..: Test letního menu 2014 a servisu JLV, díl III. :..

Výhled z okna vlaku SC 515, foto: Aleš Petrovský Česká republika — Z Plzně vyrážím komfortně vlakem SuperCity ve voze č. 1, který původně sloužil jako první třída, ale nyní je z něj tichý vůz třídy druhé. Po výběru z denního tisku čekám, kdy se zde objeví stevard JLV s vodou a hlavně s minibarem, abych si mohl dát kávu Starbucks třeba právě s karamelovými vaflemi, které když necháte nahřát nad kelímkem horké kávy, tak chutnají výtečně. Bohužel, po celou dobu jízdy z Plzně do Prahy nikdo z personálu JLV neprojevil o vůz č. 1 zájem, a tak jsem alespoň mohl (s vlastní vodou) sledovat bouřlivé počasí panující za okny jednotky.

Den čtvrtý

Gulášová polévka v EC 274, foto: Aleš Petrovský V Praze přestupuji do vlaku EC 177 Slovenská strela, který je jednak velmi plný a jednak také o 20 minut zpožděný na příjezdu. Usazuji se ve voze Ampz, který je zhruba z 85 % obsazen a klimatizace tento nápor zvládá trochu hůř. Z pražského hlavního nádraží odjíždíme se zhruba 40 minutami zpoždění. Pobíhá revize jízdních dokladů, roznos vody a novin, po kterém zamířím do vedlejšího vozu WRmz. V jídelním voze jsou obsazena všechna místa (resp. ne všechna místa, ale všechny stoly), a proto vyčkávám u baru, kde sleduji od pohledu milou stevardku, která zápasí s čepováním piva, protože normálně jezdí jen s minibarem, jak později sama uvádí.

Kuřecí řízek s bramborem v EC 274, foto: Aleš Petrovský Takto plný jídelní vůz by měl být snem každého restauratéra na kolejích, jenže – je nutné být na takovou situaci připravený. Podle dostupných zjištění rozhodně není novinkou, že jede páteční „strela“ takto plná, a na situaci se lze připravit. Když se ptám slečny, jestli si mohu objednat jídlo vedle do první třídy a zdali ještě mají krutí prso, odpovídá, že neví a přivolává na pomoc „vrchního“. Číšník jen neochotně přislíbí, že se podívá, ale zdůrazňuje, že budu dlouho čekat, protože „má plnou hospodu“. Vyčkávám tedy dále a dávám se do řeči s businessmanem, který stojí vedle a popíjí točené pivo. Bavíme se o úrovni služeb, načež opět přichází číšník a oznamuje, že „krutí steak“ má, ale před ním je ještě dalších sedm osm jídel, a prostě si počkám. Businessman se ke mně nakloní a povídá, že „tam také slyšel takové to ,…omlouvám se…‘ od obsluhy“. Před odchodem jsem se tedy zeptal, zdali to stihneme či nestihneme do Pardubic, načež se mně dostalo zamítavé opět s odůvodněním na plnou hospodu. Svoji návštěvu jsem (inspirován od pána u baru) ukončil trochu rýpavě se slovy „takže se tedy omlouváte, že bohužel nestihnete připravit objednávku do Pardubic…“, což ovšem číšníka smrtelně urazilo a s mnoha grimasami, odfrknutími a poznámkou „co jako chcete, tak se vám omlooouvám“, jsme se rozloučili. Pravděpodobně jsem nebyl na konci návštěvy nejpříjemnější, ale není čemu se divit. Základní prvky slušnosti by měly být u personálu pracujícího ve službách samozřejmostí. Zkrátka už není rok 1990, kdy byl největším hitem kuřecí plátek s broskví a sýrem a číšníkovi se většinou omlouval zákazník.

Šlehačkové koule s jahodovou omáčkou v EC 274, foto: Aleš Petrovský Po přestupu v Pardubicích na vlak EC 274 Jaroslav Hašek jsem se rovnou usadil do jídelního vozu, ve kterém mně bylo oznámeno, že nejsou ani žebra, ani krutí prso. Zkrátka takový kolorit jídelních vozů JLV v letní sezóně. Jelikož mám opravdu hlad, volím ze stálého jídelního lístku gulášovou polévku a kuřecí řízek. Polévka je v pořádku, chutná, horká a s chlebem. Nebylo třeba jí jakkoliv dochucovat a také byla servírována s několika krajíčky chleba. Jako další chod byl kuřecí řízek s bramborem, který byl nedávno prohlašován za jedno z nejoblíbenějších jídel zákazníků JLV. Čerstvě usmažený řízek byl šťavnatý, ale poněkud bez chuti, což spravilo trochu soli. Brambory byly nakrájeny z čerstvé brambory (nešlo o vakuovaný „produkt“), ovšem to v kombinaci s nedostatečnou dobou smažení způsobilo, že byly některé kousky brambor uvnitř studené a syrové. Nic naplat, hlad je hlad a protentokrát jsem snědl vše, co bylo na talíři, snad krom citrónu.

Horká čokoláda v EC 274, foto: Aleš Petrovský Šikovná slečna v servisu mi po jídle nabídla ještě kávu a dezert, a tak příjemné a milé nabídce se nedalo odolat. Zvolil jsem tedy opět šlehačkové koule s jahodovou omáčkou a šlehačkou spolu s cappuccinem. Načež se slečna omluvila, že bohužel na cappuccino nezvládne kávovar připravit pěnu. Volím tedy čokoládu. Zanedlouho na stole přistává talíř s dezertem a horká čokoláda. Ochutnávám dezert a kupodivu jahodová omáčka byla studená, oproti prvnímu dnu, kde byla horká. Zvláštní. Stejně jako v prvním případě vám pravděpodobně na talíři zbude většina omáčky, protože spolu se třemi kuličkami ji zkrátka sníst nedokážete. Dopíjím horkou čokoládu a vystupuji v Praze.

Den pátý

Prostírání ve WRmee, foto: Aleš Petrovský Ranní sluníčko, které se opírá do skel vozu první třídy rychlíku 773 Švihov, nabírá na síle a já věřím, že toto je dnešní poslední vůz bez klimatizace. Jelikož RegioJet nenabídl pro letošní léto žádné gastronomické novinky, rozhodl jsem se, že otestuji alespoň jejich snídaně, které si cestující objednává již při nákupu jízdenky přes e-shop. Nejprve tedy mířím do vlaku IC 1005, a poté do vlaku IC 1006. O tom ale více až později.

Mým dnešním hlavním cílem je vlak IC 571 Zdeněk Fibich, který jsem prohlásil za poslední šanci pro JLV naservírovat mi krůtí prso se šťouchaným bramborem a barevnou karotkou. Světe div se, povedlo se! Po nástupu do jídelního vozu WRmee si sedám k nepraktickému a nepohodlnému stolu, který je často terčem kritiky jak cestujících, tak personálu JLV. Zde ale projevila posádka snahu a na kluzké stolky umístila protiskluzové prostírání, za což zaslouží jednoznačně pochvalu, jelikož vám při průjezdy oblouky alespoň nebudou ujíždět nápoje. Dále jsem si všiml špinavých výdechů klimatizace, které působily odpudivě, a o to více v jídelním voze.

Špinavé výdechy klimatizace ve voze WRmee, foto: Aleš Petrovský Po usazení přišel číšník s jídelním lístkem a nabídl prozatím nějaký nápoj. Zvolil jsem oblíbený cider Somersby. A po chvilce si objednávám krutí prso z letní nabídky. Chvilka napětí… ANO! Krůtí prso je k dispozici. Ovšem prvotní nadšení zanedlouho vystřídá údiv. Číšník objednává třetí obsazený stůl, u kterého zaznívá prosba taktéž na krůtí prso. „Bohužel, již je vyprodané…,“ odpovídá číšník. Rozhlídnu se a ne, opravdu zde sedí pán u stolku za mnou (první krutí prso), já (druhé krůtí prso) a zmíněná skupinka. Pokud se na vlak vyjíždějící z Prahy zbrojí opravdu jen dvě porce tohoto jídla, tak není divu, že jsem na něj neměl štěstí za celé mé dosavadní putování. Pokud to tak vypadá i s ostatními produkty, tak tu máme rozuzlení celé situace. Ovšem otázkou zůstává, zdali je problém v zásobování od JLV, anebo jde o snahu frenčízantů o nízké náklady. I na to se vedení JLV zeptáme a jejich vyjádření poté zveřejníme.

Krutí prso se šťouchaným bramborem, foto: Aleš Petrovský A co samotné jídlo? Zde musím konstatovat, že jde opravdu o pokrm, který bych si dal při návštěvě jídelního vozu ihned znovu. Výborně ochucené prsíčko, které si zachovalo díky vaření pomoci metody sous-vide svojí chuť a konzistenci, je potěšením pro mlsné jazýčky cestující po kolejích. Čerstvě připravené šťouchané brambory s jarní cibulkou, výborně dochucené a s chutnou omáčkou. Barevně hrála na talíři karotka s fazolkami. Zkrátka jídlo, které vám jistojistě zachutná. Kdybych opravdu chtěl najít chybku, jako že to obvykle nemám ve zvyku, tak by omáčka mohla být o něco málo hustší a fazolky by mohly zůstat zelené. Ale nejsme v Café Imperial a v jídelním voze se tyto malé nedostatky dají odpustit. Na jídle bylo vidět, že pan kuchař umí vařit, taktéž byl velmi slušivě oblečený v rondonu se státním znakem na rukávu, a dotvářel tak příjemnou atmosféru pro oběd na kolejích. I přes to, že se mě pan číšník nezeptal, jak mi jídlo chutnalo, jsem skrze něj nechal vyřídit do kuchyně pochvalu, jelikož to opravdu stálo za to.

Závěrem

Jídelní vůz, foto: Aleš Petrovský Co říci závěrem? Snad jen, že lze vysledovat velké rozdíly mezi zájmem o klienty na trase Praha – Ostrava a trasách dalších, jako jsou Praha – Brno (- Vídeň), Praha – Plzeň (- Mnichov). Co mě zklamalo nejvíce, byl rychlý úpadek kvality poskytovaných služeb ve vlacích ČD railjet. Vzpomínám si na svoji první cestu asi týden po zahájení provozu, kdy byli zákazníci hýčkáni, personál JLV se snažil a byl stále vidět. Bohužel to však již neplatí stoprocentně a pomyslná laťka míří níž a níž. Spoje SuperCity jsou stále vlajkovou lodí Českých drah, ale platí, že pokud jedete špatnou trasu ve špatném voze (obvykle č. 1), tak se vám také nedostane kvalitního servisu. Naopak musím konstatovat, že palubní personál ČD ve většině případů odvedl dobrou práci, našlo se i několik opravdu excelentních vlakvedoucích a jen velmi málo těch, kteří by měli být uklizeni na lokálku Horní – Dolní.

A pozor, neodcházejte od monitorů vašich počítačů, tabletů, či telefonů, zanedlouho dokončíme tento gastrotest návštěvou u LEO Expressu a RegioJetu!

Autorský text.


Aleš Petrovský | 11.8.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 12      Zpráv na stránku:   
13.08.2014 (8:53)  
M-průvodčí: V Regiojetu bagety nemají (pokud tedy máme oba na mysli ty hnusné z benzinek). Je sice pravda, že většinu jídel mají z plastu, ale zase jsou vždy kvalitní a stevard se na zákazníky nekouká jako když ho obtěžují.
zde jídelák RJ: http://www.regiojet.cz/opencms/export/sites/regiojet.cz/cs/sluzby/RJ_pruvodce.pdf
Na druhou stranu je škoda, že jsou všechna jídla studená, i když Jančura už dlouho slibuje nápravu.
13.08.2014 (7:05)  
M-průvodčí:
No to není až tak pravda když vlezu do hospody dám si tam napoprvé to co dají pokud selže nabídka MENU, ale víckrát do ní prostě nevlezu (když se nenajím toho na co mám chuť). Ale co se týče RW pokud teda něco dělám tak snad pořádně (volba v MENU - deklaruju že mám salát tak ho prostě mám a ne že je jednou z 8mi jízd) pokud to nezvládají tak ať nabízí jen jedno jídlo ať zákazník ví na co jde a "snad i dostane" a taky to dělám na nějaké slušné úrovni (ne protivní stewardi). A pokud to nezvládám tak to prostě nedělám. A pokud si vemete že těma vlakama jezdí zákazník denně např Brno - Praha a z 20ti případů kdy si chce dát v RW určité jídlo si ho dá jen ve 3/4 tak ten zákazník si patrně buď nafutruje tašku vlastním jídlem, nebo přesedne jinam. A ono je rozdíl nechat v RW 20x cca 150,- a nebo jen 4x. Pro toho provozovatele je to sakra bakšiš. A je jedno jestli si to chce dat cestující ráno/poledne/večer, na to prostě musí být JLV připravené. Su zvědaví na odpovědi JVL a následnou reakci ČD. V RJ mají bagety ale tam zákazní ví že tu bagetu dostane nejde do neznáma což v JLV je patrně pravidlem.
13.08.2014 (1:10)  
Máte jíst co je a ne vymýšlet si kraviny můžete být rád že ČD vůbec jídelní vozy mají v regiojetu vám dají tak akorát nějakou bagetu a v paštikářově tramvaji tak maximálně housku s paštikou ČD mají nejlepší servis tak si toho važte
12.08.2014 (20:31)  
Dneska se tu vyrojilo pár ekonomů, manažerů provozu a dalších podobných profesí.

Jak jsem již někomu psal, pokud si myslíte, že váš ekonomicko-strategický model je opravdu tak neochvějný a uskutečnitelný, napište prosím na vedení JLV, Českých drah a nechce se zaměstnat nebo začněte rovnou provozovat vlastní cateringové služby a ucházejte se o smlouvu s Českými drahami.

Nebo bych vám doporučil se na ten provoz zkusit podívat z druhé strany, ono to skutečně taková prd*l není, jak si někteří diskutující evidentně představují.

paolo: Už to vidím na poznámku v SJŘ, stanice Brodek u Přerova, zastavení z přezbrojovacích důvodů :))
registrovaný uživatel paolo 
12.08.2014 (17:36)  
RUR: to je dobrý. A kdyby jim to časově neladilo se potkat v Olomouci hl.n., tak si mimořádně přibrzdí v Brodku u Přerova a přehodí si salát a dva řízky.
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
12.08.2014 (17:09)  
Pokud by šlo jen o to, že se toho nechce vozit moc aby se to nezkazilo, tak by stačilo podle potřeby při setkání vlaků v jedné stanici opertivně povyměňovat zásoby, to by určitě nebyl problém...
12.08.2014 (16:57)  
Krois-ant

miluji lidi co neví NIC o chodu podniku ... až bych plakal ...kolik vám je ?

Vážený a milý pane.
Když mám v lednici prázdno, potom platím lidi (kuchaře a číšníky), kteří stojí a nepracují a další ubranou hodnotou je NESPOKOJENÝ ZÁKAZNÍK, který mě nenechal své peníze, směnou za mé jídlo ...

Tudíž auto co doveze suroviny, které během cesty došly mě umožní další výkon/tržbu (kuchaři a čísníci).

PRO ÚPLNĚ NATVRDLÉ

Ten vagon je taková čekárna příležitosti na směnu peněz za jídlo.
Prosté příležitosti, že přijde zákazník a utratí své peníze.
Když ten vagopn jede nepřipravený k příležitosti, nejenže nezískám peníze zákazníka, ale zákazníka ztratím, protože doufal, že utratí své peníze, které v danou chvíli (hladu) mají pro něj menší cenu než to jídlo, které za peníze získá.

základ ekonomiky: směna a příležitost směny

ano mohu si outsourcingovat, že bude na nádraží čekat smluvní dodavatel, který mě doveze seznam potřebných věcí, které mu nadiktuje obsluha jídeního vozu. Takový člověk bude očekávat zisk, protože bude čekat 14 dní na proplacenou fakturu, přitom musí za zboží většinou platit hned.

Proto člověk s hmotnou zodopvědností za použití karty v roli zaměstnance za mzdu 20.000,-Hrubého spolu s autem za 15.000,- a 20.000,- měsíčně projetých na PHM

Tak pane ... JLV Tržba 100.000.000,- výkony 150.000.000,- náklady na tržby? půlka a na výkon 2/3 ... 5 aut a 5 zásobovačů by se v těchto číslech ztratilo. Stačil by jeden forenzní audit a viděl by jste, kolik by se dalo ušetřit

...
registrovaný uživatel wen 
12.08.2014 (16:43)  
blastt: Po letmém nahlédnutí na LinkedIn bych spíš řekl, že autor dobře ví, o čem píše.
registrovaný uživatel blastt  mail  
12.08.2014 (16:30)  
No pan Petrovský je určitě vzorný pracovník a hlavně taky velký expert na kritiku firem ,ze kterých buď odešel ,nebo jej vyhodily.Proto jsou jeho články velice objektivní.
registrovaný uživatel Sim 
12.08.2014 (15:24)  
Krois-ant > krasne vymyslite, proc to nejde ... ovsem pokud by takto uvazovali vsichni, neexistovaly by ani zlute, ani cerne vlaky s jejich konceptem obzerstveni ... v podstate by ani pendolina takto fungovat nemohla.

Pristupujete k tomu uplne stejne, jako zamestnanec posty, kdyz jsem po nem pred lety chtel, aby dopis dosel do druheho dne. Tisic kecu okolo, ze to nejde ... a dnes?

A je mi fakt uplne u dvou pulek, jak si to ktery provozovatel zaridi ... je to jeho know-how, ja mu do toho nemam co kecat a nejsem za to placeny. Jen vim, ze nehodlam platit nekomu za neco, co mi nevyhovuje ... pruser je, ze na zeleznici se bavime o prirozenem monopolu a ze na$rany cestujici kvuli spatne zkusenosti z jidelniho vozu neznamena primarne problem jen pro spolecnost, co tu nespokojenost zpusobila, ale je to odraz zeleznicnich sluzeb jako takovych radi se to na podobnou uroven, jako zpozdeni a nasledne ujeti pripoje bez jakekoliv kompenzace ... takze priste nejde o to, ze se covek vyhne jidelnaku ve vlaku, on se velmi pravdepodobne vyhne vlaku, bo jedna ze zakladnich vyhod - aktivne straveny cas prepravy - je pryc.

Mimochodem ... me tak jeste napada ... jak se podle vas resi vakuove toalety, resp. jejich obsah? To po jejich naplneni nechate vagon radsi 4 dny jezdit bez provozniho zachodu (pokud ma takovy obeh a proste se nenabizi moznost dozbrojeni vody a odhovneni po ceste) a sranichtivy cestujici ma mit smulu? A nebo vam prijde normalni, ze tohle se "resi"?

Pripominate mi jednoho kolegu ze skoly, ktery kdysi v ramci jedne sve skolni prace delal navrh vysokonapetoveho vedeni elektricke energie ... a mel supr napad, usetrit nekolik sloupu tim, ze draty natahne pres siroke a hluboke udoli. Nicemu to vadit nebude, draty budou sice provesene, ale udoli je hluboke, takze pod tim bude porad bezpecne dost mista ... jen to melo jeden drobny zadrhel - nevychazelo to na pevnost materialu, takze by se pri takovem rozpeti sloupu draty proste pretrhly vlastni vahou. Nevychazelo to pro zadny z v te dobe pouzivanych materialu ... a on si presto stal za tim, ze je to supr napad a ze by se to tak melo postavit, protoze se tim preci vyrazne usetri (uspora tusim peti az sedmi sloupu VVN, takze slo skutecne o nemale penize).

Takze ano, napad se zbrojenim jen v Praze je supr ... usetri se tim spousta penez, ve srovnani se zbrojenim na nekolika mistech. Ma jen jednu jedinou nevyhodu ... nefunguje (ke spokojenosti zakaznika).
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko