Velim - Jen málokterá událost na české železnici vzbudila tak bouřlivou diskusi ještě před svou realizací, jako zpráva o plánovaném nákupu stovky ojetých vozů Bimz a Bimdz z Německa, které by pomohly zvýšit úroveň cestování na vnitrostátních spojích. To byl podzim 2007. Jak čas utíkal a nic zjevného se nedělo, začaly se postupně šířit "zaručené zprávy" o kladném i záporném přístupu českého dopravce k této transakci. Přítrž tomu učinil až 20. červenec, kdy na síť SŽDC dorazil vůz řady Bim v českých barvách. Novopečený Bmeer domovské stanice Praha hl.n ovšem stále není vozem Českých drah, nýbrž jen prototypovou rekonstrukci, nabídnutou německým dodavatelem. Ten chce vedení Českých drah pomoci definitivně rozhodnout o nákupu stokusové série. A jak modernizace vypadá? Podívejte se s námi!
Možná blízká budoucnost českých expresů? Konečně v reálu
Vůz Bmeer 50 80 06-25 991-2 v typickém firemním zeleno-bílém nátěru ČD není součástí zakázky na dodávku těchto vozů do ČR, jak by se mohlo na první pohled zdát. Jedná se o prototyp rekonstrukce, zpracované podle požadavků českého národního dopravce v případě, že k podepsání kontraktu dojde. Tato živá prezentace je podle slov Petra Šťáhlavského z tiskového oddělení ČD aktivitou zahraničního partnera, jejiž majetkem prototypový vůz i nadále zůstává. Vůz řady Bim prošel modernizací v severoněmeckém Neumünsteru, kde rovněž dostal nový lak v barevném schématu Českých drah.
Co nabídne?
Vozy Bim264/Bimd268 (chybějící z v označení není náhoda ani překlep) se vyznačují poněkud netypickým uspořádáním interiéru, jenž v první polovině 90. let inspiroval tvůrce modernizovaných vozů Bee272 a Beer ČD. Tato - částečně velkoprostorová, částečně oddílová - konfigurace zůstává zachována i v modelu pro ČD. Bylo provedeno přečalounění sedaček a celková oprava interiéru. Větších změn doznalo technické vybavení vozu: byl dosazen centrální zdroj energie a kabel průběžného elektrického vedení, upraveny byly systémy elektropneumatické brzdy s přemostěním účinku záchranné brzdy. Díky těmto úpravám může být vůz přeřazen z vnitrostátního provozního režimu DB do režimu RIC 51 pro mezinárodní dopravu. Zachovány zůstávají vakuové buňky WC, naopak klimatizace se případná série vozů pro ČD nedočká.
Bimz na český způsob
Ve prospěch nákupu takto upravených vozů řad Bim a Bimd do služeb ČD mluví zejména jejich technická podobnost s provozovanými vozy řady Bmee, včetně podvozků GP200. V případě jejich schválení pro provoz v ČR se pak počítá s maximální rychlostí 160 km/h, ačkoli i "český" prototyp dosud nese označení RIC 200. Podle vyjádření ČD se s těmito vozy i v případě jejich pořízení nepočítá pro nasazení na výkony do Německa, a tak jejich maximální provozní rychlost prakticky nehraje roli. "Vzhledem k tomu je tedy nutné brát se značnou rezervou údaje na skříni vozu, které lze považovat za pracovní a nikoliv konečné," dodává Petr Šťáhlavský.
Pro nasazení u ČD se počítá s označením řady Bmeer, resp. Bdmeer v případě vozů s prostorem pro přepravu jízdních kol. Díky režimu RIC by nebyl problém s provozem ani do sousedních států, přičemž předpokládané nasazení by zahrnovalo dálkové vlaky a spoje na Slovensko, do Polska, Rakouska a Maďarska.
Fotografie © České dráhy
Zdroj: ČD, ŽelPage. Spolupráce: George_Couser, JTB.
Vloni jsem v rumunsku byl a musim rict, ze jen co jsem okem zahledl, tak se musime stydet...I Rumuni jsou na tom lepe!!
Docela by mě zajímalo jaká jim vyšla celková cena na vůz, tj. pořízení plus reko...
Vidím tam správně značku klimatizace na té dvojce? Hm... Doufám že u nás je v plánu aspoň urychlená instalace do všech jedniček (to bych řekl že je nanejvýš záhodno, něco bez klimy u nás v létě podle mého názoru nemá právo požadovat příplatek za vyšší třídu). Klima ve dvojkách... asi by bylo fajn kdyby byla aspoň občas na IC/Ex apod., ale řešit to tak nějak rozumně, při velkých reko, ne že stáhnu vůz extra jen na namontování klimy :(
Zásuvky 230V - mě to nepříjde až tak důležité (ovšem v jedničce bych to opět považoval za samozřejmost) otázka je co to stojí... jeden menší měnič a pár zásuvek by měla být maličkost, dražší asi bude fyzické doplnění zásuvek ke každé řadě sedaček a na takový počet patřičně dimenzovaný měnič.
No a pokud jde o rychlost - tuším že se psalo že nemají všechny vozy stejné podvozky (co se vzpomínám tak se uváděly Gorlitz Va a GP200) takže dle konkrétního kousku tam kde toho lze jednoduše dosáhnout tak tam se snažit o Vmax 200kmh, u zbytku bude 160kmh taky ještě dlouho stačit (a bude stále ještě u nás nadprůměrných).
Takový můj soukromý sen je že by se někdy podařilo pořídít nejaké novější dvoupatrové vozy (modernější obdobu Bmto), ať už nové nebo jeté, vhodné pro příměstský provoz okolo Brna. Jako hlavní výhodu nevidím jen vyšší kapacitu ale hlavně nízkopodlažní nástup, o kterém si tu jinak můžeme stale ještě jen nechat zdát, na rozdíl od Prahy a Ostaravy :(
O dvou- (či tří-) systémových ešusech se stále jen mluví ale skutek utek, ostuda!
Inak minuly rok zacali tiez CFR nakup a rekonstrukcie presne tychto voznov pre vnutrostatne vlaky. Nech sa paci na porovnanie nejake fotografie voznov su tu:
http://www.railfaneurope.net/pix/ro/car/intercity/Beem/50_53_22-96_012-9-R692-BucN-001.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/ro/car/intercity/Aeem/50_53_30-76_004-0-09.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/ro/car/intercity/Aeem/50_53_30-76_004-0-06.jpg
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.