..: Fotogalerie - detaily fotografie 556.0231 + 555.3270 :..
 

556.0231 + 555.3270


556.0231 + 555.3270Informace o fotografii:
 - Místo focení: Bratislava hl.st.
 - Datum: 8.8.1967
 - Autor: Drahos Svestka 
 - Pozn.: Foto: Ing.Jaroslav Kocourek
 - Zobrazeno: 4617x
 - Detailní EXIF informace »
 - Rating od autorů:   
 10
 - Rating od uživatelů:
 8

   
 
Abyste mohli hodnotit, musíte se přihlásit
 

28.06.2015 (9:22)  
Musim ve vsem souhlasit s Drahosem.porad jeste vzpominam na dobu kdy jsem chodil ze skoly na vlak domu a nejednou zustal s tatou na nadrazi a jen koukal.kdyz projizdel lipovou na Ramzovou naklad , vpredu i vzadu 556 to bylo neco.nekdy musel cekat na krizovani a pak ten rozjezd-co nadelame uz jenom vzpominky ale krasne
registrovaný uživatel (gp) 
Počet komentářů uživatele519 »fotek 0
27.06.2015 (17:46)  
Kdyby jenom vizuální a zvukové vjemy. Ona parní mašina taky smrdí, chutná, prší a když táhne, tak sebou škube a jemně třese vším, co je podél kolejí.
27.06.2015 (14:29)  
NIcKON: Pocity, když kolem mě něco takového projelo...Myslím, Láďo, že se budu opakovat...ale nevadí.
Ty pocity jsou zcela specifické...a není zrovna snadné je popsat. Od úcty a obdivu až po mrazení v zádech.
Parní lokomotiva se od lokomotiv ostatních trakcí liší zásadně v tom, že její pohyb, jízda je provázena efekty jak zvukovými, tak i vizuálními. Dokud stojí v čele vlaku ve stanici, celkem nic až tak zajímavého se neděje. Aspoń tedy pro laika.
Vše se změní v okamžiku. kdy strojní četa obdrží výpravu či pokyn k odjezdu vlaku. Jediným pohybem páky regulátoru ta masa železa ožije...a nastane podívaná, která se nikdy neomrzí. Když se začnou otáčet kola, hýbat ojnice a spojnice..a k tomu mocné výfuky parního stroje..tak to opravdu zaujme i nezúčastněného pozorovatele...jak jsem tomu byl mnohokrát svědkem. Stejně tak sledovat něco takového v plné jízdě na trati.
V první polovině 60.let byla pára u ČSD (ale i v mnoha jiných zemích Evropy) na samém vrcholu. Po roce 1967 nastal poměrně rychlý ústup ze slávy. To, co jsme zažili na železnici v tomto období, bylo zcela bezkonkurenční, neopakovatelné a nezapomenutelné. Depa a stanice plná lokomotiv, vlaků a lidí... Ona ta doba byla fajn ještě i z dalších jiných důvodů...to bych ale příliš odbočil od tématu.
Na závěr jedno doporučení. Přečti si článek "Tříválcová odyssea" od autora tohoto snímku v Dráze č.8 a 9/2005, s množstvím krásných fotek právě ze zmíněné doby. Opravdu stojí za to. Tam je to vše popsáno tak, že lépe už to popsat nelze.
27.06.2015 (10:57)  
Štokr 556.0231 pokračoval svojí "kariéru" i v Liberci v 70-tých letech:

http://www.zelpage.cz/fotogalerie/ostatni/hist/hist666.html

http://lokomotivy.net/zobraz2.php?rada=r556&loko=23100
26.06.2015 (23:15)  
Syrové, skutečné, neobyčejně obyčejné, neuvěřitelně hezké. Škoda že jsem tohle nezažil ve věku, v němž bych si to systematicky pamatoval. Takže si k takovéhle vizuální nádheře bohužel nepřiřadím ty zbylé vjemy v patřičné intenzitě. Proto bych se vás, Drahoši, zeptal: zkusil byste pojmenovat své pocity, když kolem vás něco takového projelo?
26.06.2015 (19:04)  
Ve roku 1967 robili dráty?.
26.06.2015 (21:23)  


Historie elektrizace železnic u ČSD: (velmi zjednodušeno)

- 1903 Tábor- Bechyně (původně 700 V SS, později 1500 V)
- 1911 Rybník - Lipno (původně 1200 V SS, později 1500 V)
- 1927 uzel Praha (1500 V SS)
- 1955-1957 Žilina - Spišská Nová Ves, postupně do r.1964 celý hlavní tah Praha - Přerov - Bohumín - Košice (3000 V SS)

Již v roce 1962 byla elektrizována jednofázovou napájecí soustavou (25 kV 50 Hz) trať Plzeň - Blovice, postupně do r.1968 celá trať do Chebu
- 1965 Kutná Hora - Havl.Brod -Jihlava (25 kV 50 Hz)
- 1966 Havl.Brod - Brno hln. (25 kV 50 Hz)
- 1967 Brno - Břeclav - Bratislava (25 kV 50 Hz)
atd atd atd...
26.06.2015 (18:25)  
I tuto fotku nemůžu ponechat jen tak beze slova. Zkusím krátký komentář...podrobnosti, co vím přímo od autora. Tak jako od něj to sice nevyzní...ale pokusím se.
Píše se rok 1967, prázdniny v plném proudu. Přes bratislavskou hlavní stanici právě projíždí těžký nákladní vlak směrem na Devínskou Novou ves, vedený dvojicí parních lokomotiv. Stroj 556.0231 pochází z výtopny Břeclav, mazutka 555.3270 je doma v Bratislavě.
Stanice je zatím ještě bez trolejového vedení, to se má však zanedlouho změnit. Už koncem roku se nad ní rozprostře pavučina měděných drátů, stejně jako nad tratí do Břeclavi a Brna.
Zatím ale na všech výkonech kraluje pára. V čele až 18 vozových expresů a rychlíků uhání bratislavské albatrosy - nulkové i jedničkové.. Vozba dálkových osobních vlaků do Púchova je doménou "Antonů" - všech 7 lokomotiv řady 486.0. V příměstské osobní dopravě vládnou papoušci ř.477.0. Brněnská mikáda a novozámecké "pětasedmy" v čele Os, R a NEx vlaků už jen doplňují ten výčet rychlíkové elity ve výtopně pod Vinohrady. Obrovské množství štokrů a mazutek na nákladních vlacích nemá cenu ani zmiňovat.
To byla Bratislava ještě v roce 1967...
26.06.2015 (16:33)  
K těmhle fotkám není co dodávat.
26.06.2015 (16:25)  
u Jóviše, to je bago ...

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- akreditovaný fotograf nebo člen ŽP, - správce galerie nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci - otázky a odpovědi


Info
informacni okenko