Chotyně — V záplavě více či méně smysluplných petic se vynořila jedna, která podle našeho názoru stojí za pozornost. Týká se zachování architektonicky i historicky cenné nádražní budovy v Chotyni na trati 089, kterou chce Správa železnic zdemolovat. Dlouhodobě nevyužívaný objekt chátrá, avšak stále je v zachránitelném stavu. Zájem o jeho pronájem, opravu a využívání má obec, v níž je objekt umístěn na dobře viditelném vyvýšeném místě a tvoří její dominantu. Nejde tedy o samoúčelnou záchranu, jako v případě staré nádražní budovy v Ústí nad Orlicí. Pokud si myslíte, že nádraží stojí za záchranu, můžete Chotyňským pomoci v jejich úsilí podepsáním petice. A to i v případě, že nežijete v Libereckém kraji.
Chotyňské nádraží postavila v roce 1859 saská společnost Zittau-Reichenberger Eisenbahngesellschaft (ZRE) na nově vybudované spojce Liberce a Žitavy. V současné době je zastávkou s jednou nástupní hranou. Atypická nádražní budova už se nějaký čas nevyužívá, avšak obec Chotyně má dlouhodobý zájem o její převod, protože by v ní ráda umístila klubovnu skautů. Záměr, který má podporu i Libereckého kraje, však naráží na nejasné stanovisko Správy železnic. Ta s obcí již několikrát jednala o případném pronájmu, nakonec ho ale odmítla, údajně kvůli blízkosti provozované dopravní cesty. A chce nadbytečný objekt odstranit. Obec s tím nesouhlasí a argumentuje mimo jiné tím, že estetická a historicky cenná budova tvoří druhou dominantu obce, v jejíž blízkosti leží i hrad Grabštejn. A také že náklady na komplikovanou demolici by přesáhly náklady na případnou opravu.
Zdroj: e-petice
Jak dlouho se průměrný rychlík na těch 160 km/h rozjíždí? Jak všichni víme, vzít za to může až v okamžiku, kdy poslední vůz soupravy mine rychlostník a akcelerace několikasettunového vlaku v rychlostech 100+ není závratná, zejména v případě, že ho náhodou neveze messerschmitt, taurus, bombardér nebo větroň, kterých dosud zdaleka není většina. Není to náhodou tak, že během těch 2,5 km by si stejně jen olízl maximálku (pokud vůbec) a zase musel začít brzdit?
Ty osobnosti se angažovaly i jinak, než podepisováním petice. Pokud se dobře pamatuju, vyšlo na to téma poměrně dost článků a pořadů. Čili máchat tu pořád dokola jedním měřitelným číslem je irelevantní.
Pokud říkáš druhým, aby ti nic nepodsouvali, tak to nedělej sám. Tvůj odkaz není jedinou možností, jak využít historický barák.
Prahu jsem vytáhl jednoduše proto, že v ní žiju a byl to první hmatatelný příklad, co mě napadl, nic jiného za tím nehledej. Pokud ti Praha tak vadí, můžeme to aplikovat i přímo na místě - proč ty kopce kolem Orlice, co tak překážejí důležité trati, prostě neodstřílet, aby cestující nemuseli koukat z okna na to, jak v každém oblouku prodělávají?
A proč ty pořád všechno přepočítáváš na peníze? Říkají ti něco pojmy kulturní statek či duchovní dědictví?
Možná by stálo za zjištění, co všechno vlastně tyto "autority" podpořily podpisem pod nějakou petici... Myslím, že by toho nebylo málo.
Kolik z těch "autorit" si dnes pamatuje, že tehdy podepsaly petici za nějaké nádraží?
Pravda je - kdyby ta budova byla tak cenná a životně důležitá, tak by byla využita již před těmi hurá-akcemi. Toť nezvratný fakt.
Za prvé: Tabulka v odkazu (někdy pod 4 někdy nad 4 milióny):
https://zdopravy.cz/lidi-ve-vlacich-mezi-prahou-a-moravou-uz-nepribyva-ukazuji-posledni-statistiky-32108/
Za druhé: Už nyní mohly vlaky jezdit souvisleji od/do České Třebové výrazně rychleji namísto brzdění daleko před zastávkou Ústí na Orlicí Město na 120/130 km/h. Dle přibližné kilometráže cca 2,5 km. Zde pro ilustraci: https://youtu.be/HJuYG8QmiBw (km polohy na https://pohledzvlaku.cz/)
Za třetí: Petici podepsalo 16776 lidí. Zdroj: http://www.stop-demolici.cz/index.php?cmd=petition-list
Předpokládám, že autority se jen nevyjadřovaly, nefotily na nádraží a věnovaly čas podpisu petice a jsou v ní započteny.
Dům by šlo znovu využít - co, jak, kde, proč, konkrétní hmatatelné údaje? Vizualizace zde: http://www.stop-demolici.cz/index.php?cmd=dokumenty by znamenala ještě větší šikanu než nyní. Takže by se tam jezdilo 80 nebo 100 km/h? Myslíš, že by vyšla ekonomika stavby, když skoro nezvýšíš rychlost a ještě výrazně zatížíš náklady o mimoúrovňové parkoviště se spojovací kolejí přes podzemní parkoviště?
Poznámka 1: Citově zabarvené "zlo pekelné" a další mi vkládat do úst nemusíš, mně stačí argumenty.
Poznámka 2: Proč zde pleteš Prahu 6, co máte pořád s tou Prahou?
Zadruhé: Slalom kolem Orlice se začne v ideálním případě (tzn. nepřijde válka, krize, nevystoupíme z EU atd.) narovnávat za osm let, hotovo má být v roce 2031. Tzn. minimálně ještě jedenáct let to nádraží nikoho ovlivňovat zásadně nebude. To už je při kalkulaci oněch vypočitatelných škod docela podstatný časový úsek, k němuž je samozřejmě třeba i připočíst těch pět let od dokončení rekonstrukce dodnes. Ono se totiž brzdí nejen před vjezdem do slalomu, ale i na druhé straně už docela dlouho před MuN, takže úsek, kde se reálně dá jet na obě strany 160 km/h, je v nízkých jednotkách kilometrů. Vzhledem k tomu, kolik bude rovnání slalomu stát a že se stejně znovu rozbourá půlka stanice ÚnO (na západní straně se bude stavět mimoúrovňový rozplet), bude ještě luxusní příležitost polohu kolejí doupravit, případně to ztělesněné zlo pekelné v podobě historické budovy zbourat dodatečně.
Zatřetí: Tvrzení, že barák chtělo zachovat jen 17 000 petentů proti vůli zbytku světa, a ti pak dali ruce pryč, je přinejmenším zavádějící a navíc urážlivé vůči lidem, snažícím se proti státnímu molochu uchránit aspoň nějaké duchovní hodnoty. Pro zachování byla i spousta dalších lidí, kteří z nejrůznějších důvodů (mnohdy o ní nevěděli) petici nepodepsali. Ve stejném duchu se navíc vyslovilo i docela dost autorit a dům by šlo znovu využít, kdyby pro to některé ze zúčastněných stran hnuly prstem. A když už bych fabuloval i já, tak předpokládám, že ty koleje nakonec šlo natáhnout na stošedesátku i kolem budovy, kdyby se s tím počítalo už při projektu, tzn. kdyby SŽDC dala šanci ostaním stranám vyjádřit se k jejímu osudu včas a ne na poslední chvíli prostě oznámit demoliční záměr.
A když už tu hrajeme na city, co takhle odstřelit polovinu Prahy 6 a natáhnout koleje na letiště nejkratší cestou rovně, aby miliony cestujících nemuseli z okna hledět na staré domy, které jim denně ubírají peníze tím, že stály v cestě železnici?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.