..: Test polské jednotky EN57 :..

Jednotka EN57-1952Ostrava - V poslední době se často mluví o uvažovaném nasazení polských jednotek řady EN57 na večerní a noční osobní vlaky na Ostravsku. Rozhodl jsem se proto tuto jednotku vyzkoušet. Předmětem mého "minitestu" byla rekonstruovaná jednotka číslo EN57-1952, které je v současné době nasazováno na vlaky Os 99903 a 99904 v úseku Chałupki - Bohumín - Ostrava hlavní nádraží a zpět, kam zajíždí z polských Katowic a Racibórze.

Popis jednotky

Jednotky EN57 byly vyráběny podle starších vzorů německého původu v továrně Pafawag Wrocław bez zásadnějších inovací neuvěřitelných 30 let (1961-93) v celkovém počtu 1429 souprav. Změny se týkaly (a i u dnešních rekonstrukcí týkají) prakticky výhradně interiéru - původní koženku nahradily nepříjemné "anatomické" plasty.

Vlak 99903 přijel do Bohumína z Racibórze 10 minut opožděn. Pro cestu tam jsem zvolil prostřední vůz, ve kterém je umístěn motor jednotky. Nastoupil jsem po celkem příkrém schodišti a usedl. Stal jsem se tak asi jediným cestujícím ve voze. Vstupní dveře do vlaku jsou dálkově ovládány ze stanoviště strojvedoucího, cestující nemá žádnou možnost ovlivnit otevření či zavření dveří (u některých, pro provoz v ČR neschválených, jednotek EN57 existuje možnost ovládání dveří pomocí tlačítka dveří ve voze). Každý vůz třívozové jednotky je rozdělen na tři oddíly. Interiér je laděn do barvy dřeva. Na stropě se nacházejí ničím nechráněné zářivky. Sedačky 2. třídy jsou rekonstruované s červeným plyšovým potahem v uspořádání proti sobě. Jejich tvar není v našich končinách úplně obvyklý a tak nějakou dobu trvá, než si na něj zvyknete. Nezvyklá je i poloha oken, která jsou oproti jednotkám řad 460 či 451/2 mnohem výše. Verze EN57 pro provoz v ČR se od původního stavu z pohledu cestujícího (tzn. mimo modernizace řídícího stanoviště, elektrické výzbroje, apod.) liší především nově dosazeným oddílem 1. třídy. Rozdíl mezi 1. a 2. třídou je hlavě v jiném typu sedaček a jejich uspořádání za sebou.

Když mluvíme o interiéru, nesmíme zapomenout na to nejdůležitější, na WC. Toalety jsou umístěny v krajních vozech jednotky. PKP si na jejich rekonstrukci celkem daly záležet. Bohužel stále nejde o uzavřený vakuový systém, takže záchod ve stanici prostě nepoužijete. Po vstupu do kabinky vás nejspíše jako první zaujme na naše poměry velká záchodová mísa. Spláchnete sešlápnutím jakési šlapky (podobný systém používají ČD ve vozech řady B). Stěny jsou obloženy bílým plastem v kombinaci s nerezovými komponenty.

Jízdní vlastnosti

Jak jsem napsal již dříve, pro svou cestu jsem si vybral prostřední motorový vůz. To není právě šťastná volba, zvláště pokud cestujete na delší vzdálenosti. Ihned po nástupu mě zaujalo, že vůz od motoru mírně vibruje. Při rozjezdu začíná vydávat motor hlasitý zvuk, který se zvyšující se rychlostí zvyšuje také. Při nájezdu na výhybku celý vůz vrže. Příjemné není ani brzdění do stanice. Brzdy vydávají typický hučivý zvuk, ale v mnohem větší míře, než je v našich končinách obvyklé. Celkové chování vozu věrně připomíná jízdu v historické tramvaji. Pro cestu zpátky jsem tedy raději zvolil čelní vůz jednotky s oddílem 1. třídy. Jízda zde byla klidnější. Hlavní výhodou je, že zde již v takové míře neslyšíte řev motoru.

Závěr

Podle mého názoru není jednotka EN57 pro cestujícího právě ideální vozidlo. Již v době výroby byla zastaralá, což způsobil nedostatek kvalitních komponent za dob socialismu, kdy byla vyráběna. PKP se proto snaží EN57 rekonstruovat a zpříjemnit cestujícím pobyt v tomto vozidle. Současný stav dvou jednotek schválených pro provoz v ČR je velkým pokrokem od prvních jednotek s koženkovými (u novějších verzí dokonce plastovými !) nechvalně proslulými sedačkami. Nakolik je jejich provoz v ČR vhodný, musíte však usoudit sami. Z tohoto hlediska je nejlepší si jízdu tímto vlakem na vlastní kůži vyzkoušet. Do ČR ve vnitrostátní přepravě v jízdním řádu 2006/2007 zajíždějí EN57 na vlacích 99901, 99902, 99903 a 99904 v úseku Bohumín - Ostrava hlavní nádraží a zpět.

EN57 na polské Wikipedii

Mechanik, legendární simulátor jízdy v EN57, tzv. "Kiblu"

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Samir Lepara | 1.10.2007 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
01.10.2007 (19:55)  
To je hnus, ten umakart na stěnách... To je paradox, že sem smí zajíždět stará veteš a nové jednotky ne...
registrovaný uživatel Sova 
01.10.2007 (19:07)  
to samlep:
dík,no tak tomu říkám ferovej obchod po česku:-D
Bracha s EN57 o prazninách taky jel,myslím že i přímo s tou co ty,prý ho hned zaujaly nápisy "UWAGA!" u dveří:-D
a taky pro dobrý důvod,říkal že ty dveře doslova vystřelují:-D
registrovaný uživatel Sova 
01.10.2007 (19:01)  
to samlep:
A co my jim na oplátku posíláme na jejich území?:-)
01.10.2007 (19:05)  


Tři peršingy, které budou vozit vlaky do Krakówa.
registrovaný uživatel Wool 
01.10.2007 (19:01)  
Pozor, nevychazi nejen z Nemcu, ale Svedu, jmenovite povalecnych jednotek made by ASEA...
Intercooler - hh, proc kupovat, kdyz z pasu sjizdeji CityElefanty, take nebudeme vozit z Rumunska tamejsi motorove vozy z padesatych let :)
01.10.2007 (19:06)  


Slovenské šroto-vozy jsme na rekonstrukci ale koupili... :-(
01.10.2007 (18:40)  
Tak zmodernizovat interiér a hajzl u lochnesky by snad nestálo tolik. Měly být pronajaté, nebo je chtěli ČD koupit?
01.10.2007 (18:59)  


Jde o zajíždění v rámci vyrovnávky výkonu.
registrovaný uživatel otiko 
01.10.2007 (18:33)  
pocity cestujícícho jsou sice popsány pěkně, ale chybí jakákoliv ekonomická úvaha. A ta by měla být zejména v tak dotovaném podniku jako jsou ČD podstatná. Tenhle test má takovou cenu, asi jako když se někdo sveze v Mercedesu a pak Loganu a konstatuje, že medvěd je lepší a vypočítává nedostatky Logana...
registrovaný uživatel PPeťa 
01.10.2007 (18:17)  
zepředu to vypadá jak kdyby to tam vevnitř bylo nějaký starodávný!
příklad:panták 451/2
01.10.2007 (18:15)  
Z pritomnosti tohoto na ceskych kolejich nejasam, ale hysterii nekterych osob ohledne vetsiho nasazeni techto jednotek nechapu.
Pokud u nas mohou v klidu jezdit 830 a zabotlamy, muze tu klidne jezdit i tohle.
A treba hajzl vypada na intelektualni a hygienicke standardy CD velmi nadprumerne.
Btw., nemate nekdo vice info o te nemecke jednotce, z niz to vychazi?
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko