Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
556.0231 + 555.3270 | |
Informace o fotografii: - Místo focení: Bratislava hl.st. - Datum: 8.8.1967 - Autor: Drahos Svestka - Pozn.: Foto: Ing.Jaroslav Kocourek - Zobrazeno: 5775x - Detailní EXIF informace » - Rating od autorů: 10 - Rating od uživatelů: 8 | |
Abyste mohli hodnotit, musíte se přihlásit | |
Musim ve vsem souhlasit s Drahosem.porad jeste vzpominam na dobu kdy jsem chodil ze skoly na vlak domu a nejednou zustal s tatou na nadrazi a jen koukal.kdyz projizdel lipovou na Ramzovou naklad , vpredu i vzadu 556 to bylo neco.nekdy musel cekat na krizovani a pak ten rozjezd-co nadelame uz jenom vzpominky ale krasne
Kdyby jenom vizuální a zvukové vjemy. Ona parní mašina taky smrdí, chutná, prší a když táhne, tak sebou škube a jemně třese vším, co je podél kolejí.
27.06.2015 (14:29)
NIcKON: Pocity, když kolem mě něco takového projelo...Myslím, Láďo, že se budu opakovat...ale nevadí.
Ty pocity jsou zcela specifické...a není zrovna snadné je popsat. Od úcty a obdivu až po mrazení v zádech.
Parní lokomotiva se od lokomotiv ostatních trakcí liší zásadně v tom, že její pohyb, jízda je provázena efekty jak zvukovými, tak i vizuálními. Dokud stojí v čele vlaku ve stanici, celkem nic až tak zajímavého se neděje. Aspoń tedy pro laika.
Vše se změní v okamžiku. kdy strojní četa obdrží výpravu či pokyn k odjezdu vlaku. Jediným pohybem páky regulátoru ta masa železa ožije...a nastane podívaná, která se nikdy neomrzí. Když se začnou otáčet kola, hýbat ojnice a spojnice..a k tomu mocné výfuky parního stroje..tak to opravdu zaujme i nezúčastněného pozorovatele...jak jsem tomu byl mnohokrát svědkem. Stejně tak sledovat něco takového v plné jízdě na trati.
V první polovině 60.let byla pára u ČSD (ale i v mnoha jiných zemích Evropy) na samém vrcholu. Po roce 1967 nastal poměrně rychlý ústup ze slávy. To, co jsme zažili na železnici v tomto období, bylo zcela bezkonkurenční, neopakovatelné a nezapomenutelné. Depa a stanice plná lokomotiv, vlaků a lidí... Ona ta doba byla fajn ještě i z dalších jiných důvodů...to bych ale příliš odbočil od tématu.
Na závěr jedno doporučení. Přečti si článek "Tříválcová odyssea" od autora tohoto snímku v Dráze č.8 a 9/2005, s množstvím krásných fotek právě ze zmíněné doby. Opravdu stojí za to. Tam je to vše popsáno tak, že lépe už to popsat nelze.
Ty pocity jsou zcela specifické...a není zrovna snadné je popsat. Od úcty a obdivu až po mrazení v zádech.
Parní lokomotiva se od lokomotiv ostatních trakcí liší zásadně v tom, že její pohyb, jízda je provázena efekty jak zvukovými, tak i vizuálními. Dokud stojí v čele vlaku ve stanici, celkem nic až tak zajímavého se neděje. Aspoń tedy pro laika.
Vše se změní v okamžiku. kdy strojní četa obdrží výpravu či pokyn k odjezdu vlaku. Jediným pohybem páky regulátoru ta masa železa ožije...a nastane podívaná, která se nikdy neomrzí. Když se začnou otáčet kola, hýbat ojnice a spojnice..a k tomu mocné výfuky parního stroje..tak to opravdu zaujme i nezúčastněného pozorovatele...jak jsem tomu byl mnohokrát svědkem. Stejně tak sledovat něco takového v plné jízdě na trati.
V první polovině 60.let byla pára u ČSD (ale i v mnoha jiných zemích Evropy) na samém vrcholu. Po roce 1967 nastal poměrně rychlý ústup ze slávy. To, co jsme zažili na železnici v tomto období, bylo zcela bezkonkurenční, neopakovatelné a nezapomenutelné. Depa a stanice plná lokomotiv, vlaků a lidí... Ona ta doba byla fajn ještě i z dalších jiných důvodů...to bych ale příliš odbočil od tématu.
Na závěr jedno doporučení. Přečti si článek "Tříválcová odyssea" od autora tohoto snímku v Dráze č.8 a 9/2005, s množstvím krásných fotek právě ze zmíněné doby. Opravdu stojí za to. Tam je to vše popsáno tak, že lépe už to popsat nelze.
27.06.2015 (10:57)
Štokr 556.0231 pokračoval svojí "kariéru" i v Liberci v 70-tých letech:
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/ostatni/hist/hist666.html
http://lokomotivy.net/zobraz2.php?rada=r556&loko=23100
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/ostatni/hist/hist666.html
http://lokomotivy.net/zobraz2.php?rada=r556&loko=23100
Syrové, skutečné, neobyčejně obyčejné, neuvěřitelně hezké. Škoda že jsem tohle nezažil ve věku, v němž bych si to systematicky pamatoval. Takže si k takovéhle vizuální nádheře bohužel nepřiřadím ty zbylé vjemy v patřičné intenzitě. Proto bych se vás, Drahoši, zeptal: zkusil byste pojmenovat své pocity, když kolem vás něco takového projelo?
26.06.2015 (19:04)
Ve roku 1967 robili dráty?.
26.06.2015 (21:23)
Historie elektrizace železnic u ČSD: (velmi zjednodušeno)
- 1903 Tábor- Bechyně (původně 700 V SS, později 1500 V)
- 1911 Rybník - Lipno (původně 1200 V SS, později 1500 V)
- 1927 uzel Praha (1500 V SS)
- 1955-1957 Žilina - Spišská Nová Ves, postupně do r.1964 celý hlavní tah Praha - Přerov - Bohumín - Košice (3000 V SS)
Již v roce 1962 byla elektrizována jednofázovou napájecí soustavou (25 kV 50 Hz) trať Plzeň - Blovice, postupně do r.1968 celá trať do Chebu
- 1965 Kutná Hora - Havl.Brod -Jihlava (25 kV 50 Hz)
- 1966 Havl.Brod - Brno hln. (25 kV 50 Hz)
- 1967 Brno - Břeclav - Bratislava (25 kV 50 Hz)
atd atd atd...
- 1903 Tábor- Bechyně (původně 700 V SS, později 1500 V)
- 1911 Rybník - Lipno (původně 1200 V SS, později 1500 V)
- 1927 uzel Praha (1500 V SS)
- 1955-1957 Žilina - Spišská Nová Ves, postupně do r.1964 celý hlavní tah Praha - Přerov - Bohumín - Košice (3000 V SS)
Již v roce 1962 byla elektrizována jednofázovou napájecí soustavou (25 kV 50 Hz) trať Plzeň - Blovice, postupně do r.1968 celá trať do Chebu
- 1965 Kutná Hora - Havl.Brod -Jihlava (25 kV 50 Hz)
- 1966 Havl.Brod - Brno hln. (25 kV 50 Hz)
- 1967 Brno - Břeclav - Bratislava (25 kV 50 Hz)
atd atd atd...
26.06.2015 (18:25)
I tuto fotku nemůžu ponechat jen tak beze slova. Zkusím krátký komentář...podrobnosti, co vím přímo od autora. Tak jako od něj to sice nevyzní...ale pokusím se.
Píše se rok 1967, prázdniny v plném proudu. Přes bratislavskou hlavní stanici právě projíždí těžký nákladní vlak směrem na Devínskou Novou ves, vedený dvojicí parních lokomotiv. Stroj 556.0231 pochází z výtopny Břeclav, mazutka 555.3270 je doma v Bratislavě.
Stanice je zatím ještě bez trolejového vedení, to se má však zanedlouho změnit. Už koncem roku se nad ní rozprostře pavučina měděných drátů, stejně jako nad tratí do Břeclavi a Brna.
Zatím ale na všech výkonech kraluje pára. V čele až 18 vozových expresů a rychlíků uhání bratislavské albatrosy - nulkové i jedničkové.. Vozba dálkových osobních vlaků do Púchova je doménou "Antonů" - všech 7 lokomotiv řady 486.0. V příměstské osobní dopravě vládnou papoušci ř.477.0. Brněnská mikáda a novozámecké "pětasedmy" v čele Os, R a NEx vlaků už jen doplňují ten výčet rychlíkové elity ve výtopně pod Vinohrady. Obrovské množství štokrů a mazutek na nákladních vlacích nemá cenu ani zmiňovat.
To byla Bratislava ještě v roce 1967...
Píše se rok 1967, prázdniny v plném proudu. Přes bratislavskou hlavní stanici právě projíždí těžký nákladní vlak směrem na Devínskou Novou ves, vedený dvojicí parních lokomotiv. Stroj 556.0231 pochází z výtopny Břeclav, mazutka 555.3270 je doma v Bratislavě.
Stanice je zatím ještě bez trolejového vedení, to se má však zanedlouho změnit. Už koncem roku se nad ní rozprostře pavučina měděných drátů, stejně jako nad tratí do Břeclavi a Brna.
Zatím ale na všech výkonech kraluje pára. V čele až 18 vozových expresů a rychlíků uhání bratislavské albatrosy - nulkové i jedničkové.. Vozba dálkových osobních vlaků do Púchova je doménou "Antonů" - všech 7 lokomotiv řady 486.0. V příměstské osobní dopravě vládnou papoušci ř.477.0. Brněnská mikáda a novozámecké "pětasedmy" v čele Os, R a NEx vlaků už jen doplňují ten výčet rychlíkové elity ve výtopně pod Vinohrady. Obrovské množství štokrů a mazutek na nákladních vlacích nemá cenu ani zmiňovat.
To byla Bratislava ještě v roce 1967...
26.06.2015 (16:33)
K těmhle fotkám není co dodávat.
26.06.2015 (16:25)
u Jóviše, to je bago ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- akreditovaný fotograf nebo člen ŽP, - správce galerie nebo admin ŽP
Přidat komentář
Přihlášení
© 2001 - 2024 ŽelPage
- správci - otázky a odpovědi
Info
informacni okenko