..: Test polské jednotky EN57 :..

Jednotka EN57-1952Ostrava - V poslední době se často mluví o uvažovaném nasazení polských jednotek řady EN57 na večerní a noční osobní vlaky na Ostravsku. Rozhodl jsem se proto tuto jednotku vyzkoušet. Předmětem mého "minitestu" byla rekonstruovaná jednotka číslo EN57-1952, které je v současné době nasazováno na vlaky Os 99903 a 99904 v úseku Chałupki - Bohumín - Ostrava hlavní nádraží a zpět, kam zajíždí z polských Katowic a Racibórze.

Popis jednotky

Jednotky EN57 byly vyráběny podle starších vzorů německého původu v továrně Pafawag Wrocław bez zásadnějších inovací neuvěřitelných 30 let (1961-93) v celkovém počtu 1429 souprav. Změny se týkaly (a i u dnešních rekonstrukcí týkají) prakticky výhradně interiéru - původní koženku nahradily nepříjemné "anatomické" plasty.

Vlak 99903 přijel do Bohumína z Racibórze 10 minut opožděn. Pro cestu tam jsem zvolil prostřední vůz, ve kterém je umístěn motor jednotky. Nastoupil jsem po celkem příkrém schodišti a usedl. Stal jsem se tak asi jediným cestujícím ve voze. Vstupní dveře do vlaku jsou dálkově ovládány ze stanoviště strojvedoucího, cestující nemá žádnou možnost ovlivnit otevření či zavření dveří (u některých, pro provoz v ČR neschválených, jednotek EN57 existuje možnost ovládání dveří pomocí tlačítka dveří ve voze). Každý vůz třívozové jednotky je rozdělen na tři oddíly. Interiér je laděn do barvy dřeva. Na stropě se nacházejí ničím nechráněné zářivky. Sedačky 2. třídy jsou rekonstruované s červeným plyšovým potahem v uspořádání proti sobě. Jejich tvar není v našich končinách úplně obvyklý a tak nějakou dobu trvá, než si na něj zvyknete. Nezvyklá je i poloha oken, která jsou oproti jednotkám řad 460 či 451/2 mnohem výše. Verze EN57 pro provoz v ČR se od původního stavu z pohledu cestujícího (tzn. mimo modernizace řídícího stanoviště, elektrické výzbroje, apod.) liší především nově dosazeným oddílem 1. třídy. Rozdíl mezi 1. a 2. třídou je hlavě v jiném typu sedaček a jejich uspořádání za sebou.

Když mluvíme o interiéru, nesmíme zapomenout na to nejdůležitější, na WC. Toalety jsou umístěny v krajních vozech jednotky. PKP si na jejich rekonstrukci celkem daly záležet. Bohužel stále nejde o uzavřený vakuový systém, takže záchod ve stanici prostě nepoužijete. Po vstupu do kabinky vás nejspíše jako první zaujme na naše poměry velká záchodová mísa. Spláchnete sešlápnutím jakési šlapky (podobný systém používají ČD ve vozech řady B). Stěny jsou obloženy bílým plastem v kombinaci s nerezovými komponenty.

Jízdní vlastnosti

Jak jsem napsal již dříve, pro svou cestu jsem si vybral prostřední motorový vůz. To není právě šťastná volba, zvláště pokud cestujete na delší vzdálenosti. Ihned po nástupu mě zaujalo, že vůz od motoru mírně vibruje. Při rozjezdu začíná vydávat motor hlasitý zvuk, který se zvyšující se rychlostí zvyšuje také. Při nájezdu na výhybku celý vůz vrže. Příjemné není ani brzdění do stanice. Brzdy vydávají typický hučivý zvuk, ale v mnohem větší míře, než je v našich končinách obvyklé. Celkové chování vozu věrně připomíná jízdu v historické tramvaji. Pro cestu zpátky jsem tedy raději zvolil čelní vůz jednotky s oddílem 1. třídy. Jízda zde byla klidnější. Hlavní výhodou je, že zde již v takové míře neslyšíte řev motoru.

Závěr

Podle mého názoru není jednotka EN57 pro cestujícího právě ideální vozidlo. Již v době výroby byla zastaralá, což způsobil nedostatek kvalitních komponent za dob socialismu, kdy byla vyráběna. PKP se proto snaží EN57 rekonstruovat a zpříjemnit cestujícím pobyt v tomto vozidle. Současný stav dvou jednotek schválených pro provoz v ČR je velkým pokrokem od prvních jednotek s koženkovými (u novějších verzí dokonce plastovými !) nechvalně proslulými sedačkami. Nakolik je jejich provoz v ČR vhodný, musíte však usoudit sami. Z tohoto hlediska je nejlepší si jízdu tímto vlakem na vlastní kůži vyzkoušet. Do ČR ve vnitrostátní přepravě v jízdním řádu 2006/2007 zajíždějí EN57 na vlacích 99901, 99902, 99903 a 99904 v úseku Bohumín - Ostrava hlavní nádraží a zpět.

EN57 na polské Wikipedii

Mechanik, legendární simulátor jízdy v EN57, tzv. "Kiblu"

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Samir Lepara | 1.10.2007 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Topas 
02.10.2007 (10:43)  
To samlep: Odstraní se díky zajíždění peršingů do Krakova pobyt v PPS? Předpokládám že nový GVD už počítá se Schengenem.
02.10.2007 (14:27)  


Bude se přepřahat v Bohumíně.
02.10.2007 (10:27)  
Mě se zdají sedačky celkem v klidu - jsou trochu tvrdší, ale to snad tolik neva, když jedete kousek. Hlavní důvod bude asi cena.. jako vždy :)
02.10.2007 (9:38)  
K čemu? Proboha k čemu??? Snad máme i český jednotky ne?Tydle hrůzy bych nikam nenasazoval...Takovou veteš... děs... pláč... skřípění zubů...
registrovaný uživatel Etienne  mail  
02.10.2007 (7:38)  
Plastové sedačky v některých typech jsou fakt příšerné, a nezapomeňte, že jezdí z Chalupek až do Katowic, a to už je několik hodin. Jinak ad Miroslav Zikmund: já zase jednou vnucoval českému průvodčímu 2 zloté, a za žádnou cenu je nechtěl :)))
01.10.2007 (22:50)  
Svezl jsem se "skvostem" v sobotní ostravsko-bohumínský den železnice z Chalupek PKP do Bohumína, jednička je přepsána na dvojku, jedničková sedadla komfortem převyšují vše, co se objevuje ve vozech ČD s výjimkou jedniček Ampz a 471 … , Potěmkiny pochopitelně nevyjímaje.
Na "skvostu" je jinak pozitovní infopanel na čele s názvem cílové stanice …
Blokace dveří za jízdy je pouhý sen …
Jinak v sobotu je Chalupkách pokladna zavřená a se sumou 15 Kč za jízdenku nabízenou na webu ČD mne průvodčí "vyhodil" … bere jen zloté … s tím, že mu to nestačí ani na pivo

ad 353 : jenže ono to v Polsku jezdí na dlouhých trasách s mnohahodinovou jízdní dobou, takže WC se využije.
registrovaný uživatel 353  mail  
01.10.2007 (22:18)  
nesmíme zapomenout na to nejdůležitější, na WC
:))) asi jsem divnej, ale mně hajzlík nepřipadá jako nejdůležitější součást vlaku. Dokonce bych řekl, že u příměstského provozu s jízdní dobou 30-60 minut by ani nemusel být vůbec. V tramvaji přes celé Brno nebo Ostravu si také není kam odskočit a lidi to přežijou...
01.10.2007 (22:14)  
No my sme ich zažívali na Slovensku na zrýchlenom vlaku Skalnica - (Krakov - Žilina) a u našich cestujucich bol rozšírený názov tohto vlaku "poľská hrkálka". Veľmi časté boli poruchy týchto jednotiek, neboli výnimočné ani meškania 2 - 3 hodiny
registrovaný uživatel Vampir  mail  
01.10.2007 (22:10)  
Já jsem z Prahy a na Ostravsku jsem bohužel snad nikdy v životě nebyl a tohle jaký je to prosím ve srovnání s Pražským žabotlamem nebo Brněnskou 560.
p.s. ale to sezení nevypadá nijak špatně
01.10.2007 (21:48)  
Jo EN57 je proste nadherny kus srotu. Clovek si do toho Polska obcas jezdi jen tak tohle projet. Takovy kus improvizace se jen tak nevidi. Tohle ale vypada uz relativne rozumne, hlavne ze tam nenechali ten plast, to bylo STRASNY, sam jsem to jednou zkusil a HRUZA.
registrovaný uživatel Njorloj  mail  
01.10.2007 (20:30)  
Mno nevim, zase tak strasidelne, jak tu nekteri licili to nevypada, asi by se clovek mel timhle projet. Zajimalo by me jak to vypada s celkovym odpruzenim. V regiosuku v motoru to taky rve a kazdy se radci dere do ridiciho - o kolik je rozdil, tot otazka. Interierove to na nase pomery vypada vcelku uchazejicne, hazlik vypada primo luxusne i kdyz kabely pousti na prazce. Jako Os me to prijde jako lepsi standard.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko