..: Test polské jednotky EN57 :..

Jednotka EN57-1952Ostrava - V poslední době se často mluví o uvažovaném nasazení polských jednotek řady EN57 na večerní a noční osobní vlaky na Ostravsku. Rozhodl jsem se proto tuto jednotku vyzkoušet. Předmětem mého "minitestu" byla rekonstruovaná jednotka číslo EN57-1952, které je v současné době nasazováno na vlaky Os 99903 a 99904 v úseku Chałupki - Bohumín - Ostrava hlavní nádraží a zpět, kam zajíždí z polských Katowic a Racibórze.

Popis jednotky

Jednotky EN57 byly vyráběny podle starších vzorů německého původu v továrně Pafawag Wrocław bez zásadnějších inovací neuvěřitelných 30 let (1961-93) v celkovém počtu 1429 souprav. Změny se týkaly (a i u dnešních rekonstrukcí týkají) prakticky výhradně interiéru - původní koženku nahradily nepříjemné "anatomické" plasty.

Vlak 99903 přijel do Bohumína z Racibórze 10 minut opožděn. Pro cestu tam jsem zvolil prostřední vůz, ve kterém je umístěn motor jednotky. Nastoupil jsem po celkem příkrém schodišti a usedl. Stal jsem se tak asi jediným cestujícím ve voze. Vstupní dveře do vlaku jsou dálkově ovládány ze stanoviště strojvedoucího, cestující nemá žádnou možnost ovlivnit otevření či zavření dveří (u některých, pro provoz v ČR neschválených, jednotek EN57 existuje možnost ovládání dveří pomocí tlačítka dveří ve voze). Každý vůz třívozové jednotky je rozdělen na tři oddíly. Interiér je laděn do barvy dřeva. Na stropě se nacházejí ničím nechráněné zářivky. Sedačky 2. třídy jsou rekonstruované s červeným plyšovým potahem v uspořádání proti sobě. Jejich tvar není v našich končinách úplně obvyklý a tak nějakou dobu trvá, než si na něj zvyknete. Nezvyklá je i poloha oken, která jsou oproti jednotkám řad 460 či 451/2 mnohem výše. Verze EN57 pro provoz v ČR se od původního stavu z pohledu cestujícího (tzn. mimo modernizace řídícího stanoviště, elektrické výzbroje, apod.) liší především nově dosazeným oddílem 1. třídy. Rozdíl mezi 1. a 2. třídou je hlavě v jiném typu sedaček a jejich uspořádání za sebou.

Když mluvíme o interiéru, nesmíme zapomenout na to nejdůležitější, na WC. Toalety jsou umístěny v krajních vozech jednotky. PKP si na jejich rekonstrukci celkem daly záležet. Bohužel stále nejde o uzavřený vakuový systém, takže záchod ve stanici prostě nepoužijete. Po vstupu do kabinky vás nejspíše jako první zaujme na naše poměry velká záchodová mísa. Spláchnete sešlápnutím jakési šlapky (podobný systém používají ČD ve vozech řady B). Stěny jsou obloženy bílým plastem v kombinaci s nerezovými komponenty.

Jízdní vlastnosti

Jak jsem napsal již dříve, pro svou cestu jsem si vybral prostřední motorový vůz. To není právě šťastná volba, zvláště pokud cestujete na delší vzdálenosti. Ihned po nástupu mě zaujalo, že vůz od motoru mírně vibruje. Při rozjezdu začíná vydávat motor hlasitý zvuk, který se zvyšující se rychlostí zvyšuje také. Při nájezdu na výhybku celý vůz vrže. Příjemné není ani brzdění do stanice. Brzdy vydávají typický hučivý zvuk, ale v mnohem větší míře, než je v našich končinách obvyklé. Celkové chování vozu věrně připomíná jízdu v historické tramvaji. Pro cestu zpátky jsem tedy raději zvolil čelní vůz jednotky s oddílem 1. třídy. Jízda zde byla klidnější. Hlavní výhodou je, že zde již v takové míře neslyšíte řev motoru.

Závěr

Podle mého názoru není jednotka EN57 pro cestujícího právě ideální vozidlo. Již v době výroby byla zastaralá, což způsobil nedostatek kvalitních komponent za dob socialismu, kdy byla vyráběna. PKP se proto snaží EN57 rekonstruovat a zpříjemnit cestujícím pobyt v tomto vozidle. Současný stav dvou jednotek schválených pro provoz v ČR je velkým pokrokem od prvních jednotek s koženkovými (u novějších verzí dokonce plastovými !) nechvalně proslulými sedačkami. Nakolik je jejich provoz v ČR vhodný, musíte však usoudit sami. Z tohoto hlediska je nejlepší si jízdu tímto vlakem na vlastní kůži vyzkoušet. Do ČR ve vnitrostátní přepravě v jízdním řádu 2006/2007 zajíždějí EN57 na vlacích 99901, 99902, 99903 a 99904 v úseku Bohumín - Ostrava hlavní nádraží a zpět.

EN57 na polské Wikipedii

Mechanik, legendární simulátor jízdy v EN57, tzv. "Kiblu"

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Samir Lepara | 1.10.2007 (18:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
01.01.2009 (14:40)  
Právě ten řev motorŮ (má to čtyři motory) je to, co dělá kibelek kibelkem. Mne fascinovala ta humpolácká odporová regulace výkonu, která měla obrovské skoky při dávkování proudu. Při rozjezdu vlak doslova poskakoval dopředu, bylo to vážně zajímavé. Odkryté zářivky jsou polským specifikem. Ale jezdilo se nám s tím pěkně, to zase musím přiznat.
registrovaný uživatel Sefik  mail  
06.10.2007 (17:47)  
Ještě k těm hajzlům, teďka vypadají skvěle, ale jsem zvědavý, jak budou vypadat po půl roce v ostravském provozu :-))
Viz skvěle prostorově vyřešené WC v jednotkách 460...
registrovaný uživatel pekař 
04.10.2007 (16:54)  
Tak jsem dnes jel tímhle paňťákem.Kdyby u nás jezdilo to , co mezi Katowicemi a Gliwicemi , tak ani neceknu.Ale to co zajíždí do Ostravy je hnus...
registrovaný uživatel str 
03.10.2007 (15:28)  
Já s ní jel z Mezilesí do Klodska a zpět a docela se i to líbilo. od žabotlam se zas až tah neliší
registrovaný uživatel Bokša 
03.10.2007 (11:09)  
Tuto jednotku jsem viděl při výletu do Ostravy. Rozjela se s otevřenými dveřmi, které se zavřely tak za 5-10 sekund po rozjezdu, kdy vlak už jel celkem rychle a byl mimo nástupiště. Pokud vím, v Mechanikovi za to byly body dolu...
03.10.2007 (9:41)  
Historie sama o sobě, něco málo jsem se na nich najezdil mezi Krakovem a Řešovem a nejsem proti aby tu jezdily. Jen mě mrzí ta "stará veteš, hnus" atd. kam se na ně hrabe regionova nebo naše Bmo(kterýmu rádi upádávají dveře). Aspoň ty cesty nebudou stereotypní
02.10.2007 (23:53)  
Lukess - Také tyto jednotky neobdivuji, ale právě ta ,,hrozně vypadající" radiostanice umí tzv. generální stop. V případě nebezpečí strojvedoucí utrhne plombu a jedním tlačítkem zastaví vlaky v dosahu radiostanice. A to naše TRSka neumí.
registrovaný uživatel M 
02.10.2007 (20:25)  
A jako jak souvisi to, ze ses nemehlo s tim, ze je to hnus?
registrovaný uživatel Lukess  mail  
02.10.2007 (19:14)  
Fůůůůůůůůůůj! Hnus! S tímto vlakem jsem jel z Bohumína na hlavní a při zavírání okna jsem si velice pohmoždil malíček. Naštěstí nebyl zlomený. Alespoň, že jsme ze sedačky mohli vidět kabinu fíra a tak jsem si udělal pár fotek. Největší hrůzou byla asi vysílačka, která vypadá jak ze 2. světové války
registrovaný uživatel pekař 
02.10.2007 (17:26)  
Jinak kdo se chce těmito jednotkami svézt i mezinárodně , doporučuju Bohumín - Chalupki za 15Kč .
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko