Chotyně — V záplavě více či méně smysluplných petic se vynořila jedna, která podle našeho názoru stojí za pozornost. Týká se zachování architektonicky i historicky cenné nádražní budovy v Chotyni na trati 089, kterou chce Správa železnic zdemolovat. Dlouhodobě nevyužívaný objekt chátrá, avšak stále je v zachránitelném stavu. Zájem o jeho pronájem, opravu a využívání má obec, v níž je objekt umístěn na dobře viditelném vyvýšeném místě a tvoří její dominantu. Nejde tedy o samoúčelnou záchranu, jako v případě staré nádražní budovy v Ústí nad Orlicí. Pokud si myslíte, že nádraží stojí za záchranu, můžete Chotyňským pomoci v jejich úsilí podepsáním petice. A to i v případě, že nežijete v Libereckém kraji.
Chotyňské nádraží postavila v roce 1859 saská společnost Zittau-Reichenberger Eisenbahngesellschaft (ZRE) na nově vybudované spojce Liberce a Žitavy. V současné době je zastávkou s jednou nástupní hranou. Atypická nádražní budova už se nějaký čas nevyužívá, avšak obec Chotyně má dlouhodobý zájem o její převod, protože by v ní ráda umístila klubovnu skautů. Záměr, který má podporu i Libereckého kraje, však naráží na nejasné stanovisko Správy železnic. Ta s obcí již několikrát jednala o případném pronájmu, nakonec ho ale odmítla, údajně kvůli blízkosti provozované dopravní cesty. A chce nadbytečný objekt odstranit. Obec s tím nesouhlasí a argumentuje mimo jiné tím, že estetická a historicky cenná budova tvoří druhou dominantu obce, v jejíž blízkosti leží i hrad Grabštejn. A také že náklady na komplikovanou demolici by přesáhly náklady na případnou opravu.
Zdroj: e-petice
Pokud mají jen nicneříkající vzletné fráze, je to málo. Toť vše.
Nikdo nechce, aby to Ž opravila a za korunu pronajala. Pro případy, že někdo má majetek, ale nechce se o něj starat, existuje institut pachtu.
Ale je celkem rozumné chtít, aby se barák uprostřed obce, který patří státu, nerozpadal a neměl zatlučená okna. A pokud ho stát neumí využít a neočekává jeho využití ani do budoucna, je přirozené žádat, aby byl převeden na obec, která má zájem a schopnost se o své nemovitosti starat, což tamní škola, knihovna a hasičárna dokazují dostatečně.
Jako vedoucí v podobně zaměřené organizaci budu komentovat jen obecně bez vztahu k Chotyni a budově zastávky:
- Kolik je skautů v obci Chotyně s 863 obyvateli?
Počet skautů nemusí nutně souviset s velikostí sídla.
Náš oddíl z 15 000 města je podobně velký, jako jiné z menších obcí. Btw klubovnu máme na okraji sídliště.
- Tento počet skautů potřebuje rozlehlou dvoupatrovou budovu s podkrovím?
Dovedu si představit, že by ji dokázal využít. Máme v klubovně uschováno spoustu věcí na tábory, Pohádkový les, lezení po skalách, letní výpravy, vánoční besídky, pingpongový stůl... Dále se dá v zařídit velká místnost, kde může oddíl přespávat nebo ji k tomu nabídnout ostatním oddílům.
Doporučuji nahlédnout do KN; to nádraží ani nesousedí s žádným pozemkem patřící obci nebo komukoli jinému.
Přístup obce a tón petice mi zní jako "my teď budeme kecat do toho, co s tímto klenotem architektury uděláte (jako SŽ) a jak to uděláte a pak nám to za korunu pronajmete, protože prostě skauti a dobro".
--
Abych nebyl nepochopen - opravdu netleskám tomu, že někdo chce něco bourat. Ovšem SŽ není památkový ústav a kdyby měli takto přistupovat ke každé výjimečné budově (což si myslí o "svém" nádraží 9 z 10 lokálních patriotů)? Zkrátka a dobře, budova již neplní svůj účel a tak se narychlo vymyslel nový.
Obci přeji úspěch, ale moc nadějí bych si nedělal.
Kolik je skautů v obci Chotyně s 863 obyvateli?
Tento počet skautů potřebuje rozlehlou dvoupatrovou budovu s podkrovím?
Nestačí jim místnost na místní obecním úřadě, v kulturním domě nebo na základní škole?
Obec není schopna zajistit odpolední místnost mimo provozní dobu úřadu nebo školy?
Je adekvátní pro tento účel opravit za mnoho miliónů velikou budovu na svahu?
Hejtman Martin Půta ze Starostů pro Liberecký kraj řekl, že by se na záchraně nádraží mohl kraj finančně podílet...
Není na denním pořádků slyšet desítky slibů z úst politiků? Slibem nezarmoutíš, dvakrát slíbeno jako když z půlky uděláš...
Paní starostka i pan hejtman mluví neurčitě podmiňovacím způsobem, tedy běžná mluva do větru bez žádné určitosti, závaznosti.
Kdyby tato budova měla význam, tak přes 30 let nechátrá a skauti už jsou tam min. 10 let v podnájmu alespoň v 1-2 místnostech a obec tlačí na vlastníka, aby budovu držel v provozuschopném stavu kvůli skautům.
Kdyby tato budova měla význam, tak už je tam nájemní smlouva, smlouva o smlouvě budoucí, návrh odkupu, věcné břemeno, memorandum, zápis z obce z osobního jednání s drážními zastupiteli na místě samém nebo cokoliv jiného.
Obec tvrdí, že demolice by kvůli komplikovanému umístění budovy vyšla dráž než oprava.
To je zpráva z odborného posudku nebo alespoň odborný odhad zkušeného stavaře v dopise s podpisem a razítkem firmy? Nebo vágní formulace pro rádoby dobrý úmysl?
Dnešní doba je jiná. Zahuštěný taktový JŘ, moderní aplikace o zpoždění vlaku, jídlo "kdekoliv". Dnes není potřeba mít veliké čekárny a hospody na každém rohu, o to více na zastávce, kde je obec hned vedle. Cestující jde na vlak na čas a nemá potřebu někde vysedávat. Zevluje tam většinou omladina, vandalové dělající nepořádek...
Kdyby raději tito lidé věnovali čas připomínkování nové podoby zastávky k jejich obrazu, aby to byl vkusný a funkční objekt s bezpečným přístupem...
Podobný jev nastal také na dávno sneseném pokračování místní tratě z Aše do Hranic v Čechách (Rossbach), kterou provozovaly k.u.k. státní dráhy celou až do saského Adorfu. A vlastně to byl ostrovní provoz, neboť trať z Chebu přes Aš do Selbu provozovaly pro změnu státní dráhy bavorské. Na saském úseku lokálky se nacházela jediná mezilehlá stanice Arnsgrün, která byla vybavena budovou podle k.u.k. normálií. Budova dodnes stojí a je to jediná taková mimo území bývalé monarchie...
Trasa i budova (zde: 50.3137675N, 12.2123483E) je na mapách Seznam dobře patrná.
Jene, to más fuk. V Reichenbachu (v Sasku) jsou zase dodnes zbytky K.u.K. tocny. Asi vliv Pruska na Reichenberg.
Bartik09: Jak konkrétně tím, že budu jezdit víc vlakem, přinutím SŽ, která ty vlaky neprovozuje, aby opravila krásnou historickou budovu, místo toho, aby ji nahradila odporným prefabrikovaným betonovým přístřeškem, jako to dělá téměř všude jinde? Vám tahle kauzalita dává smysl?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.