..: Co nám přinesl R 376/377 Galileo Galilei? :..
180 DB na vlaku OsDresden - Praha - Od 10.12.2006 jezdí do Drážďan, jakožto proudloužení dřívějšího nočního vlaku Devín, nový rychlík číslo 376/377 nesoucí název Galileo Galilei. Na tomto rameni nabízí cestování jak ve 2. vozové třídě, tak i v lůžkových a lehátkovém voze. Navíc vzhledem k posunu vlaků EC mezi Českou republikou a Německem o hodinu dopředu, kdy poslední přímý vlak z Berlina Hbf do ČR jede již v 16:46, je možno využít následného IC 2071 do Dresden Hbf a zde přestoupit právě na R 377. Toto se také odehrává ve dvouhodinovém taktu dálkových vlaků, které jinak nově přepřahají ve stanici Dresden Hbf.

Řada 180 DB a moderní vozy

Všechny vozy v řazení vlaku jsou na této relaci novinkou, a začít můžeme už od lokomotivy. V současnosti řada 180 DB na žádném vlaku v dálkové osobní dopravě do ČR pravidelně nejezdila, nyní se tedy objevuje na tomto páru vlaků. Za lokomotivou jsou řazeny dva osobní vozy ZSSK řady Beer, zbytek vlaku je již určen k cestování v horizontální poloze. Konkrétně jde o vozy MÁV, jeden řady Bcmz, druhý WLABmz, které oba pokračují z Bratislavy do Budapešti Keleti. Dále jde o vůz ČD řady WLABmee, který v Břeclavi přechází na Chopin do Vídně, a nakonec o vůz ZSSK řady WLABmee, ten opouští soupravu již v Praze hl.n. a přechází na Excelsior do Košic. V opačném směru je řazení analogické.

Kde udělali soudruzi z NDR chybu?

Výše zmíněný přestup od Berlína není tak komfortní, jak by si někdo u této mezinárodní relace představoval. Vzhledem k malému počtu průjezdných kolejí na drážďanském hlavním nádraží (tedy směr ČR) zřejmě není snadné zorganizovat přestup na jednom nástupišti. Realizované řešení je však výrazně horší, než kdyby končící IC přijel na některou kusou kolej v dolním "patře" nádraží a R by stál nahoře, např. na koleji 3, na kterou místo toho přijíždí ono IC. Staniční rozhlas v souladu s vlakovým hlášením (kde se ve dvou jazycích dozvíme, že D-Zug jede do Bratislavy přes Vídeň nebo Budapešť!?) informuje, že máme jít na kolej 4 - tu však není tak snadné nalézt. Důvtipnější a němčiny znalejší cestující přijdou na to, že jde u kusou kolej za staniční budovou, tedy až za mostem přes přednádražní komunikaci. Nemusí se tedy po schodech, ovšem od zadní části IC k přední části R to pár set metrů chůze je. Po túře směr koncová světla vlaku ve tmě se dostaneme k úzkému nástupišti naprosto nedůstojnému pro mezinárodní vlak jedoucí do 4 evropských zemí. Po přejití dřevěné rampy nás čekají rozpraskané a různě nakloněné dlaždice se štěrkem, do vozů Beer už se nastupuje z trávy se štěrkem, i když díky prakticky nulovému osvětlení to téměř není vidět. Na "pragotronu" je napsáno Praha, na všech vozech kromě vozu ČD jsou v oknech papíry o směru jízdy ještě z ranního Galilea, vlakovým rozhlasem nikdo nic neřekne.

Kdo tím jezdí?

Dresden Hbf Z Drážďan by všechny cestující ve vozech Beer spočítal na prstech i středně zručný dělník na pile, oproti personálu s policií jsou v oslabení. Ani v ubytovacích vozech žádný velký ruch znát není, i když přeci jen všechny prázdné nejsou. Další cestující pak přistupují až v ČR, zejména v Ústí nad Labem a Lovosicích, potom už snad přesáhne obsazenost vlaku jednoho člověka na kupé... Tak jaký je tedy význam tohoto spoje? Jako spojení z "vnitrostátního" Německa do ČR zřejmě nevelký, když od uvedeného IC přestupuje pár cestujících (doslova pár). I z Drážďan je vlak slabě využit, není to tím, že na rychlík v podstatě neexistuje výhodné přeshraniční jízdné? A pokud je smysl tohoto spoje coby řadový vnitrostátní rychlík, proč zrovna v Kralupech nestaví? Jinak je zřejmě třeba hodnotit lehátkový a lůžkové vozy, které, ač ne příliš využité, by při ukončení jízdy v Praze stejně zahálely, a nabízejí takto zajímavé možnosti cestování z Německa, které dosud v podstatě chyběly. Vaše názory na tento vlak uvítám v komentářích.

Praha hl. n., 15.12.2006, ŽelPage Z Prahy pokračuje Galileo Galilei jako klasický noční spoj, obohacený o polovinu rychlíku od Chebu, přičemž druhá s ubytovacími vozy ZSSK tvoří část Excelsiora, jako tomu ostatně bylo dosud. V opačném směru je to obdobné, viz také řazení na ŽelPage. To už je ale jiná kapitola.
Tento článek vznikl na základě cesty vlakem 377 z Dresden Hbf do Prahy hl.n., uskutečněné ve čtvrtek 14.12.2006, tedy v pracovní den krátce po zavedení tohoto spoje. Ještě poznámka na okraj: Z nějakých důvodů vlak plynule nabíral zpoždění, které přesáhlo 10 minut, což je už omezující pro včasný přesun vozu ZSSK na Excelsior.

zdroj: Vlastní pozorování, Jízdní řád, Řazení vlaku


Tomáš Kraus Poslat mail autorovi | 16.12.2006 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Německo Sasko /Sachsen Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Crozz  mail  
16.12.2006 (19:50)  
chybou je propagace,ale u ČD stejně žádná pořádná není a Dresden HBf je ostuda a to bych u DB nečekal,nádraží mají opravený...
16.12.2006 (17:12)  
Myslím si, že tam SONE+ za 360 platí. Viz toto:
Multifunkční víkendová síťová jízdenka SONE+, kterou o sobotách a nedělích mohou cestující použít k cestování vlaky ČD, umožní za dostupnou cenu navštívit i příhraniční oblasti Německa. Podmínky pro využití jsou takřka shodné jako na síti ČD, s tím, že jízdenka SONE+ musí být vydána elektronicky (nelze použít jízdenku ručně psanou). SONE+ platí v rozsáhlých oblastech Saska a Bavorska - například při cestách do Budyšína, Drážďan či do Řezna. Ve vnitrostátní přepravě ČD lze jízdenku SONE+ za 360 Kč navíc použít ve spojení s platnou místenkou i ve vlacích EC, IC a SC (nejdále tedy do pohraniční přechodové stanice, např. Děčín hl.n.). Jízdenka platí rovněž v rámci dopravního svazu ZVON a v autobusové lince Teplice v Čechách – Drážďany (dopravce VVO, resp. RVD Dresden). Jízdenku SONE+ pro Os vlaky za 160 Kč lze navíc využít i v rychlících R 450–455 v úseku Domažlice – Furth im Wald Gr. V těchto vlacích platí i v Německu.

Takže by neměla platit jen SONE+ za 160
16.12.2006 (16:39)  
Já jsem ve čtvrtek jel z Lovosic do Prahy EN 353 Kepler,zpo:15min.Za loko 162,2xB-fungovala klička na teplo a chlad,které byly bez místenky,obsazenost 5-6 lidí v kupé,jinak ostatní vozy povinně s místenkou tj.86Kč.Tam nejel snad nikdo a co jsem procházel lůžka,obsazenost mizivá.Z Ústí tím nikdo nejede,protože těsně před ním tam jede R619.Docela dost lidí nastupovalo v Roudnici.Projíždění odklonových R Lovosicemi je špatný a tomuto rozhodnutí nerozumím.
Většina R dostává sekeru +10,asi pomalé jízdy mezi Prahou-Kralupy.
Musím taky ocenit zajímavej článek.
16.12.2006 (16:20)  
Twix:Nevím,kde soudruzi z NDR udělali chybu.Hlavní nádraží v Berlíně podle mě chybu nená.Bohužel,byl jsem tam už před rokem.Ano, kolejí tam moc není troufnu si přirovnat k Ústí n/L hl.n.(dle počtu kolejí) němci mají systém soupravy nezadržovat,neodstavovat,vice je prohání a točí.Oni vědí kolik kolejí je potřeba.Jestli pro nás bude platit SONE+(zeptám se na to),tak si lidé z Prahy nebo z Ústí radší přistanou než se trmácet osobákem.Taky si myslím,že se chytne.Jestli SONE+ NE:velká smůla,protože po zprovoznění dálnice což by mělo být někdy ted´,(pokud se mýlím,opravte mě),budou lidé cestovat autem.
16.12.2006 (15:33)  
Twix: Myslím si, že SoNe+ platí v obou variantách v Německu i do D/IRE, ale bohužel to nemůže nijak podložit, protože ČD stáhly z webu téměř všechny informace o cestování do zahraničí (ceníky, platnost SoNe+ v Německu, atd.). Obávám se, aby to nebylo další nepříjemné překvapení TR10:-(.
16.12.2006 (15:17)  
Děkuji cenzorům za uveřejnění článku, přidání dolních dvou fotek a drobné úpravy textu.
Jinak ač může můj článek vypadat skepticky, já souhlasím s tím, že zavedení tohoto vlaku byla dobrá věc. Zamyslel bych se "akorát" nad zastavováním v Kralupech, poněkud lepšímu uctění ve stanici Dresden Hbf a hlavně, jak mnozí píšete, nějakou propagací tohoto spoje. Kdo ví, kolik lidí v tom bude jezdit v létě.
Jinak nejsem si jistý, zda lze tímto vlakem jet do Drážďan na české SoNe, na kategorii D pokud vím neplatí (ty regensburské rychlíky jsou v Německu jako RE). Myslím ale že německé SoNe (5 dospělých lidí za 30 €), které lze koupit i v předprodeji, v tomto vlaku do Čech platí, a to do Ústí nad Labem.
registrovaný uživatel Zel.am  mail  
16.12.2006 (15:13)  
Perfektně stylizovaný článek....déjte tomu vlaku čas na rozjezd, on se chytne, uvidíte.
16.12.2006 (14:54)  
"Z Drážďan by všechny cestující ve vozech Beer spočítal na prstech i středně zručný dělník na pile" LOL! Krásne...
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
16.12.2006 (14:10)  
Space:těžko říct...ale jak jsem psal,do toho šmudlexpresu se beztak nikomu moc nechce
registrovaný uživatel Space 
16.12.2006 (13:57)  
Payus: Vždyť přece právě Excelsior veze přímý lůžkový vůz do Drážďan, takže přímé spojení je. A že nejede z Ostravy - to by byla po něm okolo půlnoci taková poptávka?
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko