..: Test letního menu 2014 a servisu JLV, díl III. :..

Výhled z okna vlaku SC 515, foto: Aleš Petrovský Česká republika — Z Plzně vyrážím komfortně vlakem SuperCity ve voze č. 1, který původně sloužil jako první třída, ale nyní je z něj tichý vůz třídy druhé. Po výběru z denního tisku čekám, kdy se zde objeví stevard JLV s vodou a hlavně s minibarem, abych si mohl dát kávu Starbucks třeba právě s karamelovými vaflemi, které když necháte nahřát nad kelímkem horké kávy, tak chutnají výtečně. Bohužel, po celou dobu jízdy z Plzně do Prahy nikdo z personálu JLV neprojevil o vůz č. 1 zájem, a tak jsem alespoň mohl (s vlastní vodou) sledovat bouřlivé počasí panující za okny jednotky.

Den čtvrtý

Gulášová polévka v EC 274, foto: Aleš Petrovský V Praze přestupuji do vlaku EC 177 Slovenská strela, který je jednak velmi plný a jednak také o 20 minut zpožděný na příjezdu. Usazuji se ve voze Ampz, který je zhruba z 85 % obsazen a klimatizace tento nápor zvládá trochu hůř. Z pražského hlavního nádraží odjíždíme se zhruba 40 minutami zpoždění. Pobíhá revize jízdních dokladů, roznos vody a novin, po kterém zamířím do vedlejšího vozu WRmz. V jídelním voze jsou obsazena všechna místa (resp. ne všechna místa, ale všechny stoly), a proto vyčkávám u baru, kde sleduji od pohledu milou stevardku, která zápasí s čepováním piva, protože normálně jezdí jen s minibarem, jak později sama uvádí.

Kuřecí řízek s bramborem v EC 274, foto: Aleš Petrovský Takto plný jídelní vůz by měl být snem každého restauratéra na kolejích, jenže – je nutné být na takovou situaci připravený. Podle dostupných zjištění rozhodně není novinkou, že jede páteční „strela“ takto plná, a na situaci se lze připravit. Když se ptám slečny, jestli si mohu objednat jídlo vedle do první třídy a zdali ještě mají krutí prso, odpovídá, že neví a přivolává na pomoc „vrchního“. Číšník jen neochotně přislíbí, že se podívá, ale zdůrazňuje, že budu dlouho čekat, protože „má plnou hospodu“. Vyčkávám tedy dále a dávám se do řeči s businessmanem, který stojí vedle a popíjí točené pivo. Bavíme se o úrovni služeb, načež opět přichází číšník a oznamuje, že „krutí steak“ má, ale před ním je ještě dalších sedm osm jídel, a prostě si počkám. Businessman se ke mně nakloní a povídá, že „tam také slyšel takové to ,…omlouvám se…‘ od obsluhy“. Před odchodem jsem se tedy zeptal, zdali to stihneme či nestihneme do Pardubic, načež se mně dostalo zamítavé opět s odůvodněním na plnou hospodu. Svoji návštěvu jsem (inspirován od pána u baru) ukončil trochu rýpavě se slovy „takže se tedy omlouváte, že bohužel nestihnete připravit objednávku do Pardubic…“, což ovšem číšníka smrtelně urazilo a s mnoha grimasami, odfrknutími a poznámkou „co jako chcete, tak se vám omlooouvám“, jsme se rozloučili. Pravděpodobně jsem nebyl na konci návštěvy nejpříjemnější, ale není čemu se divit. Základní prvky slušnosti by měly být u personálu pracujícího ve službách samozřejmostí. Zkrátka už není rok 1990, kdy byl největším hitem kuřecí plátek s broskví a sýrem a číšníkovi se většinou omlouval zákazník.

Šlehačkové koule s jahodovou omáčkou v EC 274, foto: Aleš Petrovský Po přestupu v Pardubicích na vlak EC 274 Jaroslav Hašek jsem se rovnou usadil do jídelního vozu, ve kterém mně bylo oznámeno, že nejsou ani žebra, ani krutí prso. Zkrátka takový kolorit jídelních vozů JLV v letní sezóně. Jelikož mám opravdu hlad, volím ze stálého jídelního lístku gulášovou polévku a kuřecí řízek. Polévka je v pořádku, chutná, horká a s chlebem. Nebylo třeba jí jakkoliv dochucovat a také byla servírována s několika krajíčky chleba. Jako další chod byl kuřecí řízek s bramborem, který byl nedávno prohlašován za jedno z nejoblíbenějších jídel zákazníků JLV. Čerstvě usmažený řízek byl šťavnatý, ale poněkud bez chuti, což spravilo trochu soli. Brambory byly nakrájeny z čerstvé brambory (nešlo o vakuovaný „produkt“), ovšem to v kombinaci s nedostatečnou dobou smažení způsobilo, že byly některé kousky brambor uvnitř studené a syrové. Nic naplat, hlad je hlad a protentokrát jsem snědl vše, co bylo na talíři, snad krom citrónu.

Horká čokoláda v EC 274, foto: Aleš Petrovský Šikovná slečna v servisu mi po jídle nabídla ještě kávu a dezert, a tak příjemné a milé nabídce se nedalo odolat. Zvolil jsem tedy opět šlehačkové koule s jahodovou omáčkou a šlehačkou spolu s cappuccinem. Načež se slečna omluvila, že bohužel na cappuccino nezvládne kávovar připravit pěnu. Volím tedy čokoládu. Zanedlouho na stole přistává talíř s dezertem a horká čokoláda. Ochutnávám dezert a kupodivu jahodová omáčka byla studená, oproti prvnímu dnu, kde byla horká. Zvláštní. Stejně jako v prvním případě vám pravděpodobně na talíři zbude většina omáčky, protože spolu se třemi kuličkami ji zkrátka sníst nedokážete. Dopíjím horkou čokoládu a vystupuji v Praze.

Den pátý

Prostírání ve WRmee, foto: Aleš Petrovský Ranní sluníčko, které se opírá do skel vozu první třídy rychlíku 773 Švihov, nabírá na síle a já věřím, že toto je dnešní poslední vůz bez klimatizace. Jelikož RegioJet nenabídl pro letošní léto žádné gastronomické novinky, rozhodl jsem se, že otestuji alespoň jejich snídaně, které si cestující objednává již při nákupu jízdenky přes e-shop. Nejprve tedy mířím do vlaku IC 1005, a poté do vlaku IC 1006. O tom ale více až později.

Mým dnešním hlavním cílem je vlak IC 571 Zdeněk Fibich, který jsem prohlásil za poslední šanci pro JLV naservírovat mi krůtí prso se šťouchaným bramborem a barevnou karotkou. Světe div se, povedlo se! Po nástupu do jídelního vozu WRmee si sedám k nepraktickému a nepohodlnému stolu, který je často terčem kritiky jak cestujících, tak personálu JLV. Zde ale projevila posádka snahu a na kluzké stolky umístila protiskluzové prostírání, za což zaslouží jednoznačně pochvalu, jelikož vám při průjezdy oblouky alespoň nebudou ujíždět nápoje. Dále jsem si všiml špinavých výdechů klimatizace, které působily odpudivě, a o to více v jídelním voze.

Špinavé výdechy klimatizace ve voze WRmee, foto: Aleš Petrovský Po usazení přišel číšník s jídelním lístkem a nabídl prozatím nějaký nápoj. Zvolil jsem oblíbený cider Somersby. A po chvilce si objednávám krutí prso z letní nabídky. Chvilka napětí… ANO! Krůtí prso je k dispozici. Ovšem prvotní nadšení zanedlouho vystřídá údiv. Číšník objednává třetí obsazený stůl, u kterého zaznívá prosba taktéž na krůtí prso. „Bohužel, již je vyprodané…,“ odpovídá číšník. Rozhlídnu se a ne, opravdu zde sedí pán u stolku za mnou (první krutí prso), já (druhé krůtí prso) a zmíněná skupinka. Pokud se na vlak vyjíždějící z Prahy zbrojí opravdu jen dvě porce tohoto jídla, tak není divu, že jsem na něj neměl štěstí za celé mé dosavadní putování. Pokud to tak vypadá i s ostatními produkty, tak tu máme rozuzlení celé situace. Ovšem otázkou zůstává, zdali je problém v zásobování od JLV, anebo jde o snahu frenčízantů o nízké náklady. I na to se vedení JLV zeptáme a jejich vyjádření poté zveřejníme.

Krutí prso se šťouchaným bramborem, foto: Aleš Petrovský A co samotné jídlo? Zde musím konstatovat, že jde opravdu o pokrm, který bych si dal při návštěvě jídelního vozu ihned znovu. Výborně ochucené prsíčko, které si zachovalo díky vaření pomoci metody sous-vide svojí chuť a konzistenci, je potěšením pro mlsné jazýčky cestující po kolejích. Čerstvě připravené šťouchané brambory s jarní cibulkou, výborně dochucené a s chutnou omáčkou. Barevně hrála na talíři karotka s fazolkami. Zkrátka jídlo, které vám jistojistě zachutná. Kdybych opravdu chtěl najít chybku, jako že to obvykle nemám ve zvyku, tak by omáčka mohla být o něco málo hustší a fazolky by mohly zůstat zelené. Ale nejsme v Café Imperial a v jídelním voze se tyto malé nedostatky dají odpustit. Na jídle bylo vidět, že pan kuchař umí vařit, taktéž byl velmi slušivě oblečený v rondonu se státním znakem na rukávu, a dotvářel tak příjemnou atmosféru pro oběd na kolejích. I přes to, že se mě pan číšník nezeptal, jak mi jídlo chutnalo, jsem skrze něj nechal vyřídit do kuchyně pochvalu, jelikož to opravdu stálo za to.

Závěrem

Jídelní vůz, foto: Aleš Petrovský Co říci závěrem? Snad jen, že lze vysledovat velké rozdíly mezi zájmem o klienty na trase Praha – Ostrava a trasách dalších, jako jsou Praha – Brno (- Vídeň), Praha – Plzeň (- Mnichov). Co mě zklamalo nejvíce, byl rychlý úpadek kvality poskytovaných služeb ve vlacích ČD railjet. Vzpomínám si na svoji první cestu asi týden po zahájení provozu, kdy byli zákazníci hýčkáni, personál JLV se snažil a byl stále vidět. Bohužel to však již neplatí stoprocentně a pomyslná laťka míří níž a níž. Spoje SuperCity jsou stále vlajkovou lodí Českých drah, ale platí, že pokud jedete špatnou trasu ve špatném voze (obvykle č. 1), tak se vám také nedostane kvalitního servisu. Naopak musím konstatovat, že palubní personál ČD ve většině případů odvedl dobrou práci, našlo se i několik opravdu excelentních vlakvedoucích a jen velmi málo těch, kteří by měli být uklizeni na lokálku Horní – Dolní.

A pozor, neodcházejte od monitorů vašich počítačů, tabletů, či telefonů, zanedlouho dokončíme tento gastrotest návštěvou u LEO Expressu a RegioJetu!

Autorský text.


Aleš Petrovský | 11.8.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 12      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
14.08.2014 (12:15)  
wen: Vycházel jsem z jídelního lístku JLV. Tam HMX není, ale i tak mi to přijde dost málo na to, že je k dispozici, byť kapacitou a prostorem omezené, kuchyňské zařízení. Tak kde je problém?

Abych nepsal o JLV pouze negativně. Vzpomínám na 7 denní výlet s párou na Gotthard v r. 2007. V soupravě byl zařazen jídelní vůz BRAm. Po celou cestu bylo k dispozici několik teplých jídel (ohřívané ze zmražených), na snídani vajíčka, HMX, teplý párek, omeleta, palačinky, polévka. Pivo nedošlo, ani když při odstavení v Biasce, chodili "pařit" do vagónu Švýcaři a další návštěvníci oslav Gotthardské dráhy. Po celou cestu otevřeno prakticky nonstop, příjemná obsluha i když to byl pro personál pěkný záhul. Když jsem se ptal, jak je možné, že mají teplá jídla a pivo tak dlouho, bylo mi odpovězeno, že už umí odhadnout, kolik toho mají nafasovat. Všeobecná spokojenost cestujících a uznání s poděkováním posádce jídeláku. V rámci možností maximum. Žádné výmluvy, žádné kyselé ksichty. :-)
registrovaný uživatel wen 
14.08.2014 (11:43)  
topič: K snídani si můžeš dát třeba hemenex. Ten je skutečně čerstvý a nedá se na něm nic zkazit. Cena u JLV je přijatelná a snídaně ve vlaku je obecně velmi příjemný zážitek.

Jinak k diskusi: od JLV člověk nečeká formát Compagnie Internationale des Wagons-Lits a většinou služby JLV fungují, je jen škoda, pokud to občas kazí přístup obsluhujícího personálu (člověk je ochoten pochopit leccos, když se mu dostane slušného a rozumného vysvětlení). Hospoda na kolečkách je oproti hospodě bez koleček přece jen dost specifická.

Mimochodem, dle různých cestopisů vykazují velmi vysokou kvalitu mongolské jídelní vozy, tam ale asi kuchaři opravdu všechno vaří přímo na místě :-)
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
14.08.2014 (1:17)  
Lukáš Hradecký: Znovu se zeptám. Seš si jistej, že ta žebra peče obsluha ve vlaku? Seš si jistej, že tam smaží řízky?
Nějak se ten tvůj výrok o čerstvým vařením na minuty začíná vytrácet jak pára nad hrncem.

Srovnávat RJ a jídelní vozy je dost mimózní. To bys měl porovnávat vlaky ČD, kde jezdí vozejčkáři. Tam by to asi ČD dost projelo. Unavený bagety, parodie na kafe ve formě neidentifikovatelného prášku zalitého teplou vodou atd. A při srovnání cen např. vín, vychází JLV o 50% dráž.
Když už se zmiňuješ o snídani, tak mi vysvětli proč v jídeláku mají akorát studené jídlo, když tam teda podle tebe tak čerstvě vařej. Uklohnit vajíčka, ohřát párek, udělat omeletu nebo palačinku, to přece musí bejt pro obsluhu hračka.

Méně hysterie při psaní komentářů a více používat makovici.
13.08.2014 (20:37)  
Chary

- svíčková, HK
- krůtí prso dušené, karotka a fazolky, brambory
- guláš, HK
- těstoviny (+houby, zelenina atp.)
- žampionový krém s krutony
- gulášová

Chary = toto jsou hotovky, vytáhneš z chladu a cinktrouba

- žebírka pečená s omáčkou - ty bych ohřívané odmítl
- kuřecí řízek se salátem - minutka + salát v chladu
Minutka je na fritézu nebo na pánev

Krutony se nekazí
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
13.08.2014 (20:28)  
Tak jak to je, vaří se přímo ve voze a surovinou jsou flákoty masa a syrový brambory na salát, nebo se to předvaří v centrální kuchyni a jen ohřeje ve voze?

- svíčková, HK
- krůtí prso dušené, karotka a fazolky, brambory
- žebírka pečená s omáčkou
- kuřecí řízek se salátem
- guláš, HK
- těstoviny (+houby, zelenina atp.)
- žampionový krém s krutony
- gulášová
- hovězí vývar
- palačinky/míchaná/hemenex (vejce na x způsobů)

dále beru, že tohle není ani tak uvařit, jako spíš udělat
- listový salát s rajčaty a mozzarelou

http://www.jidelnivozy.cz/jidelni-listky-XWMy.html


Jinými slovy, co se teda skutečně dělá na místě (a dozbrojení by byla otázka surovin) a co se dělá na centrále (a dozbrojení by byla otázka polotovarů)? A byl by to v obou případech takový problém?

Zrovna u tý svíčkový je to zajímavý, myslím, že podle nějaké chytré evropské směrnice nesmí být jídlo ponecháno do druhého dne, čili buď to opravdu vařej ve voze (?), nebo to uvařej předem a v cateringový vaně předaj do vozu (neznám přesně termín pro totoť), anebo to maj jako vakuovaný polotovar a jen to ohřejou, spolu s knedlíkem, jak ho známe z regálu, a pak to má trpělivost třeba těch 10-14 dní.

A pokud by byl problém dozbrojovat svíčkovou v Břeclavi, přeci by nebyl problém optimalizovat nabídku tak, aby se dalo dozbrojovat víc věcí, které nemusí za každou cenu být vařeny na centrále, ale ty dvě kila flákot se daj koupit u jakýhokoliv řezníka, kor když si nasmlouvám nějaký odběry s tím, že mám jistotu. To už odbočuje od problému dozbrojování stávající nabídky.

Jak to tedy je?

/ EDIT než to napíšu, tak se částečně odpoví v diskusi, ovšem jen částečně...
13.08.2014 (20:26)  
Busman

A jak udělají hranolky? Americké brambory? Opékané brambory? Smažený řízek? Maso na přírodu? - steak? udělat steak jak ho chce host je umění.
To přece nejde z cinktrouby ... do nejde dát do vařící vody a uvařit.

to je z fritézy nebo z pánve na které je tuk.
registrovaný uživatel Busman 
13.08.2014 (20:20)  
Lukáš Hradecký - obsluhou jsem byl ujištěn, že na místě se připravuje právě jen hemenex a řízek. Ostatní je od masteršéfa z mrazáku. Ale abych jen neplival, obsluha byla velmi příjemná a sdílná. Na české poměry jsou v nabídce překvapivě chutná moravská vína - a něco přes 200 Kč se při odstranění zmíněných nedostatků zanechat v jídeláku dá. Ale ještě jedna věc: ty WRmee jsou hrozně hlučné.
13.08.2014 (20:10)  
topič

něco jiného je svíčková a něco jiného je bageta - - - aneb teplá / studená kuchyně, že kolego ... :-( ... pokud vím, vaří v JLV kuchaři par excellence, zatímco stevardka RJ donese z chladničky Anglickou snídani bez možnosti ohřevu s objednáním 24!!! hodin předem.

paolo

se vší úctou k Vám, já mám pocit, že zase trochu jste minul Vy ...
Vy jste si jídlo u JLV neobjednal, prostě jste přišel jak do hospody a oni už smažák prostě neměli, protože logistika zásobování je ONJ ...
To stejné je s tím Alkronem ... prostě jste tam přišel a ptal jste se na pokoj... nemáme.
ovšem když by jste si objednal u JLV, že pojedete 22.10.2014 vlakem do tramtárie, steak s americkými brambory a oni Vám objednávku potvrdili a neměli by to, ANO BYL BY TO PRŮŠVIH o kterém mluvíte.

Busman

tak jste to měl vrátit. Hotovky přímo svádí k mrazáku (jsou hotové :-) ). Já si dávám minutky, tam se to nestává a že jeden subjektivní test, který má nést jakousi objektivnost. Na tom přece svět gastronomie nestojí. To, že někdo napíše, že mu nechutná řízek ..., pane nebuďte včerejší. Třeba ten pán nemá rád řízky nebo ČD.
registrovaný uživatel Busman 
13.08.2014 (20:09)  
Obávám se, že jeden z problémů té moderní gastronomie na kolejích je, že se ohřeje jídlo z mrazáku. Naposled jsem si dal jarní nabídku - králíka na jakési snad švestkové omáčce s nádivkou a brambory a s okurkovým salátem. Bohužel, omáčka byla zdrclá (prostě chuchvalce jako z mikrovlnky), maso suché, nádivka tuhá a ještě sušší, pochutnal jsem si jen na bramborech a salátu (brambůrky byly fakt dobré). Celkově jsem byl zklamán a zařekl jsem se, že příště si dám jen hemenex nebo řízek, nenechám se zlákat pěknými obrázky předpřipravených jídel v menu. Ale když ani ten řízek v testu nedopad dobře...
13.08.2014 (19:26)  
já teda nevím, ale - pokud jsem firma, která má na starosti stravování na kolejích po republice a okolo ní, tak si zbuduju alespoň dva tři body, kde se dá dozásobovat... výrazy typu - stálo by to hodně a kdesi cosi - buď chci kšeft nebo nechci... ano, náklady na provoz budou vyšší, na druhou stranu, když z 50 zákazníkům řeknu 40 nemám, protože jsem měl všehovšudy 10 porcí, tak jsem nic nevydělal a je mi k ničemu, že jsem uspořil náklady...
Co se týká nevaření na dojezdu do Prahy - pokud by bylo upozornění něco ve stylu na zámku - poslední prohlídka hodinu před zavíračkou, pak bych to bral... na poště taky pokladní končí směna zavřením přepážky a ne hodinu před zavíračkou, aby spočítala prachy, udělala výkazy a podobně... sorry, dámy a pánové pracují ve službách a to má nějaká pravidla...
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko