..: Co nám přinesl R 376/377 Galileo Galilei? :..
180 DB na vlaku OsDresden - Praha - Od 10.12.2006 jezdí do Drážďan, jakožto proudloužení dřívějšího nočního vlaku Devín, nový rychlík číslo 376/377 nesoucí název Galileo Galilei. Na tomto rameni nabízí cestování jak ve 2. vozové třídě, tak i v lůžkových a lehátkovém voze. Navíc vzhledem k posunu vlaků EC mezi Českou republikou a Německem o hodinu dopředu, kdy poslední přímý vlak z Berlina Hbf do ČR jede již v 16:46, je možno využít následného IC 2071 do Dresden Hbf a zde přestoupit právě na R 377. Toto se také odehrává ve dvouhodinovém taktu dálkových vlaků, které jinak nově přepřahají ve stanici Dresden Hbf.

Řada 180 DB a moderní vozy

Všechny vozy v řazení vlaku jsou na této relaci novinkou, a začít můžeme už od lokomotivy. V současnosti řada 180 DB na žádném vlaku v dálkové osobní dopravě do ČR pravidelně nejezdila, nyní se tedy objevuje na tomto páru vlaků. Za lokomotivou jsou řazeny dva osobní vozy ZSSK řady Beer, zbytek vlaku je již určen k cestování v horizontální poloze. Konkrétně jde o vozy MÁV, jeden řady Bcmz, druhý WLABmz, které oba pokračují z Bratislavy do Budapešti Keleti. Dále jde o vůz ČD řady WLABmee, který v Břeclavi přechází na Chopin do Vídně, a nakonec o vůz ZSSK řady WLABmee, ten opouští soupravu již v Praze hl.n. a přechází na Excelsior do Košic. V opačném směru je řazení analogické.

Kde udělali soudruzi z NDR chybu?

Výše zmíněný přestup od Berlína není tak komfortní, jak by si někdo u této mezinárodní relace představoval. Vzhledem k malému počtu průjezdných kolejí na drážďanském hlavním nádraží (tedy směr ČR) zřejmě není snadné zorganizovat přestup na jednom nástupišti. Realizované řešení je však výrazně horší, než kdyby končící IC přijel na některou kusou kolej v dolním "patře" nádraží a R by stál nahoře, např. na koleji 3, na kterou místo toho přijíždí ono IC. Staniční rozhlas v souladu s vlakovým hlášením (kde se ve dvou jazycích dozvíme, že D-Zug jede do Bratislavy přes Vídeň nebo Budapešť!?) informuje, že máme jít na kolej 4 - tu však není tak snadné nalézt. Důvtipnější a němčiny znalejší cestující přijdou na to, že jde u kusou kolej za staniční budovou, tedy až za mostem přes přednádražní komunikaci. Nemusí se tedy po schodech, ovšem od zadní části IC k přední části R to pár set metrů chůze je. Po túře směr koncová světla vlaku ve tmě se dostaneme k úzkému nástupišti naprosto nedůstojnému pro mezinárodní vlak jedoucí do 4 evropských zemí. Po přejití dřevěné rampy nás čekají rozpraskané a různě nakloněné dlaždice se štěrkem, do vozů Beer už se nastupuje z trávy se štěrkem, i když díky prakticky nulovému osvětlení to téměř není vidět. Na "pragotronu" je napsáno Praha, na všech vozech kromě vozu ČD jsou v oknech papíry o směru jízdy ještě z ranního Galilea, vlakovým rozhlasem nikdo nic neřekne.

Kdo tím jezdí?

Dresden Hbf Z Drážďan by všechny cestující ve vozech Beer spočítal na prstech i středně zručný dělník na pile, oproti personálu s policií jsou v oslabení. Ani v ubytovacích vozech žádný velký ruch znát není, i když přeci jen všechny prázdné nejsou. Další cestující pak přistupují až v ČR, zejména v Ústí nad Labem a Lovosicích, potom už snad přesáhne obsazenost vlaku jednoho člověka na kupé... Tak jaký je tedy význam tohoto spoje? Jako spojení z "vnitrostátního" Německa do ČR zřejmě nevelký, když od uvedeného IC přestupuje pár cestujících (doslova pár). I z Drážďan je vlak slabě využit, není to tím, že na rychlík v podstatě neexistuje výhodné přeshraniční jízdné? A pokud je smysl tohoto spoje coby řadový vnitrostátní rychlík, proč zrovna v Kralupech nestaví? Jinak je zřejmě třeba hodnotit lehátkový a lůžkové vozy, které, ač ne příliš využité, by při ukončení jízdy v Praze stejně zahálely, a nabízejí takto zajímavé možnosti cestování z Německa, které dosud v podstatě chyběly. Vaše názory na tento vlak uvítám v komentářích.

Praha hl. n., 15.12.2006, ŽelPage Z Prahy pokračuje Galileo Galilei jako klasický noční spoj, obohacený o polovinu rychlíku od Chebu, přičemž druhá s ubytovacími vozy ZSSK tvoří část Excelsiora, jako tomu ostatně bylo dosud. V opačném směru je to obdobné, viz také řazení na ŽelPage. To už je ale jiná kapitola.
Tento článek vznikl na základě cesty vlakem 377 z Dresden Hbf do Prahy hl.n., uskutečněné ve čtvrtek 14.12.2006, tedy v pracovní den krátce po zavedení tohoto spoje. Ještě poznámka na okraj: Z nějakých důvodů vlak plynule nabíral zpoždění, které přesáhlo 10 minut, což je už omezující pro včasný přesun vozu ZSSK na Excelsior.

zdroj: Vlastní pozorování, Jízdní řád, Řazení vlaku


Tomáš Kraus Poslat mail autorovi | 16.12.2006 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Německo Sasko /Sachsen Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
16.12.2006 (13:41)  
Z Německa na Ostravsko oproti minulosti není přímé spojení...klidně by mohl mít přímý vůz připojovaný na Excelsior v Ostravě. Nastupovat do "šmudlexpresu" z Košic se noblesnějším cestujícím do Reichu určitě moc nechce
16.12.2006 (13:36)  
Galilea nezatracovat!

Zde vidím jasnou mezeru agresivního marketingu ČD. Viděl jsem u OeBB, že když vznikla nějaká nová dálková relace, okamžitě k ní vydají informační materiál - alespoň leták - a ty jsou volně dostupné pro cestující. Jako příkladu uvedu přávě našeho Jóže Plečnika. U nás se akorát pějí ódy na SCP a regiošuky!

Vlak je to zajímavý a už se těším, jak si zajedu z Moravy do Drážďan na výlet.
16.12.2006 (13:11)  
Tak včera se mi zdálo, že to bylo s obsazeností 377 (pozorováno v Kralupech při v=30km/h) mnohem lepší než je popisováno v článku. Ve voze Beer byli tak 3 lidé/kupé, velkoprostor Bpeer byl obsazen tak ze 30-40%. Rovněž v lehátkovém voze Bcmz bylo na uličce poměrně živo. Do lůžek příliš vidět nebylo, takže nevím, jen vím, že místo WLABmz jel WLAB MÁV. Asi v úterý zas pro změnu místo Bcmz jel Bc MÁV.
registrovaný uživatel Space 
16.12.2006 (12:33)  
Galileo Galilei je dobrý počin. Přinejmenším k zamyšlení je návrh Busmana. Podotýkám ale, že by stačila úplně obyčejná propagace. Jak tím vlakem může někdo jezdit, když o něm skoro nikdo neví...
Když loni v zimě neodbavovalo ruzyňské letiště, poslal jsem svého kolegu do Mnichova místo letadlem vlakem. Možnost jet v lůžkovém voze pro něj byla překvapením a objevem roku. Dnes už nedá na vlak dopustit. Nestálo by za to např. pražské firmy stručně informovat o lůžku (jízdním řádu a ceně)?
registrovaný uživatel Busman 
16.12.2006 (12:22)  
Galileo se mi líbí moc, zvlášť kvůli Bcmz a WLABmz MÁV.

Nízkou obsazenost bych řešil sloučením s Pannonií tak, aby Galileo/Pannonia odjížděl z Prahy kolem 23:45, v České Třebové si dal pod dohledem policie přestávku (až do Třebové by mohl jet s onou lokomotivou ř. 180, která by zde přešla na protisměr) - podotýkám, že v ubytovacích vozech se nespěchá. Příjezd do Blavy v 6:15 a do 9 by byl v Budapešti. Zpět obdobně.

Vznikla by tato spojení
- lůžkové, lehátkové vozy a vozy 2. tř. Dresden-Praha-Bratislava-Budapest (čímž ušetřím ubytovací vozy z Pannonie a vznikne komfortní noční spojení Praha-Blava)
- přímý lůžkový vůz Dresden-Budapest-Bucuresti
- přímý lůžkový vůz Dresden-Praha-Wien (v Břeclavi by přecházel na Chopin, tímto se ušetří přímý vůz Praha-Wien, který koná vyhlídkovou jízdu přes Přerov)
- přímý lůžkový vůz Dresden-Košice
- z Břeclavi pak může vést přímé vozy od Chopina z Warszawy do Budapešti, čímž se zas ušetří...

Výrazně by se ušetřilo na vozech a vlak by byl celkově využitější. Ještě vyřešit čistotu a bezpečnost ve vlaku, rozumně nastavit tarif a myslím, že o úspěch bude postaráno...
16.12.2006 (11:30)  
Osobně se ztotožňuji s názorem, že každému vlaku zavedenému v nové relaci, by se měl dát určitý čas hájení než si na něj cestující zvyknou... A konkrétně Galilea vnímám asi jako nejpozitivnější změnu v celém novém GVD - konečně můžu jet z Prahy do Drážďan za jízdné odpovídající kupní síle obyvatele ČR (SoNe+ za 360), aniž bych musel 2x přestupovat a kodrcat se v S-Bahnech a přeplněných lehátkáčích:/. Už se moc těším, až budu mít konečně trochu volna - o Vánocích rád vyzkouším;-)...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko