca: Právě že leckde ty koleje ještě fyzicky jsou. Čím méně se budou využívat, o to dražší (a méně smysluplná) pak bude jejich obnova. Z Královce do Lubawky Viamont nezačal jezdit patrně proto, že Poláci už dříve Lubawku od železniční sítě odřízli. Ke stejnému osudu směřuje celá trať Trutnov--Žacléř. Jak dlouho bude mít kraj ještě zájem na tom, aby vydržoval trať do jednoho upadajícího městečka, kam jezdí motoráček jen o víkendu?
Nebo existuje pro tuto relaci nejaky specialni tarif??? Treba povoleno pouzit SONE?
Koleje vedou do Polska i v Královci. Tam se uvažovalo, že tam bude jezdit Viamont osobáky z Trutnova, ale z pro mě neznámých důvodů z toho sešlo.
Beru to tak, ze si s nami proste nechteji povidat-pojdme jinam... Slavonice, Lischau...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.