..: České dráhy vypisují zakázku na modernizaci motorových lokomotiv :..

ČD Cargo 754.752, Nučice, foto: Filip Štajner Praha — České dráhy modernizují nejen osobní vozy, ale také lokomotivy. 19 kusů starší řady 750, lidově nazývané brejlovec, bude zmodernizováno na základě vypsaného výběrového řízení. Obdobný typ úspěšně využívá řada nákladních dopravců v České republice – ČD Cargo, OKD Doprava nebo TSS. Dále i v Itálii – RTC nebo DFG. Modernizace proběhne v rámci obnovy starších motorových lokomotiv. Do budoucna však budou lokomotivy nahrazeny moderními motorovými vozy nebo jednotkami a v souvislosti s předpokládanými projekty elektrifikace dalších tratí by se již pro motorové lokomotivy nenašlo uplatnění. Proto dávají České dráhy přednost modernizaci staršího typu před nákupem nových vozidel jako Siemens EuroRunner či Bombardier Traxx DE.

Stroj 753.781 TSS přijíždí do Havlíčkova Brodu, foto: Ondík Modernizace proběhne po vzoru lokomotiv řady 753.7. Dosazen bude výkonnější, ale energeticky i údržbově úspornější spalovací motor Caterpillar. Dojde také ke snížení emise výfukových plynů a hladiny hluku. Díky těmto lokomotivám budou moci České dráhy vyřadit nejstarší motorové lokomotivy řady 749 a omezit provoz kapotových lokomotiv řady 742, které kvůli výhledu ze stanoviště strojvedoucího nejsou vhodným řešením pro vozbu osobních vlaků. Všechny lokomotivy mají být dokončeny do 24 měsíců od podpisu kontraktu, tedy do konce roku 2012. Nasazeny by měly být zejména na rychlíky z Hradce Králové do Trutnova a Letohradu, v okolí Brna a nahradit by měly právě zamračené na výkonech do Českých Budějovic, Tanvaldu a také na některých regionálních spojích.

Jedním z favoritů bude českotřebovská opravna CZ LOKO, která již má hotový projekt na modernizace těchto lokomotiv – 30 z nich realizuje jako řadu 753.7 pro ČD Cargo. Licenčně mají jejich projekt v portfoliu také slovenské ŽOS Zvolen a dodávají jej jako řady 756 pro Železničnů spoločnosť Cargo Slovakia (ZSCS). Varianta pro ČD by měla zařízení pro vytápění vlakových souprav. Financování modernizačního programu má zajišťovat zpětný leasing.

Zdroj: České dráhy


Dominik Jaroš | 30.3.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
05.04.2010 (16:44)  
Myslím si, že kromě 750 ČD budou časem nějakou rekonstrukci potřebovat i 754 ČD (hlavně motor). Takže jich bude více. A co se týče označení, dal bych rekonstruovaným lokomotivám řadu 755. Současné 755.001 a 755.002 ČD Cargo mají být přeznačeny na řadu 753.7 a tím se řada 755 uvolní, takže ji mohou dostat tyto lokomotivy.
registrovaný uživatel ufo 
31.03.2010 (12:03)  
Franta Plášek: Veď preto "akože"...
registrovaný uživatel lwq  mail  
30.03.2010 (19:19)  
Zamer chvalim, prijde daleko "sikovnejsi" nez nakup cca. tricitky jinych lokomotiv.

Jen by me jeste zajimalo : kdy se ma byt draty Jar - Tu (032); zda driv nebude tunel Ceska Skalice - NA; zda budou po nasazeni jednotek vhodnych pro rychliky vedeny opet i prime rychliky Mezimesti - Praha, ktere jsou, jak si kazdy tyden v patek a nedeli uvedomim, tolik potreba. Autobusy nejsou zde 100% na miste :-(
30.03.2010 (19:16)  
TO ufo ...akože vlastná výroba...

To je sice pravda, ale z komponent a celých sad dodávaných z CZ Loko (např. z pobočky v Jihlavě). Zmínka o tom byla v reportáži na www.vlaky.net http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/003285-CZ-LOKO-Jak-se-dari-v-Jihlave.asp ...ale nemyslím to ve zlém!!!
30.03.2010 (17:28)  
Honnzok: To jsou tak dlouhé soupravy, že se vyplatí je vést lokomotivou. Dvě 854 s takovou soupravou oproti lokomotivě nic neušetří a ve srovnání s výkonnou lokomotivou by to i hůře jelo. Trutnov by tím navíc přišel o přímé spojení s Prahou.
registrovaný uživatel Honnzok  mail  
30.03.2010 (17:11)  
Tomáš Kraus: Tentokráte s vámi souhlasím R do Budějovic by to chtělo nasadit buď kvatra (po rekonstrukci) s jedním Bdtn nebo 840 ZSSK ty si myslím že by byli optimální. Jelikož by nám hodně nahradily naše staré dobré hydry na osobácích například Os Trutnov - Jaroměř (032), Os Týniště - Meziměstí (026), případně i šukafony Veselí - Velenice (226), Budějovice - Volary - tam by museli asi dvojici(194), Týniště - Doudleby - Letohrad (021) a další. Mohly by někdy vozit i R Liberec - Ústí. a hydry by pak mohly nahradit klasické soupravy na Tanvlad, museli by se ovšem upravit karty aby mohl vzniknout hydří "pantograf" například v sestavě 954.2 + 854 + 054 + 054 + 054 + 854. V podobné sestavě by to mohlo létat i na R na Trutnov teoreticky by tam stačilo 954.2 + 854 + 054 + 054 + 854
30.03.2010 (13:00)  
doomlukas: Trutnov by se měl také elektrizovat (naproti tomu Brno - Veselí nevím nevím), a je pravda že nějaké motorové lokomotivy potřeba stále budou, ovšem nebude jich o moc více než tady těch 19 modernizovaných brejlí. Plácnu 4 na Železnou Rudu, 5 na Jeseník, 2 na Luhačovice, a tím skoro končíme. Do Domažlic nejspíš zůstanou na R Herkuly a na Os možná nějaká klasika ve špičce, do Letohradu už teď těch rychlíků moc nejezdí (což je škoda), a z Brna do Veselí těch klasik už také moc potřeba nebude. Takže akorát pár mašinek navíc pro ty posilové Pernštejny, Radhoště, Tanvaldy, Šumavy a asi i Pacifiky.
Skutečně, pořizovat sérii méně než 30 nových dieslů a rozházet je po republice, když to brejlovci po modernizaci můžou obstojně zastát taky, mi v dnešní situaci nepřijde jako potřebná investice. Radši pořídit motorové jednotky a vyházet ty krátké klasiky Pha-ČB, Lbc-UL.
30.03.2010 (12:50)  
Myslím, že hodně užitečná bude nově dosazená EDB (snad tam bude, dle stránek CZ LOKO), kterou jsem na našich velkých motorových lokomotivách mimo několik výjimek postrádal.

Jsem rád za modernizaci brejlovců, mají charisma. Zároveň mi je ale líto, že se před cca deseti lety podobné kúry nedočkaly mé oblíbené bardotky. Teď už jsou na to moc staré )-:
registrovaný uživatel thingie  mail  
30.03.2010 (12:44)  
Tak i kdyby na těch pár jednotlivých případných vlaků nestačilo, pošlou se holt dva, to snad taková katastrofa nebude, konečně, kolik by to bylo vlaků…
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
30.03.2010 (12:04)  
Brejlovec je po mechanické stránce v pohodě, prostor pro modernizaci vidím především v motoru, generátoru a řízení trakce. Na ty nejexponovanější výkony by se určitě hodily nové mašiny, ER20 od Siemensů je hodně poveedný stroj, navíc, po úpravvě topného agregátu jej lze provozovat i u nás. Ale není to jen Herkules, je tu Prima od Alstomu. Ono je další otázkou, zda je ještě výhodné vozit klasické soupravy.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko